Nice och katter
Hej alla kattälskare!
Jag och killen har varit i Nice som ligger i franska riverian en vecka så därför har jag inte varit aktiv här ett tag. :) Vad har jag gjort där då kanske någon undrar? Tja solat, badat, ätit gott och unnat mej ett och annat kul. :) Kommit hem nästan pank dock. :( Och dessutom har jag besökt ett katthem i stort sett varje dag kattgalen som jag är. Tvvärr är fransmännen totalt kassa på engelska. Detta gjorde mej smått frusterad. Hade tusen frågor som jag ville få svar på men icke, de fattade nästan inget. Inte visste jag att fransmännen var så kassa på engelska. Nåväl, jag fann en mycket stilig kattherre på katthemmet som jag blev kär i. När jag tänker på honom vill jag lipa! Saknar denna kattherre så! Han är så fin. Denna vackra kattherre finns på katthemmet tillsammans med en vit söt nyfiken kattflicka, en stor rund gul katt, en silver tigrerad söt katt och kattmamma med tre busiga toksöta kattungar. :) En ganska smal och sliten gammal kattdam med stora konstiga knölar på svansen bor där med. Ville veta vad dessa var men de fattade inget! Och sist men inte minst en svartvit stålig kattherre. Jag köpte kattmat varje dag som jag tog med mej till personalens glädje. Det var så roligt att få kela med dessa underbara katter..
Personalen var vänliga men de kunde inte kommunicera med mej särskilt bra. Trist. Och jag som hade så många frågor…
Min absoluta favorit var den bruntigerade kattherren som verkade så sorgsen och trött. Han var snäll och så men han såg ledsen ut i ögonen. Jag klappade honom och gav honom massa kyssar. Han tryckte sitt lilla huvud mot mitt ansikte hela tiden. Hur söt och gullig som helst. Jag fick veta av en av de som jobbade där att han var en mycket ilsken och arg i början men nu är betydligt snällare men han var dock inte adoptivbar då han fortfarande var lite oberäknlig och rädd som jag förstod det. Han skulle få ett hem hos henne berättade hon. Han hade levt ett mycket hårt liv stackaren :( Jag har fastnat för honom något otroligt. Jag vill liksom bara ta hit honom och överösa honom med kärlek och trygghet. Jag vill få honom att tro på mänskligheten igen.
På vägen hem från flyget satt jag och grät. Jag träffade många människor i Nice men katterna var dom som kändes mest äkta på nåt sätt. Förstår ni vad jag menar? Saknar min lilla sorgsna kattherre. Han var verkligen speciell….
De har en hemsida som är värt att kolla in. www.sda-nice.com
Man kan även skänka en liten slant dit om man vill. Tog några bilder på katterna som jag tänker lägga ut här senare idag.
För övrigt är det ganska dyrt att leva i Nice, trafiken är hemsk och människorna kassa på engelska.

Fniss, de tycker nog att du är kass på franska. Paris har blivit bättre vad jag förstått, samt servicefolk överallt har motvilligt blivit bättre. Men förstår dem som inte kann, för de ser ingen anledning. Men nyare generationer lär sig.
Vad gulligt av dig att gå till katthem på semestern. Och den herren låter som en jag skulle falla pladask för. Men han får ett hem i varje fall och avlivas inte. Så det är bra.
Förstår dig, vissa katter klöser sig in i hjärtat på en och lägger sig till ro där.
Välkommen hem. /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Hej vanessa!
Jag tyckte nog att varken de yngre eller äldre kunde särskilt bra enelska. Och med ett land som Frankrike som har många turister så borde man enligt mej kunna bättre engelska.
Ja kattherren var mycket vacker och jag är nog tokkär i honom. Han har verkligen klöst in sig i mitt hjärta. :)
Tack för rapporten om katthemmet i Nice! Det är alltid så intressant att veta hur det är i andra länder. Naturligtvis lite frustrerande när man inte kan kommunicera med dem.
Förstår dig att du blev förtjust i den slitne kattherren. Skönt ändå att höra att han ska få ett hem hos en av personalen.
Ska kika in på länken! Hur verkade katthållningen vara annars i Frankrike?
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Hej Modellflickan!
Tänkte på dej häromdagen, och undrade lite var du var..men nu förstår vi…härligt med semester emellanåt o komma från de fasta vardagliga rutinerna hemmavid.
Vi kan nog ta varann i tass du och jag..oavsett om man har semester eller inte kan man inte släppa tanken på missar..o ser man inga katter går man o tittar efter dom!
Vad härligt att du hade möjlighet att besöka katthem..förstår såväl vad du menar när du berättar om den speciella kattherren..man kommer inte ifrån det faktum att vissa katter har en förmåga att lägga sig som en bomullstuss runt hjärtat…tack för din härliga o varma berättelse…är mäkta nyfiken på bilder!;-))
Priser ligger på liknande nivå som här. Kattunge-vacc,id-märkt ca. 450 kr. Vuxna, kastrerad,vacc och id-märkt ca. 700 kr.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

