Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkattprat
Läst 807 ggr
zorro2
0

introdusera 2katter för varann

kan man göra så att man har 1katt i var sin transportbur så dom ser varann men inte kan komme åt varann. Sen släpper man ut ene katten låter den bekanta sig med miljön, också byter man transportbur mellan katterna. Sen släpper man ut den andra katten. Hela tiden under observation samt att man pratar och ger dom godis. 

skulle det funka tror ni, eller blir det bara en stress moment för katterna.

Jag undrar bara ifall man skulle hitta en katt och innan man hittar den rätta ägaren så måste jo kissen vara någonstans. Och hur min egen kisse skulle reagera vill jo inte att han ska bli arg på mig och forsvinna.

jag vet ni pratar mkt om net och dylikt men jag har endast en dörr och det är till badrummet, och bor i en liten etta. jag vet är lite konstig men jag vill inte ha en massa kattlådor lite varstans

Jourhemmet
0

Katterna blir nog ännu mer stressade om du ska hålla på så.

zorro2
0

ja, tänkte det samma, att det kan vara mer stressande för katterna.

carlas
4

Hej #0. Du säger så:

_"Jag undrar bara ifall man skulle hitta en katt och innan man hittar den rätta ägaren så måste jo kissen vara någonstans. Och hur min egen kisse skulle reagera vill jo inte att han ska bli arg på mig och forsvinna."
_

Precis så! Hittade också en katt som behövde vara ngnstans för ngr år sedan då jag bodde i en etta, utan dörr till köket, ja. Grejen är att köpa kompostgaller, bara ngn hundralapp för 2-4 stycken. Sådana hänger man lätt upp med ngr hakar i köksdörröppningen. Låt hittemissen vara i köket till en början, med mat o vatten o låda. Och så kan katterna se och lukta varandra, utan att behöva ta ställning till bråk. Var mkt fräs och yl från min egen misse till en början men viktigt att ägna tid åt då. Låtsas som normalt. Det tog ngr dgr. En del pyssel för människan förstås, att lyfta av översta kompostgallret och kliva över för köksärenden. Men det är det värt! Den hittemissen är förresten en älskad familjemedlem nu, av oss alla, inkl övriga katt/er (för ingen ägare gav sig till känna trots ihärdiga försök). ❤️

Och förresten, håll din egen kisse hemma/inne under tiden. 

Good luck! 🌺 Berätta hur det går!

Jessicahagstrom94
1

När vi tog hem våra nya kissar till kissarna som redan fanns hemma, lät vi dem sköta det själv :) vi öppnade transportburen och satt givetvis och höll koll så inget gick åt pipsvängen. Det gick så bra så! 

Sedan kan du ju se om den nya katten väljer ett speciellt rum, och är katten rädd eller skygg och helst bara vill ligga i det rummet ett tag framöver kan du ju ställa dit en låda och kanske mat och vatten, det gjorde vi till Jonna som bosatte sig i mitt rum ett tag :) 

tycker man gott och väl kan ställa ut en till låda ifall den nya katten kanske inte vågar gå hela vägen till toaletten om den är osäker på den nya omgivningen och allt som händer runt omkring. Sedan när katten är mer säker och vågar gå fram mer kan man flytta lådan närmre den andra lådan som du vill att de ska använda, eller ta bort den nya lådan helt, som vi gjorde efter ett par dagar/vecka. även eventuella skålar.

carlas
3

#4 Jag har hört att denna metod går jättebra för många. Men ärligt, min kattdam var gränslöst sur och hade verkligen gett sig på nykomlingen och jagat bort henne (respektive gett sig av hemifrån om hon haft en chans; fast hon är innekatt med kontrollerad utevistelse så det gick ju iaf inte - men så verkar inte vara fallet i TS fall). Som jag förstår av TS är han orolig för den egna hemmakatten. Och det tycker jag man kan vara. Och sköta saken därefter. Det är inte nykomlingen som är problemet i sig, vad jag fattat här (har förväntad "ägare" som ska hittas, men inte en superskyggis - då kan läget vara ett annat).

Menar bara att man kan ta det säkra före det osäkra och ha ett kompostgaller i köksdörren ett tag. Ingen stor grej.

[F ö är du min idol Jessicahagstrom, sedan vissa somliga trådar på annat forum. 😉❤️]

Jessicahagstrom94
1

#5 Ahaaa! Ja, man får ju göra det som känns bäst för en själv, men vi gjorde som jag sa i alla fall, och då var vi bara oroliga för hemmakatten :) gick superbra båda gångerna vi fick hem en ny katt, till olika hemmakatter, på samma sätt! :D

Haha vad kul! Tack så mycket, tror nog jag vet vad du menar(?) ;)

Sagolika
1

Tänk på smittorisken också! Egna katter bör vara fullvaccinerade och ny katt bör hållas i karantän ett tag innan de får träffas. Den bör vara undersökt av veterinär samt vaccinerad & avmaskad, kollad för ohyra, öronskabb m.m. innan man låter den träffa ens egen katt. 

Testa först genom galler också. Det finns katter som ryker ihop på liv och död och de kan få hemska skador.