Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettutanför-ämnet
Läst 1881 ggr
infernalisk
0

MIN KATT SMET!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag som var så noga med att se till så att katten inte fick plats ut genom fönstret, men skenet bedrog! Hon smet ut =(

Jag införskaffade mig nyligen en ny katt till mina två andra, men tyvärr tyvärr! Hon smet ut!

Hon försvann igår och jag har letat efter henne överallt.. Hon försvann i Råbytrakten. Är mycket orolig för henne eftersom jag inte haft henne särskilt länge.

Hon lyssnar till namnet Sessan och är en blå/gråsilverfärgad semilånghårig honkatt. Hon är en korsning mellan Maine Coon och Norsk Skogskatt. Hon är EJ steriliserad! Därav min oro..

Hawknestgrove
0

Åh, kan inte annat än hålla tummar och tasar för allt vad vi är värda här! Och förhoppningsvis, när hon kommer tillrätta, vilket hon säkert gör snart, så gå till vet och kastrera med en gång! Leta sätt upp lappar ring polis, gör allt vad som står i din makt!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Simson
0

Stackars dig och katten!! Hoppas du hittar henne snart!!

Sätt upp MASSOR med lappar med bilder! Då får folk runt omkring i området upp ögonen för katten. Speciellt hundägare som är ute i ur och skur. Och barn som alltid är så hjälpvilliga.

En fråga från en som inte har så bra geografibetyg? =) Vart ligger Råby?? Om jag kan vara med och hålla utkik…

-> Kastrera och id-märk <-   \>^..^<   CatCrazyLady

Engla
0

Ojdå, vilken tråkig historia. Håller med Simson och Gunilla i det de säger. Håller tummarna för er.

/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis

Sidentass
0

Oj..förstår att det känns oroligt..som andra har sagt här, sätt upp massor med lappar,,prata med grannar, och utlova gärna hittelön på lapparna, det brukar få barn o ungdomar att engagera sig att leta.. var hon i löpartagen då  hon smet ut, då gör dom ofta allt o mer därtill för att komma ut till hanarna..

håller hårt i tummarna gör vi här!

Sidentass

Lena
0

Oj vad jobbigt! Gör som Gunilla.H skriver; ring polisen, kontakta katthemmen i din omgivning, sätt upp lappar med foto där du lovar en väl tilltagen hittelön (specifiera beloppet) för det sätter fart på barn och ungdom. Du kan även lägga flygblad i postlådorna i området. Sök igenom alla tänkabara gömställen och var särskilt noga med bodar, uthus, garage och likande där hon kan ha gömt sig och sedan kanske blivit inslåst. Det är ett mycket vanligt öde nämligen.

Nya katter brukar vara oroliga första tiden och försöker sig ofta på att bryta sig ut. Att hon sedan är fertil ökar säkert lusten till utomhusprommenader. Hon känner säkert lukten av intressanta hankatter i grannskapet. Räkna därför med att hon kan ha blivit dräktig på köpet. (Bra med veterinärbesök när du hittar henne).

Håller tummarna att du hittar henne! Är hon ID-märkt?

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

vanessa
0

Inte kul. Gå ut i gryningen och skymningen och leta efter henne. Kanske hon är en av de katter som lyssnar på torrfoderrassel, prova då med det. Och som alla sagt, polis, lappar, annonser lokalt, kontakta veterinär så att de har ögonen öppna och så vidare. Hoppas det ordnar sig. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

app.syl
0

lägg ut henne på olika föreningar s hemsida kks har en sådan men vet att det finns fler

infernalisk
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Råby är ett område i Västerås.

Men snacka om otur! Sessan kom tillbaka, hon smet ut igen! Men hon kom tillbaka =)

Dock så lyckades hon smita ut IGEN! Fast nu har hon varit ute i över en vecka =( Det värsta är att jag fick tillbaka min dator igår! Fick virus på den i slutet av förra månaden =( Jag har inte kunnat sätta ut lappar eller någonting. Sen tänkte jag igår när jag äntligen fick tillbaka datorn att jag ska banne mig skriva ut massor med lappar nu och sätta upp överallt. Men då fungerar inte skrivaren! Kan man ha mer otur?