#3 Hej Lena, djurhållningen verkade ok. Lyckligtvis såg jag inga hemlösa katter. Men dom finns säkert även om jag inte såg några. Däremot såg jag tomma skålar i buskar som använts till mat. Misstänker till katter. Jag hade gärna velat veta hur många hemlösa katter de har och stort problemet är i Frankrike.
¤4 Hej Sidentass. Det glädjer att du tänkt på mej. :) Visst är det härligt med semester. Men jag brukar säga borta bra men hemma bäst. :) Ja katter kan verkligen trollbinda en enormt. Kattherren har gjort det. Han fick nog tusen pussar varje dag av mej. :)
#5 Det kan nog stämma Landfreak.

Han ser precis ut som min drömkatt!
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Vad härligt att få se dessa katter ifrån Nice!! (lite avis på din fina solbränna)

#7 Tack för en underbar bildserie!
Det går inte att missta vilken känsla du har för kattherren…önskar att du kunnat adoptera honom..du tror inte att du kan ha kontakt med hemmet för att följa upp hur det går för honom och de övriga katterna du träffat…..själv kan jag inte ett ord franska, men kanske någon annan skulle kunna vara behjälplig med språkbiten..underbara missar…djur är det vackraste som finns!!

#12 Ja visst är han fin! :)

#16 Tack så mycket! :)

Å så vackra bilder!!! Dom där skummande vågorna ser härliga ut!

#21 Det ska jag definitvt göra Sidentass. Jag kommer inte släppa goingen så lätt. Jag hade gärna velat ta hem honom. Men nu ska en av personalen ta hem honom och dessutom sambon klagade lite. Citerar honom, "Du kan ju inte ta hem varje katt du ser" Suckar djupt. Kattherren verkade populär bland personalen med det lilla charmtrollet. Han var den katten jag såg direkt. Jag blev kär på plats. Han är verkligen speciell. Ja djur är vackra och bäst. Du har helt rätt Sidentass. De jag saknar mest med Nice är stränderna, haven och katterna. Mest saknar jag min bruntigerade sorgsna kattherre….

#26 Ja det var härligt. Vattnet varmt och riktigt härligt att bada i. Jag tokbadade varje dag. :)

#23 Hans bakben ser skum ut. Men oj, att hade placerat sig direkt i mitt hjärta. Min bror skriver och pratar flytande franska, då vi bodde där som små. Så pip till om ingen här kan hjälpa dig framöver med kommunikationen. /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

#23 Ja det ska jag göra. Tack för det Vanessa. Ja nu när du säger det så ser hans ena bakben lite konstigt ut. :( Märkte dock inget där. Kanske ska fråga om det när jag mailar. Ja han är jättefin. Han har vad jag förstått levt ett mycket hårt liv ute på gatan. Och när han kom till katthemmet så var han riktigt vild och aggressiv. Nu är han en mycket snällare och lugnare katt fick jag veta. Mot mej var han hur snäll som helst. Han älskade att bli pussad och klappad. :) Men man såg i hans vackra ögon att han var lite sorgsen. Åh vad jag vill ha honom här!

Puttar upp min egen tråd så fler får se de vackra katterna i Nice! :)

Ohh vilka underbar missar. Jaja, Nice var fint det med, men jag fastnade för missarna jag :-)
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Fina bilder både på Nice och katterna. Blev förtjust i den svartvita blyga kattherren. Tack för att du visar oss detta! :)
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

#23 tittade på bilden igen, för att fokusera på bakbenet…tänkte inte på det vid första titten, men nu såg jag att det såg lite underligt ut..vi får hoppas att det bara är ställningen han intar som gör att det ser ut så…men det skadar ju förstås inte att ta upp frågan i ett mejl…känner riktigt med dej hur du saknar honom..önskar du kunde få hem din going i ett "paket på posten"..

#32 Håller med dej katterna var bäst :) Men Nice är inte så pjåkigt heller. ;)

#33 Ja han var superfin, dock lite blyg och osäker. :) Vem vet vad stackaren varit med om ute..

#34 Ja det hade inte varit så dumt, Sidentass. Tänker på honom än idag. Vill så gärna ha honom här. Har dock inte fått nåt svar från katthemmet angående benet. Undrar om dom förstod mitt mail..

#37 Var mailet på franska? Isåfall borde dom förstå vad du menade..

#38 Nej engelska. Kan typ bara Bonjour och Merci på franska. Och något ord till. Och det kommer man inte långt med i detta fallet. Engelskan min är däremot bra! :)
Tack för en vacker bildserie
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

#40 Tack Gunilla

Spännande att ser hur katthem utomlands har det, även om jag fattar noll av deras hemsida… Kul att du tog lite kort också!
/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis