Jämtkatten har superkris!!!!
Jag är medlem i Jämtkatten och fick läsa detta i medlemsbladet. Denna info finns ej att tillgå på hemsidan. de stackarna har ju blivit totalt överkörda av myndigheter och allt, så här kan det väl inte få gå till? Kan någon som är duktig på sådana här frågor kontakta dem? Jag ser ju att ett allvarligt fel har begåtts och att den lilla kattklubben som gör så mycket gott kanske får stängas! Scannat på två sidor, lägger dem som bifogade filer i två inlägg, för jag tror inte det går att lägga in direkt. Snälla, läs!
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

hmm, detta är ett dilemma som måste lösas. Som de skriver kan de inte ha det så här.
Det de ska göra är att vända sig till kronofogden. De kan då hjälpa dem med handräckning. Där de tar katterna som delbetalning. På det sättet kan de också se till att de får sina pengar genom handräckning. Även om det kan ta sina modiga år. Men de får i alla fall rätten att omplacera katterna och kan slippa mer kostnader för dem. Och så får den framtida betalningen komma genom utmätningar allt eftersom det dyker upp pengar i kattägarens liv.
Enligt lagen ses inte en katt som något annorlunda än en brödrost. Så det fungerar på samma sätt som med saker.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Jag läste på Cint om det för länge sedan. Kan du inte kontakta de personligen och kollar det vad Åsa skrev? Fast om det är möjligt, borde de själva har kommit på det.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Det var det värsta så oförskämt av "ägaren"!
Vad jag kan se är det polisen som måste gå in här.Det var polisen som överlämnade katterna till katthemmet.Enligt polisen häruppe så kan de (polisen alltså) överlåta katter till upphittare/omhändertagare "om inte ägaren hör av sig och gör anspråk på sin katt".Frågan är bl a om ägaren verkligen kan anses göra det om hon inte hämtar katterna.
De måste för det första genast begära handräckning från KFM för att försöka få tillbaka pengarna.I deras ställe skulle jag också kräva att polisen hämtar katterna och transporterar dom tillbaka till ägaren.
Har de pratat med miljökontoret?Det måste gå att göra nånting.I värsta fall - lägga ner,överlämna dessa katter till miljö och sen starta om i nytt namn.
det verkar vara jättemånga här, som vet massor! Snälla, gå in på deras hemsida och skriv! Det ska jag göra och tipsa om detta inlägg! länken finns här Kattklubben Jämtkatten, ligger bland länkar!

OK,jag har mailat dom.
Hejsan!
Jag har läst om ert stora problem med de 8,numera 12 katterna som "ägaren" inte hämtar och inte heller överlåter till er.
Det finns en tråd på Hittekatter i fokus,startad av en av era medlemmar.Hoppas ni kan få något tips där.
Så här skrev jag (storAnnette):
Det var det värsta så oförskämt av "ägaren"!
Vad jag kan se är det polisen som måste gå in här.Det var polisen som överlämnade katterna till katthemmet.Enligt polisen häruppe så kan de (polisen alltså) överlåta katter till upphittare/omhändertagare "om inte ägaren hör av sig och gör anspråk på sin katt".Frågan är bl a om ägaren verkligen kan anses göra det om hon inte hämtar katterna.
De måste för det första genast begära handräckning från KFM för att försöka få tillbaka pengarna.I deras ställe skulle jag också kräva att polisen hämtar katterna och transporterar dom tillbaka till ägaren.
Har de pratat med miljökontoret?Det måste gå att göra nånting.I värsta fall - lägga ner,överlämna dessa katter till miljö och sen starta om i nytt namn.
MVH Annette,kattvän i Luleå
Gulle dig, Anette, jag har också tipsat om att gå in hit!

fattar ingenting….
Om polisen har tagit beslut om omhändertagandet av katterna då måste dom informera Länsstyrelsen som sen ska besluta om omhändertagendet ska fortsätta gälla och vad som ska ske med djuren…
Miranda, gå in på länken och maila dem du med! Jag tycker så himla synd om dem, men du är ju så himla duktig på de där juridiska bitarna! Det var med tanke på att det är så många som kan just de bitarna här inne, som jag la ut artikeln. hoppas de ser det vi svarar snabbt1 Jag vet att Ewy inte är så haj på datorer och att det är hennes son som har gjort hemsidan. men det finns även telefonnummer på hemsidaN!

Antar att de (polisen) sett det som någon sorts "tillfällig förvaring".Polisen här i Luleå vet jag också att de inte anmäler alla djurskyddsärenden till länsstyrelsen,de väljer att betrakta det som hittegods istället.Men hur de kan få ihop detta med Jämtkatten övergår mitt förstånd,allt verkar helkonstigt.Undrar om de kunde få hjälp och/eller råd av Helena Striwing?

vilken länk….. frågar dummis….

hmm, länken är borta nu. Men den fanns här tidigare.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Länken heter Kattklubben Jämtkatten (jag sökte också på J först).

http://www.republikjamtland.org/jamtkatten/index2.htm
Jämtkatten…………………..
Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna
KAn ni hjälpa dem?

Jag har ringt och lämnat ett meddelande.Får lov att invänta kontakt och sedan får vi se om det går att komma vidare och/eller göra något.

Så bra att ni som är insatta hjälper till här…vilka människor det finns..*suck*
Hoppas ni hör något snart, och att dom får tips och hjälp från er som kan

Kan och kan…i vilket fall så kan det vara bra med nya infallsvinklar på problemet.Hoppas det löser sig,det är det viktiga här!
Puttar upp, har någon hört något?

Nej,tyvärr inte jag iaf.
Oj vad hemskt! Bra att du tar upp det här Gunilla.H och att ni andra som kan sådant här hjälper dem med goda råd. De behövs ju så evinnerligt väl däruppe i Jämtland.
Håller tummarna att det fixar till sig!
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Värsta krisen verkar avklarad.
Tack Anestte, att du fick klarhet1 lovade att skriva ett vanligt brev till Ewy, ska ta och göra det, så de vet att vi bryr oss! Så det har löst sig med alla de katterna? Underbart! men har de fått ut några pengar för sina utlägg, stackarna?

Vet inget om pengar,frågade inte heller.Det kan väl Lena fråga kanske.Jag kan PM:a Inez mailadress till dig också.
De skulle ha styrelsemöte imorgon sa hon och det är väl ytterst passande så kan de ta upp detta.
För min del kommer jag att ge lite större bidrag än vanligt pga krisen,det går ju också bra att sätta in nån extrapeng även andra månader.
Så bra! Ok, jag ska kontakta henne också! Tack
#25 Nu har jag mailat på adressen jag fick av dig. Hoppas få kontakt så att vi kan lägga upp artikeln och starta insamlingen som sedan håller på till september månad. Det låter ju bra att den värsta krisen är över nu. :)
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

De hade omplacerat 2 av 17 katter om jag kommer ihåg rätt så det är en lång väg kvar.Huvudsaken var nog ändå att de fick OK att göra det annars hade ju fått lägga ner.
Mailat jag med. Du har fått en kopia på det, Anette!