*suck* Så fort jag har en ledig stund är jag ute o kollar efter henne, dock så tror jag faktiskt att någon har tagit in henne och tror att hon är en strökatt. Sessan lyckades få av sitt halsband innan hon smet ut =(

I allra värsta fall så har det hänt henne något.. :/ vilket jag inte alls vill!

Hur kan folk bara ta hem en katt utan att tänka på att katten i fråga kan ha en ägare? Speciellt om det är en FIN och välskött katt! =/

Fast min Sessan är faktiskt väldigt fin..

Efvis
0

#8 Om nu inte katten har ett halsband och någon hittar henne hur ska de då veta var hon hör hemma och att hon sprungit bort när det inte heller finns några lappar uppsatta om det? Var glad om någon tagit in katten istället för att hon kanske springer ute okastrerad.

Du får ursäkta men jag tycker det låter konstigt att katten lyckades rymma igen, två ggr på en månad…speciellt som det är en FIN och välskött katt…

Efvis

Alexej
0

Varför är hon inte kastrerad? ID-märkt? Som du märker är det jätteviktigt att såna saker är klara. Nu får du nog börja om, lappar överallt, djurhem, polisen. Häng upp lappar med bild…Lycka till!

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

vanessa
0

Börja som sagt om från början nu. Du kan alltid ladda ner filen från din dator och åka till en kopieringsfirma så kan de skriva ut ditt material. Det kostar lite, men är värt det.

När hon kommer hem igen, så kastrera henne, id-märk och registrera.

Angående fönster och sådant, näta det. Då kan kisse inte smita och du kan ha fönstret vidöppet. Kan vara skönt för både dig och henne. Har du balkong och sådant så näta in det hela.

Dessutom, om du har tålamod och hon vill gå ut, så lär hene att gå i sele. Hoppas att hon kommer tillbaka. Och kastrera henne snabbt då. För det är dels hennes könsdrift som gör att hon rymmer, samt att hon kan vara med unar. Gör du det relativt direkt, så är det som att göra abort för oss människor. /Vanessa

Radisa
0

Man kan skriva lappar för hand också..och vill du ha med bilder kanske du har några papperskort du kan klistra på och sen kan man ju kopiera upp i massor på bibloteket eller närmsta kopieringsställe. hoppas du hittar Sessan igen!

infernalisk
0

Efvis, därför att man har oansvariga vänner. Jag röker ibland, dock så ser jag alltid till så att det är en stol i vägen. Det gör dock inte min vän. Han lämnade dörren vidöppen och hon smet ut. Tror du inte jag är sur över det?

DESSUTOM så räddade jag henne från att bli avlivad den 14:e maj i år! Jag hade beställt tid hos veterinären för att märka henne o ge henne spruta o allt vad det ska vara. Så det handlar inte om att jag inte tagit hand om henne o inte velat märka henne. För hon är en FIN katt, därför ville jag även se till så att allting skulle bli ordentligt gjort. Dock så har inte alltid veterinärerna tid då man själv vill, därav var det svårt att komma fram till en tid, dock så är tyvärr den veterinärstiden avbokad eftersom min vän råkade släppa ut henne.

Sen att försöka hinna ner på stan och få saker kopierade är inte det lättaste när man jobbar 100% som personlig assistent från 8-21:30 och för att jag inte hade en enda bild på henne någonstans. Det finns ingen butik som har öppet dem tiderna, hade det funnits hade jag varit där för länge sen. Dessutom så är det strul på jobbet så att jag är den enda ordinarien som arbetar för tillfället och samtidigt ska jag agera chef och fixa scheman utan dator?

Dessutom så har hon faktiskt kommit tillbaka dem två andra gångerna så jag var inte orolig dem två första dagarna.

Självklart skrev jag in i tidningen o sökte efter min käre katt! Men är det mitt fel att ingen har hört av sig?

Lätt att klistra fast en bild på katten när jag hade dem i datorn? nej, men jag betalade massor med extra pengar för att dem skulle återställa datorn helt så att alla mina saker sen tidigare inte skulle försvinna. Det första jag gjorde när jag fick tillbaka datorn var att försöka installera skrivaren, och skriva ut bilder på Sessan.

Gud vad mycket anklagelser man ska få, jag är inte oansvarig! Jag har gjort allt som stått i min makt, har gått omkring mitt i natten och sökt efter katten eftersom jag slutar halv tio på kvällarna. Sedan har jag gått upp extra tidigt på mornarna innan jobbet och försökt leta efter henne.

Tror ni att jag är ute och roar mig nu när det är midsommar? NEJ, för jag jobbar 8-21:30. Jag har för tillfället en liten halvtimmes lunchrast. Få se hur bra ni skulle lyckas med att söka efter en katt med ett sådant schema.

Hawknestgrove
0

Ja, kära vänner, det är inte alltid antingen svart eller vitt…. Nu får vi verkligen hoppas, att lillkissen kommer in i värmen och tryggheten igen och att du får tillbaka din kisse, Infernalisk. Jag känner md dig, och hoppas!!!!!

vanessa
0

Vilket jobbschema du har. Stackare. Det är ju mer än 12 timmar om dagen. Hoppas att det ordnar sig och att kisse kommer hem snart. Kanske vi kan hjälpa dig med att skriva ut lappar och posta dig dem? /Vanessa

miranda1
0

så hon lykades smita 3 gånger utan att hon hade halsband på sig? Säkert för att du har oansvariga vänner, fick virus på datorn, skrivaren inte funkar, veterinären inte hade tid, att du jobbar heltid, att du har strul på jobbet?
Ursäkta mig, men på bilden har hon ingen halsband på sig heller, eller tog du bilden precis då hon hade lyckats få av den och var på väg ut genom fönstret?

Om jag skulle hitta en katt som inte är kastrerad, inte ID-märkt och inte har halsband, hur skulle jag då kunna veta att den har en ägare? Det finns faktiskt 100 000 hemlösa katter i Sverige.

vanessa
0

Det som är synd är att hon först smiter ut genom fönstret, sedan genom dörren - bland annat för att du röker. Jag är också rökare, tyvärr. Och har innekatter. Ingen har smitit från mig. Balkong är nätad, fönster är nätade när de är öppna. Sedan så går det att näta därren och då stå utanför och röka. En stol är inget skydd för en löpande katt. Så så fort hon dyker upp igen, kastrera och id-märk henne. Glöm inte att registrera henne då också. För annars är id-märkningen rätt meningslös. Med spruta antar jag att du menar vaccinering? Glöm inte då att det bör vara två stycken för en grundvaccinering. Alltså med 3-4 veckors mellanrum.

Du får inte jobba så mycket. För frågan är om det ens är lagligt. Det är i vilket fall inte hälsosamt. Du kan inte jobba sju dagar i veckan, så någon av dagarna kan du åka med henne till veterinären. Eller ta ut en semesterdag. Glöm inte att ta hand om dig själv, för gör du inte det kan du inte heller ta hand om dina katter på ett bra sätt. Stackarna förresten som måste vara utan dig större delen av tiden. Men de har i varje fall sällskap av varandra.

Du skrev detta:  Hur kan folk bara ta hem en katt utan att tänka på att katten i fråga kan ha en ägare? Speciellt om det är en FIN och välskött katt! =/

Det väcker flera frågor hos mig. Tror du att de stjäl henne för att hon är fin? Eller är det så att de som eventuellt tagit hand om henne faktiskt räddar henne. Och är det värre att ta in en fin och välskött katt som pockar på uppmärksamhet och är hungrig? Än en vanvårdad och misskött katt? "De" kan ha polisanmält henne. Så gör det du också. Kolla också med Örebro katthem, för det kan hända att hon hamnar där i bästa fall. Även om det inte ligger nästgårds direkt.

