Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkastrering-idmärkning-vaccination
Läst 2039 ggr
AnneN
0

Kastrerad idag

Min katthona Lillan kastrerades idag.

Hon är ca2½ år och väger mellan 1½-2kg men då dom på veterinärstationen vägde henne så visade deras våg fel så hon fick narkos för en 3kilos katt. Hon har först nu börjat kvicknatill lite och går (dock väldigt ostadigt) lite fram och tillbaka.

Är det någon fara med att hon fått för hög dos av Dormitor och Ketamin? Isf vad ska jag se upp med?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

JosephineF
0

Gaaah, vilka klantarslen!! Det måste dom väl känna på henne att hon inte väger så mycket! Grrr.. Vet inte hur pass farligt det är dock, det överlämnar jag åt experterna här inne =) Hoppas hon kryar på sig snabbt!

AnneN
0

Hon sover extremt mkt, har kräkts ett par gånger under dagen. andning och hjärtslag verkar av vad jag kan bedömma normalt men tidigare under dagen så var andningen ganska svag och svaga hjärtslag men det har normaliserats nu.

_**/Mvh Anne

anebit
0

Säger som Jossan vilka  sabla klantskallar………..  Hoppas verkligen att hon kryar på sig snart. Har ingen aning om det är farligt.

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

Gullan402
0

Kan inget om narkos på katter men tycker nog att när de upptäckte att hon fått för hög dos förhållande till kroppsvikt så borde de behållit henne för observation!

Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!

AnneN
0

Dom totalnekar till att hon fått för hög dos trotts att jag vet att hon bara väger 1½kg och dom doserat för det dubbla. och då jag fick hämta katten så hade dom precis avslutat operationen så hon hann inte ens vaknatill lite innan dom skicka iväg henne. Tog ca 6 timmar innan hon vaknade öht och innan dess och ett bra tag efter så var både andningen och hjärtslagen svaga, men nu har hon normal andning och hjärtslag igen.

_**/Mvh Anne

Erika91
0

Herregud!! Så klantiga!! Och så förnekar de! Åh! Vilka människor :/

AnneN
0

har ringt dom och först frågade jag  bara vad som kan hända då dom överdoserat, vad jag ska hålla koll på osv, det svar jag fick på det var att det behövde jag inte oroa mej för för dom hade då minsann inte överdoserat eller gjort något fel alls! Så det slutade med att jag skällde ut veterinären efter noter och kommer aldrig mer att gå till det stället igen!

Det är mänskligt att fela och ingen är perfekt, men om man nu gjort nått fel så kan man väl iaf stå för det man gjort ist för att blåneka att man kan ha gjort fel?!

_**/Mvh Anne

Erika91
0

Men herregud!! Svaret kan de väl ändå säga! Jag förstår att du inte ska dit med din katt mer!

AnneN
0

Jo man kan ju tycka att dom iaf kan svara på en direkt fråga men näe då inte det.

_**/Mvh Anne

martdat
0

Min ena honkatt fick oxå för mycket narkos,,, de fick ge henne motmedicin för att hon skulle vakna överhuvudtaget,, de berättade det själva i allafall , men jag har ingen som helst förtroende för dem längre, var ett djursjukhus,,Hoppas din kisse mår bra, men har hon vaknat så borde det vara lungt,,, jäkla människor som inte kan erkänna fel, bra att du skällde på dem Skrikandes

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

AnneN
0

Hon har kvicknat till lite men är väldigt trött och sover hela tiden, hon har inte ätit nått sen kvällen före operationen och jag får tvinga i henne vatten =/

_**/Mvh Anne

Sidentass
0

mycket dåligt att inte ens erkänna när man gjort ett fel!

Du ska se att din misse kommer att bli piggare o piggare nu…tänker på er!

AnneN
0

Nu har hon iaf börjat spinna lite då jag gosar med henne och tittar upp, men sover mest, tvättar sig lite och sover igen.

_**/Mvh Anne

ouchie
0

> Biobio: hoppas verkligen att din katt mår bra snart  =(  vilket ställe var du på?

AnneN
0

Hon har nu ätit lite blötfoder och vart uppe och gått och gosat lite så nu är hon så pass pigg som jag hade önskat att hon hade varit vid den här tiden igår.

_**/Mvh Anne

ouchie
0

> Biobio: åååh, skönt att höra!

AnneN
0

Jo jag har börjat slappna av lite nu, det går sakta men säkert frammåt

_**/Mvh Anne

anebit
0

Så skönt att höraGlad  Byt nu vette till nästa besök………

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

AnneN
0

Ska absolut byta veterinär till nästa gång.

Nån som kan rekomendera nån annan jag kan gå till än distriktsveterinären och djursjukhuset i Gammlastan?

_**/Mvh Anne

Amor
0

X X är klart bäst jag har alltid gått hos han

AnneN
0

Det är han som håller till på Lulsundet va?

_**/Mvh Anne

kerstin2181
0

Måste hålla med, mycket klantigt gjort, då det kan gälla liv, och sen bör man inte kastrera en hona, som ligger under 2 kg. Tror säkert hon piggar på sig, och vi håller alla tummarna

Kerstin Carlzon S*Youngun`s

Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus

AnneN
0

Varför ska man inte kastrera en hona under 2kg? Hon är över 2 år gammal så hon blir inte nått större och jag vill inte ha kattungar på henne.

_**/Mvh Anne

kerstin2181
0

Jag är lite osäker på det svaret, det är våran veterinär som säger det, vi på Örebro katthem vill ju helst att våra katter är kastrerade vid adoption, och då kan detta ske vid 8 månaders ålder, hon kan ju då mena, att det är ok, bara den väger över 2 kg, jag ska fråga henneFlört

Kerstin Carlzon S*Youngun`s

Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus

miranda1
0

aldrig hört talas om att katter inte ska kastreras om dom väger mindre än 2 kg. I USA kastrerar dom ju kattungar från 6 veckors ålder utan komplikationer eller biverkningar.

