skyddsjägarn!!!AVBRUTET:D
Imorse när jag skulle ner och mata kattmamman såg jag två kattfällor stå där! fattade ingenting. Vaktmästarn visste inget, och inte städerskan heller.
Ringde kommunen..det är Miljö&hälsa som bett en skyddsjägare sätta ut fällorna:( de har fått in samtal ang. mamman och ungarna. vilken tur vi fått in ungarna annars hade de varit skjutna nu:( Han ska skjuta mamman om hon går in, men jag lyckades få Kvinnan som jag pratade med att ge honom mitt nummer och be honom ringa mig om de får in en katt. trodde de var djurvänner där på miljö&hälsa men tydligen inte. Hon tyckte inte alls man skulle mata katter, och hans nummer fick jag inte. Men hon skrev upp mitt namn, telfonnr, hur mamman såg ut och attd e var 5 ungar som redan var intagna.
jag HOPPAS han ringer mig om mamman går in i fällan
Jag tycker inte om kommunen..alls..
Nämn det i radion!
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Just nu är jag så besviken. är det så JOBBIGT att be kks om hjälp?
"de har ju inget hem, så folk får sluta mata dom"
vadådå. är det okej att mata katter som HAR hem??
sedan undrade hon vad vi hade för krav när man tog en katt, då sa jag kastrering och endast ute om de bor bra till. och när jag sa att kattungarna kommit till stödhem utan katter p.g.a smittan sa hon ja, vad bra ma kan ju inte ha hur många katetr som heslt..suck..och hon jobbar med DJURfrågor?
jag höll mig luuugn och fin genom samtalet, så jag fick min vilja igenom..pjuh..men jag kokade inombords
Nej vad hemskt! Vad tvärarg jag blir. Hur sjutton kan MOH motarbeta er när ni jobbar allt vad ni kan för kattmamman. Himla tur som sagt att ungarna är infångade och i säkerhet hos Åsa.
#1 Bra idé att ta upp det i radion!
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Nej, så kan de ju bara inte göra!! Håller med, ta upp det i radion!!!
/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis

Näää, jäkla kommun! hoppas att han ringer dig nu så de inte skiter i det o skuter henne ändå, vad fort kommunen agerar när media rapporterar!!
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.
ja,fast hon påstod att hon inte ens visste om artikeln=/
#6 Ibland undrar man vad det är för människor som jobbar inom Miljö och Hälsa. Är de katthaterar eller har de blivit dessillusionerade genom att arbeta för länge inom yrket. Alla är inte dåliga att ha att göra med, dock verkar majoriteten ha fått en oerhört krass syn på djur.
Kan du inte skriva lappar och sätta upp på fällorna där du ber vederbörande skyddsjägare att ta kontakt eftersom ni ska ta hand om kattmamman?
//Lena
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
#7 ja,det har jag redan tänk göra:9 har skrivare på jobbet så ajgs ka sitta me de idag, o be melinda cykla o sätta upp dom. ska ringa henne nu

Det känns ju som vi lever på 1800-talet.
Varför vill man bli djurskyddsinspektör om man inte tycker om djur eller kan något om dem? Fanns det ingen annanstans att göra av henne???
Vilket sätt!!! Ni som har jobbat så hårt och lyckats rädda de små.
Hoppas det ordnar sig…Håller tummarna..känns så frustrerande att bo så långt borta annars hade jag hängt där och vaktat fällorna…(jobbar bara halvtid)

Tänk Er ORDET Miljö & Hälsa !!
Det är massvis av människor som ringer varje dag ! De är så trött på grannarnas katter, som urinerar m.m. på grannars tomt, altan…Folk kan inte andas m.m.
När Jag flyttade hit, för 5 år sedan. Så enormt med katter här. Jag ringde också Miljö & Hälsa,,men Tyvärr inget klokare…Mer än att De sa att det finns lagar även för kattägare. Jag hade själv svårt att andas !! Men..Jag har arbetat för kattens status,, istället för att göra det sämre för De stackars djuren. Inte så lätt alla gånger..Men med envisheten har Jag kommit långt, där Jag bor.
Hmm? Försök att Förstå..Miljö & Hälsa !! De har det inte lätt !

GLÖMDE
..Alla kattägare,,är inte som NI
#11 Ja fast jag kan inte begripa varför de ska motarbeta ideella krafter som håller på att lösa problemet åt dem. Dessutom helt gratis. Det kan jag faktiskt inte förstå hur gärna jag än försöker - att de hellre avlönar en jägare som ska skjuta katterna mitt framför ögonen på eldsjälar som jobbat både dag och natt för att fånga in dessa hemlösa katter.
Sedan undrar jag varför det är så här krasst i Sverige när det beviserligen fungerar mycket bättre i många andra länder?
Tyvärr finns det oerhört många olämpliga kattägare som bär ansvaret för att det ser ut som det gör i detta land med hemlösa katter och andra kattrelaterade problem. Jättebra att du valt att arbeta för att höja kattens status istället. Det är där det måste ske en förändring. Tyvärr skjuter många på djuren istället för att gå till problemets kärna.
//Lena

Hm?? Att De motarbetar…är ju nästintill sjukt ?? Det förstår Jag inte?? TRÅKIGT & såå enormt Ledsamt.
JA, speciellt, när det finns omhändertagande! då förstår jag inte deras handlande.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Nicka, själva infångandet mm finns i tråden som börjar med "HJÄLP 3 dödade redan!". Katterna finns nu hos ÅsaF i Gävle, alla utom mamma katt som vägrade att gå i fällan…

Finner inga ord. /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Hej på er kattvänner, jag skall tala om hur det går till när kommunen ringer jägaren om att sätta ut fällorna o varför. Fällorna skall sättas ut så man kan konstatera att katten är omärkt eller som de säger utan ägare, är den omärkt eller utan halsband är det så kallad driftakatt eller förvildad tamkatt o då är det kommun som är ansvarig för detta djur, är då katten på kommuns mark eller privat mark o den markägaren inte vill ha denna katt där så ringer de till kommunjägaren som avlivar katten. Men är den märkt med telenr eller adress så kommer de hem med katten o du får betala en sybolisk summa för detta, o det är väl ok att få hem katten om den varit borta en längre tid. Sen blir jag lite gramse på er kattägare som tycker illa vara om oss kommun skyttar, men hur skulle det se ut utan oss. det är så många kattägare som inte tar ansvar för sina djur så det är skrämmande, att de inte lämnar ut telenr till oss skyttar är för att det förekommit både hot o sabotage mot deras familjer. MVH NORE jägare
just nu är jag på jobbet så jag hinner inte svara på ditt inlägg Nore
men ngt jag vill veta ang er skyddsjägare. hur kan du sova med gott samvete? du skjuter FRISKA individer(oftast)? varför har du det jobb du har, för pengarnas skull lr för skjutandets skull? för för nöjes skull kan det ju ändå inte vara=/
har aldirg varit i kontakt med en skyddsjägare så informera mig gärna och försök ändra min dåliga syn på er.
det du skrver stämmer inte alls med hur "min" kommun jobbar. Samarbetar ni inte med katthemmen som försöker rädda dessa liv?

