Vegetarianer
Hey catlovers!
Jag är ny här och undrar hur många av er som är vegetarianer.

Vegan.

vegetarian :)
Vegetarian men jobbar på att bli vegan.
Man vill ju inte äta sina vänner ;-)
Finns säkert många fler….. jag vet i alla fall tre till. Tyvärr inte jag. Min mage fixar inte det.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Har varit vegan en gång i tiden. Äter forfarande mycket vegetarisk mat men även lite annat numera…..
Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

vegetarian men jobbar på att bli vegan, har just bytit ut en del ost mot ett djurvänlig alternativ…. men ska bli ännu bättre :)

Jag äter fisk och skaldjur men inget annat kött, kom inte i håg vad det hette att man var då……:)

nästan vegetarian..

#7 tror det heter demivegetarian.
Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

Jag är köttätare. Av flera anledningar, främst min hälsa då jag är allergisk mot en massa grönsaker och frukt. Men tänker så mycket jag kan på vad jag köper. För det går att välja från andra än de stora producenterna, vars djur har ett bra liv och innan de avslutar livet så slipper de åka mil och åter mil. Så jag är en hemsk människa som äter kött, men å andra sidan satsar jag väldigt mycket på djurskydd. /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Jag har varit vegetarian men jag klarade inte av det…blev helt yr och mådde dåligt…tyckte inte om den vegetariska maten och åt knappt någon mat - bara smörgås.. så jaa jag fick bli köttätare igen…tyvärr..men jag köper från Dövestad och de grisarna har haft det bra i hela livet!!
Tycker inte om kött!
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

#7, 8, 9 Tycker fiskätarna borde ha ett namn som inte kopplas samman med vegetarianism, eftersom vattenlevande djur inte är mer vegetariska än andra. Kanske man kan säga just "fiskätare", precis som man säger "köttätare"? Jag brukar säga "fiskätare". På engelska finns ju ordet pescatarian. Funkar det på svenska också tros?
#11 Ja, man måste ju äta ordentligt, vad man än äter. Mackor kommer man inte så långt på. Jag tycker överlag att många vegetarianer och veganer käkar alldeles för lite protein. De mår nog inte heller så bra. Tycker tallriksmodellen med en tredjedel proteinkällor (bönor, linser, tofu och andra sojaprodukter, nötter, frön), en tredjedel långsamma kolhydrater från exempelvis råris eller fullkornspasta och en tredjedel grönsaker är bra om man ska stå sig och må bra. Variation är a och o också förstås. Och vitamin b12, naturligt i mat eller som tillskott. Samt tre huvudmål och två mellanmål om dagen. Hehe, blev en näringslära mini :)
Jag är köttätare av samma anledningar som ovan. Min mage klarar inte av för mycket grönt… Men man kan ädå välja vad man äter :)

Jag är vegan, och vegetarian sen födseln men har blivit ilurad kött en gång och det var ingen trevlig upplevelse. Ni som har problem med att äta grönt vad är det som gör att er mage inte tål det? det är ju på många sätt en betydligt bättre kost just för magen eftersom man får i sig mkt fibrer mm (är man dessutom vegan slipper man ju laktos som ställer till problem för många).
vet faktisk inte varför min mage är som den är. Så fort jag gör minsta förändring i det jag äter sätter min mage stopp.
Jag kan inte äta för nyttigt bröd, laktos, citrus, för mycket grönsaker…

#16 Åh vad jobbigt
#17 det är jobbigt kan jag lova. Det gäller att planera.

Jag förstår det :/

Tror den där mag-grejen handlar just om förändringar (utom laktos och citrus då). Magen är känslig för förändringar. Även sådant som är bra för magen i det långa loppet, t.ex. fibrer, gör att magen blir arg till en början. För att minimera magproblem är det bästa att ändra sin kost varsamt och stegvis om/när man önskar göra det. Ska man börja äta mer fibrer är det också viktigt att se till att man får i sig tillräckligt mycket vatten.
Har man problem med magen kan det också vara bra att se över sitt intag av socker och andra snabba kolhydrater (vitt bröd, vit pasta etc) för då kan det mycket väl vara så att man har överväxt av jästsvampen candida albicans som lever rövare i magen och livnär sig på sötsaker och vitt.
Om jag får chansa vilt på vad det är för fel såär det nog helt enkelt så att min mage hatar mig.
Jag är otroligt dålig på att äta. Jobbar chift så jag har otroligt oregelbundna tider. Är beroende av coca cola (några lite om dagen) och jag röker som en skorsten.
Jag har lovat mig själv att när jag byter jobb ska jag ordna upp min hälsa. Men just nu har jag ingen energi över.

Aj då, ja det låter ju inte så snällt mot magen. Hoppas du får byta jobb snart för lilla magens skull. Pyssle om!
Vegetarian, på väg att bli vegan
hmm vegetarian då äter man mejeriprodukter?
vegan äter ingenting från djurriket?
e jag helt ute och cyklar nu?

#24 Exakt.Det är vanligt att vegetarianer äter ägg också. Och diverse andra saker från djur som t.ex. ost med löpe (från kalvmagar) och godis med gelatin (från grisar), fast det ingår nog inte i definitionen av vegetarian. Den är väl: vegetabilier, mejeriprodukter och ägg.
Vegan är simpelt, ja, inget från djur. Gäller även kläder.
det är mycket att tänka på med andra ord…
En lite fråga till.
Ni som är vegetarianer och veganer varför har ni valt detta?
Är det för att våra stackars djur plågas eller är ni uppväxta med det?
Berätta gärna det är intresant och veta hur ni tycker och tänker :)
Jag levde länge på en gård med egna grisar plus vildsvin, höns, geter (mjölk och ost) och bi. När jag flyttade tyckte jag att allt från affären var bara äklig. Men sedan började jag vänjer mig med typ McDonald. Men nu giller jag inte längre kött eller ägg, äter mycket sällan och köper aldrig. Men på typ restaurant. Tycker det är motbjudande att biter i en framförallt stekt, fettig, bränd köttbit. Sedan är min lever inte bra-chronisk hepatitis. Då blir allt fett motbjudande. Samma med ägg, fast jag äter kakor-en masse.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

För mig var det helt och hållet av etiska skäl, även om jag har förstått i efterhand att det är hälsomsamt och bra för miljön och världshushållningen också. Jag åt kött ganska länge. Uppvuxen med det. Det var först i gymnasiet som jag började ifrågasätta saker. Det började med att jag diskuterade mycket med mina vänner, insåg att mina matvanor inte stämde med mina åsikter, så jag ändrade matvanorna först till vegetarian och ett par år senare var jag fullt ut vegan, ett naturligt steg för mig eftersom det dödas och plågas lika många djur inom mjölk- och äggindustrierna som köttindustrierna.
En sak som kanske skiljer djurvänner som inte äter djur från djurvänner som äter djur är väl oftast att de som inte äter djur (om de valt det av etiska skäl) tycker att alla djur har rätt till sitt liv, att vi inte har rätten att ta det ifrån dem för vårt höga nöjes skull när det inte är nödvändigt för vår mat. Medan de djurvänner som inte ser något moraliskt problem i att döda andra vill att djuren ska ha det bra när de lever och dö så smärtfritt som möjligt. Ett bra tankereskap kan vara att visualisera hur man själv dödar det djur man tänker äta och sedan justera sina matvanor efter hur det kändes. Är det problemfritt har man inget moraliskt emot att äta djur. Var det jobbigt är en vegansk diet kanske mer i linje med värderingarna.

Nr 1. Jag är allergiker. Grön sallad kan jag äta, men nästan inga andra grönsaker. Får då en massa kli i hals och mun. Frukter som jag bara älskar, har jag fått ordern att inte äta någon frukt med stjärnor i. Gissa hur lätt det är att hitta dem frukterna.
Nr 2. Jag har den kroniska tarmsjukdomen Morbius Crohns. Vilket innebär, att man får blödande sår i tarmen som sedan blir ärrade förhårdnader. I värsta fall så får man en stomipåse om det inte går väl med alla piller och mat man äter.
Med Morbius Crohns så ska man undvika fibrer, äta kött, äta fett (otroligt va!), jag måste äta vitt bröd för att det är utan fibrer och så vidare. Så om jag skulle lägga om min diet till vegetariskt så skulle jag nog inte leva så länge till. Vilket jag vill.
Men jag äter inte kött för att det är roligt. Dock anser jag att människan är skapt för varierad mat, allt från grönsaker till kött, fisk och så vidare.
Jag har varit med när djur tagits till slakt. Inte sett själva slakten, men tagit in dem i transporten. Om jag hade problem? Gullade med dem innan transporten åkte. Om jag skulle kunna döda dem? Ja, det skulle jag kunna göra även om jag inte skulle glädjas. Om det är för att jag ska kunna leva? Ja, faktiskt.
Känner lite som med djurförsök. Om inte djur används till medicin så skulle jag nog ha dött om något år eller så. (Vilket kan hända ändå.) Är det egoistiskt tänkt av mig? Ja, troligen. Men jag anser att djurälskare och djurskyddsfolk kan äta kött och ändå sträva efter bra djurhållning. Det avgör inte grunden - att alla djur ska ha det bra och vårdas med respekt. /Vanessa

