Djurens Vänner
Djurens vänner är en djurskyddsförening som består av en Riksorganisation samt flera lokala underföreningar.
De första föreningarna bildades 1952 och var Djurens Vänner i Malmö, Helsingborg och Göteborg.
Riksorganisationens ändamål är att arbeta för samverkan mellan de anslutna föreningarna. De lokala föreningarna ska verka för ett realistiskt djurskydd och efter ett princip program vilket fastställs vid varje årdmöte.
Realistiskt djurskydd är enligt Djurens Vänner att man av olika skäl även måste avliva djur. Just den här punkten har Djurens Vänner fått mycket kritik för. Det gäller i synnerhet Djurens Vänner i Göteborg. De är ofta uppmärksammade av massmedia och har även fått kritik från myndigheterna. Förståndaren där tycker t.ex. att det är bättre att ägaren avlivar både honkatten och ungarna än att att utsätta dem för risken att komma i olämpliga hem.
Via denna länk som går till en artikel på www.katt.nu skriven av Anna Mûller kan du läsa mera om Djurens Vänner i Göteborg: Djurens Vänner i Göteborg, artikel från Spinn
Här har du länken till Djurens Vänners hemsida: Djurens Vänner - riksorganisationens hemsida
Vad tycker du om Djurens Vänners så kallade realistiska djurskydd?
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Ja, jag är lite tveksam till just Djurens vänner för de avlivar djuren efter en tid (90 dagars regel kanske?) så jag skulle välja dem som sista utväg om allt annat misslyckats för att lämna någon katt dit just för att jag har ingen säkerhet att den inte skulle avlivas om den hade otur att stanna längre tid…
kram/ Ladykatt
har tyvärr inte så,mycket övers för dom. Vet att dom inte lämnar ut några hundar till folk som har hund i hemmet…………………….
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se
#2 Men vad konstigt! Hur resonerar de då?
Jag ringde till Djurens Vänner i Göteborg för ca 7 - 8 år sedan. Då hade de en policy att man var tvungen att vara medlem i 6 månader innan man fick adoptera en katt därifrån. De hade inga andra krav annars, så att de kollade upp hemmet, tog betalt eller skrev några kontrakt. Jag hade en lång diskussion med dem om hur dumt jag tyckte regeln var. Vad säger 6 månaders medlemskap om hur du är som kattägare? Men dessa regler kan ju ha ändrats nu.
//Lena
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Jag tycker att det låter skumt, att avliva friska katter. Då är ju deras namn inte så passande, eller det blir fel budskap.
/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis
Puttar upp denna gamla diskussion om DV!
//Lena

Måsste försvara DV i Växjö lite,,, de är ju närmast mig,, vill bara säga att även om de har små resurser och liten lokal så avlivar de inte friska djur de tagit sig ann, min ena kisse Kerstin som jag tog in från gatan hjälpte de mig med, jag ringde och sa som det var att jag visste vems katten var och att hon inte sköttes + att ägarn hotat med avlivning, när jag tog in henne var hon utslängd för att hon löpte,,,,De hade ingen plats på katthemmet men jag åtog mig att ta hand om henne och sedan placera henne hoss min bror som nyss köpt gård och ville ha katt, Dv körde mig till vetten för behandling av öron + kastrering + vaccinering, de betalade,, hon skulle bli kvar hoss mig till stygnen var läkta och andra sprutan given,, De sa då att min bror skulle få skriva kontrakt och att de även skulle göra hembesök hoss honom,,Jag skrev på tillfälligt kontrakt,, Kerstin kom inte längre för jag fullkomligt ÄLSKAR denna underbara katt, kan inte vara utan henne, poängen i detta är att vissa avdelningar faktiskt är bra, alla är inte lika,,,
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.
Hm… dags för en separatation där, eller hur? det är så många lokalavdelningar som får på nöten för att några sköter sig illa…
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

"7, håller med du…
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Ja djurens vänner i Göteborg är inge bra!! De är jag helt emot!
Men att katthemmen har 90-dagars regeln tycker jag är dåligt!
#6 Nemen vad ametiösa de vart! Man får nog inte dra alla Djurens vänner föreningar över en kam tror jag :)
Man lär sig.