Att skjuta katter hjälper INTE till att få ner antalet hemlösa katter. Hur många gånger ska vi behöva säga det? Jag känner ingenting annat än avsky mot denna metod.
Nore, problemet med hemlösa katter kan lösas med strängare lagar om kastrering och id-märkning, tnr och ekonomisk hjälp av kommunerna att driva katthem mm. Varför inte gå den vägen istället?
#18 Det är metoden vi inte gillar. All den här avskjutningen, jag har aldrig tyckt och kommer aldrig att tycka att det är rätta vägen att gå. Nu för tiden finns det ju faktiskt andra metoder att ta till som den vetenskapligt förankrade TNR metoden.
Tyvärr är myndigheten i Sverige stockkonservativ. Man vägrar släppa tilltron till de gamla metoderna och slår dövörat till när nya och mer humana metoder diskuteras. I det fallet som den här tråden handlar om blir det dessutom rent makabert eftersom den här kattkolonin håller på att fångas in. Det är bara honkatten kvar. Om kattmamman bara hade gått i fällan hade hon redan varit i ett hem nu. Jägarens insatser är helt enkelt överflödiga. Tycker du att det är bättre att katthonan skjuts ihjäl än att den blir infångad och får komma till ett jourhem? Är det då inte bättre att samarbeta med oss kattvänner? Då slipper ni ju dessutom att mötas av hot och sabotage. Uppenbart är det inte särskilt poppis bland gemene man heller.
//Lena
#18 "Hur skulle det se ut utan oss…" skriver du, Nore.
Men hur ser det ut nu trots att ni är därute med era bössor?
Sanningen är ju att de hemlösa kolonierna tycks växa istället för att minska. Är inte det ett tecken på att avskjutningar inte hjälper i längden?
Att det är så många kattägare som inte tar ansvar för sina djur är inte bara skrämmande utan olagligt… eller borde åtminstone vara det i ett civiliserat land som kommit en bit i sin utveckling från grottornas tid.
Krav på nya, hårdare kommunala förordningar om god tillsyn och katthållning är väl en friskare väg att gå. Har du t ex skrivit på Djurskyddets lista om krav på obligatorisk idmärkning och registrering av alla katter för att lättare kunna identifiera ev förövare?
Nädu, Nore & Co, häng upp era bössor för gott. Eller varför inte roa er med att skjuta prick på papperstavlor istället för att tjäna pengar på att godtyckligt gå där, fånga in och döda övergivna katter. Det kan väl ändå inte kännas helt rätt i hjärta och sinne?
/Pelusa
Har ni chipläsare med er när ni kollar fällan? Hur ofta blir en fälla kollat (även på nätterna?)
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Nore jag undrar hur man kan se att en katt har örontatuering när den sitter i fällan? Många gånger går den inte att se utan att man tar tag i örat och studerar den ordentligt.
Och hur kollar skyddsjägare om katten är chipmärkad?
Jag VET att det i Göteborg finns skyddsjägare som inte fångar in katter i fällan men som skjuter katter från avstånd. Ingen id-märkning kollas. I tex Slottsskogen har en skyddsjägare så sent som förra hösten skjutit 15 katter utan infångning. Den jägaren har skjutit katter där I ALLA ÅR , så många som pengarna räckte till, inte till att utrota hela kolonin till att få slut på förökningen. Vilket han nog tyckte är bra, annars behöver man inte komma tillbaka nästa år!
Men nu är det slut med avskjutning där. Inom kort börjar Göteborgs Katthjälp med ett TNR projekt :)
Kastrering är nämligen det enda som får slut på förökningen, inte avskjutning av en del av katterna…..

Men herregud, jag har svårt att inse vad det skulle bli för bättre att skjuta mina bebisars mamma. Tänk om hon bara gått i fällan hon med tidigare.
Nu hoppas jag i alla fall att jägaren tar kontakt och att det går att rädda henne.
Miljö och hälsa är inte alltid lätta att ha att göra med. Tyvärr tror jag många sitter på fel platser på dessa poster. Sådana som läst om just människohälsa, men de är inte intresserade av djuraspekten alls.
Så jag håller tummarna hårt här hemma. Tänkte ett tag utbilda mig till att jobba på komunen men insåg att jag nog skulle få stora problem genom att ta ett sådant jobb.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Herregud det är ju inte klokt!!? Fattar inte de som anmälde att katten försöks att fånga in?
Nore jag måste hålla med vad de andra skrev… jag förstår inte hur du kan skjuta katter… de är ju så oskyldiga varelser som inte kan hjälpa detta..
Klump i magen. Blir gråtfärdig. Det löser inget att skjuta katter. Jag förstår inte hur personen som gör det har samvete att göra det heller. Varför ska människor ha så dåligt för att samarbeta. Och när vi håller på att hjälpa katterna…
Jag har nu kollat jägarnas fällor. Ingen mammakatt. Satte lappar på fällorna att de skulle kontakta oss och att om de fångar mammakatt ska de ringa oss så kommer vi och hämtar henne med en gång. Jag ska nu cykla och kolla stället ofta och kolla fällorna senare ikväll och någon gång inatt och imorgonbitti innan jag åker till högskolan.
Kommer sova med en klump i magen…
Kramar Melinda
#27 Vad bra att du lappat fällorna! Nu får vi verkligen hoppas på gott samarbete från jägaren ifråga annars blir det en skandal! Förstår att du har klumpar i magen, efter allt arbete ni lagt ned för att fånga kattmamman så kommer det sådana här bakslag. Det blir liksom för mycket.
Håller tummarna så det knakar!
//Lena

