Vad göra??
När jag var ute med hunden sista rundan i går så stötte jag på en liten katt-nästan mitt på Värtavägen-vid Strindbergsgatan(I Stockholm)..OK på natten är Värtav. väldigt lite trafikerad..men-bussarna rusar fram där hela natten- och det fortt!!
Katten kom springandes mot en tjej framför mig först..hon klappade den o gick vidare..
Då sprang katten mot mig och hunden-den verkade inte alls rädd för henne så jag undrar om den var hundvan?
Jag vill dock ej att Smilla skulle gå nära-hon kan skälla på katter UTE..och jag ville ej skrämma ut den på vägen..Band så Smilla och satte mig och lockade på den.Den kom då fram och var mycket kelig-strök sig mot mig..inget halsband på!En liten svartsköldpadda var det…
Aj-vad jag fick ont i hjärtegropen..
Tänkte att jag ville ta hem den-men min lgh har tyvärr öppen planlösning på så sätt att föregående hyresgäst tagit bort alla dörrar utom en- samt ej till bad och toa förstås..!(Har krävt att få nya till sovrummet-ibland behöver man spärra av ju när man har djur)
Tyckte inte att jag kunde ta hem katten till mitt lilla badrum-jag har ju en 8årig Cornishkastrat hemma-och katten sprang för övrigt iväg in under en bil då också..satt där och tryckte sedan.
Jag gick hemåt-tänkte att jag kan ju inte rädda alla utekatter-men jag hade verkligen velat fått med den till ett katthem!
(jag är allergisk mot vanliga katter-kan alltså själv ej ta den..ja nu menar jag inte att jag skulle ta den direkt så klart-den är förhoppningsvis i någons ägo!!)
Ska fortsätta kolla efter den, men..detta är alltså vid Tessinparken-Värtavägen och Valhallavägen är nära..det ÄR ingen bra miljö för utekatt!
Ändå släpper en del ut sina katter med flit..(alltså har dom som utekatter..)Fattar ej hur dom vågar.
Hoppas ändå att detta var en katt någon ägde och som smitit ut..eller (tyvärr men) släppts ut ensam på vift..Men hoppas att det inte är en övergiven katt..
Har så svårt att släppa tanken på den!En katts ögon går rakt in i ens själ..
Vet inte om jag skulle klara att jobba på katthem som jag vill..är så blödig av mig, men det är ju klart -man räddar dom ju där..
Är det någon som vet hur mycket hemlösa katter som strövar runt här på Gärdet-Sthlm..??
Hur ska jag göra om jag ser den igen-försöka fånga in den i transportburen?Tar katthemmen emot direkt då?
Lilla söta katt - var är du i natt?
Puttar upp!
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Oj, stackars katt! Jag vet att en del sätter halsband på katter de hittar (obs måste vara sånt som går upp om katten skulle fastna) med en tub där de lägger en lapp att ägaren ska höra av sig, om det nu finns någon ägare. Kolla med katthemmen i närheten om de har plats och så kan du ju även kolla runt med folk du känner ifall någon har plats för kisen ett tag. Det är ju bättre att hon är inne medan ni söker efter en eventuell ägare än ute på stan… Om hon inte är kastrerad kanske hon är dräktig eller har ungar dessutom. Ifall ni tar in henne, kolla tuttarna så att hon inte har gömt ungar någonstans.
Hoppas att det kan lösa sig för den lilla katten! Tur att någon som du fick syn på henne. Jag tror absolut att du skulle klara jobba på katthem (om du klarar det för allergin). Varje person som hjälper till räddar liv och det känns jättebra, mitt i allt elände! Lycka till och berätta hur det går!

