Hemlösa katter i sthlm!!
Hej!
Min kompis har hittat 3-4 kattungar i Hammarby sjöstad, ingen mamma har synts till.
Dom är lite rädda men jamar och verkar vilja ha kontakt.
Dom är hungriga och värmer sig under bilar!!
Situationen verkar vara akut då det inte verkar finnas någon mamma.
Vad ska hon göra??
Framförallt tar in de först innan de blir påkörda eller nåt. Hon får hitta nån låda med tidningar eller blomjord för kattlåda så länge. Ringa polisen, kollar om de kan ta de och anmäl katterna som upphittade. Har hon tur tar polisen de och kör till nästa katthem. Annars får hon vänta till imorn och ringer till alla katthem. Är säkert hemlösa kattungar när det är 4 stycken. Syns inte kattmamman i närheten? Hur gammal kan de vara? Gå in under länkar här uppe och kollar alla mailadresser till Stockholms katthem. Hör gärna av dig och berättar hur det går.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Försök att fånga in dom, kanske din kompis kan ta in dom så länge. Kontakta alla katthem runt om i Stockholm.
Skrev på kattforum.se men skriver här med.
Kan nog hjälpa till och ta dem till polisen. Men adress behövs till din kompis. Verkar de tama?
Ska försöka fånga in katterna och ta dem till söderortspolisen som ska vara bra. Har tänkt åka dit nu en snabbis före jobbet och sedan tillbaka vid 12-13.
Håll tummarna! Om ni hör på tex kattforum.se (SKS) att de fångats in av ngn annan så skulle jag vara tacksam om ngn kunde skriva det här. Vissa internetsidor är spärrade på jobbet så jag kommer inte in på SKS. Tack!
Var du är god. Lycka till! Ska kolla på SKS.
Hihi, bra att de glömde spärra hittekatter.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Var där och kollade där det förut var studentlägenheter men de var helt borta.
Skulle behöva adress? Har googlat och det ska finnas ngr studentlägenheter korsningen Hammarby Allé och Aktergatan. Är det där?
Kan ngn lägga ut frågan på SKS, snälla!
Done- skrev ut de på kattakuten på kattforum att du behövde exakt adress!
Tack så mycket!
Säg till om du behöver någon hjälp i eftermiddag, slutar jobba kl 1500.
Om de är små så kanske det finns en mamma i närheten, det man kan göra är att fånga in kattungarna i en vanlig bur som man ställer framför fällan och täcker allt med en filt, det brukar få mammorna att gå in eftersom de vill titta till sina bebisar.
Lisa
#9 Jag har ingen fälla utan bara vanlig bur. Ska självklart kolla om det finns ngn mamma i närheten.
Har problem just nu med bla jkla jobbig yrsel pga medicinbyte och högt blodtryck så tyvärr vet jag vet inte hur länge jag orkar.
Hör av mig senare om jag sett dem och om det verkar finnas en mamma.
Marieborg jag har pmat dig. en tjej på kattforum vet var kattungarna finns, jag skickade hennes nr till dig.
lycka till nu!
Tack Naquita!! Ska ringa henne!
#10 Jag har fälla hemma och det är vid Länna om det skulle behövas. Det tar mig ca 15-20 min dit.
Lisa
Hej!
Jag har exakt adress.
Sthlms katthem kan nog ta dom , men hon behöver hjälp att fånga in dom! Hon är hemma från 18:00 ikväll och kan gärna hänga med och fånga in dom. Hon matar ju ungarna redan. Plus att katterna är mer synliga när det är mörkt.
Ni får gärna messa och ringa henne, men vart ska jag lägga ut numret?
vi kan ju maila kanske??