Håller med om kipsmärkning o kastrering, o det är rätt väg att gå, o jag skulle bli arbetslös o ingen vore gladare än jag. Jag är utrustad med kipsläsare o telefonnr till registret så jag kan få hem katten till dess ägare samma dag som den fångas omden är märkt. I vår kommun är de katthem överfulla för länge sedan, kan få till svars vet du ingen som kan ta hand om katten. Ibland kan det vara någon som fått katten överkörd o är utan katt, då frågar jag dem men många är tveksamma till att ta till vara på en ny katt. hur mitt samvete käns, det käns inte bra att veta att det fins så dåliga kattägare som inte tar hand om deras djur, men samtidigt käns det bra att det fins sådana som er. Skulle gärna ha era namn så jag kunde lämna över varge katt till er, men räkna med ett tjugotal i månaden som ni kan få ta hand om för kommunen gör det inte. vore det nu ett tiotal som gick o drog men det fins flera hundra strykkatter i sammhället. tänk er alla hundägare skulle göra likadant som många kattägare hur skulle det se ut , det skulle bli fullkomligt kaos i vårt sammhälle. hundarna skulle gå o göra sina behov i kommunala sanlådor o trädgårdar, jo var är skilnaden hundägare tar ansvar för sina djur, om inte så blir det åtal o böter. Jag går inte ut o avlivar katter, jag blir tillsagd att göra det på kommunens order. Nu har jag väl fått er att må ännu sämre men ett tips till er, alla fällor skall ha en regestrerad ägares namn på fällan, om inte så kan ni polisanmäla att det står en fälla utan adresat. Nu skall jag avsluta för denna gång med dessa ord, ta väl hand om era djur så jag slipper åka ut. MVH NOREjägare

Huu, 20 katter i månaden,,, bara i en kommun, vad ledsen man blir, Självklart inte ditt fel NORE! ingen risk att du kan övertala kommunen att bekosta ett katthem i stället? då kan du jobba där i stället
Vad bra att du frågar om folk som förlorat sin kisse vill ha en, antar att det nappar ibland i allafall…. hm , nu har jag blarrat lite,,,,,

Ja, snälla Nore du kan väl hjälpa oss att påverka iallafall din kommun. Berätta om att engagemanget är stort men att vi behöver hjälp! Ett katthem som drivs av en förening men har lokalen sponsrad av kommunen hade varit på sin plats eller hur? Det skulle inte bli så mycket pengar för kommunen med tanke på allt annat som de kastar ut pengar på (typ Polenfärjan här i Karlskrona)…
Fast jag läste nånstans att en skjuten katt kostar 50 kr, stämmer det?

Ja kommunen slänger pengar på all möjlig skit, slutar de med det så blir det mer pengar till det som BEHÖVS, ex Växjö kommun, de la ut flera hundra tusen på två skitfula statyer (TROR DET VAR 400 000 men e osäker) DE pengarna hade vart bättre att öppna ett katthem till för, för det behöver vi! nu vet jag att det finns olika kassor o att statypengarna tillhörde konst/kultur kassan men det struntar jag i , omfördela!

Ja martdat, ta Göteborgs kommun, dom har bokstavligen slängd miljarder i sjön med Götheborg skeppet eller vad den heter…… men att stödja katthemmet …. nääää det går inte, finns ingen pengar…..

När jag för ca 4 år sedan satt tillsammans med en av Karlskronas skyddsjägare för att fånga in en hona med nyfödda ungar så betalade Karlskrona kommun (eller rättare sagt avd "tekniska nämnden") denne 200 kr per timme samt att dennes milersättning var ganska hög per uppdrag). KKS tog ju i just detta specifika uppdrag hand om katterna men inte kostnaden.
I samband med att jag höll på med detta uppdrag så nämnde personen jag talade med (tyvärr glömt namnet efter 4 år) att de ganska nyligen hade haft ett uppdrag med skyddsjägaren som hade slutat på över 5 000 kr (antar inkl milersättning).
Detta var d v s för va 4 år sedan. Vet inte om regelverket är annorlunda idag.
Morgan
Nore du sa att det måste finnas en registrerad ägares namn på fällorna. Fällorna här är utan namn. Står inget namn på dem. Ingenting alls.
Kramar Melinda

Polisanmäl dem då Melinda!!! Nu åker de dit, haha!

Morgan, detta är skrämmande! Ska försöka få mer inside info från min kompis som jobbar på miljö och hälsa, fast med helt andra arbetsuppgifter.

ta fällan och anmälla! :)
Verkar ju inte som om dom kommer att få in henne i fällan i vilket fall.. Den katten var nog inte så dum ändå när hon undvek fällan..
Visst, tar de och anmäl som hittegods! Hämtas hos KKS…

#39 Vasego, arbeta vidare, skyddsjägaren jag talade med (samt platsen kattfamiljen fångades in) har jag namnet på men tyvärr inte killen på tekniska nämnden. Ärligt brydde jag mig inte då för katterna gick före för mig…
Anniii, bra att du försöker undersöka vidare.

Aniii, fråga din kompis om hon kan kolla om kommunen har tillstånd för infångandet och avlivning av katten hos polisen! :) Eller hör med polisen direkt.
Förstår inte vilken syn kommunansvariga har när det gäller katter ?? Skyddsjägare vad då ? Varför kan dom då inte ta dem till en veterinär och låta dem somna in på ett humanare sätt ?
Trot eller ej, men en från en djurskyddsförening rekommenderade mig att Ringa Miljö och Hälsovårdskontoret när jag träffade på en hemlös katt. Jag svarade : Dom skjuter ju dem. Nej blev svaret, dom sätter dem på ett katthem, pyttsan.Jag trodde inte på det och nu tror jag ännu mindre.
Tycker det är mycket svagt av kommunerna att totalt strunta i kattägarna, dom kan bete sig hur som helst. Sen skjuter dom bara katterna, det är att börja i slutändan, och katterna är helt oskyldiga till det människan ställt till med.
Vore bättre dom anställde folk som kollade upp kattägarna när dom får klagomål. Till dom hemlösa kunde dom bistå med katthem eller hjälpa fungerande kattföreningar med bidrag.
20 katter i månaden är fruktansvärt !
Hoppas verkligen det ordnar sig för mamman. Hon behövs ju verkligen för sina kattungar.
Debattia
Den skygga kattens hemsida!
Ja,iaf behövs hon för lilla svarta. vet att nästa tarnsport upp tills thlm går den 16:e ungefär., det var ngn som erbjöd sig då iaf!
till råga på allt har mammas "hemlösing" skadat sig så jag ska ta in henne snart, hon har ett sår på ryggen. haft halsband på henne sedan igår men ingen har hört av sig. så det bekräftar snart mina misstankar om den sötnosan oxå! eller ja, underbara Melina stälelr upp och tar in henne(eller mamman beroende på vilken som tas in först)
det stämmer. inga förvarningar i området att katter ska skjutas lr namn på fällorna. står ingenting. det är inte bara mamman de ska ta, tydligen skulle de fånga in "alla" utan märkning de fick in:( men det finns inga andra. jo den svartvita men den får de aaldrig in i fällan, skyggare katt får ni leta efter!

