Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketterkattsjukdomarkattens-beteende
Läst 1100 ggr
kalindas
0

Kluckar i magen

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ni som haft att göra en del med kattungar. Tänkte kolla med er om ni vet vad felet kan vara.
En av mina hittekattsbebisar har en svullen mage som det kluckar i.
Han är frisk och pigg och mår toppen, älskar att bli kliad på magen, så ont har han inte. 
Har fött upp honom sen han var ca 2-3 veckor och han är nu 9v. Det var veterinären som påpekade det idag vid vaccination. Frågade om han var avmaskad.
Avmaskad är han och har utöver det även fått stronghold. De kommer få Millbemax, så fort jag vet att de inte får några men av vaccinationen.

Han mår som sagt toppen och det är bara den tjocka magen och att det kluckar, som är lite konstigt. De övriga tre ungarna som jag hittade när de var 5v, har inte en sådan mage. Där borde ju chansen vara större att de hade mask.

Kan det helt enkelt vara någon typ av brist på något? Eller varför har just han denna svullna mage?

FIP tror jag inte alls på, för då borde han varit riktig sjuk nu. Hjärtat lyssnade veterinären på, så hon borde höra om något lät konstigt. Glömde nämna om kluckandet till henne.
Hade en liten kattunge med leverförfettning en gång som hade svullen mage. Men där var svält inblandat.

Han bajsar och kissar normalt, leker som en galning och visar inga sjukdomssymtom. Funderar på om jag ska köpa Lactiplus och se om det hjälper.

Några andra tips?

/Elisa

Jourhemmet
0

Kattungen jag sist fick hem var väldigt svullen om magen, såg ut som han var dräktig. Det försvann när han fick Banminth. 

Han pruttar inte? Kattungar har ju en förmåga att vilja ha massor med blötmat, kan det vara så att han trots allt utan att det märks får mycket gaser av det?

Jag ger Forti Flora som jag strör över maten när någon behöver och det smakar smaskens tycker alla katter.

Har du hört själv att det kluckar?

kalindas
0

Kluckar när jag skakar på honom. Har inte märkt att han pruttar, men Ozzy den andre hanen pruttar gärna. De äter burkmat som tokiga här, plus torrfoder de kommer åt. Kom på att jag hade ForiFora hemma så de fick det nu blandat i vatten o RC babycat. De fick Banminth den 11/7 då de var lite risiga i magen. Blev bättre då. Har så det räcker till honom, men tänkte de skulle få Millbemax nästa vecka om de inte får reaktion av vaccinet, veterinären klantade sig och hälften av vaccinet rann utanför på Penny, så hon fick en halv dos till.

/Elisa