Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkattprat
Läst 1224 ggr
zorro2
2013-06-08 20:54
0

gräs

hei! undrar varför katten äter gräs? äter den gräs för att få igång kräkningsreflexen för att den känner sig illemående……hmm, lite långsökt kanske….eller äter den gräs för att…tja lite snacks…

jag kan fråga så här, äter den gräs medvetet eller omedvetet?…..om den äter det medvetet skulle det då kissen att kattmalt.

Lider med kissen när han iblandt kommer in och kräks lite, inte oftan som han gör det, och ja han är avmaskad och allmentillstånden är det inget fel på, och apptit har han.

Alexej
2013-06-08 21:18
3

Katter kan äta gräs för det innehåller fiber som hjälper matsmältningen men också för att lättare att spy upp hårbollar.

Så det är bara bra när den äter gräs.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Katthemsmatten
2013-06-08 21:23
2

Tyck inte synd om katten. Den följer sin kloka instinkt att se till att bli av med hårbollar genom att kräkas upp dem istället för att de stoppar till tarmsystemet. Självklart tycker inte katten om att kräkas, men om man skulle förhindra det skulle det bli riktigt synd om katten då den istället skulle riskera ett stopp i tarmarna. De äter f ö inte bara gräs. Örter fungerar lika bra i sammanhanget: basilika, gräslök och liknande. Mynta gillar i vart fall inte mina.

Medarbetare Hittekatter iFokus

zorro2
2013-06-08 21:37
1

nej, nej att forhindra skulle aldrig falla mig in men tycker bare så synd om honom. När jag är hemma så forsöker jag bare sätte mig ner vid honom och tale lungnande och med låg röst, bare för att han ska föle sig bättre men han bryr sig nog så mkt om mig och min röst just där och då.

Katthemsmatten
2013-06-08 21:46
1

#3 Jag tror vi stör mer än lugnar. Låt honom kräkas och tala vänligt till honom efteråt så han vet att det är OK att kräkas.

Jina
2013-06-08 22:28
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min Luna är tokig i gräs. Hon blir överlycklig när jag kommer hem med en kruka. Dock har hon haft två hårbollar på 6 år, så det är inte för kräkandets skull.

Katthemsmatten
2013-06-08 22:33
0

#5 Gräset binder håret så det kommer ut. Upp eller ned så att säga.

Alexej
2013-06-08 22:48
1

#4 Tror också att en katt mår bättre efter att den har kräks och det är bättre att inte störa för mycket. Ser kanske hemskt ut men det är bara musklarna som jobbar för att få ut det.

#5 Härlig bild:)

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Jina
2013-06-08 23:44
0

#6 Det blir inte så mycket hår generellt från devons. När den röda på bilden fick upp en hårboll häromåret fick jag världens chock: färg och form gjorde att det såg ut som ett avhugget finget på mitt köksgolv O.O

Alexej
2013-06-09 08:46
0

Men också devons måste ha underull?

Gatukorsning
2013-06-09 19:32
0

#5 Det verkar som att din Luna är lite som min Andra Saker som fullkomligt älskar gräs. Jag kan inte ha gräs framme utan uppsikt för då hetsäter hon en hel kruka på två dagar typ. Med sovpauser dock.

Hennes päls är något mellanting mellan korthår och långhår och gräset kommer ut bakväge så att säga. Hon kräks mycket sällan.

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

Marga
2013-06-09 20:01
2

Jag odlar eget kattgräs och har alltid flera krukor på gång. Mina katter älskar det helt färska, krispiga gräset, dom äter varje dag. Helst före varje måltid, det verkar inte ha med hårbollar att göra. När dom ska upp krävs det kraftigare växter, då ryker ampelliljan och bambun.

Katthemsmatten
2013-06-10 10:59
0

Bladen på trädgårdsnejlikor är goda och fyller samma funktion som ampellilja och gräs, tycker mina katter.

Eine
2013-06-10 13:38
0

Tror det kan vara gott!

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora