Kattsäkerhet
Jo, jag undrar hur man kan göra lägenheten lite kattsäker… vilket nog till stor del är kunskap som fås genom erfarenhet… så… vad säger ni erfarna? =)
Än så länge har jag införskaffat barnspärrar till ett par skåp… inte mycket, men…
Ett utrymme jag är orolig för att katten ska krypa in i är under badkaret. Inte för att det är så farligt där, men det är svårt att ha uppsikt där och sen är det inte så fräsht. =/ Jag menar att, även om man försöker städa där så är det ett typiskt ställe som aldrig går att få riktigt rent! =( Jag har ett sånt badkar som har en vägg som hänger ner mot golvet.
Sedan tänkte jag på det där med innätning av balkong/fönster… kan man ha en katt i koppel inomhus när man vädrar, om man inte har nätat fönstrena, eller är det elakt? Det kanske fungerar som tillfällig lösning i alla fall, tills man hunnit näta?
att gömma sig under badkaret är en favorit med nya katter har jag märkt :)
Att lära en katt vara i sele är ett jobb i sig och då är det kanske lättare att köpa haspar i fönstret det har jag gjort med min ballkongdörr. Det tog Toker en natt att komma på hur man öppnar den så sätt den högt och knyt gärna fast den med ett snöre.
Att sätta in ett kraftigare nät i fönstret funkar också. Då kan man ha en ram som man lätt sätter dig och tar bort.

Tror nog att näten är det viktigaste.De värsta farorna finns utomhus vad jag kan komma på iaf.
Ja, nät borde du verkligen skaffa.. Eller som rulda säger, en hasp.. Eller två.. =/ Det vore katastrof om jourkatten lyckades smita, inte bra..
I övrigt är det enda jag anser superviktigt att man inte har ljus tända. Möjligen i stängd lykta, men ändå under uppsikt eftersom dom kan välta lyktan..
Annars har vi här på sajten konstaterat att glykol till bilar är enormt farligt eftersom det har en söt smak och katten gärna slickar i sig det. Det är dödligt, så sånt får förvaras någon annanstans..

> rulda: Jag tänkte försöka hålla dörren till toan stängd de första dygnen, så katten inte kommer in dit… jag ska nämligen inte ha kattlådan där inne, så det borde kunna gå. Om kissen sen vill krypa in därunder när den blivit lite mera säker, är en annan sak… det är nog inte lika stor risk att den ligger där under länge då(?) fast man kan ju aldrig veta… det kanske blir favoritplatsen #1 =P
Under sängen får den gömma sig för där har jag två sänglådor som får krypas in i… ;) Fast sängen blir väl läskig nattetid… "monster över sängen" när jag sover där… =)
Hasp var en bra idé… men då en variant som inte kan "haspa ur" sig så lätt.

> storAnnette: När jag var liten hade vi som en dörr av nät som man kunda sätta i dörröppningen… en sån och en för fönstret vore ju bra! Men vet du var det kan finnas? Det borde finnas, nu när det är sommar åtminstone…

> Jossan: två? jag ser mig själv montera fast 7 haspar… med pinglor på så jag hinner förvarnas innan sista haspen haspas av… =P
Ojdå, var ska jag nu göra mig av med all glykol, det blir problem… Neerå, skojjar bara. =P Har inget sånt (ett städskåp med lite kemikaliegrejs, men det kan få en barnspärr) Men det är bra att veta! =)
Hur är det med sladdar då? Elsladdarna till datorn t ex…? Även om man köper ett såntdär plaströr att kapsla in dom i, så är det svårt att täcka hela sträckan. =/
ojojoj du hittar alla faror… haha jag är usel på det där som tur är har jag snälla katter som inte har sådanna tuggproblem. Får fixa det innan jag får tillökning..
Vart ska du ha kattlådan istället *nyfiken*
kan vara smart de är ju rätt svåra att få tag på där under.
Första tiden här hemma låg Trötter och Toker under soffan.
Men det blev liv i katten när jag skulle ducha… kände mig så elak :(
Kolla växter: http://www.gunsparadis.me.uk/farligasaker.htm
Kolla under nät eller nåt under sökfunktionen, vi hade endel trådar här med bilder hur man nätar in ett fönster. Sedan är det bra med en vattensprayflaska för blommor, vatten blandat med ättika. Katter hatar ättika, då kan man spraya in tex elsladdor. Fast det måste man göra oftare, samma när de kissar/bajsar på fel ställe. Gör rent med ättika, då tar de nästa hörn istället…
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