Biobio: du kan begära journalet på din katt, förhoppningsvis har dom antecknad hur mycket Domitor dom har gett din katt. Dom kunde ha vaknat upp henne med Antisedan om hon har fått för hög dos Antisedan, fast det upphäver inte ketaminens verkan. Har han även fått gasnarkos?

/Miranda

Hawknestgrove
0

Biobio, såna klumpiga typer! Tycker faktiskt, att du bör kontakta konsumentombudsmannen där du bor och fråga, vardu kan klaga. Förstår ur orolig du blev. Hm… är inte den vetkliniken den som Cammo brukar anlita? Har för mig, att jag har sett namnet förut och i goda sammanhang. Nåväl,slutet gott, allting gott,jag hade otur förmånga år sedan precis som du,min lilla kisse vaknade aldrig….Det var när jag bodde i Lövestad i Skåne. Gick till en vet i Tomelilla den gången. Men jagvar alldeles för chockad för att ta i det då. Ge dig inte! Jag vet, hur orolig du var, när jag kastrerade lilla Ebbis här, så var hon väldigt svårväckt. MEn underbare Ola tog emot mig efter ordinarie tid och kollade upp henne och gav henne en uppvakningsspruta. Sen sa han åt mig att åka hem och ta mig en whisky, för det tyckte han jag behövde.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Amor
0

#21 yes det är han på lulsundet, han har jobbat på distrktsveterinärerna i många år men har öppnat eget

AnneN
0

#25 Jag fick med en kopia på journalen och där står det inget om nått antisedanbara Domitor 0,28ml & Ketamin 0,35ml. Dom använde inte gasnarkos.

#26 Har för mej att det finns nått som heter veterinäransvarsnämnden som man kan klaga hos.

Djursjukhuset i Gammelstan vet jag är bra om det var dom du syftade på, men dom är en aning dyrare än dom mindre klinikerna och liger lite avsides och jag har inget körkort.

#27 Oki, då vet jag vars han håller till för min sambo jobbar för tf på persiennfabriken som tydligen är mittemot eller nått sånt =)

_**/Mvh Anne

Hawknestgrove
0

Bio Bio, gör det! Om inte för att få den känslan själv! De ska ha sig en åthutning för så behandlar man inte patienter/kunder.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

miranda1
0

Har räknat ut följande:

När man sederar enbart med Domitor ger man, vid fördjupad sedering, max 0,15ml/kg. Din katt skulle då ha 0,3 ml max. Alltså när man enbart sederar med Domitor.

Kombinerar man Domitor med ketamin är doseringen på Domitor max 0,09ml/kg. Alltså max 0,18 för din katt.  Och hon fick 0,28 ml…..

Frågan är nu vilket preperat ketamin vetten har använd. Det finns nämligen 2 olika, en på 10mg/ml och en på 50 mg/ml. Vid 50mg/ml preperaten skulle din katt även ha blivit överdoserad på ketamin, är det 10mg/ml preperaten dom har använd sig av har din katt inte blivit överdoserad med ketamin….

Fundersam

/Miranda

Jenna-Gun
0

Det kan ju inte stämma att man inte bör kastrera en katt kring 1-2 kg.Min Sara väger ju inte mer än 2.2 kg nu och hon är tre år och kastrerades vid 8 månaders ålder.

AnneN
0

Fanns tyvärr ingen annan veterinär i stan som inte hade semester så idag vart jag så illa tvungen att åka tillbaka till samma veterinär för att plocka stygnen på Lillan. Lillan var jätte duktig och bråkade inte ett dugg men fyy vad veterinären fjäskade för mej fast hon kunde fortfarande inte erkänna att hon gjort fel så jag talade om att en anmälan var skickad till veterinära ansvarsnämnden. Fy så sur hon vart!

Men Lillan mår iaf bra nu och är sig själv igen =)

_**/Mvh Anne

Lena
0

Skönt att höra att allt gått bra till sjyvens och sist. Inte särskilt förtroendeingivande när de inte ger ordentliga svar på dina frågor. Rent allmänt kan sägas att det är normalt att en katt är ganska trött och vissen efter narkosen, särskilt om de inte fått "uppväckningsmedel" (dålig svenska här). Det som är viktigt är att veterinären ger korrekt information om vad som hänt och vad som är normalt efter en kastrering/narkos. Jag tycker det verkar vara där som de brusit mest. Det ser alltid värre ut än vad det är när katten varit sövd och börjar vakna upp.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Lena
0

För allmän information: Har i egenskap av moderator varit inne och tagit bort ett namn på en veterinär i #22. Enligt PUL får vi inte publicera namnet på privatpersoner, däremot på veterinärklinker. Om Veterinärens namn står i Klinikena namn t.ex. Oskar Oskarssons veterinärklinik då är det okey att publicera inte annars. (Klurigt det där)

Om ni vill veta namn på veterinär bör ni ta det via privat konversation istället.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

JosephineF
0

#32 Strongt av dig att berätta om anmälan ;)

storAnnette
0

Det som är tråkigt är ifall den du gått till är den jag tror,som faktiskt är länsveterinär (!).Initialerna är G.W….

Veterinären som fanns namngiven har faktiskt sitt namn i företagsnamnet "privatpraktiserande veterinär xx".Så det gjorde säkert inget att namnet stod här.

AnneN
0

Vart så arg då hon blåneka till sitt misstag så jag kunde inte låtabli

_**/Mvh Anne