#33 Jag vet inte vad du fått den summan i från, jag får 25kr + kostnad för resa20kr milen, så det kan bli mera om det är 4mil*2, 25+ 80 i detta exsempel, så det blir lite pengar som går ut varge år som ni förstår.#40 Ta inte fällan, då gör du dej till bråttsling, egetmäktig förfarande, anmäl till polisen helt rätt väg att gå. På mina fällor står det ett nr som både kommunen o polisen vet, men i övrigt är den anonym för privatpersoner. #36 Håller med dej utsmyckning av rondeller o parker med massa järnskrot i, det får tydligen kosta vad det vill för kommunerna över hela svergie, ett förslag vore väl bra om kommun kastrera o steliaserade katter för de pengarna för då till slut blev det inte massa katter som sprang vilt förvåg, o varje katt som de tog hand om märktes o lämnades till de som vill ha en huskatt
. Sen i vissa fall tycker jag det är humant att ta bort en del katter som är sjuka eller skadade, eller vid tragiska fall där djurägaren fallit i från o har en massa gammla katter som ingen vill ha. MVH NORE jägare
tycker du har en mkt sund syn på det hela. måste jag säga! Såklart finns det fall då katterna måe bättre av att somna in, finns ju alltid undantag. Men t.ex en frisk katt som är 2-3 år flyttats ifrån och är jättekelen. Vi har ingen rätt att skjuta dom! vi männskor tar så mkt friheter så det är sjukt, vad har vi för räött att döda så många indiveider som vi gör utan ngn nytta utav det?
ja, det verkar ju inte som om den här kommunen gör detta lagligt..alls.. en anmälan är nog ingen dum idé men det får gärna någon annan hålla i just nu,jag har tyvärr för mkt på mitt privata plan för att orka genomföra det!
det är AVBRUTET!
Kvinnan från miljö&hälsa ringde mig nu, allt är avbrutet. hon har pratat med skyddsjägarn och de har inte sett till några katter alls, så de avbryter avskjutningen och vi fick fria händer att fånga in mamman själva!! lite nytta har man gjort iaf

#50 Man får grattulera, det att du varit aktiv har visat resultat, o kommunjägaren var säkert lika glad som du att det blev avbrutet. det är ingen höjdare att åka 4 gånger dygnet o kolla fällor, hoppas katten kommer hem till de små. MVH NORE jägare.
#48 Självklart finns det tillfällen när avlivning är det humanaste. Som du skriver är vissa katter svårt sjuka eller skadade. Det tror jag ingen motsätter sig att dessa får somna in. Det vi reagerar emot är alla dessa fullt friska katter som inte får leva vidare. Trots att det inte längre är tillåtet enligt lagen förekommer det fortfarande ramboavrättningar av katter på flera håll i landet. Det är inte alla skyddsjägare som jobbar på det seriösa sätt som du gör. Sedan håller jag med dig, det är alla dessa oansvariga kattägare som i första hand är de skyldiga. Tänk om vi kunde få en skärpning av lagstiftningen någon gång.
#50 Vilken lättnad att skyddsjägar-insatsen är avbruten! Nu kan vi andas ut igen. Kanonbra jobbat tjejjer!
//Lena
Vilken lättnad! Bra jobbat, Naquita med vänner!

#48 Siffrorna är de som sades dels av den jägare som fångade in mamman med ungar (bensinersättningen var samma som den du erhåller) och det högre belopper nämnt av mannen jag talade med på tekniska nämnden. Sedan om jägaren tog siffror ur luften vet jag inte men de som han sa till mig i a f.
Bra jobbat Naquita, Melinda och company :-)
Naquita du är super!!!!!!!!!!!!!!!
Kram Jenna

bra jobbat Naquita!!! Har du tagit upp med kommunen att fällan var omärkt och att det inte har färanmälts i området att det skulle fångas in katter?

#47 "tydligen skulle de fånga in "alla" utan märkning"
Det får dom inte heller göra! Fångas det in en katt som är i gott hul, ska man utgå ifrån att den har en ägare, även om den inte är id-märkt (vilket jag inte tror ett dug på man kan se när en katt sitter i fällan, men det är bara min erfarenhet).
Bara katter som är uppenbarligen hemlös, alltså i dåligt skick, skadat mm får avlivas av annan än veterinär enligt djurskyddslagen!!!

Oj, oj. Vilken diskussion jag missat. Skönt att det hela är avbrutet!
Håller med att det måste bli en ändring i kattägaransvaret. Men den står redan i djurskyddslagen, men folk släpper ut/lämnar sina katter och lyfter inte ens på axlarna för det. För "de klarar sig alltid" eller leksaken de skaffade har växt upp och är inte kul längre. Och så vidare. Och det är det vi kämpar med.
Nore, dina åsikter och insikter hjälper en hel del. Nu arbetar min hjärna :-). För du skulle kunna hjälpa till.
Extra kram till Naquita och Melinda. /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Bra jobbat Naquita och Melinda!!!
Pustar ut. Strålande Naquita som fixat allt detta! Du är en klippa bland alla klippor!!!! =) Utan dig skulle inte detta funka. Du fixar då verkligen allt du. Katterna är glada de har dig. Rosor och kramar till dig. Nu ska vi bara lyckas få in mammakatt också. Hur har det gått med katten vid din mamma? Sett henne nu? Hur skadad var hon? Kom bara hit med henne när som helst om du hittar henne. Jag har en stödplats för henne (eller mammakatt vem vi nu fångar in först) här hos mina vildbasar. =) Ja just nu springer de full rulle här hehe… Ronja har då verkligen lyckats sätta fart på Prince och Lizzie haha. Den lilla tjejen alltså haha.
Kramar Melinda
Melinda jag har funderat och jag tar in katten vid mammas:) Fångas mammakatt in får du ta henne. Vågar inte riskera amigos hälsa när jag vet att hennes ungar haft smitta. Mamman ser inte alls sjuk ut,men man vet aldrig. dina klarar av det, men inte min amigo:(
Okidoki! Det går jättebra! Ta du in henne. Så har jag en plats ledig här åt nästa katt du får in. Om det blir mammakatt eller någon annan. Just call! =)
Kramar
hehe ja..
vi får höras snart o diskutera när vi ska försöka fånga in mamma katt igen
Jupps det måste vi. Lilla mammakatt. Nu har jag vilat ut efter alla nätter man satt kattvakt innan, så nu har jag återhämtat mig efter den tuffa veckan. Så jag kan börja igen när som helst. Vad tycker du? Jag kan slå dig en pling så kan vi diskutera fram hur vi ska göra.
Kramar!
ja,ring mig när du får tid:) Är just nu hos mamma och letar efter den skadade kissen, inte hittat den än:(
Det är tydligen olika hur det fungerar med skyddsjägare. I Uppsala förvarar kommunen katten i 3 dygn innan den avlivas då har kattägaren en chans att hitta sin katt. 3 dygn är inte lång tid men bättre än inget.det var flera år sedan som jag hörde detta men jag tror att det är likadant nu. Det är möjligt att helt förvildade katter avlivas snabbare. Däremot sa en av skyddsjägarna att de tog en timme på sig för varje katt när de avlivades så de åker inte bara ut och skjuter katter hursomhelst.
Skyddsjägarna har ringt och frågat om vi kunde ta några som var lite tamare bland de dom hade fångat in så slapp de avlivas. Någon som hade matat dom skulle bidra med pengar till kastering m.m men de pengarna har vi inte sett röken av.
Det har inte varit några problem att låna fällor av dom.
Men jag skulle önska att vi kunde få lite pengar från kommunen, vi har ju sett till att det är många katter/kattungar som skyddsjägarna slipper ta hand om.
“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream.

