Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkattprat
Läst 1182 ggr
supermoccine
0

Större sele?

Jo, nu är det så att Paprika börjar vilja gå ut. Eftersom vi inte känner oss säkra på om miljön är tillräckligt lämplig att släppa ut honom själv i tänkte vi åtminstone testa med sele. Jag tog med mig Sussans gamla sele och koppel (som hon vägrade för många år sedan). Dock är selen för liten. Den går att knäppa runt magen, men det är knappt och säkert inte alls bekvämt. Var och tittade på Sea hund & katt efter en större sele, men alla verkade vara den storleken eller mindre. Visst är han lite stor och lite trind om magen, men det finns ju betydligt större katter än så. Nog måste det väl finnas större selar? Förslag var jag kan leta? Någon favorit-selmodell?

Alexej
0

Kan inget om det, men kollade ni på hundavdelning? Småhundar?

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

rulda
0

jag har jättebra selar som går att spänna ut. Den som jag använder mest har vi haft i år och dar men vet ej vart vi köpte den. Den andra köpte jag på coop forum och den är gigantisk!

supermoccine
0

#1 Jo, vi kikade lite på hundavdelningen, men tyckte alla selar där såg så konstiga ut..

#2 Hmm.. vill veta var ni köpte den bra! :) Den här lilla som vi har nu är rätt knepig att knäppa också för man varken ser eller känner hålen. Vore schysst med någon annan sorts knäppning eller hål som går att finna enklare. Men ålrajt, coop forum har stora alltså. Vet bara coop extra i närheten, men kanske ta och kika efter ett coop forum..

rulda
0

den braiga selen har en jättebra knäppning inte ett spänne med hål utan som på ett nyckelband där man sätter i en svart plupp i en annan svart plupp… hmm som man hade på cykelhjälm när man var liten… förstår du vad jag menar?
Men som sagt den har vi haft i flera år vet inte vart vi köpte den men den kan bli hur stor som helst! (nästan i alla fall)

supermoccine
0

#4 Ja! En sådan knäppning vore ultimat. Och storleken ändrar man på samma sätt som med hängslen antar jag?

evangeline
0

Rekommenderar starkt en hundsele…våran stora kille på 6,5 kg slet kattselen i smulor utan större ansträngning när vi var ute. Selen var för klen helt enkelt. Finns jättefina selar på Djurmagasinet.

supermoccine
0

#6 Ok.. Kanske det :) Tittade på Swecat. De säljer kattselar från några som gör mest hundselar. Funderade på om denna kan vara något. Verkar kraftfull och bekväm. Och snabbknäppe också. Verkar som de flesta har sådant "snabbknäppe". Antar att de menar klickspänne.

Djurmagasinet = Djurmagazinet?

Destany
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

jag har köpt mina 2 selar i djuraffärer.. Zorro e ju oxå katt model större o Puma e katt modell mindre.. jag har oxå såna som man knäpper med 2 svarta ploppar.. jätte bra e de..

Hawknestgrove
0

Hm…. kolla min sele som inte är någon sele! Den är jättebra! One size fits all!![](../ShowFile.aspx?BinaryId=18e71907-5d91-42f8-a8ee-9c812cd423fd&Filename=Arne med Pejl1_[464X348].jpg)

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

supermoccine
0

Heh! Är det ett halsband plus ett koppel runt magen?

Hawknestgrove
0

Japp! Precis! ett enkelt halvslag bara, inget mer! Katten, eller hunden  med för den delen, går alldeles utmärkt att ha på vovvar också, känner inte av den bakre om de inte drar. Halsen blir opåverkad. Och så enkelt att fixa!inga knöliga spännen och snabbt går det! Arne lärde sig väldigt lätt att gå i detta sele,hade aldrig haft chansen att fibbla med ett sele på honom. Dessutom,så är det rymningssäkert.

Radisa
0

http://www.doglegdesign.se/ syr upp selar efter mått som blir jättefina, lite dyrare jämfört med andra kattselar (250:-) men man får ju designa själv och kattens namn på :). Jag har köpt av dem till hund och var väldigt nöjd. Men jag är också nyfiken på andra tips för har inte riktigt råd med en sån lyxsele för tillfället..

supermoccine
0

Ja, man kanske skulle ta och sy en egen förstås..

Hawknestgrove
0

Ja, men testa min metod först! kostar gratis! JAg lovar, du blir inte besviken!

supermoccine
0

#14 Kostar inköp av ett halsband iofs och då kanske jag lika gärna kan köpa lite band, metallringar och klickspännen :) Har sådant där rullkoppel. Tror inte det är så bekvämt mot pälsen :/

vanessa
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hundsele tror jag på. Det finns så många olika varianter. Och det kan kännas som om de är lite breda, men det tror jag är rätt skönt för dem. Själv har jag en sele som ser ut som en åtta och den passar min 7-8 kg katt, Den är för katter.

Men du kan komma ut till vårt öppna minihus den 2 september. Där har vi hund, katt och illerselar. Fast illersele tror jag inte passar för någon kisse. Fast ska nog dubbelkolla att vi fortfarande har hundselarna kvar. Så jag inte ljuger för dig.