Du poängterar flera gånger att hon är en fin katt, men inte en enda gång att du tänker kastrera henne. Vilket är en av de viktigaste sakerna du kan göra. Samt att hon då skulle ha mindre lust att rymma. Id-märkning ingår ofta vid kastrering. Så gör det dagen hon dyker upp. Kastrera, id-märk, registrera och vaccinera. Då ordnar det sig säkert. Om du sedan nätar in blir det lättare att hålla henne inomhus. /Vanessa

Lena
0

#0 Du får nog se över dina rutiner ganska ordentligt om kattern lyckas smita ut den ena gången efter den andra. Sedan bör du precis som andra redan skrivit i tråden id-märka och kastrera henne om hon nu kommer tillrätta, vilket vi får hoppas.

Kastrering är A & O när man skaffar sig en katt som inte ska ingå i avel (= är en raskatt). Om en honkatt är okastrerad så blir hon mycket rymningsbenägen. Det är säkert därför hon tar alla tillfällen i akt att smit ut. Om du hittar henne igen är risken stor att hon är dräktig. Jag rekomenderar därför ett besök inom det snaraste  hos veterinären. Då kan hon bli både kastrerad, ID-märkt och ev. dräktighet kan avbrytas på ett tidigt stadie.

Sedan får du fortsätta att vara aktiv i ditt sökende efter henne. Det gäller att inte ge upp och sedan att lära sig av misstagen så att det inte upprepas gång på gång!

Håller tummarna att det ska ordna sig.

//Lena

"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

storAnnette
0

Hmm,tycker det luktar troll här….

Hawknestgrove
0

Anette. inte utan att jag misstänker en smygare jag med, hoppas bara inte det….

vanessa
0

Det kan vara ett troll, eller någon som verkligen vill ha vår hjälp. Så jag tycker att vi ska diskutera som i en vanlig diskussion. Dels för att hjälpa om det behövs, och dels för att om det är ett troll så får de ingen ved på brasan.

Däremot är vi väl alla överrens. Kastrering, id-märkning, registering,  nät och så vidare. Så jag hoppas att din kisse snart kommer hem. /Vanessa

vanessa
0

Jag har varit inne på Infernalisk personliga sida, och hon verkar vara allt annat än ett troll. Så jag tycker vi ska vara trevliga, fast det ska vi alltid vara :-). /Vanessa

Hawknestgrove
0

Ja, skadan är ju skedd och kan inte göras ogjord. Ok, tänk bara, om jag var ny och okänd och hade, Gud förbjude, tappat bort Arne. Jag hade förstås aldrig återkommit hit om jag bara i princip hade fått skäll. att sedan trollen finns, det är tyvärr något som alla får lida för. Hoppas Infernalisk förstår det.

miranda1
0

men man får väll ge kritik om katten smiter 3 gånger utan att lära sig något av det?

Hur kan folk bara ta hem en katt utan att tänka på att katten i fråga kan ha en ägare? skriver hon. Man kan ju samtidigt undra hur folk kan låta smita sin katt 3 gånger och fortfarande inte fattar att den kanske ska IDmärkas på ett eller annat sätt? Flört

Hawknestgrove
0

Ja, Miranda, helt rätt. Men vi får i alla fall hoppas på, att hon tar vår kritik som saklig och kastrerar och idmärker och se till att smitningarna inte blir av. Och att, framför allt, kissen kommer tillbaka oskadd.

vanessa
0

Du har rätt Miranda, det håller jag med dig på alla punkter. Det jag inte vill är att hon ska klassa som troll. Och att diskutera angående att hon vid tre tillfällen lyckats bli av med katten är helt rätt. Jag ifrågasätter det också. Som jag skrev tidigare, så har inga av mina katter rymt, trots att jag är rökare och så vidare. Mina vänner skulle kunna ha dörren vidöppen till balkong och fönster, och mina katter kan inte rymma.