> rulda: Alltså.. jag vet inte om det är vanligt att katter gnager på sladdar (det låter mest som ett kanin-problem), men skygga katter kanske får lite knäppryck…? =)
Jag har ett så himla litet badrum… så det skulle bli en himla liten kattlåda därinne. =/ Jag tänkte ha lådan i rummet (bor i en etta med ett kök som är tillräckligt stort för att laga mat i, men för litet för att kunna sitta i… eller ha en kattlåda i). Tänkte då ha ett s.k. kattlådehus med kolfilter som ska ta bort en del lukt. Annars kanske det är en bra piska som får mig att städa den ofta? =P
Vad hände när du skulle duscha? Själv är jag lite orolig för hur katten ska reagera på dammsugaren….

> Landfreak: haahhaah, jag har inga växter… hur jag än gör så dör dom bara.. även kaktusar! är lite orolig för hur kattgräset ska klara sig, för det "måste" man väl ha…??
ska söka på nät, tack för tipset! jag vill kunna ha en nätkonstruktion som inte går så hårt åt dörr- & fönster-karmarna, då jag bor i en hyreslägenhet. =/
det där med ättika har jag läst på flera ställen.. kan nog vara bra att införskaffa i förväg…. jag antar att det inte är farligt för katter på något sätt? =) Kanske ska stryka ättikeblandning på sängkanterna, så de inte kissar där..? =P

> Landfreak: jag såg först bara växterna.. men det fanns ju massa bra tips där! asbra länk =)
det står att maskindiskmedel är farligt, men vet någon hur det är med vanlig yes handdisk? min flaska tenderar att alltid få ett litet huvud av torkat diskmedel runt öppningen… *hrm* och det vore ju synd om katten slickade i sig det, om det är skadligt.
Aldrig hört om en katt som slickar på diskmedel…Men istället för kattgräs kan man köper ampellilja, den älskar katter. Men låt de bara tugga på den då och då, för mycket är nog inte bra. Fast en av mina katter gorde slut på en på 2 dagar eller nåt och mådde bra!
Men ättika går åt här. Gör rent kattlådan med klorin, den doften älskar katter!
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
När jag satte på duschen fick katten fnatt och sprang och gömde sig under offan med brorsan istället. har aldrig sett en katt springa så fort :)
Mina katter hatar dammsugaren de gömmer sig i flera timmar efteråt.
men jag tror att det är en vanesak. Min förra katt Lucas hatade dammsugaren som ung men på äldre dagar låg han och sov sig igenon dammsugningen :)
Jag vet att det finns katter som tuggar på sladdar men har inte varit med om det själv.. men ättika vore bra eller om du kan bygga in sladdarna på något sätt…
Jag hade en katt som jag kunde damsuga (lägsta nivå). Perfekt, för hon fällde så mycket!

Alla faror för katten inne rä väl uppräknade här ovanför..
#14 Haha Landfreak! Dammsuga katten 
En sak till. Det var någon som gav tipset om att alltid sätta en kastrull med kallt vatten på den plattan på spisen som nys var använd. För att inte katten skulle bränna trampdynorna
#14 haha skulle jag vilja se :D

Det finns en tråd "Har du nätat fönster…" där finns olika tips om sånt.Prova sök på "balkong" "nät" och det kanske dyker upp mer.
Jag har nyligen låtit glasa in min balkong och beställde även ett myggnät för att få in luft varma dagar.Hittills har ingen katt försökt ta sig ut genom nätet så det räcker hoppas jag.Hade nät tidigare men det var inte så snyggt - nu är det däremot fint!I mina andra fönster finns smala vädringsluckor med metallgaller,där kan ingen ta sig in eller ut - inte ens mygg när filtret sitter i!

> Landfreak: Är ampellilja mer lättskött än kattgräs? Det är nämligen det som är det viktigaste… tror jag? Fast jag ska kanske inte säga nåt, för uppenbarligen behärskar jag inte konsten att sköta växter…
Ska nog samla alla tips i ett litet block.
Guh vad jag garvade åt dammsugarkatten…. jag vill kunna göra likadant.. ska nog vänja kissen vid närkontakt av dammsugaren =P Man borde kunna lära dom städa lådan också väl?

