behandling mot öronskabb
Jahapp. När vi var hos veterinären med Paprika sa de att vi skulle ta Frontline spot-on mot öronskaben och applicera den i nacken och att medlet skulle vandra till öronen och allt skulle bli frid och fröjd. Sedan läste jag lite trådar där vissa sa att man visserligen kunde använda Frontline mot öronskabb OM det applicerades i örongången. Vi hade ju redan applicerat i nacken och man ska ju inte göra någon ny applicering förrän efter 4 veckor. Nu har det gått en vecka och han skakar fortfarande på huvudet och kliar sig. Vet inte om det kan ha hjälpt lite. Funderingen är vad man kan ta sig till nu. Hemma-kur med olja? Hur länge ska jag vänta innan jag börjar? Ska jag vänta fyra veckor och ta nästa Frontline, fast i öronen då? Eller testa något annat? Vill inte påfresta för mycket under hans penicillin-kur heller. Inget kul med kli i öronen :/
Använder du frontline i öronen mot öronskabb, så ska det appliceras i öronen. Sen finns det ju andra preparat som man applicerar i nacken. Teflonhjärnan Gunilla glömmer alltid vad de heter… Uttryck som jag stulit av Vanness, passar mig perfekt med….
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Till Sverker använde vi också Frontline spot- on lösning mot öronskabben, men det hjälpte inht eett dugg! Så han fick en till dos men det hjälpte inte det heller. När vi var där andra gången fick vi ett annat medel som man skulle ha i öronen (inte frontline). Det hjälpte lite men han förstsatte att klia sig så vi gjorde ett tredje veterinärbesök. DÅ gjorde hon rent djupt ner i öronen (han var givetvis sövd, för det är inget för ägare att göra det är för djupt in). Vi fick fortsätta med det i öronen och nu är det bra! Det är lite brunt och kliar sig lite ibland.

#1 Ja, det här är spot-on, som ska appliceras i nacken enligt veterinären och förpackningen. Och det står ju ingenting på förpackningen om användning mot öronskabb. Det var bara vad veterinären sa.
#2 Hmm.. jobbigt. Men jag kanske ska vänta de där fyra veckorna och testa en till dos utifall det skulle hjälpa? Låter ju inte så betryggande dock att ni körde två vändor utan resultat..
puttar upp, för dem som vet mer…..

Stronghold fungerar bra mig veterligen. Men han bör komma till veterinären för att rensa öronen ordentligt så att allt hamnar rätt så att säga. /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.
Just det, Vanessa! Tack . Hur ska jag komma ihåg det? Glömmer det jämt…. Namnet, alltså…..

Inte lätt, var faktiskt tvungen att kolla upp det hela själv. Jisses, det räcker med allt annat man måste komma ihåg :-). /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.
Ja just det1 ett j***a ankare, är vad man är! Alla egna pinkoder, gubben pinkod på kortet, för han är så oteknisk så han fixar inte ens att ta ut på bankomat, betala mina räkningar på datorn, betala gubbens räkningar via hans privatgiro, hålla ordning på avställningar och besiktningar på fordon…. Handla mat….Jannes bokföring…. OCh så undrar Janne varför jag är så tankspridd????? JAg behöver en diskrensning…..I huvet!

#3 Men han var hittekatt och öronskabben hade tydligen trängt sig så pass långt ner under ganska lång tid och därför var det svårbehandlat. Men det fungera ju efter en "djuprengöring".

viktigt att man först rengör öronen innan man behandlar mot skabb. :)
Frontilne funkar inte mot skabb om det apliceras på skinnet. Det är inte godkänd som öronskabbmedel men det är allmän veterinärpraxis att föreskriva det mot det. Tror inte att det skulle ge problem att behandla öronskabben med Frontline nu men för säkerhetens skull är det kanske bättre att använda ett annat medel.

#10 Vi tog frontline på skinnet, ska det inte hjälpa? I så fall varför? Har frontline lett till problem förr?

För att det inte hamnar djupt in i öröngången om man applicerar det på skinnet. :)
Veterinärhuset rekomenderar följande på deras hemsida:
Den behandlingsrutin som tillämpas av oss på Veterinärhuset och av många djursjukhus och kliniker i landet är följande:
Frontline® spot-on droppas i öronens hörselgång som engångsbehandling. Man håller tag i öronlappen och håller kattens huvud stilla. Droppar i 2-3 droppar i örat.
Masserar strax under hörselgångens mynning innan man släpper taget om öronlappen. På så vis skakar inte katten ut dropparna direkt. Samma procedur upprepas för andra örat.
Har katten mycket skräp i öronen så är det lämpligt att göra rent i öronen innan behandlingen.