§13 Jag är fiskätare men jag kallar mig ingenting särskilt alls. Varför ska man det? Antingen är man vegetarian eller så är man det inte, det finns inget halvt i det. Jag äter helt enkelt inte kött, precis som andra kanske inte äter spenat eller potatis eller vad det nu kan vara och det är väl ingen som kallar sig något särskilt för det?

#29 Lider med dig. Alla har ju olika förutsättningar och ibland står inte alla valmöjligheter öppna.
Precis vad jag menar också, djurskyddsfolk kan jobba för bättre djurhållning sida vid sida med djurrättarna som vill avveckla densamma. Även om grundvärderingarna skiljer sig vill båda grupperna djurens väl.
#30 Ibland kallas faktiskt veganer för helvegetarianer, vilket ju egentligen är ganska logiskt. Åtminstone i 80-talsnummer av tidningen Hälsa som jag hittade i bytesrummet hos pappa.

Vegetarian (lakto-ovo) sedan slutet av 80-talet, främst av etiska skäl, då jag arbetat mkt. inom djurskyddsrörelsen. Har ätit veganskt också periodvis och gör så än idag ganska ofta, dock inte alltid av flera olika skäl.
Mina katter är dock köttätare och ska så förbli, då det är det enda rätta för dem, rovdjur som de är (don efter person). Jag håller inte med de vegetarianer/veganer som försöker ge sina katter vegetariskt foder. Det är helt uppåt väggarna och då ska man inte ha katt, anser jag. Står man inte ut med att ge sitt djur kött, så får man ha ett djur som av naturen är vegetarian.

§31 Jo det är ju logiskt att kalla veganer för helvegetarianer om man nu vill krångla till det men när man är fiskätare så är man ju inte vegetarian över huvud taget så varför sätta en beteckning på det som "t.ex halvvegetarian". Äter man vissa djur så ÄR man inte vegetarian i något avseende anser jag.
Ingen mer ost för mig!
Jag är vegetarian men var helt ovetandes om att löpe som finns i ost kommer från kalvtarmar!
Inga mer ostmackor alltså!

Godis (typ sega gubbar och sånt) innehåller ju också animaliska produkter men det är kanske inte så många som vet.

#33 Håller helt med dig.
#35 Tror jag skrev det lite längre upp också.. jepp inlägg #25 :)
#34 Det finns ostar utan löpe, men samtidigt är det inte så stor skillnad etiskt tycker jag på att äta ost med löpe från kalvmagar och ost utan det (eller på att dricka mjölk och äta korv för den delen), för i mjölkindustrin dödas ju alla hankalvar fortare än kvickt ändå och mjölkkorna körs slut på bara några år och blir sedan mat på någons tallrik. Väljer man konsekvent mjölkprodukter från en gård där korna får ta det lugnt, ha kvar sina kalvar (hur det nu går att knycka mjölken då) och leva gott tills de dör av hög ålder är såklart den etiska situationen en annan och det är en större etisk skillnad då på att tugga fläskfilé och komjölkspannkakor. Men jag är tveksam till om det ens existerar.
Det finns såklart veganska ostar också. Hann inte prova så många innan jag kickade socker ur min diet och det finns dessvärre i alla veganostar jag tittat på. Av de jag smakat var färskostarna goda och hårdostarna sisådär. Men det har kommit många nya. Testa vetja!
#29 Vanessa, du behöver inte känna dej ensam. Jag har också Morbus Crohn och är dessutom stomioperarad. När jag var som sämst vägde jag 41 kg. Som längst har jag legat med dropp och helt utan mat och dryck i över en månad. Vegetarian är inte ens att tänka på. Är bara glad varje dag man tar sig ur sängen. Har man varit dålig på natten är hårt bröd med kaviar + kaffe det stående på morgonen. Kaviar för att få upp saltbristen så man slutar må illa.

jag äter nästan inget kött. jag tycker synd om djuren
men ibland händer det att det slinker ned en köttbit..har ni sett hur kyklingarna blir behandlade innnan dom dör.det är hemskt