> rulda: Där ser man… alla katter har ju sina personligheter.. blir spännande att se vad "min" är rädd för, tycker om osv. =)
Ska till IKEA med käre far på söndag.. där tror jag de kan ha lite sladdlösningar mm…. ska se vad jag hittar… jag lovar att hålla dig uppdaterad. ;)

Oooh, appropå det där med spisplattor… (bra tips förresten) En annan knasig grej jag har tänkt på…. Finns det en risk för att katten råkar hoppa/trampa på en spisknapp så att den vrids på…? Nu är ju knapparna ganska glatta, men ändå.

> storAnnette: inglasning är bra.. även mot kyla och fukt och sånt ju…. fast jag tror inte att jag kan glasa in min balkong… det är nämligen en "värdelös balkong" (även kallad fransk balkong) =P
Myggnät kan ju finnas i olika färger också.. man kanske kan göra något snyggt mönster *hmmm* hehe

Hmm,en del har tydligen katter som klättrar och då gäller det att ha stadigt nät som sitter ordentligt.Annars är det förstås kul om det går att göra något snyggt av det nödvändiga.
Alla tips är bra.Tror det beror på katten hur pass mycket man behöver anpassa.Micki är en kisse som hoppade upp till spisen…galen i mat är han…men han gjorde det bara en gång.Han brände sig inte men det var varmt så han förstod att det var bättre att sitta på golvet nedanför och titta bedjande istället!

> storAnnette: Jag har läst lite i olika inlägg om nät nu… mycket användbar information. Jag måste nog göra en ram med nät att sätta i balkongöppningen… men då måste man ju få ramen att sitta bra i öppningen också =/ man kanske kan ha en krok i varje hörn bara, som håller ramen på plats, medan man kan ha hur många krokar som helst i ramen(?) Vill ju helst inte göra hål i dörrkarmen.
Jag läste nånstans att katter inte heller gillar citrondoft(?) så man kanske kan välja rengöringsmedel med citrondoft till spisen =P
Det finns väl "spisknappskydd", men de skyddar väl bara från barnhänder nerifrån, inte kattassar uppifrån =/

Ja det stämmer att de inte gillar citrondoft - de springer som bara den när man pressar citron över fisken,ja då när de kommer och undrar vad det är som doftar så gott alltså.
Jag tror inte någon katt kan råka sätta på spisen av misstag,med Micki var det nog så att han är så glupsk och bara hoppade upp precis när jag skulle steka mat.Tur att han lärde sig snabbt och tur att det inte hunnit bli riktigt varmt i stekpannan.
Micki hade bott med en ung kille,kanhända han inte använt spisen (det är väl inte helt ovanligt nuförtiden).Har mina misstankar eftersom Micki t ex var väldigt intresserad av pizza och liknande,ingen av de andra katterna vill ha sånt.

Oj, hjälp vad mkt eventuella faror ni räknat upp ovan… Hade jag tänkt på allt detta hade det nog inte blivit någon katt alls…
Men det har faktiskt inte hänt så mycket här (nu var ju mina kissar vana att bo i ett hem innan de kom till katthemmet). Dammsugaren är dock inte populär, de springer hejvilt när jag tar i den innan jag ens hinner sätta i sladden. Elsladdar har de inte knaprat på o inte startat spisen heller.
Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!
Till fönstren så kan du även köpa såna där fönsterspärrar, kostar inte mycket, beronede på vad u köper dem, förstås… Ska visa……
http://www.jula.se/butik/default.asp
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

kattungar kan gilla att gnaga på sladdar… det har jag märkt… har inte kommit på hur jag ska dölja alla än…den ena har jag lagt en handduk över för att dölja en del iaf… en annan som är till fönsterbelysningen har jag slagit en knut på så att den inte ska vara farlig än på ett par dagar iaf…vet ju inte när dom kan hoppa lika högt som en känguru…
#20… att kunna sätta på plattor har hänt faktiskt…min sambo känner en som känner en som drabbats.. och i det fallet var det extra olyckligt för dom höll precis på att flytta in.. dom hade bara lastat av det första lasset tillsammans med sina två katter…på spisen hade dom placerat typ en kartong eller något brännbart….och vad dom i efterhand tror så måste det ha varit katterna som satte på plattan…båda katterna dog och lägenheten var totalförstörd…..
våga vägra golf o fiskbullar o håll dej in i det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