Så det är frågan hur man lyckas med det så många gånger. Samt att jag någonstans misstänker att hon inte tänker kastrera katten vilket oroar mig. Varför inte göra det?

Så jag hoppas att du Infernalisk lyssnar på vad vi säger. för vi gör det av omtanke för katten. Så är hon kommer hem, kastrera henne illa kvickt, så kan du abortera fostrena precis som man gör hos oss människor. Så slipper fler katter komma till världen som kanske råkar illa ut. För det är ett stort ansvar med ungar och mammakatt. Både tids- och pengamässigt. Sköt om dig. /Vanessa

Gullan402
0

Hoppas att Sessan kommit hem, o att du har hunnit kastrera henne samt ID-märka henne, innan hon lyckas rymma igen.

Är oxå rökare o ingen av katterna lr hundarna har lyckats rymma av den anledningen. Jag har ändå rökt i snart 25 år o haft djur omkring mig hela tiden.

Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!

infernalisk
0

Fy fan va ni tar ut saker i förskott, vad är det med er? blir bara arg när jag ser det ni skriver. 

"Så det är frågan hur man lyckas med det så många gånger. Samt att jag någonstans misstänker att hon inte tänker kastrera katten vilket oroar mig." <== den kommentaren gör mig riktigt förbannad för du vet inte ett jävla skit om nånting och detta kallas FÖRTAL! vet du vad det betyder? knappast, för då skulle du inte skriva sådana saker.

Men ni säger saker ni inte har någon aning om. Jag bokade tid hos vetrinären så fort jag fick katten och fick inte tid förrän efter två veckor. Sen så var det inte JAG som gjorde så att katten smet alla gångerna. hon var en mycket agro katt och var expert på att smita.

hon trängde sig ut genom fönstret första gången, men hon kom tillbaka utan problem. andra gången var det inte ens mitt fel att katten smet. Min kompis öppnade dörren oförsiktigt och katten hoppade ut mycket snabbt. Men kom tillbaka utan problem. 3:e o sista gången så attackerade hon min kompis som stod vid dörren och skulle precis ut genom ytterdörren. Sen var det en gubbe som var på väg in i porten så hon smet ut.

så diskutera inte saker ni inte vet nånting om.

hon kom hem för ett tag sen, men jag har gjort mig av med henne.  en sådan agressiv katt kan man fan inte ha, sen tror jag knappast att den förra ägaren var riktigt ärlig om kattens välbefinnande från början. Förra ägaren sa att hon inte var någon utekatt, men från första början så hade hon setat vid fönser o balkonger o jamat över att hon vill ut. förra ägaren hade den inte ens på balkongen sa hon, men jag tror hon ljög rätt stort där bara för att jag skulle ta hand om katten och hon skulle slippa avliva den.

mina två andra katter har jag inga som helst problem med, jag kan ha balkongen öppen utan att dem smiter iväg någonstans. jag har inte kunnat sätta nät eller nånting på balkongen eftersom jag inte får göra det pga hyresvärden förrän efter att dem varit och renoverat balkongen. ANNARS HADE JAG GJORT DET FÖR LÄNGE SEN!

Jenna-Gun
0

Gjort dej av med katten??????????

Lena
0

Här är det nog ett tvättäkta trolltyg i farten! Låter som vederbörande var av det mer grälsjuka slaget och då är det ju tacksamet att komma till Hittekatter i Fokus och provocera med dålig katthållning.

Tycker att vi lägger hela den här tråden till handlingarna avslutade kapitel. (=Låst tråd)

//Lena

Inlägget är låst för nya kommentarer