Usch, stackars katt. Många hemlösa bor vid Stadion och det är inte så långt därifrån. Där har vi haft en räd. Men de har varit långt från tama sm denna fröken är. Så sätt på ett halsband, sätt en lapp på den och be ägaren kontakta dig. Ta gärna med dig lite kattmat nästa gång du är ute, så kan du kolla om hon är hungrig. Det brukar vara ett tecken. Kolla med Stadskatten om de kan ta in henne, men polisanmäl att du hittat kissen även om hon fortfarande är ute, för det kan hända att någon saknar henne. Gå gärna igen katthems efterlysningssidor och se om du ser henne där. Du hittar länkar här ovanför.
Förresten, jag var allergiker mot korthårskatter innan jag började på katthem. Nu tål jag alla kissar utom bengal :-). /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Jag är också allergisk mot katt, men mår prima med mina tre huskatter (innekatter)! Jag vande mig ganska fort och det är jag glad för. Så det är bara att testa och ha lite tålamod!

Stackars katt. :( Den kan ju även vara hemlös. Usch det känns inte bra av att inte veta..

Tack allihopa för råd..Hm jag har inte sett till henne mer-men det har ju inte gått så lång tid.Ska ta med halsband och en påse foder i fickan nästa gång ändå-om hon dyker upp.
Smart detta att de ska höra av sig till mig-att jag inte tänkte på det..
Är så orolig för vägen bara..men det känns även lite svårt attt kånka hem henne -om hon nu är utsläppt med flit:Det borde inte vara tillåtet här inne i stan..Får man ändå ta hand om henne då egentligen-självklart då till ett katt hem som kattägaren kan ringa till.
Det är lite svårt detta-om katten rymt och ägarna är förtvivlade så självklart att man vill att katten ska få komma hem igen.
Men de som med berått mod släpper ut sin katt mitt i stan tycker jag egentligen förbrukat sin rätt att ha katt!
De borde iallafall få böta med att betala till katthem tex..
Eller vad tycker ni?
Jo jag funderar på att bli hjälp till ett katthem-men har inte kommit till skott ännu pga mycket.Tror att jag klarar allergin den stunden-känner ej av katter så där fort(kände ingenting när jag var på Djurhjälpen med en kompis som köpte katt där..)
Men skulle nog inte vilja utmana min allergi med att ha huskatt hemma-jag har ju Cornish som jag tål-samt även hund(är egentligen på papperet även hundallergiker..men känner ej av henne..)
Så jag tänkte att man kan hjälpa till på ett katthem istället.
#6 Det där halsbandsknepet brukar fungera om det finns en ägare i bakgrunden. Håller med dig att den som släpper ut katt på så olämpliga ställen inte borde ha katt mera, eller åtminstonde få stå till svars för det på något sätt.
Fint gjort av dig att planera att börja arbeta på katthem! Det behövs som sagt alltid hjäpande händer där.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Verkligen. Varenda person som kan hjälpa till gör livet lättare både för katterna, volontärerna och därigenom föreningen. /Vanessa

Har du sett kisen nåt mer?
Hur har det gått?

undrar också hur det gått…arma lilla misse..

Hej-mitt i natten!
Förlåt att jag inte svarat tidigare..håller ju mest till inne på cornishsajten..
Just denna katt hade förhopningsvis ett hem-för jag har inte sett den mer..Jag hoppas bara att den inte blivit överkörd..
Men-det finns tusen andra som behöver hjälp-inte så ofta som tur är man ser katt här hemma dock..
Jag ska iaf försöka bli volontär framåt hösten- isamarbete i så fall med en kompis..-lite hjälp ibland är ju bättre än ingen..
Jag känner så mycket för alla katter som går därute hemlösa så det gör ont -när man har sina älskade katter inne som får så mycket kärlek
-det känns så hemskt och orättvist.
Alla katter är värda att ha det lika bra!
Återkommer senare då..

Det är så hemskt med alla hemlösa katter och de få som vet om eller bryr sig om det hela. Det är så sorgligt. Varenda tass som tassar där ute, hungriga och ledsna.
Tack för att du kan tänka dig att bli volontär. Då vill jag gärna passa på att tipsa om Djurhjälpen. Vi är alltid i behov av volontärer. Vill du veta mer skvaller om oss så kan du vända dig till LeffeD som hjälper oss :-). Vanessa