utanför lådan..
Arghl! Har fått spola rent både låda och golv ett antal gånger nu då Paprika ofta kissar och bajsar utanför lådan om den inte är helt ren. Han sitter i lådan och försöker använda den tror jag. Antar att en större låda med högre kanter skulle kunna lösa problemet. Andra förslag? Det verkar ju inte vara ett helt ovanligt problem, särskilt bland katter med knepiga hem bakom sig.

Kan du prova med en låda till (om du har plats)? Annars är en Peewee-låda bra eftersom kisset rinner igenom pelletsen och känns fräschare än en vanlig. Där är det bara bajset som syns och märks. Peewee-lådan har höga kanter också. Vilken sorts strö har du? Jag har pellets och tycker att det luktar mycket fräschare än kattsand. Har läst att en del har en stor plastlåda från IKEA istället för vanliga kattlådor. Det skulle nog funka också om du har plats till det!

supermoccine det kan också vara så att han sätter sig på kanten och kissar eller bajsar och att det kommer utanför lådan.
Som du skriver är det inte helt ovanligt att katter med ett mörkt förflutet som hittekatter kan ha lite problem när det kommer till att gå på lådan. Vi har det problemet med vår hittekatt Saga. Hon kissar dock i badkaret så det är ju hanterbart.
Prova gärna med flera lådor som #1 föreslår, man kan även prova med olika sorts kattsand och se om det gör någon skillnad.
Här är länken till en artikel med efterföljande diskussion om den här sortens problem: När katten inte är rumsren
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
tänkte just det, att han menar rött och målar blått! ebba är lite sån hon med, sätter sig på yttersta kanten och följaktligen så hamnar de små Ebbis-Bebbiskorvarna utanför. Så en låda med höga kanter tror jag löser det hela!
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Det kan också vara för att han vill markera att han är högst i rang. Han är väl okastrerad fortfarande? Många alfahannar bryr sig inte om att krafsa över sin avföring eller sätter sig utanför lådan. Eller så kan det vara så enkelt att han behöver fler lådor för han är väl van att göra sina behov utomhus där han ju kan välja "rena" toaletter själv. Felix brukar kissa i badkaret när han inte tycker att det är tillräckligt välstädat i toalådorna och han har lärt lille Helge det också. Inte kul tycker jag alltid eftersom det brukar hinna lukta innan man upptäcker det och spolar av men hellre där än på någon matta el.dyl. Man får stå ut med lite egenheter när man har katt helt enkelt och inse att det är de som bestämmer och inte vi :)
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

#5 Jo, han är kastrerad och jag tror han bryr sig ganska mycket för när han har bajsat bredvid står han och krafsar frenetiskt på golvet bredvid tills jag kommer och fixar. Högt och jäkligt så man vaknar om man sover :) Tror inte att han märker att han kissar bredvid dock, för han kissar liksom mot kanten då, så att lite kommer i, men det mesta hamnar under lådan :/
Tror vi får testa större låda med höga kanter eller två, bra förslag! Tror inte sanden är problemet, men kommer testa ny sort ändå nu.

Jag har en stor låda som vi haft till Marsvin en gång i tiden. Alltså underdelen till en kaninbur. Ingen risk att något hamnar utanför där inte!

#7 Ja köp en till låda! Det tror jag stenhårt på!

Jag brukar rekommendera låda med tak, då hamnar allt innanför så att säga. Annars kan du köpa en stor låda från Ikea, som absolut inte går att sitta på kanten på. Du såg nog dem på katthemmet. /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

#10 Hmm.. gjorde jag säkert, men kan behöva påminnelse :) Är det slugis ni syftar på när ni pratar ikea-lådor här i tråden?
Om han kissar stående så kan det vara en rangmarkering, vilket inte är helt ovanligt. Våran Tristan gjorde det ibland tidigare. Nu händer det inte så ofta. Då kan det hjälpa med Felliway spray, man sprayar på de ställen där det händer.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"