#38 Uch, det är så jobbigt att titta på sådana saker, men de som äter djur och djurprodukter måste ju se det för att veta vad de stöder. Jag tycker att jag borde kunna slippa eftersom jag iaf inte äter sånt. men som samhällsmedborgare borde jag väl kanske också se även sånt med egna ögon ibland. Det pågår ju verkligen hela tiden, varje dag och i en enorm skala.
Det finns en klassisk svensk film som heter något idylliskt, men handlar om saker som är rätt knepiga i detta land. Har några år på nacken. Där visar de hur de små fluffiga hankycklingarna mals ner levande. Man ser inte själva malandet, men man ser hur de trampar på varandra och kämpar för att inte halka dit ned, men det gör ju alla till slut ändå. Äggproduktion. Charmant grej det där. Någon som minns namnet på filmen? Skulle vilja se den igen.

#31 Du behöver inte lida med mig. Jag mår bra trots allt och är en lycklig människa.
#37 Synd att jag inte är ensam i detta fall. Som sagt, vegetariskt är bara att glömma. Och man får tänka på vad som kommer över ens läppar. Är också väldigt glad för varje dag som man kan gå upp och njuta av livet. Tror att värderingar ändras en del när man har en kronisk sjukdom. /Vanessa
Spookie: Det finns veganska ostar

- Veganer äter enbart mat från växtriket, många avstår också från att använda djurprodukter som till exempel läder.
- Lakto-vegetarianer äter även mejeriprodukter.
- Ovo-vegetarianer äter utöver mat från växtriket även ägg.
- Lakto-ovo-vegetarian äter både mejeriprodukter och ägg.
- Demivegetarianer eller semivegetarianer äter ägg, mejeriprodukter, fisk och i bland även kyckling.

§42 Det där med demivegetarian köper inte jag även om någon idiot har hittat på det uttrycket. Jag är INTE vegetarian i något avseende eftersom jag äter fisk och de växer inte på någon buske. Jag tycker att uttrycket är urlöjligt och skulle aldrig komma på idén att använda det. Äter ibland kyckling??? Är inte kyckling lika mycket kött som gris eller ko? Det är lika fånigt som att man skulle sätta en särskild beteckning på folk som av någon anledning inte äter några grönsaker. Demianimaler kanske vore ett bra uttryck då eller? När jag låg på sjukhuset var beteckningen för mig - kött (alltså minus kött) och det beskriver exakt vad jag är.

#43 Egentligen tycker jag att "minus kött" är lite konstigt också. Alla muskler från alla djur är ju kött. Fiskkött är kött, kycklingkött är kött, griskött är kött, människokött är kött.
Men det verkar lite som att man kommit överrens om att bara vissa sorters kött är kött. Åtminstone ibland.

§44 ja men 99% av folk verkar inte tycka att fisk tillhör köttgruppen så om man skriver minus kött så får man inte kött eller kyckling. Själv kallar jag mig ingenting och definitivt inte vegetarian. Men när jag säger att jag inte äter kött så får jag ofta frågan "men äter du inte kyckling heller då? eller "men köttfärssås kan du väl äta"
Det är inte kul att inte kunna äta mer vedetariskt än jag vill. Ok, jag har ingen allvarlig magsjukdom, snarare en som inte går att definiera ordentligt, bara sätta de där trista bokstäverna på, dvs IBS irritable bowel syndrom. Så ju nyttigare dessvärre. Äter jag en god kikärtssallad, så blir bildligen jag käppjagad till garaget på natten. Orsakerna kanske ni förstår…..Ärtsoppa är en mild susning i jämförelse……

§46 fast har man känslig mage så ska man kanske undvika saker som t.ex bönor och ärtor och sånt :) men det finns ju andra saker som inte tar så hårt på magen. Röda linser t.ex de blir man inte gasig av alls och man kan göra en jättegod soppa av dem med potatis (recept på påsen), om du nu tål potatis vill säga. Paprika och lök är ju också svårt för en som har känslig mage men det finns ju en massa annat som kanske går. Sen hör till saken att om man är ovan att äta grönsaker så reagerar man ganska starkt så det är en fråga om vana också. Jag reagerar normalt inte på vare sig bönor eller lök t.ex. Det finns också knep i tillagningen som gör att det gasbildande försvinner när det t.ex gäller bönor. Man ska dels blötlägga dem länge och sen byta vatten flera gånger under kokningen. Om man steker lök så kan man strö lite socker på så försvinner också det gasbildande. Etc etc.

Ett annat knep är som sagt också att koka bönorna med en morot som man sedan slänger. Den suger upp gasbildande ämnen.

§48 Tack för tipset!
Bästa sättet att kunna äter bönor, ärter, kål osv utan att få gaser sedan är att tillsätter kummin i maten. Behövs inte mycket, men hjälper garanterat!
Suck…. Äskar att krydda med kummin, men det hkälper inte. OCh jag som alltid har ätit mycket grönsaker förr! Älskar det. Sen får jag glömma nyttigt bröd, det är bara vitt bröd dom duger.

Det är viktigt att INTE salta i blötläggningsvattnet till ärtor och bönor.Man ska inte salta i kokvattnet heller utan det gör man först då ärterna eller bönorna är helt färdigkokta.Då bildas inte dessa ämnen!
För övrigt är jag allätare.
#45 du får ursäkta att jag skrattar "men köttfärsås äter du väll?"

§53 Ja det är faktiskt sant. Det har hänt att folk har bjudit mig på middag, väl vetandes att jag inte äter kött, och bjudit på köttfärs. Det är som de inte förstår att köttfärsen en gång har varit en ko enligt tesen "det man inte ser, finns inte".

Ah, två nya tips att ta till sig. Kummin och saltlöst kok. Tack Landfreak och storAnnette!
Jag undrar vart sCatman tog vägen…

sCatman har bara skrivit ett inlägg, detta, och bara varit inloggad en gång. Lite sorgligt att starta en tråd och inte följa upp den. MEn det blev en ärr intressant diskussion.
Angående - det är bara köttfärs… Jag dricker inte alkohol, te och kaffe. Vilket folk har problem med. "Har du varit alkoholist?" Nej, saken är det att jag inte tycker om smakerna. Samma med te och kaffe.
Irriterande är det när man ska på fester där man betalar det som bjuds. Och det som ingår är vin eller öl. Får alltid ta med mig läsk själv. Så livet är inte alltid lätt när man inte går med strömmen :-). /Vanessa
#56 - Jag dricker inte kaffe. Ibland är det folk som frågar "När ska du bli vuxen och dricka kaffe då?" Tycker jag är ganska löjlig fråga. Vad har kaffedrickande att göra med om man är vuxen eller inte?
Det där var lite off-topic så jag skriver svar på frågan också. Är köttätare, men ser till att handla lokalt kött så jag vet att djuren har haft ett värdigt liv samt att avlivningen sker humant. Trots det blir en del veganer och vegetarianer upprörda, men det är inte min mening att uppröra någon. Min ämnesomsättning (snabb) och magproblem (IBS) gör att jag skulle totalförsvinna om jag blev vegetarian eller vegan. Kan knappt hålla vikten som det är. Sedan så gillar jag en del fisk, kyckling och en del kött också, vilket förstås inte är på minussidan.

#57 Fniss, så sant, det är inte på minssidan :-). Och jag skulle också försvinna om jag blev vegetarian. Och då kan jag inte göra någon nytta för djuren alls om jag ligger flera fot under jordytan. Väljer också lokalt. Det viktigaste, oavsett vad man äter är att tänka på hur man handlar. Vilket alla bör tänka på.
Tänker på alla som köper mat, även vegetariskt, ska köpa lokalproducerat i första hand. Skrattade åt på reklamen för maten "Go Green" där de rest över hela världen för att att finna de bästa råvarorna. Då började jag fnissa och tänkte hur grönt är det egentligen. När all mat måste transporteras hit och sedan ut i butikerna. Men de betalar i varje fall utsläppsrättigheter. Ännu en utvikning i frågan. Men det är väl så att jag känner att det finns så många sätt att påverka världen och därigenom djuren pckså. /Vanessa
Hörde på radion om grisviruset PRRS. 10 000 ska nödslaktas, men köttet kommer att hamna i affären. Ofarligt för människor? Eller bara för att undvika panik hos människor? Slakterier vet inte hur de ska sanera lokaler efteråt. Men om det är ofarligt för människor spelar det väl ingen roll? För inga grisar lämnar slakteriet levande. Bonderna får full ersättning har ministern lovat, men inte bara för nödslakten utan också för saneringen. Jag känner mig väldigt tveksamt till att viruset ska vara ofarligt för människor.

