Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketterkattsjukdomarkattens-beteende
Läst 28931 ggr
Lena
3

Farlig växt - Varning!

Igår kväll gjorde vi en otrevlig erfarenhet hemma hos oss. Tristan, en av våra katter började plötsligt spotta och fräsa efter att ha suttit i fönstret. Han dreglade även kraftigt. Blev livrädd och trodde först att han svalt en geting, ett bi eller något liknande. Hade dock inte hört något ljud som skvallrade om att en dylik insekt varit i farten. Fick efter lite dektivarbete klart för mig att han ätit av en ny krukväxt som stod vid fönstret där han suttit. Växten brukar kallas "Plättar i Luften" och har små gröna runda blad som sitter på slingriga tunna grenar. Vi har haft den tidigare och jag trodde det var en kattsäker växt. Förstår nu att vi bedragit oss. Som tur var gick besvären över efter ca 15 minuter. Växten åkte ut snabbare än blixten.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Jenna-Gun
0

Jaa, det finns många växter som vi inte vet hur farliga de kan vara.

Tur att det gick över så snabbt för Tristan.

Är det andra som har erfarenhet av farliga växter så skriv och varna oss andra.

Jenna

MariannE11
0

vad otäckt… men bra att ni var uppmärksamma….att saker o ting ska vara så lockande som man själv inte har en aning om…

förlåt en lat människas bedjan…var hittar man vilka växter som är giftiga för katter… min Bruno älskar att tugga på syren men jag är tveksam över hur hälsosamt det kan vara…

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

Jenna-Gun
0

Här hittar du en del.

Jenna

AnneN
0

Kan även vara en bra idé att meddela giftinformationscentralen om denna växt och vad som hände.

http://www.giftinformation.se/article.asp?CategoryID=6782

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Engla
0

Usch, så otäckt. Och stackars "min" Tristan. Det gäller verkligen att se upp med alla växter.

/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis

anniii
0

Är det den som även kallas Hjärtan på tråd?

Anna77
0

läskigt, tur att det gick bra!!!!

Hawknestgrove
0

Verkar vara två olika om man googlar dem i alla fall

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Sidentass
0

Men vilken tur att det hela ordnade upp sig till slut…har aldrig hört talas om den växten, och vi har i regel inte växter i fönstren just på grund av katterna..men så bra att varningen gick fram till andra som har missar och som möblerar med växter!

JosephineF
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så här ser plättar i luften ut..

gubben
0
JosephineF
0

Plättar i luften är inte samma sak som hjärtan på tråd.

gubben
0

OK men den måste ha ett annat namn för jag kan då inte hitta någon blomma som heter plättar i luften.

JosephineF
1

Muhlenbeckia (Plättar i luften)

Gullan402
1

Jag o blommor… tycker de är vackra att titta på… men kan inga namn Generad Har iaf kollat in mina krukväxter, jag har inga "Plättar i luften".
Däremot upptäckte jag på min "spaningsrunda" att de var väldigt törstiga… Så jag har gett dem lite konstgjord andning i form av vatten o min utandningsluft o en del hemska hotelser om att bli kompost om de inte piggar på sigOskyldig

Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!

Jenna-Gun
0

Jag har en enda blomma som är en levande växt,

Garderobsblomma

den är giftig.

Ut med den.

Jenna:(

Lena
1

#10 Precis så ser den aktuella plantan ut. Hjärtan på tråd är en annan växt som vi också har. Den hänger dock i an ampel utom räckhåll. Fast den har vi inte haft problem med.

Hittar inte växten "Plättar i Luften" på Giftinformationens sajt. Den har säkert flera namn.

Jag har ringt in till Giftinformationscentralen och anmält händelsen. De kände inte till något fall sedan tidigare när det gäller denna växt och katt. Bara ett barn som ätit av den och inte haft symtom. Men katter kan ju reagera annorlunda.

//Lena

"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

karins
0

Är garderobsblomman giftig? Jag har en sån Penga mun

Lena
0

#18 Så här står det om Garderobsblomman, som även kallas Zamiakalla, på Giftinformationscentralens hemsida:

Zamiakalla

Garderobsblomma, Smaragdblomma, Zamioculcas zamiifolia
Växten innehåller starkt irriterande växtsaft.

Symtom: Kan ge brännande känsla i mun och svalg samt svullnad, blåsor, salivavsöndring, sväljsvårigheter och magbesvär. Växtsaften kan ge kraftig ögonirritation och hudretning.

Åtgärd: Ge genast lite dryck. Skölj omedelbart ögonen med vatten under minst 5 minuter. Tvätta huden med tvål och vatten. Vid symtom kontrollera risken hos Giftinformationscentralen.

Visa bild: Zamiakalla

karins
0

Då åker den ut Garderobsblomman! Min svärmor får ta hand om den så länge, det är nämligen min äldste sons. Han fick den när han fyllde år av en kompis. Som tur är har ingen av mina katter tuggat på den, på de två år den har stått här!

Nenya10
0

Plättar i luften heter egentligen Slideranka (latin Muehlenbeckia complexa) och härstammar från Nya Zeeland.

Hjärtan på tråd heter egentligen Lyktranka (latin Ceropegia woodii) och härstammar från Sydostafrika.

Det finns säkert många av dessa "nya" krukväxter som kan vara mer eller mindre farliga att förtära för både katter och människor. Det var bra att du kontaktade Giftinformationscentralen.