Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkattprat
Läst 2638 ggr
UlrikaD
0

Fler dödade katter

Hjälper ju inte att låsa in en person när nästa tar över:(
http://norran.se/2013/05/arkivet/tre-doda-katter-hittade-vid-bjornakerskolan/

Alexej
0

Vansinne!

En av de döda katterna låg i en papperskorg, en låg i en busskur vid skolan och den tredje hade gärningsmannen tryckt in i bibliotekets bokfack där man lämnar in böcker då det är stängt.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

UlrikaD
3

Världen blir sjukare och sjukare.

Finns facebook sajter för folk som har fetisch för att se kvinnor slakta djur. Ursäkta, va??? Helt sjukt att sånt får finnas.

Det finns många bilder man önskar att man aldrig fått se. Och ändå har man tur. Man var inte djuret.

Och det här med att ungdomar dödar djur. Jag tror de tycker det är tufft och häftigt att det skrivs om det i tidningen. Då är de ju nästan "berömda". Seriemördare nästa…

Vinterdag
8

Myndigheterna dödar ju katter på löpande band, och visar på det sättet att kattens liv är ingenting värt. Då är det inte konstigt att andra gör det också. 

www.dn.se/nyheter/sverige/boter-for-jagare-som-skot-tamkatt

Man blir ju inte ens straffad för det.

Lena
1

Nej kattens rättsställning är inte mycket att hurra för i detta arma land. Världen blir dessutom allt sjukare. Men det massiva näthat som visats mot den gripne gärningsmannen i Högsbo borde vara avskräckande för vem som helst om det nu inte är att bli måltavla för hat som är själva målet….

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

carlas
5

#3 Absolut rätt Vinterdag - "huvudet på spiken" skulle jag säga om det inte var så makabert i sammanhanget:

"Myndigheterna dödar ju katter på löpande band, och visar på det sättet att kattens liv är ingenting värt. …"

Myndigheter och på myndigheters uppdrag el goda minne. Och därmed säger man sig vilja höja katters status och värde i gemene mans ögon. Det är ju precis tvärtom. Det är också därför som PROTESTLISTAN är så himla viktig!

[PS. Det är ju om katten Sam ovan i #3. Undrade alldeles nyss om honom inne på djurskydd. Hastar dit och fyller i!, ok?]

kattassen
5

#3 #5 Den jägar'n kände sig nog trygg i sin förvissning om att det är ok att skjuta katter eftersom lst går på den linjen. Ja det är säkert så… 😢

Men om man tittar på de senaste "kattmorden" så är dessa rysliga dåd sannolikt utförda av några som inte har en susning om katthållning och länsstyrelsernas agerande. De är helt ovetande om den "katt-värld" vi ser dagligen.

Dessa personer vet inte om att det finns hemlösa skygga katter är jag övertygad om.

Men visst - kampen mot myndigheterna får inte stanna av!!

Tror många nu i och med Högsbo-ärendet har fått en ny inblick och blivit mer vidsynta om katthållning och problematik. Mycket har talats om kattstatus osv. Sånt här gör också att människor får upp ögonen på att det finns andra kattproblem också. Man har i alla fall språkat med många människor som har katt själva men som inte kände till ex. hur katthemsverksamheter ser ut.

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

Svali2011
2

Så fruktansvärt och tragiskt. Vad är det för sjuka människor som kan göra så mot oskyldiga och försvarslösa djur? Jag mår dåligt. R.I.P stackars katter.

Lena
3

Tyvärr kan nog det sjuka inom vissa människor vakna till liv och få näring när ett ärende likt det i Högsbo får så stort utrymme i massmedia. Sådana samband har även visat sig vid andra typer av våldsdåd. 

Att just katter råkar illa ut beror nog på att de är så lättillgängliga som de fortfarande är. Inga andra sällskapsdjur går ju fritt ute på det sättet. Det gäller som kattägare att ha god tillsyn över sin katt då farorna tyvärr kan lura i varje buske.

"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Josefa
0

Det är väl gelikar till killen i Högsbo, som också vill ha lite uppmärksamhet via media.

Lena
0

#9 Ja det är nära till hands att tro.

Rödis
4
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Läste detta, om böter för jägaren som sköt tamkatten i tätbebyggt område, i Metro igår. Fattar ändå inte riktigt hur allt gick till… konstigt att kommunen anlitar en 80 år gammal man, står ju att även kommunen anlitar honom! Sen trodde jag inte att privat person hade rätt att anlita jägare för sådan avskjutning… jägaren hade inte tillstånd att skjuta i tätbebyggt område men ändå gick en 80-åring omkring o skjöt vid husen där, låter minst sagt vådligt.

Funderat en hel del på hur olika vi tänker vad gäller att höja djurens (kattens här då) status. Det måste nästan vara så att länsstyrelsen vill knyta kattens status till ägaren och ENBART till ägaren. Vi vill väl alla att djurägare ska ha regler på sig för att ansvaret för ett ägt djur ska vara i topp… men vi som skriver här vill dessutom att djuret (katten) i sig ska ha hög status och ha rätt till sitt liv även när människan svikit. Att vi som civiliserat land ska ta hand om detta lands innevånare. Tror inte kattens status höjs när lst låter avliva katter på löpande band… möjligen… möjligen skrämmer man några ägare till att id-märka.

Kattmördaren i Högsbo tog nog enbart ägda katter, det ger liksom större effekt.  Polisens engagemang i Högsbofallen kom sent, hoppas de lärt sig att sådana händelser bör tas på allvar från första incidenten. Med tanke på att det mest verkar vara unga grabbar som utför sådana illdåd finns det mkt att vinna på att snabbt hitta förövaren.