Du kan skicka pm här till de som är involverade i räddningen. /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.
Var och gick en timme i Hammarby sjöstad där jag trodde det var men har nu fått exakt adress och det är åt nackahållet på andra sidan stora vägen.
Just nu är gubben på lägenhetsvisning med sin mamma men jag hoppas han är hemma snart. Kan tyvärr inte själv mellan kl ca 16,30 och 20,00. Men det finns ju fler som kan annars så det ordnar nog sig på ngt sätt.
Skriver så fort jag vet ngt mer.
Kan någon PM a mig adressen så tar jag en sväng förbi när jag slutat jobba.
Lisa
Har pm:at dig Lisa
Stefan blev försenad så nu hinner vi inte åka dit förän efter kl 20 om det skulle behövas men Lisa (misan) och Yvonne ska kolla efter dem så håll tummarna. Tyvärr regnar och åskar det så det just nu så de ligger säkert och gömmer sig
Vi kom dit lite före kl 20 och jag gick och träffade Yvonne medan Stefan gick runt. Dröjde ca 5 min innan Stefan ringde och sa att han sett en kattunge. Stefan lyckades med tonfisk och torrfoder locka två små ca 8 veckors kattungar till sig men de var avvaktande.
Tillslut gick ena in i transportburen och Stefan lyckades nästan slå igen gallret men var inte så snabb som katten men fick ett bra tag om den och kunde stoppa in den i buren…oj vad den spottade, fräste och bet men stefan hade som tur var handskar.
Så skönt!! En räddad!!! Tur att Yvonne och Stefan var där och var lugna för jag blir så nervös och klarar inte av det riktigt…kände mig helt yr
kunde inte stå stilla
Den andra kattungen höll Stefan oxå på att få tag i men den slet sig tyvärr
Yvonne kunde ta hem den lille/lilla över natten, toppen!!! Och ska ev gå tillbaka senare ikväll.
Imorgon blir det nog dags för fälla.

Åh vilken tur att en kattunge blev fångad. Tack för att ni ställer upp..
glad för varje liten infångad, finns mammakatt också i krokarna Maggan47

Svårt att säga, vi såg en katt som var större som skulle kunna vara mamman (men väldigt liten till växten eller inte färdigväxt ännu).

Åh håll oss uppdaterade!
Ní är fantastiska!

En liten rapport om trollet som fångades in, kanske? :-) När jag klev upp imorse var både torrfodret och blötmaten jag ställt in borta, inte ett spår syntes av maten. Spår i övrigt syntes dock… Jag har en liten kaktus ståendes i fönstret och den hade tydligen åkt i golvet under natten. Tänk att en sådan liten kruka kan innehålla så mycket jord… Ja, ja, jag hoppas att det inte var i panik att ta sig ut som gjorde att den revs ner utan att det var pga utforskning.
Klappade kissen i alla fall (under morr och fräs) och den känns lite väl tunn, sådär vass vid höftbenen ni vet. Ställde in, i mitt tycke, en vettig portion blötmat som belöning i boet den gömt sig och en kvart senare fanns inte en gnutta kvar. Jag har glömt hur mycket utsvultna kattungar kan sätta i sig första dygnen. Hoppas att magen klarar all hetsätning.
Nya tag ikväll för att få tag på åtminstone en till krabat.
Å tack för rapporten! Känns skönt att veta att den finns hos dig!

Putt

Hur har det gått för de andra? Har ni lyckats fånga in några fler?

Skriver samma här som på andra forumet, inga nya försök har gjorts än för att fånga in fler men kvällen är lång. Jag väntar på att få tag på en bättre bur att fånga med, och sedan ska jag gå på (s)kattjakt. :-)
puttar upp för kissarnas skull och lycka till Maggan47

Två ungar till fick vi in ikväll, så nu är förhoppningsvis alla ungar inne i alla fall 
Super, då blir systern/brodern glad. Ingen mama i närheten?

#32 Woho! Vad bra! Hoppas den fjärde som kanske var mamma katt också kommer in sen…

Skönt….. Underbart…. Härligt med er duktiga kattungefångare…
Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

Ohh sådana här trådar tycker vi om. Så underbart att läsa om de jobb som görs och nu vill jag se kort .-)
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Hoppas mammakatt kommer in oxå snart.
Bara mamman kvar alltså… Hoppas det går bra för henne med
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Superbra jobbat! Jag klarade inte av att vara med idag.
Massor av rosor till dig Kittekatten
Du är en 
Stämmer in i kören, bra jobbat! Håller tummen för den lilla mammisen nu, att även hon får komma in i stugvärmen, få vård och tillsyn.
/Pelusa
Jobbade så mycket igår att jag missade den här spännande tråden. Vad bra ni har jobbat med detta! Tre kattungar i husvärmen. Jippiii!
Nu får vi fortsätta hålla tummerna för mamman också.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
fortsatt tumhållning, säkert en ung liten mamsing Maggan47 som tycker ni gör ett superjobb därute