Petflaska som foderautomat.
Vet att jag läst om det här men får inte upp något när jag söker. Någon som kommer ihåg?
Här är en LÄNK till en pet-godis-automat till katterna på Örebro Katthem! (Jag tror Jossan är konstruktör till den och flera andra fiffiga aktivitetssaker där.)
Här är en annan LÄNK till hemmagjord och enkel matautomat som aktiverar katten!
Jossan skriver:
"Sysselsättning! Många katter är understimulerade, hetsäter och/eller äter i brist på annat att göra. Försök lära dem att jobba för mat eller godis genom att göra den svåråtkomlig. Lägg godsakerna i glas, burkar, ljuslyktor, småkrukor (som de ihoplimmade i videon), PET-flaska med ett par hål i - använd fantasin! Och kom ihåg: Hungern är bästa motivationen! Det kan dröja innan katterna får in tekniken, så börja med att hålla dem hungriga och börja med något enkelt, t.ex. ett glas. Detta öppnar upp för många användbara aktiveringsmöjligheter!"
Det var ett bra tips!
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Jättebra aktiveringstips men jag läste någon gång om petflaskor som gjorts för matning i TNR av Petflaskor. Kanske i en tråd om Eslövskissarna. En riktig foderautomat.
#4 Det var ju smart! Petflaskor håller länge även ute i kylan. Vi har en som vi använder som foderautomat till fåglarna och den har stoppat i flera år nu. Kan tänka mig det fungerar fint även för TNR.
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"