"Leveransklar"
"Leveransklar" är ett ord som folk ofta använder om kattungar, när de är redo att flytta. Det stör mig något enormt. För mig låter det som att kattungarna är vilka handelsvaror som helst och inte levande, kännande individer. Varför skriver inte folk saker som "redo att lämna sin mamma", "redo att flytta" eller åtminstone "flyttklara"? Jag har alltid reagerat starkt på när folk skriver "leveransklara", ända sedan jag blev läskunnig. Nu stöter jag på det så mycket i och med annonsbesvarandet att jag måste ventilera lite. Ok, ibland skriver folk något vettigare, men det är sällan.
tillräckligt stora att flytta, och så antal veckor kattungen är, låter mycket bättre, är väl ingen soffa heller, som är leveransklar vecka 20, tycker också det låter tokigt , finns ju så många sätt att säga att kattungen kan lämna mamman, så jag håller med dig helt och hållet, har också förut reagerat på det Maggan47

Det har inte jag tänkt på, men nu när du säger det.
Det låter ju som en sak som ni säger. Men det är ju en katt - en levande varelse!!
Begreppet kommer nog från raskattuppfödningen, där allt går mycket mer affärsartad till.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Jag är en av de som skriver leveransklar och ser väl inte det som så stort problem. Skrev senast idag leveransklara på kattungar jag laddade upp på kks sida.

#4 Men ser inte du det som kontraproduktivt att vilja höja kattens status och samtidigt sänka den i nivå med saker med ett sådant ord?
#3 Ja, det kan jag tänka mig. Där kan man ju också beställa utseenden och egenskaper lite som när man köper en möbel eller en bil.

För mig betyder leveransklar inget negativt, jag måhända vara korkad men för mig betyder det just att det är ok att flytta kattungen…
Lite OT, men min man pratade om när våra barn var leveransklara, dvs när de beräknades födas… han var väl å andra sidan "miljöskadad", arbetade på en stor bilmärkesverkstad…
Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!
#6 haha jag tänkte exakt samma sak. En kompis som var gravid ringde till mig en dag och berättade att hennes barnmorska hade sagt att bäbisen kunde komma vilken dag som helst. "Men va kul, då är den helt leveransklar då?" Frågade jag.
Tycker inte att det finns något negativt i att säga leveransklar.

#5 läs vad jag skrev vid mitt tidigare inlägg.

Har själv tänkt på det mycket. Låter som om man menar en handelsvara och inte en livs levande varelse!
Tycker nog att man måste fokusera på viktigare saker när det gäller hemlösa katter. Det primära är väl att kattungen får ett hem.
Uttryck som "redo att lämna mamman" kan man inte alltid använda då många av ungarna är moderlösa.
I föreningen jag arbetar i tar vi ordentligt betalt för att öka kattens värde. Det skulle i så fall också strida mot Dina principer eftersom man inte kan "köpa" en individ.

#6 Som jag uppfattar det finns det en språklig distinktion mellan "leverans" som handlar om saker, döda ting, och "flytt" som kan handla om både levande individer och saker. Då är ju inte "leverans" i sig något negativt, men om det används om levande varelser uppfattar i varje fall jag det som att varelsen blir nedgraderad till ett ting. Men visst kan man skoja om "leveransklar" på bb eller sånt. Med katter används det dock slentrianmässigt. Jag tycker att det är en typisk grej som vidmakthåller kattens låga status. Språk är ett maktredskap.

#10 Nej, visst är det andra saker som prioriteras först, men det är ändå problematiskt ur kattstatus-synvinkel. Visst, man kan inte alltid prata om att lämna mamman, men "flytta" kan man alltid säga.
Jag förespråkar också att man tar ut en hög förmedlingsavgift eftersom det fungerar avskräckande för många oseriösa, samt att man då lagt ut en del pengar på bl.a. vaccination, men du har alldeles rätt i att jag inte tycker att man kan köpa en individ och jag motsätter mig hela ägande-grejen när det gäller husdjur och föredrar att man pratar om omplacering, adoption eller liknande. Det är ju många som använder dessa termer, åtminstone i hittekattkretsar. Men detta är nog en avvikning från ämnet om än närliggande.
SAOB säger: "LEVERANS-KLAR. om vara l. färdiggjort arbete: färdig att levereras." Alltså, leverans handlar om varor och tjänster medan flytt inbegriper individer och varor.
Jag skulle kunna fortsätta i all evighet bara för att det är så kul med språk, men stoppar här för nu :)