#10 Du menar en sådan djuprengöring hos veterinären? Jag rengjorde så gott jag kunde själv med inoljad bomullstuss dagen innan vi applicerade frontline. Trist isåfall av veterinären att inte säga det, så att jag startade behandling i onödan, och felaktigt dessutom. Morr!
Så du tror att jag skulle kunna använda detta frontline-medel i öronen redan nu? Och att jag kan göra det själv, inte hos veterinär? På vilket sätt vore det säkrare att använda ett annat medel? Tänkte att det vore en risk med varje medel man sätter in inom denna 4-veckorsgräns..

tror inte att olja är så bra, olja lägger ju en film på huden så kan föreställa mig att skabbmedlet då har svårare att komma åt skabben :/.
Det finns öronrengöringsmedel (vaxlösande) som går att köpa receptfritt, använda dom istället och upprepa behandlingen om det kommer mycket skit. :)
Tänkte på överdosering om du skulle behandla katten redan nu. Men tydligen har "inga biverkningar iakttagits hos djur behandlade med 5 gånger den maximalt rekomenderade dosen en gång i månaden i sex på varandra följande månader." enligt fassvet.
Jag säger inte vad du ska göra… ta kontakt med veterinär om du är osäker!
Sedan har vi det gamla beprövade medlet Sulfiram. http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=20030804004632&DocTypeID=4

#10 Jasså. Konstigt att hon sa att det skulle rengöra djupt i öronen. Men det gick ju inte så bra då heller ni vi hade det så jag tror att hon vet dt nu :)
#13 Jag tycker inte att du ska byta eller avbryta behandling innan du pratat med den veterinär som hade dig och Paprika!!

Gunilla jag kommer in på sidan men det står: FASS VET saknas, klicka på något av de övriga dokumenten ovan för att finna information. Men det står samma hela tiden. Ingen fakta. Vad är det med det medlet?

visst ska man rengöra djup i öronen, har man en någorlunda lugn katt och man rengör ordentligt kan man göra det lika bra själv :)
Ja, jag såg det jag med…. Men fråga hos veten och även på apoteket. Men det är receptbelagt och väldigt starka grejer. Färgar av sig väldigt också. HAde det till Arne och esther. Det var väldigt bra. men jag gjorde rent väldigt noga hela tiden, tog en stor mjuk bomullstuss, som jag fuktade med olja eller handbalsam, sen skruvade jag liksom ner den i öronen. så höll jag på, till det blev rent i örat och tog dropparna efter det. Ingen negativ reaktion på detta, då det antagligen var rätt skönt när jag grävde på det sättet. Bättre än med topz.

det är ett medel apoteket tillverkar själv på plats, därför finns det ingen beskrivning på den.

#18 Jag menade att hon sa att frontline skulle hjälpa för skabben långt ner i öronen också. Jag var lite otydlig där :)
#19 Jag kan tänka mig att det är mycket skönare. Här använder vi tops till Sverker. På katthemmet sa de att man kunde ta ner topsen hur långt som helst och gräva i öronen eftersom hörselgången satt så krökt. Men veterinären sa att man inte skulle ta för långt ner i öronen. Innan vetten sa det till mig så tog jag långt ner i öronen men inte längre.
Så jag undrar vad ni har för erfarenhet av det (jag litar på veterinären men jag vill bara veta vad ni har för erfarenheter :) )
Har alltid behandlat öronskabb med Frontline. 2 droppar i vardera örat, vänta 2 veckor, 2 droppar igen, vänta 2 veckor och 2 droppar. Detta har fungerat mycket bra.

#22 Skönt att höra! Det är alltså samma Frontline som jag har, spot-on lösning mot fästingar och loppor? Har er veterinär sagt att 2 veckor är ok? Tänkte på att det står 4 veckor i bipacksedeln. Hur applicerade du dropparna då?
Tack för alla råd och tips. Tror det blir så att jag rådfrågar veterinären och kollar om hon stöder Bella-Marias metod. Och rengör med öronrengöringsmedel innan applicering.
#18 Hur djuprengör man öronen bäst enligt din mening om man ska göra det själv?
Skygga katter kan också få en Ivomec-spruta hos vetrinären och det kan vara en fördel för de som är svåra att behandla. Små kattungar är svårare, då man inte får ge dessa starka medel. Blir till att göra rent och använda barnolja eller olivolja lite försiktigt. Vid upprepade behandlingar så gör det åt iallafall.

Tänk på att Ivomec inte tar bandmask.
/Miranda

#23 Jag tycker det är bra att du ska rådfråga veterinär :)
Rådet, att behandla katten med Frontline, ( som jag skrev tidigare) har jag fått av en mycket duktikg veterinär som jobbar på ett stort djursjukhus. Skabben har försvunnit. Men en av mina katter fortsatte att klia sig i öronen. Provet visade att han hade svamp. Detta fick jag behandla med Fucidin.
Glömde säga att man måste veta att det är öronskabb katten har, och inte öroninflammation. Skulle det vara det, då ska man inte behandla Frontline
Och man ska inte avmaska katten samtidigt som man behandlar den mot öronskabb.
Det finns även ett biologiskt preparat; Exner, som man kan använda. Det hjälper mot de flesta sortens ohyra, samt öronskabb. När det gäller öronskabb droppar man i öronen. Fungerar även som öronrengörare. Det går att köpa i välsorterade djuraffärer. Medlet täppet till ohyrans andningsorgan. Problemet är att man måste behandla öronen regelbundet och under en längre tid.
Här kan ni läsa mera om medlet:
Exner - Ett giftfritt preparat som köps i zoohandeln. Heter Exner Krypfri eller Exner Petguard och finns som örondroppar/rengörning. Ska man motverka parasiter ska medlet användas dagligen. Medlet kan också användas som öronrengörning.
Här är en artikel om öronskabb: Öronskabb & öroninflammation
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Att droppa Frontiline i kattens öra endast en gång räcker inte, för medlet tar död på skabbdjuren men inte äggen, som utvecklas till nya skabbdjur. Därför måste man behandla flera gånger.
Man kan försöka göra rent kattens öron före behandling, men man måste vara försiktig, så att man inte, i stället, trycker ner smutsen djupare in i örat.
Har man flera katter som brukar slicka varandra, ska man se till att de inte gör det efter att de fått Frontline i öronen. Jag har haft mina i olika rum några timmar, tills medlet har torkat.