Josefa
2

En 80-årig gubbe ska öht inte ha ett gevär i sina händer.

Lena
1

#11 Helt sanslöst på alla sätt och vis. Det finns inte en bokstav rätt i det hanterandet.

[eskils]
2

#3, #13 Inte en bokstav rätt i hanteringen, som sagt! Så om någons ägda katt blir ihjälskjuten utomhus så kan ägaren inte protestera så länge skytten har polistillstånd för att skjuta i tätbebyggt område??!! För det var ju det som han dömdes att betala ynkliga 1.800 kronor i böter för - att han inte hade formellt tillstånd att skjuta just då och just där, och därigenom bröt mot ordningsstadgan…  🤮

Varför skriver då t ex Länsstyrelsen Västra Götaland på sin hemsida att man måste kontrollera noggrant att katten inte är ägd, innan man dödar den? Kissen Sam var både öronmärkt och chipmärkt.

Dessutom får dödandet bara ske på ens egen mark, enligt samma Länsstyrelse. I fallet med katten Sam så satt kissen tydligen utanför sin egen trädgård, på bygatan om jag minns rätt från radio P4:s artiklar. Han befann sig alltså inte på uppdragsgivarens (= släkting till den 80-årige skytten) mark.

Lena
3

#14 Det verkar ju vara så mycket galenskaper och fel begångna i detta ärendet att det inte går att reda ut det. Hoppas att ägarna går vidare med det.

carlas
6

#14 Skytten följde efter katten Sam från det område där "vildkatterna", dvs de sk ägarlösa katterna, skulle ha befunnit sig till ett par kvarter från Sams bostad - han var på väg hem med andra ord (hittar inte länken till denna info nu, men den har uppgivits).

#6 Menar inte (med min instämmande kommentar till #3 i #5) att myndigheters, inkl länsstyrelsers, ageranden skapar "kattmördare", el att de senare har kännedom om agerandet, läser djurskyddslagar, föreskrifter och allmänna råd, eller ens - för den delen - gör skillnad på hemlösa el inte hemlösa katter - givetvis. Men myndigheters inställning och agerande bidrar till ett samhällsklimat som kan utgöra grogrund för och som underlättar utlevandet av galenskapen - här vad gäller just katter. Som husse och matte till den "av misstag" ihjälskjutna familjekatten Sam säger, här http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=97&artikel=5493151 : – Det är jätteledsamt. Det är som att katter inte är lika mycket värda som andra husdjur. Det är väldigt svårt att förklara för barnen. Ja det är nog svårt att förklara …

#14 Det finns ingenstans för ägarna att gå. Ägarna polisanmälde skytten. Ärendet klart = dagsböter för brott  mot ordningslagen (skottlossning i bebyggt område) - har ingenting med dödandet av katter att göra, ägda el inte. Läs igen: www.dn.se/nyheter/sverige/boter-for-jagare-som-skot-tamkatt

Fast om katten Sam och avskjutningen av hemlösingar kan man lämpligen fortsätta att läsa och skriva här http://hittekatter.ifokus.se/discussions/515c4c128e0e7413c4003e0d-vildkatterska-skjutas-avigen?discussions-1

TS, UlrikaD #0, ber om ursäkt för min långrandiga utvikning. Åter till de mördade katterna vid Björnåkerskolan! Jätteviktigt att fortsatt uppmärksammas av privatpersoner, annars struntar polis etc i det! Har flashbackare fått korn?

UlrikaD
6

#16 Du får vara hur långrandig som helst om det också. Det är lika hemskt alltihopa.

Jag är mer inne på att vilja skriva en "uppgiven och maktlös" tråd. För det känns som om ingen bryr sig och alla bara rycker på axlarna.
Pratar men med någon i omgivningen så förstår de inte och man blir ledsen och frustrerad.
Och nästa person som säger "men det finns ju så många katter" kommer jag nog att slå ner.
Ingen som skulle komma på tanken att säga "men det finns ju så många barn". Vilket är vad jag skulle vilja säga på morgonen när de skriker utanför mitt fönster.
Men det får man inte. Och jag är ganska säker på att jag inte får gå genom bostadsområdet med gevär och sikta på dom heller.

Jag tycker folk blir mer och mer empatilösa för varje år. Eller så är det att man får mer info nuförtiden.

carlas
3

#17 Känner likadant!

#18 Såg detta nu också. Katterna hade enligt vittnesuppgift (skytten) inte plågats ihjäl, utan skjutits - på uppdrag av ägarbonden. Därefter lämnades kattkropparna (hur, var el i vilket skick framkommer ej) då tjäle i marken. Två dygn senare var kattkropparna försvunna enligt samma vittne (skytten). Det var ca 14 dgr före det makabra fyndet av tre döda katter. Så den/de som stuckit ut ögon, lämnat i papperskorg, i busskur samt tryckt in i bokfack misstänks inte mer för djurmisshandel, utan rubriceringen är "ofredande"; http://norran.se/2013/05/burtrask/ny-uppgifter-om-katterna-i-burtrask/

Vittnar inte desto mindre om en total brist på respekt och empati - i hela samhället. Avskjutandet, lämnandet av kattkropparna, och det senare "ofredandet".

Men, men … "en död katt lider inte". 😮

Sabbekatt
1

Usch! Kommer ifrån Västerbotten (där Burträsk ligger).
Västerbotten är ännu ett län där katterna inte är mycket värda :-(.

Lena
1

#20 Verkar tyvärr var än värre norr över det där med katters låga status.