Ni är helt fantastiska!

#66 Jo, jag tror att det är 3 dagar nu med. Senast de fångade in katter där min mamma bor var det 3 dagar som gällde iaf.

SÅ bra att dte är avbrutet :D
Fantastiskt och bra jobbat !!!
Håller med dig djurfångare i mycket och tycker du har bra åsikter. Men varför kan inte djuren få bedövning och sen en insomning ? Varför måste dom skjutas.Dom är ju redan fångade i en fälla. Helt klart känner dom det på sig ! Stackars djur !
Håller med om att det behövs för sjuka vilda djur och djur som ligger skadade på vägen o.s.v.
Här måste vi få kommunerna att tänka om.
Ifall jag kommer att gå förbi en kattfälla så släpper jag säkert ut katten som sitter fångad däri. Sen går den katten aldrig mer i en fälla.
Debattia
#70 fast det kan du ju ändå inte göra! tänk om vi i akttföreningarna försöker fånga in ngn och så går du och släpper ut dom?

Debattia: om du ser katt i fälla, ring närmsta katthem istället! ;)
Jag har flera gånger varit med och fångat katter där katten har tagit väldigt lång tid på sig för att gå in i fällan. När katten som vi hade försökt att fånga i nästan ett år slutligen gick in i fällan var det ett par som var på väg dit för att släppa ut henne. Vi satt i en bil i närheten och var på väg dit och vi bara vrålade NEJ.
Hade hon blivit utsläppt hade det varit väldigt svårt att fånga henne igen och hon hade gått ute och fått kull efter kull. Det är inte särskilt bra tycker jag. Vi får ju låna fällor av kommunen och privatpersoner får hyra fällor så även om det står kommunens namn och tele på fällan så är det inte säkert att katten fångas in för avlivning. Det kan hända att man hindrar katten från att få ett bättre liv om man släpper ut dom.
“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream.

Jag tycker inte att du ska släppa ut en katt som du ser i en bur, debattia.. det kan ju lika gärna vara en katt som kan få ett bra hem.. jag tycker att du ska ringa till ett katthem för tips som aniii skrev.
Det var nog bara en spontan tanke! För jag känner likadant. Släpper ut katten innan jägaren kommer, men vi alla skulle nog tar med katten iaf.
Håller med om att det var mitt virriga huvud och att jag känner så starkt inför det här med att katterna ska skjutas.
Men helt klart skulle jag mycket gärna vilja se skillnad på fällornas namn ifall det är djurskydd eller kommun som ska fånga in dem. För hade jag vetat att den skulle skjutas hade jag tagit den med mig.
Debattia

Det var skönt att höra Debattia :) Jag reagerar för mycket på saker nu för tiden känns det som..

Hej kattvänner, jag skall hädanefter ge er katterna till katthem men då vill jag inte höra att det är fult o att det inte går att ta imot flera.#70 det är en kostnadsfråga för kommunerna först en jägare som fångar katten o kör den till vetrenär som ger den en spruta det blir två utlägg för din kommun. Gör jägaren det så går det fort så djuret uppfattar ingetting, förän det är slut. Men kommer du till vetrenären så undrar katten vad som är på gång innan den somnar in, en spruta o sedan känna att man blir svagare o inte kan göra någoting för man är för svag, kan tänka mig en panikkänsla kommer i sista minuten. Ni tycker jag är grymm, men jag försöker att tänka mig in i kattens tillstånd o hur den känner. MVH NORE jägare

#78 Bara lustigt att vid flera kontakter jag haft genom åren i ärenden med skyddsjägare runt om i landet där KKS tagit hand om katter där jägaren fångat in katten/-erna så har ju kollen varit att fällan sätts ut på kvällen, vittjas på morgonen.
Hur känner katten att sitta där kanske 12 timmar utan tillsyn, vem ansvarar för om någon gör illa katten under tiden den sitter i fällan? Fällan är väl kommunal egendom så det blir ju för skadegörelse för fällan självklart polisanmälan och högre prioriterat än om katten skadas. Förresten, vem kollar under tiden om katten blir skadad via fällan, kan ju vara en familjekatt!?
Sedan kan jag säga att gällande de skyddsjägare jag talat med har katterna inget större värde, lovar dig (de har i o f sig kommunalt uppdrag om det spelar in). I så mån är du i s f ett behjärtansvärt undantag!

"Hej kattvänner". Blir så trött på att bli kallad det. Inte att jag inte är kattvän men jag antar att alla som har mer en 1 hjärncell förstår att man inte dödar bara för att bli av med "problemet". Har inget med att vara kattvän att göra men med respekt för liv.
Det finns en yttrande från djurskyydsmyndigheten att "§7 tillsynslagen är en kvardröjande rest av ett förlegat synsätt. Djurskyddsmyndigheten kan inte se något självändamål i att avliva herrelösa katter. Avlivning bör ses som ett sistahandsalternativ, och då genomföras endast av djurskyddsskäl.
Istället bör i första hand de seriösa katthem som finns utnyttjas."
Men tyvärr är Sverige så ociviliserad att det nog kommer att dröja 100 år innan kommunerna kommer att stödja katthem istället av skyddsjägare.