#57 Det där med att man måste dricka kaffe för att vara vuxen är verkligen en av de löjligaste sakerna.
#56 Jag dricker inte heller kaffe, svart te (eller andra med koffein), alkohol och tar heller inga andra psykoaktiva droger. Inget kokain och inga cigaretter :) Sedan en viss juldag för kanske 5 år sedan kallar jag mig straight edge. Sedan ett drygt år kan jag säga att jag är det på riktigt också, då jag också kickat mitt sockerberoende. Mitt enda beroende. Så sedan dess inget socker, inget vitt mjöl, inget maltodextrin, mononatriumglutamat, vitt ris osv. Det var tufft att bryta upp och det är ibland svårt att hålla sig ren, men mycket lättare än när jag försökte att bara sluta köpa godis och ständigt föll tillbaka. Nu har jag inte återfallit en enda gång! Ibland skrattar folk nästan åt mig. Som om det inte gick att vara beroende av socker på riktigt. Jag försöker ta det med jämnmod och förklara för folk, men ibland blir man lite less. Allt detta samt veganismen gör att jag förstår precis vad du menar. Folk blir ofta störda när man valt något annan än de. Och jag är allt annat än i majoritet.
#57 Har förresten också en lite speciell ämnesomsättning, åt hypoglykemi-hållet. Funkar bra med min veganska diet, så länge jag kör fritt från snabba kolhydrater och med mycket protein, tillräckligt mycket fett, samt absolut inte längre än fyra timmar mellan måltider.

#58 Jag blir också full i skratt samt beklämd över sådana kampanjer. Att de tror att det ska uppskattas av alltmer medvetna konsumenter att de far runt världen fär att "leta efter det bästa" eller vad de nu kan säga. Tror Parrots kör på ungefär samma grej.
En annan sak som många ofta glömmer/inte vill tänka på är att enorma mängder soja importeras från regnskogen som mat till våra svenska djurfabriksdjur, så även om man köper lokalt "producerat" kött kan det ändå ligga en himla massa regnskogsskövling och många, långa frakter i bakgrunden. 2004 importerades 293 000 ton soja till djurfoder!
#60 & #57
Jag dricker inte kaffe, inte te och inte alkohol.
Hela tiden får skumma frågor om varför.
Men ska du inte ha en kopp kaffe? "nej jag dricker inte kaffe" (det blir tyst i hela rummet) "men en kopp te då?" "nej jag dricker inte te"…. ännu mera tystnad sen byter alla samtalsämne…
Mina jämnåriga kompisar tittar skumt på mig när jag beställer en cola på krogen eller säger att jag inte dricker alkohol längre.. Längtar tills jag har körkort så kan jag köra den ursäkten utan att behöva diskutera i oändlighet…..
håhåjaja, jag är en riktigt syndig människa
……Jag äter kött, dricker kaffe tills klockan 14.00 varje dag, sen inget mer dricker alkohol och röker…..Men ni kanske gillar mig ändå?
I denna diskussion, så vill jag berätta om en händelse som inträffade hos mig. Första gången jag blockerade en människa på nätet. H*n var vego och vi hade jättebra kontakt i två, tre år. till en början, så hade jag väldigt stor glädje av personen, då h*n var otroligt datorkunnig. Sen en dag gick allt snett. H*n anföll mig bildligen för att jag inte var vego, trots att jag sa, att jag både beundrade och respekterade livsvalet. Samtidigt så sa jag, att det enda jag vill, är att bli accepterad för att jag INTe var vego. Då blev h*n helt knäpp. Så mitt i en konveration på MSn, så bröt jag helt och blockade. Ruskigt…..

#63 På sätt och vis kan jag förstå när människor reagerar så. Det är ju samma sak som när någon har svårt att acceptera att dess kompis är seriemördare (när det gäller människor då) eller kanske t.ex. pedofil eller något annat man kan tänka sig som inte brukar stämma överrens med våra etiska värderingar. Sedan är det ju inte särskilt konstruktivt att reagera så. Som i ditt fall väcker det ju bara negativa känslor och knappast mer empati för djuren på tallriken.
Värst vad ni var nyttiga då. ^^ jag äter då för lite av allt och har problem på det hållet. Fast min ämnesomsättning är så seg så det gör nog inget. :P

#65 Ämnesomsättningen kickar igång när du käkar mer och regelbundet kan jag lova :)
#66 Då ska man först och främst få behålla maten också. Men så fort jag blir av med den där korkade sjukdommen så kanske jag kan få äta som normalt folk. Inte för att jag vill…men andra tycker det och om de trivs med mig som gelegubbe så fine för mig, men då ska de då inte klaga på mig heller! :)
Det är lätt att trilla i sjukdommen om man håller en veg kost och inte kan hantera den. Hos mig försvan all matlust också så jag är ganska billig i drift numera. :P
#64 det är bara det, att h*n visste att jag var köttätare hela tiden. Fick ett spel, helt enkelt.