#8 Jag vill inte vara oartig, men jag tycker inte det svaret förklarar riktigt hur du tänker. Jag vet att språk är sega strukturer och att man inte alltid talar det språk man skulle vilja med tanke på det kraftfulla maktredskap som språket är. Här i detta stycke använde jag ett typiskt sådant ord som jag inte vill använda, men har svårt att låta bli, nämligen ordet "man" när det pratas om folk över lag, om "jag och även andra". Jag har hittills inte blivit bekväm med att ersätta ordet, så det används fortfarande. Ofta tänker man inte på vad orden bär med sig för attityder och värderingar. Men det är inte något sådant för dig?
Jag ser heller inget negativt vid ordet leveransklar. Med tanke på att leverera betyder överlämna och inte då nödvändigtvis döda ting. Överlämna är ju just det vi gör när vi omplacerar, adopterar, säljer eller vad man nu väljer att kalla det.
Dessutom; i Sverige finns inga naturliga vildkatter. Varför ska vi då ta bort ordet ägare till katterna?? Det giltiggör ju på sätt och vis att folk kastar ut dom - dom äger dom ju inte?
Är lite trött i bollen, bäst jag kastar in handduken så jag inte virrar ihop allt nu =)

#14 Jo, leverera betyder överlämna. Inte vet jag om jag tolkar snävt, men för mig är ordet knutet till döda ting. Och tydligen till saker och tjänster enligt SAOB. Låter det rimligt för dig att t.ex. du blir levererad någonstans?
Jag vet ägandets betydelse i nuvarande lagstiftning. Antar att jag söker något mer i linje med vårdnadshavare när man ser det rättsligt. Är också rätt trött nu, så det är möjligt att det börjar bli flummigt i skrift.
Jag kan nog inte bli levererad eftersom jag inte är till salu.. =/
Ingen idé jag svarar på resten, känner att hjärnan inte hänger med =)

#16 Ahaaa, då förstår jag lite hur du tänker, tror jag. Resonemanget är alltså att katter är som handelsvaror just eftersom det oftast finns någon typ av köpare och säljare och därför kan katten både vara levande varelse och handelsvara samtidigt och därmed levereras. Korrekt analys eller helt uppåt väggarna?
Själv är jag lite anti mot alla påhittade omskrivningar. Ett exempel o/t är "friställd" istället för avskedad vilket gör mig lite knottrig. Finns många fler exempel.
Tycker alltså att raka besked är att föredra och att det är klart som korvspad att en katt som är färdig att levereras kan heta leveransklar utan att den mister något i statusfrågan.
"Flytt" kan ju betyda så himla mycket annat som kan ligga bakom!
/Pelusa
Tycker inte heller om uttrycket "leveransklara". Kanske passar bra in i raskattvärlden, men här handlar det om små individer som inte är "beställningsvara" utan har ofta ett hemlöst och osäkert öde bakom sig. Då passar det mycket bättre att säger tex "redo att flytta". Det säger vi på katthemmet!
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

#18 Du tycker med andra ord at leverans är det korrekta begreppet i sammanhanget och annat är påhittade omskrivningar? Varför är det så? Är det, som landfreak säger, för att raskattsvärlden annamat det begreppet?
Jag har då verkligen aldrig tagit det som något naturligt sätt att säga det på. Från min horisont är det ett övertramp varje gång. När jag var yngre och såg annonser bara ibland och någon var skriven så blev jag fly förbannad varje gång och när jag kom hem berättade jag för mina syskon och vi ondgjorde oss över folks syn på katter. Nu är jag väl mer avtrubbad av att möta så många "leveransklar".
Har svårt att se att det skulle vara olklart att använda "flytt". Att kattungarna får flytta från och med 12 veckor, är väl klart som regnvatten.
Tycker det är lite märkligt med hittekattafolk som förordar "leveransklar".
#20 Jo, supermoccine, jag tycker, precis som jag skrev tidigare, att leveransklar är rätt så behändigt att använda när en kattunge är klar att levereras till det nya hemmet. Men jag tänker inte lägga mycket krut och prestige i den här frågan. Du får så jättegärna tycka si om jag jag får tycka så… och vi kan väl vara rörande överens om att vi har olika åsikter och fokuseringar i vissa hittekattfrågor kanske.
/Pelusa
Samma utrryck, om än väldigt torrt och affärsmässigt används ju även i hundsammanhang. Men håller med, låter lite småtråkigt.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Jag vet inte, men för mig känns det som att hänga upp sig på en småsak. Det finns så mycket annat att lägga energi på.. Just ordet leveransklar tycker inte jag är nedgraderande alls. Men så tolkar man skrivna ord olika =)