#78: Jag måste bara säga att jag förstår den biten med. Kan inte vara lätt att vara i den sittsen du sitter. för de inlägg du gjort här inne tyder på att du är kattvän du med. Annars skulle du inte vara här :-)
Men vad gör man då i din sitts, om katthemmen har fullt, vill man göra dig till kattsamlare. Nej, det skulle inte gå. Så vad gör man.
Jag hör nog till de få som faktiskt både använder och erkänner att jag använder rutinerade och duktig jägare för att ta bort mina hundar.
Dock har jag aldrig stått i det valet vad det gäller katt ännu så jag vet ärligt talat inte vad jag skulle välja. Men jag vet att det kan åstadkomma så otroligt mycket lidande vid en veterinäravlivning i jämförelse med en skjutning. Med detta säger jag inte att man ska skjuta friska djur. Ville bara klargöra det för alla.
Audiatur et altera pars

#80 Ja, det är ju bara om kommunen stöder katthemmen ekonomiskt och möjliggjör/upprättar fler katthem som alla katter kan fångas in och placeras där. I annat fall får man köra TNR, vilket också behöver resurser, men då lägger man dem på katthemmet som sköter det så har man sparat in pengarna man annars lade på jägarna.

#81 TNR, TNR!

#83: Öhh, menar du att han ska ta av sin lön och fixa kastreringar och sådant då eller?
Om inte katthemmen tar och hjälper jägarna med sådant som blir anlitade av komunen vad ska de då göra?
Som katthem kan man använda sig av TNR men inte som skyddsjägare. Funkar inte riktigt i verkligheten.
Audiatur et altera pars

#84 Nej, det får la gå genom ett katthem. Gärna stålars från kommunen, gärna som skrivet ovan.
Om man skulle ta alla pengar som går till skyddsjägare när det gäller katter och ge till katthem för att använda till TNR-verksamhet skulle nog problemet med hemlösa katter vara mindre än det är idag.

#85: Japp det tror jag med. Men att få komunerna att ändra sig lär inte vara gjort på en kvart. Och till dess så kan inte de som är anställda av komunen som skyddsjägare göra någonting då de inte blir uppbackade av katthemmen.
Audiatur et altera pars

#86 Om dessa skyddsjägare pressade på kommunen skulle det nog bli ändring betydligt snabbare.

precis suppermoccine, tyvärr finns det alldeles för mycket folk som inte har något problem med att släcka liv. Skulla dom sluta döda katter bara för att dom ör hemlösa/förvildade (jag pratar alltså inte om skadade djur) skulle kommunen vara tvungen att ta andra åtgärder.

#56 kattvänn eller hundvänn, vad är det för fel att kallas det, stå upp för det för tusan om ni vill komma någon vart med era önskningar om kommunala katthem. Som det är i dag låter det som så på kommunerna, det är en virrig kärring som ringt om sin katt att den är borta eller en gubbe som är förbannad för att katten gräver i hans köksland. Nä stå på er om ni skall komma någon vart, de som jobbar på kommun är slipade rävar som gör allt för att lägga två strå i kors o ännu mindre lätta på kassan. Jag som jägare är stor djurvänn, o om det gäller avlivning så skall det skötas snygt o inte med skadeskjutningar o elände. Jag står för det jag gör, o har många kattvänner o jag kommer kalla dem det också i fortsättningen. Lycka till kattvännen
, Nore jägare

men om man är djurvän varfår dödar man då en katt som är frisk? Bara för att den är hemlös? Det kallar jag inte för att vara djurvän(ligt).
Hade katten kunnat prata hade den skrikit till dig att den inte vill dö, men som tur är kan han ju inte det…..
Bara att man har makten betyder att man har rätten att döda. Det handlar om respekt för liv.
Ja, först så vill jag säga, heder åt dig, Nore som står upp för vad du säger och inte hymlar. Vi står alltid i detta fallet i en situation, som är Moment 22. Jag avskyr avliving av friska djur, är helt emot det,ser det inte som en lösning. MEn ibland så finns det, som vi alla vet, inga val, eller rättare sagt ett val mellan pest och kolera. MEn när enda alternativet är, att låta ett djur gå en plågsam tillvaro tillmötes, med eventuella saker som den lilla norska katten, då ställer jag mig på Nores sida. Dessutom, så fattar jag inte, hur man kan tillåta skjutning på fri hand! JAg syftar på Slottsskogen, t ex. Där har ju katten en fördel framför det vilda, du FÅR helt enkelt inte skjuta på fri hand om avståndet är längre tre meter! Vilket i sin tur omöjliggör frihandskjutning, för hur ofta kommer du så nära en hemlösing? Sedan så kommer vi in på frågan om lidande och ångest, där är vi tydligen tre, Åsa, jag och Nore, som vet, att du inte ens är medveten om skottet. M a o så dör du utan att du vet om det. Kulan går snabbare än ljudet. MEn jag säger,finns det den minsta chans för ett djur att klara sig hos bra människor, och i fallet katter, så gäller naturligtvis kastrering, så är det självfallet givet. Som i detta fall. Här väntar ett hem och en kastrering. Då skall man absolut inte köra över dem som kan och vill hjälpa. Bor också i en sån kommun, där jag anses som en hispig kattkärring så fort jag talar med kommunen. Vems fel är det? Jo, de där förb****e djursamlarnas, vilket tyvärr oftast är gamla tanter. Håller med, TNR borde provas på flera ställen, kostar helt klart mindre i längden, bara det följs upp! Som alla vet, som känner till metoden bättre än mig, så är det ju inte bara att ta till de tre orden. det är uppföljning som gäller av den kastrerade kolonin. Sedan, att jag aldrig skulle avliva mina katter på detta sätt, det är en annan femma, jo, faktiskt, om de, Gud förbjude, skulle skada sig så illa, att de plågades, t ex trafikolycka. Hoppas att jag inte skapat några missuppfattningar i detta ämne, som är väldigt brännbart. Jag gjorde ett inlägg i Svensk Natur, där jag efterlyste kalla fakta om ballistik, dvs kunskap om kulor och övrig ammunition,just för att jag ville ha på fötterna ordentligt.

#90 respäckt för livet har jag skall du tro, o jag är ingen mäniska som tar livet som givet. Födelse är något som vara ett frågetecken, men död det är något som vi alla skall göra förr eller senare. Jag skall tala om för dej, det var en katt som fått ungar nämligen tre stycken, jag tillomed döpte två av dem till piff o puff o hadde talat med mäniskor som skulle kunna ta hand om dem när de blev så gamla att man kunde flytta dem. Fyra dagar efter deras födsel blev mamman påkörd av en bilist, jag tog katterna till en annan familj som hadde kattungar o till början gick det bra, men en dag när en av kattägaren kom in låg dessa kattungar döda innanför dörren, o inte nog med det mamman tog även död på sina egna ungar. Nu är frågan den vad var det som gick fel, var dett för att jag gick dit med dessa kattungar den frågan har jag stält mig många gånger. MVH Nore jägare

#92 Vilken hemsk historia!