#67 Anorexi? Hard stuff. Min mor har kämpat med ätstörningar sedan ungdomen. Nu är hon 50+ och fortfarande illa däran. Inte svält-grejer och kräks-grejer numer, men andra grejer. Det är svårt att få bra vård för ätstörningar. En gång satt jag med på ett möte med folk från olika samhällsinstanser som alla försökte få det till någon annans ansvar att betala för mammas vård och i slutändan gjorde ingen det. Bitten uppe i Hudiksvall ville hjälpa mamma och bjussade till slut på behandling. Den var bra, men hjälpte inte tillräckligt heller. Får du någon vettig vård? Jag och mina syskon har ärvt vissa känsligheter, som det för socker och hypoglykemi, men vi har sluppit skräcken inför mat som tur är. Lycka till i kampen!

§68 hur kan man få spel över vad någon annan äter? Det är väl upp till var och än vad de vill stoppa i munnen. Aldrig att jag skulle orka ödsla energi på sånt, inte heller på vad andra gör i sängkammaren vilket ju också verkar var något som en del får spel på.

#70 Det är nog rätt individuellt vad folk får spel över. Om t.ex. din granne äter sina barn skulle du kunna få spel över det. Eller kanske skolans rektor tar med sig åttaåringar till sängkammaren, vilket skulle kunna leda till att många får spel. I båda de fallen är det någon som tar skada. Så även om man sitter och tuggar på en gris. Vissa får även spel över att exempelvis två män och en kvinna lever och har sex tillsammans, men det är ändå inte jämförbart då alla i det senare fallet är nöjda med situationen, till skillnad från de tre tidigare där någon far illa.
Skillnaden mellan att få spel över att grannen äter sina barn och att få spel över att faster äter kassler är att i det första fallet har man majoriteten av de andra människorna med sig, medan man inte har det i det andra fallet då majoriteten fortfarande äter djur precis som fastern och därför inte ser någon anledning till att få spel över det. Därför blir oftast bemötandet stor oförståelse och ofta ilska när någon får ett spel över att en annan äter likdelar om de kommer från en annan art. Ilska som leder till en fjärmning från individen samt dess åsikter. Därav är det oftast inte är den mest konstruktiva reaktionen. Den kan till och med vara destruktiv.
#69 Yes, haft det i tio år typ, vet inte om något annat. Det har väl gått så långt att jag trivs med den och skulle mer än gärna ha den. Men bara för att jag vant mig vid den betyder det inte att jag inte skulle hindra ex min syster från att gå den vägen, jag skulle då göra allt jag kan för att hindra det…Man blir nog aldrig helt frisk från den, en felformulerad kommentar om ex vikten kan räcka för att man snurrar in sig igen.

#72 Aj då, det låter inte så bra. Så du går inte i behandling för att du är i det läget just nu att du inte vill ändra på situationen? Håller nog med om att man inte kan bli väck sjukdomen helt, men man kan nog lära sig leva med den och lära sig att skydda sig mot dess åverkningar. Om man vill och får bra stöd.

Ett litet barn frågade sin mamma och pappa vad falukorv var gjort av som hon då åt. Det är gris du äter svarar barnets föräldrar. Varvid barnet grät och spottade ut falukorven. Hon fortsatte att fråga sina föräldrar vad hon åt. Så hon blev vegan.
Själv har jag varit vegiterian för 20 år sedan. Mådde toppen i början. Men sedan fick magen spel av alla nyttiga fibrer för att inte tala om bönerna och nötterna. allt det som skulle ersätta kött. och så gick jag ner i vikt. jag har alltid varit mager och vägt för lite trots att jag äter mycke. Det är väl först nu när man nått 50 strecket som jag väger normalt. Är 165 lång och väger numera 55 kg. Som veg. vägde jag bedrövliga 42 kg. Så numera resonerar jag som så, vi människor är allätare våra kroppar är gjorda för det. Precis som katten är gjord för att må bäst som köttätare. Sen tycker jag att djuren behandlas väldigt illa av oss människor på slakterier och hönserier. och att vi äter kött som största ingrediens i våra måltider. Eftersom i dessa moderna tider behöver vi inte jaga själva och därför blunda för allt djurplågeri. Jag tror att vi ska konsentrera oss på att försöka hindra allt djurplågeri, för att vi ska få kött på matbordet och slippa tänka på hur det hamnade där. Att jaga själv är vårt ursprung. Allt jagande tycker vi är äckligt, vi kan knappt se på när en Tiger jagar sitt byte, men det är livets gång för en del djur. annars skulle dom svälta i ihjäl. Nu kommer jag till att bli utskälld känner jag. 