min Bruno har ju åxå öronskabb fast efter veterinärbesökenena som varit borde han ju vara helt fri nu….fick rådet att ta Frontline men det har varit vääääldigt mumligt om hur det ska användas…har varit i kontakt med flera som säger olika hur länge efteråt man ska behandla med omgång 2…min egen sa 4 veckor efteråt vilket även preparatet omtalar… en annan sa 2 veckor och en 3 minns jag inte riktigt..
ska ringa om återbesök igen för Brunos del på måndag då det övergått till blodöra för honom för 3:e gången…trodde att blodörat inte skulle återkomma eftersom han nu varit nersövd 2 ggr och ordentligt rengjord..
våga vägra golf o fiskbullar o håll dej in i det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

jobbigt det där med veterinärer. ibland undrar man vad de sysslar med! 
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

#31 Det är 4 veckor! Din veterinär sa det, det gjorde min med och det står det på förpackningen! Så 4 veckor ska det vara emellan!
Vad jobbigt att han fått tillbaka blodörat :/

fast dom rekomenderar 4 veckor mht att medlet fungar mot loppar och fästingar i 4 veckor, det har inget med skabbbehandlingen att göra.
"Inga biverkningar iakttagits hos djur behandlade med 5 gånger den maximalt rekomenderade dosen en gång i månaden i sex på varandra följande månader." enligt fassvet, så det borde inte vara någon fara att upprepa behandlingen mot öronskabb efter 2 veckor….

nu är Bruno åter tillbaka hos veterinär med sitt blodöra…. ENSAM… … idag tror jag äntligen vi träffade rätt i dubbel bemärkelse…. tror det var ägaren vi träffade idag och hon verkade kunna sin sak……kan ju vara lite lättare att bestämma göra en större grej när han nu var tillbaka för tredje gången…. så nu ska det läggas i en kompress om jag fattade det hela rätt och sys… och sen om 3 veckor ska den tas bort igen….det andra som var bra var tiden jag valde att komma dit… kvart i 10 i stället för halv 3… med tanke på att det ska läggas ner mer krut så skulle det ha varit dubbelt pinigt för stackars Bruno för hade jag valt halv 3 så skulle dom ju knappast gjort något idag…. stackarn har dessutom gått ner 8 hg sedan första gången…..
å Lillan som vi inte kunnat behandla än ska få Stronghold … hädanefter ska jag KRÄVA att få en riktig veterinär…. dom andra var säkert bra? dom med men dom gav absolut inte samma känsla av kunnande som denna ….
Bruno önskar fritagningsförsök av alla som har möjlighet…..annars hämtar jag honom själv halv 4….
våga vägra golf o fiskbullar o håll dej in i det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/
#31 När det gäller frontline så gäller följande enligt "vår" veterinär som är specialicerad på katt:
Dosen avgörs med utgångspunkt från vikten. Västskan droppas i öronen och det är viktigt att dosen är den rätta. Man måste massera utanpå örongångarna noga och minst en minut för att medlet ska sprida sig i örongångarna. Sedan ska man inte röra öronen förrän det gått 4 veckor. Medlet har effekt i 4 veckor och måste sitta kvar för att hjälpa mot ägg och larver = ingen rengöring innan den tiden gått.
Den här behandlingen gör susen om man gör den på rätt sätt. Men som sagt dosen ska vara den rätta, medlet ska ges lokalt i öronen och det är viktigt att vätskan sprids ordentligt och att inte öronen rengörs innan tiden har gått. Det är svårt att ge den här behandlingen på egen hand, oftast blir det fel i något av stegen ovan och då hjälper det inte. Att bara droppa medlet i örat och inte massera t.ex. blir inte effektivt nog.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

#36 Tack Lena! Låter vettigt. Enligt den metoden skulla man bara behandla en eller flera gånger?
När jag ringde och rådfrågade sa hon jag pratade med (inte "min" veterinär) att de alltid säger att man ska sätta det i nacken eftersom det är så det ska användas, men att hon visste att folk hade i öronen och att det knappast var farligt. Hon sa att jag kunde (och skulle) rengöra öronen ofta med inoljad bomullstuss och att nejdå, det stör inte medlets verkan. Arghl, dessa motstridiga uppgifter!