Tror inte skjutglada människor bryr sig om att kolla id-nummer i örat. Och för min del blev jag så illa tvvungen att id-märka mina med chips, och dom syns ju inte utanpå. Det betyder att en skjutglad jägare aldrig i livet skulle kosta på sig resa till närmaste vette eller polisstation för skanning.
Vad är det för mening med att märka sina katter om jägare inte bryr sig. Om någon kör ihjäl en katt är det nog inga många som stannar och kollar id-märkning så att ägaren får veta vad som hänt. Istället annonserar man som orolig ägare, åker runt med foto osv och går och oroar sig och har ångest. Men vad bryr sig den om det som orsakat oron? Inte ett smack!
Nej, kommunerna och deras jägare ger jag inte ett vitten för. Och inte ansvarslösa bilister heller.
Och alla jägare jag talat med vet precis vad som är rätt och riktigt, dom är så stora djurvänner och har djur själva, men se skyddsjakt (detta märkliga ord) är ju sååå nödvändigt på denna planet.
Puh, orkar knappt gå in på den här sajten längre då jag blir så arg för att det är så motigt när det gäller att hjälpa hemlösa katter och att få folk att ta ansvar. Och i vardagslivet stöter man på dumhet och okunskap hela tiden.
Orkade inte läsa allt på den här långa tråden men kan besvara nr #91. Kattungar som fortfarande behöver dia skall födas upp med modersmjölksersättning som finns att köpa på apotek och ges i nappflaska. Och man får inte klämma på flaskan så att dom får mjölken i lungorna för då dör dom. Att det finns en amma betyder inte att hon har mjölk så det räcker åt fler än de egna. Man måste stödmata också, ett grannlaga jobb som kräver mycket tid. Det är inte bara att slänga in kattungarna och tro att allt sköter sig självt. Och kattmamman skall äta kraftfoder för att orka producera mer mjölk, dvs kattungefoder.
Och det händer att kattmammor dödar sina ungar. Det händer att människomammor råkar ut för amningspsykos också och dödar sitt barn.
Och en sak till medan jag har ångan uppe. Jag skulle heller aldrig någonsin tillåta en så respektös avlivning av ett sjukt djur som att låta någon jägare få skjuta det. Enda tänkbara alternativet är ett trafikskadat djur, annars - aldrig. Håller helt med dig GunillaH #92.

#94 Jag har både skanner för avläsning av chips o derektnr djurrigistret, så nog är det kåll på de djuren som jag tar hand om. Nej sanningen är att kattägare inte vill chipsa eller öronmärka sina katter, för det är en kosnadsfråga för dem som har många katter. En hund som är chipsad o gör något ofog, är ägaren ansvarig för det o kan bli ersättningsskyldig. Sen att du tycker ordet skyddsjakt klingar illa, säger du samma sak när det gäller svartråtta o brunråtta måsar o andra skadedjur, eller när grävlingen raserar bostäder o uthus, eller en skabbräv som lider helvetes kval av klåda. Det är vi skydsjägare som städar upp så ni duktiga medmäniskor slipper se sådant avskyvärda lidande. Men ni tror vi är ute för nöjet skull, men vi gör faktiskt ett välgärning i många fall. Sen får du bli hur f*****d o upprörd du vill, men det fins de som tackar oss också. MVH NORE jägare

Jag tackar för mej på denna sida, har varit många kloka inlägg som jag tillomed lärt mig av, men som jag förstår är det många som inte förstår verkligheten i samhället o inte vill förstå den för djurens bästa så tackar jag för mig. Nore jägare

#95 Enda gången jag tycker avlivning är befogad i naturen är om viltet är skadat. Här finns det skabbrävar som lider oerhört. Men varför är inte jägarna intresserade då? Nej, det är mycket roligare att fånga grävlingar, helt friska djur, eller friska rävar!! Märkligt resonemang. Dessutom finns inget som heter "skadedjur", det är ett påhittat namn av människor som vill ha fog för sitt dödande. Du nämner råttor, grävlingar och rävar. Vad har dom gjort för ont? En frisk räv skall man väl inte döda? Tänk du på att Gud skapat allt levande, inkl dig!
Som sagt, avlivning för att lindra plågor, inte annars. Det står jag för.
YvonneW och Nore, ni två talar olika språk och är ljusår ifrån varandra i uppfattning. Jag är jägare även jag och vet, vilka skador t ex en grävling kan ställa till med. Vi har grannar här, som hade mjölkdjur. till dem så har man ensilagebalar, såna där vita i plast. Bara själva emballaget till en bal kostar ca 200 kr.De fick problem med grävling, dvs grävlingen bet sönder ett tiotal sådana balar. Alltså värdefullt foder som gick till spillo, kan inte användas sedan plus kostnaden för plasten. Då kan du hålla dig för skratt och tycker inte att grävlingen är så gullig längre….Eller rättare sagt grävlingarna. Min sambo fångade dem alla tre och avlivade dem. Jägare är inte ett mordiskt folk! De som är seriösa, med betoning på seriösa, tycker inte att det är kul att döda. Visst, jag kan erkänna, att jag aldrig blivit så lycklig i hela mitt liv som när jag, lilla jag, tjej och allt fällde min älg, men en djup respekt för döden och en tacksamhet till någon där uppe som gav mig detta, vilket betydde mat för hela vintern för oss. Skabbrävar? Det är fruktansvärt och de avlivar vi så fort vi någonsin kan. De lider något hemskt, särksilt på vintern, då de fryser ihjäl utan sin päls. Råttor? Hur många tusen har inte de förstört för bara för oss? JAg kommer att sakna dig Nore, du är en sund människa med ärliga åsikter som vågar stå upp för vad du är. ÄVen dina åsikter är viktiga…..

Naquita, antar inget hänt under helgen. Vad är tänkt under början av veckan?
Naquita, du kunde ju tagit fällorna! KKS behöver dem bättre är jägaren! Värt att tänka på nästa gång!

men gunilla, skadan en grävling ställer till med är iiiiiiingentiiiing i jämförelse med skadan människan ställer till med! Bara på grund av det skule vi då förtjäna att bli skjutna allihopa….
Miranda, detta var bara ett exempel…. mjölkbönder är inget rikt folk. Bara ett vetbesök kostar för dem ca 2000kr, för naturligtvis händer det alltid akut…Sedan så har du alldeles rätt i det andra, vi förtjänar inte egentligen att leva, det är rätt.
Jag undrar om alla ni som är emot avlivning även är vegetarianer? Om inte - vad är det då i så fall som gör att det ena djuret har ett större värde än det andra?