#74 Äsch, inte ska väl du bli utskälld heller. Naturligtvis är det inget fel i att tigrar jagar sina byten. Tigrar är rovdjur. Vi behöver däremot inte äta kött och många elitidrottare och andra (t.ex. jag) är bevis på att det funkar alldeles utmärkt att vara välmående, högpresterande (elitidrottarna snarare än jag:) och normalviktig som vegan. Innan människorna tillverkade vapen och började jaga bestod dieten också av mest vegetabilier som nötter, frön och frukt, om jag förstått det rätt. Konstigt att din mage mådde bra i början, men inte sen. Brukar ju vara tvärtom.
Gubben, du vet ju lite mer om just det här. Du kommer ihåg, när jag berättade det? JAg blev rätt illa berörd, som du kanske kommer ihåg. Och jag lovar, hade jag kunnat för min mage och om det inte hade varit så att jag är sambo med en annan köttätare, så hade jag provat på. Men att få en mage som ser ut som om jag var i tolfte månaden lagom till läggdags med påföljande besvär, då går det tyvärr inte. jag kan ju inte bara leva på sallad och morötter, det är de enda grönskaerna jag klarar av utan problem. Men jag har den största aktning och beundran för er som kan och vill. Ni är hjältar i det tysta.
Gubben, du vet ju lite mer om just det här. Du kommer ihåg, när jag berättade det? JAg blev rätt illa berörd, som du kanske kommer ihåg. Och jag lovar, hade jag kunnat för min mage och om det inte hade varit så att jag är sambo med en annan köttätare, så hade jag provat på. Men att få en mage som ser ut som om jag var i tolfte månaden lagom till läggdags med påföljande besvär, då går det tyvärr inte. jag kan ju inte bara leva på sallad och morötter, det är de enda grönskaerna jag klarar av utan problem. Men jag har den största aktning och beundran för er som kan och vill. Ni är hjältar i det tysta.

Var och en efter förmåga, Gunilla :)
Det verkar vara rysligt många med magproblem här. Glad att jag aldrig behövt brottas med sådant mer än någon gång ibland. Mest förut, när jag åt socker och vitt.
Har hört iofs att om jag någonsin skulle få för mig att äta kött igen kan det vara direkt farligt för magen. Att jag skulle kunna bli riktigt illa däran.

Har man varit vegan en längre tid. mår man dåligt av att äta kött. Själv dricker jag inte mjölk, för jag anser att det är kalvarna som ska ha det och inte vi människor. och vuxna människor behöver inte ammas av en ko.

#79 Ja, det är en tossig företeelse det där med att dricka mjölk från andra arter. Vuxna människor behöver verkligen inte ammas av kor. Inte människobarn heller för den delen. Mjölken är sammansatt för en kalv som ska växa enormt mycket på kort tid och som i övrigt också har helt andra behov än vi människor har. Förutom att det är oetiskt att stjäla mjölken från korna och kalvarna.
Jag älskar mjölk!

jag är köttätare…..gillar INTE mjölk….skulle egentligen inte vilja gilla kött men det gör jag…. drömmen är att äta liiiiiite kött och mycket grönsaker o annat till… gillar inte heller fisk så speciellt mycket då jag har fobi för ben….fast sill är helt OK….
våga vägra golf o fiskbullar o håll dej in i det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/
#73 Tar det i ett Pm till dig…kanske någon som tar illa vid sig av mitt självhat…men att vilja dö borde inte vara värre än att vilja leva…vissa vill helt enkelt inte leva, så enkelt är det. Lika enkelt som att vissa får en bra uppväxt, andra inte…

§71 När jag skrev att det var folks ensak vad de gör i sängkammaren så avsåg jag naturligtvis inte pedofiler och dylika. Jag menar vad vuxna människor gör i samförstånd men även sådant brukar ju en del få spel över. Att få spel över att någon är köttätare verkar lite rubbat i min bok eftersom största delen av oss är köttätare och då är jag ändå inte själv köttätare och detta av etiska skäl men jag skulle aldrig komma mig för att försöka bestämma åt andra vad de ska tycka i det fallet. Däremot delger jag gärna vad jag vet om slakt m.m för den som vill höra på och även andra ibland :) precis som jag ofta pratar om kattskötsel och om allt elände som katter råkar ut för och det kan ju ge en del en tankeställare men att utgå från att alla måste vara veganer för annars blir jag förbannad på dem, det är nog fel väg att gå.