Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkattprat
Läst 529 ggr
IngelaS
0

Behöver hon sällskap?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Har skrivit tidigare om min katt Mollie som skriker härhemma. Nu har det gått några månader men hon skriker fortfarande och är väldigt rastlös.

Jag misstänker att hon varit utekatt från början och därför har svårt att vänja sig vid innelivet, balkongen räcker inte till för henne.

Min son och jag var överens om att vi inte skulle skaffa någon mer katt men jag har börjat tänka om nu, tror ni att hon skulle må bättre av att ha en kompis som sällskap?

Funderar i så fall på att ta hand om ytterligare en katt men en kattunge i så fall, vad tror ni?

Mvh Ingela

IngelaS
0

En annan sak som jag funderar på är att Mollie äter specialfoder för sina njurar, hur löser man det om man skaffar en katt till?

Kan den andra katten också äta det fodret? Om inte, hur gör man för att separera maten så inte Mollie får i sig annat foder?

MorganP
0

En kattunge livar alltid upp lite men mycket är ju beroende på din hona.

Hemmet som jag placerade kattungen Maxine i (se tråden "Tjurig kärring") skaffade kattunge just för att hennes vuxna katter hade förrändrat sig från lite mer livliga till att börjat uppvisa tristess och inte vilja göra något.

Maxine (samt en kattunge ytterligare) har nu enbart varit där några dagar men redan nu verkar de vuxna katterna mer intresserade på dem samt förhoppningsvis börjar aktivera sig i "gängets" lek. (PS! My i kullen otingad Räcka ut tungan)

Kanske även gå ut med din vuxna dam i sele?

Lena
0

Absolut, de flesta katter mår bättre av att vara flera. Förutom att det alltid blir en viss inskolningstid på 1 - 2 veckor brukar det alltid gå bra. tar man en katt från ett katthem kan man få hjälp att välja en kisse som passar in därhemma. Dessutom är katter från katthem redan vana vad andra katter, vilket underlättar.

När det gäller katt som går på dietfoder brukar vi ge dem foder på olika ställen så att de inte äter av varandras foder. Man får då ge dem dygnsdosen mat fördelat på två måltider. Våra katter har vant sig vid denna måltidsordning och det fungerar fint.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

bananacosmicgirl
0

Jag tror också att din katt skulle må bra av sällskap. Det blir lite fräs i början, men sen löser det sig.

Gällande mat gjorde jag som Lena när jag behövde ge olika foder - mat i olika rum två gånger om dagen (med stängd dörr, för annars sprang de ändå och åt av varandra *eyeroll*).

Denna kommentar har tagits bort.
IngelaS
0

Tack för svaren! :)

ska prova att göra som du säger Lena, ifall det blir en katt till härhemma.

Morgan: jag hade tänkt mig en hane, har fått för mig att det går bättre med olika kön, men jag kanske har fel?

Vi går ut med Mollie i sele men det hjälper inte tyvärr, snarare tvärtom, då skriker hon ännu mer när hon kommer in även fast vi är ute minst en timme åt gången.

var finns den katten i så fall och har du någon bild?

vi åker till Kreta den 23 augusti så jag tar inte hem någon ny katt förrän efter den 30 augusti i så fall.

Hade tänkt titta lite på katthemmen här i stan också men är det någon som har någon behövande kattunge här i forumet så får ni gärna skriva här i tråden så får vi se vad det blir.

Mvh Ingela

Lena
0

#6 När katterna är kastrerade brukar det inte spela så stor roll vilket kön de har. Hemma håller hankatterna ihop mest och honkatterna är med varandra. Har märkt det tydligare nu när de har så stora ytor att vara på.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

bananacosmicgirl
0

Han- eller honkatt brukar inte spela någon roll, så länge de kastreras. Det spelar framför allt ingen roll om du tar in en kattunge. Hoppas du hittar nån :) Det finns alldeles för många små som söker hem (får förmodligen hem två nya om två veckor, som gått ute… *suck*).

IngelaS
0

Ska väl tillägga också att jag väljer inte en kattunge för att jag tycker det är gulligare utan för att underlätta när katterna ska sammanföras.

Mollie tog vi som vuxen men eftersom hon har problem med sina njurar så vill jag inte att det ska bli alltför mycket bråk om vi skaffar en katt till, en kattunge tror jag inte hon känner sig hotad av på samma sätt.

Mollie är annars en otroligt snäll och gullig katt så jag tror hon kommer att bli väldigt beskyddande mot en kattunge.

MorganP
0

#6 hemmet som tog in Maxine hade sedan tidigare 2 vuxna kastrerade honor. Tror inte du behöver lägga så stor vikt i vilket kön du tar in så länge det handlar om en kattunge.

essut
0

Jag tycker du ska skaffa en vuxen katt till din Mollie. Det går bra det oxå. Visst blir det lite tjafs i början men det går över.

rulda
0

har för mig att jag läste någon stans att det var en annan katt som hade problem med njurarna som behövde nytt hem men det kanske har löst sig?

Katter med sjukdommar har väll lite svårt att hitta nya hem? Varför inte prata med ett katthem och se om dom har någon katt med samma problem som din så blir det lättare med maten och du räddar en söt lite kisse?

IngelaS
0

#12 ja, det var en bra idé Rulda, ska höra mig för lite på fiahemmet :)

rulda
0

håller tummarna för dig :)

Alwyn
0

Rulda det stämmer! Det e min Farbror Vincent som har njurproblem och behövde hem…men nu e han i ett stödhem ensam vilket kanske e bärt då han bråkade m de andra katterna som inte ville acceptera honom.

Men en annan katt m njurproblem skulle ju va jättebra i detta hem tycker jag. En som inte e så dominant