#101 Tack miranda1! Bort med människorna så ordnar sig resten.
Morgan jag och emlinda ska höras av imrogon. jag jobabr måndag natt men går av tisdag morgon o e ledig ända te lördag så ska sätta ut fällan i veckan e de tänkt o hoppas på bättre tur denna gången!

#105, hoppas det kommer gå bra :-) Antar du satt upp rivlapparna.

#103: Jag kan svara ja till din fråga.
Alla djur har samma värde i min åsikt.
#104 Precis!
Lycka till Naquita och Melinda, önskar er en bra fångst! :)
#107: Bra! Då är vi två i alla fall. Jag är vegetarian och har varit det i mer än 25 år. Det hade varit lite väl tilltagen stank av dubbelmoral annars i den här tråden.

#108 Håller med! :)
Ja, nu önskar jag all lycka med att få in den lilla mamman! Hon har ju väntande hem!

#108 Vi är allt tre felidae, för räkna med mig också! Det finns köttalternativ, så inte behöver man äta lik heller. Dubbelmoral? Jag har inte kört med dubbelmoral - ifall det är mig du syftar på!

#96 Ser att Nore tackar för sig. Det brukar jägare göra. Dom anser sig ha monopol på verkligheten och djurens bästa, precis som han skriver. Det är min erfarenhet också att det är en lönlös diskussion då jag är omgiven av jägare där jag bor. Dom har ju sitt Jägarförbund som gör dem indoktrinerade. Mina åsikter anses som udda och något att göra narr av. Jag är en dum kärring som inte vill förstå det självklara. Och aldrig kommer de två synsätten att förenas…
Vi får köra samma stil som vi alltid gjort, vi som har olika synsätt, vi hälsar på varandra och är artiga är vi möts, men vi bör inte diskutera en brännande fråga som denna. Då kan det lätt ta eld i gaveln!
#0 Stor eloge Naquita för ditt energiska arbete. Hoppas innerligt att du får fatt i mamma katt. Önskar dig lycka till!
Kramiz/Yvonne

håller med dig helt yvonne att jägare anser sig ha monopol på djurens bästa, Dom har tydligen förmogan att veta, utan att "fråga" djuret i frågan, att den vill dö för sitt bästa. Finns tydligen många djur som går rund med dödönskan…..
Naquita, ursäkta att jag kapar din tråd….
Uppdatering ang mammakatt.
Nu har jag varit och satt ut fällan till mammakatt. Hon var där nu. Hon är en mycket söt och fin liten katt. Verkligen liten och söt. Ville bara lyfta upp henne och ta med henne hem. Hon åt nu i alla fall garanterat upp matbiten med p-pillret i. Hon var hungrig det märktes och ville ha mer så förhoppningsvis går hon in till slut. Enda maten nu är inne i fällan. Satte även nu upp massa lappar om att kks håller på att fånga in henne och satt upp lappar om att stödhem behövs. Naquita och jag är envisa. Vi ska få in mammakatt!!! Gjort upp ett schema nu hur vi vaktar fällan denna vecka. Hoppas vi får in henne nu. Vi kämpar på.
Kramar Melinda
Ni är underbara!
#111: Om du är vegetarian och emot avlivning så kallar jag inte det för dubbelmoral. Du behöver alltså inte ta åt dig 

Håller tummarna för Mammakatt här!!!
Ok, nu håller vi oss till ämnet. Verkar lovande! Så nu får vi verkligen hoppas, att denna lilla envetna dam fattar vad som är bäst för henne!

Nu MÅSTE du lilla mamma gå in fällan så att du kommer in i värmen innnan kylan kommer……
Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna
Tack för svaret ang " Varför man inte kan ge katterna en spruta i stället för att skjuta dem. Jag undrar ju då hur det skulle vara ifall veterinär anställdes som följde med i bilen tills med en skytt ?
Vad ska vi göra med kommunerna ? Det är banne mig dags nu för dem att ställa upp och ordna katthem , eller skänka bidrag till redan befintligt fungerande så dom kan utöka, anställa personal.o.s.v.. Tror vi måste påverka tillsammans . tar vi en kommun i taget verkar dom komma undan alldeles för lätt. Vad sägs om en stor demonstration över hela landet ? Innan vinter och kyla kommer.
Till sist håller jag tummarna för lilla mamman.
Debattia
Ja, vi hade ju tal om en ljusmanifestation här inne för knappt ett år sedan. Det vore ju något som skulle synas!

#121 Vore ju maffigt med 100 000 ljus. Ett för varje hemlös katt. Något för en mörk oktober/november-kväll.
Exakt! eller som någon sa, kunde vi bara få ihop 1000 personer, med en lapp på bröstet och ryggen, där det står siffran 100, så blir inte det dåligt det heller! Jag har för mig, att vi pratade om att eventuellt lägga den i de tre största städerna. Jag hade gärna åkt ner till gbg och varit med med en lapp på bröstet. Så räkna med mig till 100!(nu var väl jag rolig va?)
Fortsätter att hålla tummarna för mamma katt! Förr eller senare måste det ändå gå vägen!
//Lena
Jag sällar mig också till vegetarianerna. Vilket jag varit i flera år.
Debattia

Här håller vi tummarna för mammakatt och ingenting annat, och hon vill nog ha en grillad kyckling!
Håller också tummarna för mamma katt .
Debattia
Testat allt smaskens, som makrill i tomat, tex? färskt kött?
vi har nog testat allt nu, utom grillad kyckling. får ta o testa de me!

Japp gör det. Jag fångade en massa av grannstallarnas katter när jag lade i kyckling i fällan .-)
Audiatur et altera pars
Inget i fällan än?
nej.. vi har haft den öppen från båda håll över hela helgen för att hon ska tro att den är ofarlig. första dagen var de bara pyttelite ätet i fällan, men för varje dag som gått har mer och mer ätits upp och igårkväll var all mat uppäten i fällan(satt maten i mitten) så ikväll har fällan riggats och förhoppningvis kan vi lura in henne nu..(fy vad elaka vi är egentligen,mend et är ju för hennes bästa!)
när hon är infångad behöver hon ett permanent hem, någon som fallit för henen? melinda ska ha henne i stödhem.