Slänger in en liten bild, men den säger inte så mycket på kissen. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

rulda
0

vi har lika dana koppen vanessa :) men jag har fölängt mitt med två stycken rengbågsfärgade koppel och en isärplockad sele då Toker tycker om att gå långt ifrån matte :P

vanessa
0

Jag har först ett koppel, sedan kopplat en sådan man brukar ha till hundar som dras ut och in. Allt för deras frihets skull, men ändå med kontroll. Som när Findus ska jaga igelkottar, vilket inte är en bra idé. Så då låter jag honom gå nära nog för at se noga, men så låser jag kopplet så att han inte blir perforerad :-). /Vanessa

rulda
0

#18 haha jag har också problem med jakt på igelkottar Toker blir tokig men tillräckligt nära för att inte få taggar i nosen är mattes filosofi :)

lindac77
0

Jag har köpt selar av en som säljer på tradera. De är jättebra tycker jag. Hon syr dem själv och man kan välja vilken storlek man vill ha (mätte katten först och sen sydde hon selen). Perfekt eftersom min ena katt är en mco-hane och det är svårt att hitta selar i djuraffären som sitter bra. Tyvärr sitter inte hundselar jättebra heller. Hundar verkar vara byggda på annat sätt än katter?!

Finns nog några bilder på Rippes sele inne på hans blogg:
http://mco.sida.nu

rulda
0

#20 otroligt mysig block.. attans nu fastnade jag där jag som skulle gå å handla :S

supermoccine
0

#20 Jo, de ser ju riktigt trevliga ut (och måste ju bara bautalätta att sy!), men jag blir lite fundersam. Hur rymningssäkert är det med kardborreknäppning egentligen?

lindac77
0

#21 Kul att du kikade in på bloggen! ;-)

lindac77
0

#22 Ja de är nog inte särskilt svåra att sy om man är lite händig med nål och tråd! Men för den lilla summan hon tar för selarna så känner jag mig inte så motiverad att sy egna (fast mest beror det på att jag förmodligen inte heller skulle få dem särskilt fina *s*).

Jag tror inte selarna är till 100% rymningssäkra, men Rippe trivs i sin och har inte försökt kränga ur sig den ännu, vilket han däremot gjort med de två andra djuraffärs-selarna vi har (men de båda är lite trånga för honom så jag tror det är därför han inte gillar dem).

Alexej
0

Lindac77, underbara bilder och framförallt en jättefin film om din son (och katter) på din blogg. Kan jag bara rekommendera. Andra filmen på bloggen från You Tube.Glad

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

lindac77
0

#25 Kul att du gillar bilderna och filmen. Det var sonen som tyckte det var alldeles för mycket bilder på katterna och för lite på honom i bloggen, så han fick en egen liten filmsnutt där! ;-)

Kan lägga in en direktlänk till filmklippet om nån mer vill kika:
http://www.youtube.com/watch?v=3za8OfUmzXs

supermoccine
0

Nu håller jag på med projekt hitta material till att sy en sele. Men vad svårt det skulle vara! Någon som vet var man köper klickspännen i lagom storlek? Och metallringar?

vanessa
0

På Claes Ohlsson kanske metallringar.
Klickspännen på tygaffärer kanske. Surfa runt, för som typ Claes Ohlsson, Jula och sådana ställen har saker man inte ens kan drömma om. Och vanliga affärer som Hemtex, Åhlens kan förvåna en också. Lycka till. /Vanessa

supermoccine
0

Frågade på sysidan.se och fick veta att klickspännen finns på Naturkompaniet och ibland på tradera. Och metallringar "finns på bl.a. Panduro, Furulunds och en del järnaffärer". Kollade på panduros ringar, men de var mest till smyckestillverkning och små, klena och öppna. Är nog bättre och säkrare med stängda ringar. Spanar vidare… Vem vet, kanske Clabbe har det rätta :)

Mettan
0

Jag har en sele, som kallas Åtta. Den syns inte så bra här. Men den tillverkas av Limex i Höör, som bara säljer till zooaffärer. Du kan be din djurhandlare att ta hem den. Gå in på www.limex.se. Firman heter Limex Pet Products. Mina är inte i mocka utan i nylon, men i djuraffären här trodde hon att de skulle få in nylonselarna igen. Det var en av de selarna jag använde till Sawyer när jag lämnade honom. Den passar både Ludde, Spotty och archie också. Jag rekommenderar den verkligen, för den är bra. Jag har plåtat min sele, men just nu kan jag inte hitta bilden. men skrik så kan jag ta en till och skicka.

vanessa
0

Använder också åttan på min katt, och den är den bästa sele jag haft. Eller snarare kisse haft. Det är de två nedre på bilden. Gå in, klicka katt, sedan sele, och skrolla lite. Men som sagt, de säljer endast direkt till djuraffärer. /Vanessa

supermoccine
0

Om det är någon mer som är taggad på att sy egen sele kan jag vidarebefordra tipset jag fick om ringar på http://www.tjaderlader.se/ De är i motsats till de klena, öppna ringarna på panduro etc riktigt rejäla och svetsade. De har D-ringar också, vilket är bra.