Susanne Hellman Holmström
Svarar på frågor efter att Go´kväll är slut kl 19.00 på chatten.
??
min hemsida: http://www.piggieville.n.nu
Jag såg detta på TV igårkväll och att SHH skulle chatta med TV-tittarna.
Hon är kattbeteenderådgivare för de som inte vet.
Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!
# 3 Jaha det kanske jag skulle ha talat om😃
#4 Tänkte att det liksom kan underlätta lite om man inte vet. 😉
Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!
Är detta ikväll?
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Nej SHH var med i tisdags. Och efter programmet så chattade hon med TV-tittarna.
Aj då det missade jag! 😭
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Hon är med nästa tisdag igen tror jag. Hon var med förra veckan också.
#9 Ska försöka komma ihåg detta!
Är med ikväll igen igen och svarar på varför katter slickar på plast.
#11 Missade naturligtvis igen! Var det någon som såg programmet och kan svara på frågan om plasten?
Det kallas för pica, att katter slickar på plast eller biter på ylle. Man tror att det kan bero på att katten tagits för tidigt fån mamman och behöver tillfredställa sitt sugbehov. Den kan också vara understimulerad. Oavsett vilket så gör ägare till sådan katter bäst i att plocka undan saker som katten kan tänka sig ge sig på, det det kan uppstå veterinärkostander i förlängningen om katten får i sig av plasten.
#13 Ja det kan bli ödesdigert det där med plastätning! har själv haft den teorin att det kan bero på att katten tagits för tidigt från mamman.

Trevligt att hon finns i ett så populärt program nu på tisdagskvällarna!:-)Vad jag dock tänkte på var att man hade kunnat lagt ut en varning för att ha plastpåsar framme. Kanske något att tänka på för alla katt-hushåll. Man vet ju aldrig vad dom små liven kan få för sig..
SHH varnade för att ha plastpåsar framme.

#16 Men så bra..då måste jag ha missat det!;-)
Ikväll är det dags igen för SHH i Go´kväll som börjar kl 18.15 i SVT 1.
#18 Missat igen! Hopplöst fall här! 🤦♂️
Hon talade om storlekar på kattburar och hade ringt runt till de olika flygbolagen och frågat vilka storlekar de tillät. Det visade sig att inte ett enda flygbolag tillät en bur som var tillräckligt stor dessuomt så kunde man frakta kattungar från 8 veckors ålder. Vilket SHH påpekade för flygbolagen att katungar inte fick skiljas från sin mamma förrän vid 12 veckors ålder.
Dessutom så konstaterade hon att inte enda av hennes egna burar var tillräckligt stora enligt de normer som SJV ställer upp.
"Burar: Katter får inte förvaras i burar annat än vid transporter och i samband med utställningar och tävlingar. Buren ska vara minst 0,5 meter lång, 0,3 meter bred och 0,35 meter hög." Källa Statens jordbruksverk
Jag kan avslöja att en av min burar uppfyller det måttet och den är för en liten hund😃
Det finns också regler för hur man får transportera katter i en bil och vem som får göra det.
Skulle vara intressant att få en definition på 'transport'. Om jag inte får transportera min sjuka katt till veterinär, hur gör man då?? Hallå JBV, kan ni vara snälla och definiera tydligt.
Medarbetare Hittekatter iFokus
# 27 Du får transportera din sjuka katt till veterinär. Men andras sjuka katter i en förening är det andra krav på. Du får även ställa upp och köra åt någon annan privatperson.
Jag har också märkt det att de flesta kattburar i handeln inte håller föreskrivna mått.
Är med i kväll igen i Go´kväll och svarar på frågor om katter. I SVT 1 kl 18.15.
Så den "mjuka" transportväska som jag har till min ena katt som ska vara godkänd av många flygbolag är alltså inte det då?
Det här var ju skumt.
# 26 De kan mycket väl vara godkända av flygbolagen med det är Statens Jordbruksverk som sätter upp vilka mått som en kattbur ska ha.
Var den enda lösningen hon presenterade att plocka bort plasten? Äta pica definieras klassiskt som ett tvångsbeteende (till viss mån ärftligt) och kräver, för kattens välmåendes skull, betydligt större insatser än att bara plocka bort plasten/tyget (som det oftast handlar om).
# 28 Vad jag kommer ihåg ja, så var det vad hon rekommenderade i TV.
Högst olyckligt i sådana fall. Även fast allt intresse av plast inte är äkta pica bör det alltid tas på allvar. Handlar det om äkta pica och ägaren bara tar bort möjligheten för katten att utöva sitt tvångsbeteende har man inte åtgärdat grundproblemet utan katten kan bära på en inre frustration och må psykiskt dåligt vilket på sikt kan ta sig andra uttryck.
#30 Ja det verkar ju lite grunt att bara ta bort plasten. Hur vanligt är det och vad kan man göra åt det?
Lite svårt att ge mera uttömmande svar på några minuter i TV. Jag minns inte heller allting som hon sa utan jag får hänvisa till programmet.
Det finns inga siffror på hur vanligt pica är, men tvångssyndrom är väldigt extrema beteendestörningar och tack och lov inte särskilt vanliga. Att slicka bort pälsen och äta tugga på tyg/plast är dock de vanligaste formerna av tvångssyndrom hos katt. Man får göra en omfattande beteendeanalys och lägga upp ett behandlingsprogram därefter. Ofta handlar det om att skapa rutiner i kattens liv, ganska strikta rutiner med mycket aktivering. Man försöker ersätta tvångsbeteendet med annan aktivitet. I allvarliga fall behöver man ta hjälp av psykofarmaka (TCA eller SSRI).
Det är absolut svårt att ge ett uttömmande svar på en så kort stund, men då är det viktigt att lägga fokus på det viktigaste och i det här fallet kan jag tycka att det är just att betona att det kan handla om ett tvångssyndrom som man kan behöva professionell hjälp med.
# 33 Och det är mycket möjligt att det var just vad hon sa.
Är ikväll igen med i Go´kväll Studion kl 18.15 i SVT 1

#35 Då åker tv:n på här:-)
Ikväll talade hon om hemlösa katter och Sören Fernström var med i ett inslag. Och så poängterade hon vikten av att id-märka sina katter. Det kommer på SVT play.
#38 Synd att hon inte nämnde vikten av kastrering också. Men hon fick med att det uppskattningsvis finns 100.000 hemlösa katter i Sverige.
Hon sa faktiskt kastrering också fast vid ett annat tillfälle i programmet.