det är ju komiskt nu efteråt… precis när jag skrev förra inlägget så bestämde sej min Bruno för att ge grannens katt stryk…. och det ska han inte kunna göra då han var innanför kompostgallret… men tydligen så var denna 7,65 kilos kisse bestämd så han lyckades bryta av en del på kompostgallret, bända sönder hakarna som höll gallret fast ordentligt…så kolla fastsättningar allihopa… som tur var hörde jag det konstiga ljudet och kutade ner…grannarna såg ungefär vart han tog vägen och jag kunde spåra upp honom i våran backe….nu ska det ses till att det blir riktigt Brunosäkert….
våga vägra golf o fiskbullar o håll dej in i det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/
Linda in kablar och sladdar i aluminiumfolie. då vill de inte gnaga på dem.
Eller köp VP- rör (vit, tjock plaströr, koster inte mycket), skär upp det och lägg kablar in. Ser också mycket bättre ut!
Tänk på att trådar, garnbitar och snören kan vara livsfarliga för katter. Många katter leker gärna med dylika ting och kan av misstag svälja tråd- garn- och snörbitar. Det kan orsaka tarmvred vilket är ett livhotande tillstånd. Skriver om det då det hände en av mina tidigare katter. Han fick i sig en tråd från kattsandsförpackningen…
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
även gummiband och påsförslutare i metall äts upp om man råkar tappa!!!! jättefarligt!
Här på Blå Stjärnan har de en monter med saker de opererade ur katter och hundar, var skrämmande!
För att inte tala om pesiennsnören, ni som har det! Fäst dem på kattsäkert avstånd. de kan hänga sig i dem.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

> StorAnnette: då är det ju en bra idé att ha citrondoftande diskmedel kanske? så slickar inte katten i sig det iaf…? =P
har du sett #27? läskigt! =(
hmm… verkar misstänkt ungkarlslikt iaf =P jag har då ingen micro.. utan använder spisen min… =]
får komma på någon spislösning… men kan ju se först om den verkar intresserad av att hoppa upp på spisen/diskbänken

> Gullan404: det kanske är för att de förknippar elsladdar med dammsugaren?? =)
man vet ju dock aldrig hurdan katten man får är… hmm.. av den anledningen ska jag kanske inte skynda mig och eliminera riktigt alla eventuella faror än(?) =)

> Gunilla.H: Bra där! Jag har inga persienner… läskigt om de skulle råka hängas där.. när snöret snurras å tvinnas lixom så de inte kan komma ut! =(
Såna där fönsterspärrar kan ju va bra tillsvidare.. innan man lyckats fixa nät… för det är ju skönt att kunna få in lite "blåst" och inte bara lite luft i en springa =)

> MariannE11: sladden till fönsterbelysningen kanske går att vira runt gardinstången ett par varv..? om du nu har en sån.. =)
det verkar som att det kom lite "sladd-tips" längre ner i tråden… nåt av de kanske funkar.. både för dig och mig.. (och andra)
fy så hemskt det där med branden! =(( det låter inte klokt.. dog katterna bara? isåfall låter det som att de (människorna) gick ut direkt efter att de flyttat in allt..? hursomhelst är det sorgligt
man får nog räkna med att katter är klurigare och starkare än man tror!

> Jenna: det lät som ett bra tips =) alla kanske inte tycker det är så snyggt.. men det orkar man väl inte bry sig om =P det är ju enkelt att klä in iaf!
har du nåt smart tips angående spisknapparna/plattorna? ;)

> LandFreak: ja, jag har sett såna rör förut… men DÅ när man ser dom tänker man inte på dom.. SEN när man behöver dom kommer man knappt ihåg var dom fanns =P men dom finns väl på åhléns, IKEA, de flesta varuhus, data-/lampaffärer(?) osv….
läskigt! =/ man kanske skulle gå dit å titta… det kanske ger en idé om vad som kan va farligt om inte annat =P

> Lena: Mm, viktigt att tänka på… det är svårt att tro att något så "oskyldigt" som en snörstump kan orsaka något så allvarligt

> Anna77: usch.. kan tänka mig va som händer då.. =(
jag funderade nästan på om man skulle gå efter "bebis-principen" vad gäller storlek på lösa grejjer… att de inte ska va för små (finns ju rör som man kan testa leksaker mm i)