Forl
Nu när min Tuffe (som mår helt ok just nu) varit hängig har jag googlat runt som aldrig förr och läst om diverse åkommor.
Blev lite förskräckt när jag läste om sjukdomen forl, då min katt sen ca ett år gör ett sorts tandgnisslande ljud när han äter!
Ni som har erfarenhet om denna vidriga sjukdom får hemskt gärna beskriva och berätta mer om detta…
När det gäller symtom så är det endast gnisslet jag uppmärksammat än så länge.
Aj, ta det lite lugnt nu. Om man går in och läser på sjukdomsbeskrivningar så kommer man på att man kan ha både den ena och den andra hemska sjukdomen. En katt med Forl har jätteont i de sjuka tänderna när den äter, så i regel undviker den att tugga utan sväljer maten helt. Be veterinären göra en grundlig undersökning när du är inne och ska vaccinera nästa gång. En seniorkoll vore på sin plats om Tuffe är lite äldre. Om katten bara gnisslar tänder när den äter, men annars verkar må bra ser jag det inte som något som måste kollas upp akut.
hei!
min katt fick forl, men som #1 säger så äter dom dårlig iom att det smärtar mkt. nåt gnisslande hörde jag inte från min katt men hon började äta dårligt, hon åt men valde att svälja istället för att tugga. Iblandt lapa hon bara och sen gick därifrån.
Även god bitar som räkor och eller skinka kunde hon ta 1-2 bitar och sen så spotta hon ut dom…..för mig verkade det som att hon spotta ut dom men samtidig ville hon ha.
så det var bara att åka in också tog dom bort de skadade tänderna och hon ble sitt gamla jag igjen.