Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketttips-råd
Läst 11311 ggr
E-l-vira
1

Bada en rädd katt

Hej!

Jag skulle vilja ha era bästa tips angående tvätt/bad av rädda katter. Jag har en katt som har luktat bajs ett tag nu och känner att hon verkligen skulle behöva lite hjälp med det. Hon var rädd för människor när hon kom hit men nu är hon som en "normal" katt. Bortsett från en sak: det går inte att ge henne medicin eller göra andra saker mot hennes vilja, då använder hon klor och tänder som en mördarmaskin. Egentligen har jag alltid velat skölja av henne för hon var inte direkt ren när hon kom hit men hon har klarat det bra själv bortsett från att hennes päls på bakbenen som ska vara vit snarare är gul (går det att tvätta bort?). Jag har inte velat riskera våran relation men nu är hon såpass säker att jag tror att hon kommer förlåta mig ;) plus att hon som sagt har börjat lukta bajs.

Jag funderade på ett par diskhandskar men det känns svårt att skölja ur pälsen då? (Känns ganska okänsligt också…)

Medarbetare på klickerträning.ifokus

Jourhemmet
0

Låt bli att duscha katten, ta babyservetter istället och torka katten därbak med försiktigt.

E-l-vira
0

#1 alltså hon har ju inte synligt bajs någonstans, utan hela pälsen luktar

Jourhemmet
0

Om katten blir en mördarmaskin bara av att få medicin, vad tror du händer om du försöker duscha den? Låt katten vara och köp tex spraybalsam och babysevetter och torka den med.

Lena
1

Katter brukar ju hålla efter sin hygien bra. Det är därför sällan man behöver bada en katt. Det brukar mest vara vid ohyreangrepp och liknande. Undantaget långhåriga katter eller katter med pälsproblem, där kan det behövas ibland. Har din kisse varit dålig i magen?

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

kattassen
0

Det är trots allt lite ovanligt att katter går omkring och luktar illa - de har en väldigt bra förmåga att sköta sin päls och hygien. Min fundering var att katten på något sätt inte är riktigt kry?

Har du varit hos veterinären nyligen? Kastrerad, kollad, mm?

Skulle heller inte heller rekommendera att duscha/bada katten om den är såpass obekväm med behandling för övrigt. Tag en disktrasa och tvätta av katten. Tag lite YES diskmedel och vatten och badda katten. YES tar bort fettsvans och annat fett i pälsen om det är så att katten är smutsig. Dock skulle jag vilja kolla allmäntillståndet om katten inte vill hålla sig ren.

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

E-l-vira
0

Hon har varit dålig i magen nyss ja men är det inte längre. Jag ser ju henne tvätta sig dagligen så jag tycker att det är lite underligt. En disktrasa låter ju som en idé. Anledningen till att jag inte gav så mycket för förslaget i #1 var att jag tänkte "babyservetter" som näst intill torra pappersservetter, men med en trasa blir det kanske lite "rejälare". YES känns väldigt starkt? Jag har ett hundschampoo, tänkte att det funkar för en katt också?

kattassen
1

#6 Hundschampo går säkert också bra. Yes är inte så starkt - man skall inte ha det koncentrerat utan som i en diskbalja. Hade en katt med sk. fettsvans och tvättade med diskmedel regelbundet ett tag och svansen blev jättefin igen.

Alexej
1

Jag har duschad av skygga katter men då i håv. Det viktiga är att göra det så stressfri som möjligt, inget strilande vatten, bra temperatur och aldrig på huvud. Sedan är det viktigt att torka en katt bra. En duschad katt tar lång tid att bli torr. Jag använder många handuker och ofta en hårtork som inte låter för mycket.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Jourhemmet
3

#8 Duscha katt i håv låter ju väldigt stressfritt för katten, not! Ts, katter behöver inte duschas, förutom i väldigt speciella fall så låt som sagt bli.

Lena
0

YES är ett beprövat medel hos dem som ställer ut raskatter. Man ska bara avända pytteliten.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

[eskils]
0

Spruta ljummet vatten med blomspruta när katten är lugn, sedan torka av? Obs inte på huvudet.

IceJossan
1

Det här har ju Mison kanonbra erfarenheter av! Hon har duschat många även väldigt skrämda katter. Men med en nygipsad hand och 5 napp-kattungar vet jag inte hur mycket hon kan använda datorn och ge tips :/

Uppkatten
0

Har själv en liten kattflicka (nu 2 år) som ofta luktar "bajsrumpa". Pigg, glad, vild o "galen". Smärt o aktiv katt. Kollade med katthemmet strax efter att hon flyttat hit (vid 6 mån ålder), som sa att det många gånger beror på att kattmamman inte har lärt ungarna att tvätta sig ordentligt. Att mammorna vanligtvis själva varit dåliga på att tvätta sig.

Trodde mig veta vem missans mamma är (också hittekatt) och mejlade ägaren med denna fråga ("d v s luktar katten illa från rumpan"). Och jodå, fick snabbt svaret att även den katt som jag misstänker är mammakatt går omkring och luktar.  

Funderade i början kring ev. besvär med analsäckarna, men min missa visar inga tecken på sådana besvär (har haft kattpojke tidigare med sådana besvär), och det är inte riktigt den lukten. Någon som vet om doften från analsäckarna är olika hos olika katter?

När hon var yngre såg jag henne sällan tvätta sig (hon verkade inte ha tid…. det fanns så många pingisbollar att hålla rätt på…), men nu har hon blivit ngt mer intresserad av hygienen. Men fortfarande händer det definitivt att hon luktar skunk (men bara "lokalt" från rumpan).

Tror ni teorin katthemmet hade kan stämma? Min missa verkar vara en synnerligen välmående katt! Kan det här oxå vara en "förklaring" när det gäller TS katt?

Däremot håller jag med att om en misse HAR tvättat sig bra, och plötsligt slutar med det så är det en stark varningssignal om att ngt inte är OK.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Alexej
1

39 Tycker du det är bättre att tvinga en katt slicka av sig bajs? Jag duschar hellre en katt än latt låta den går smutsig. Framförallt långhåriga med fasttorkad diaré måste duschas och det gör jag med håv. Gör man det varsamt märker de att man inte vill de illa och jag tror nog de uppskattar att vara rent sedan. Är det en skygg katt kan du glömma tvättlappar.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

MSH
2

Vi fick tvätta vår lilla försiktiga dam ofta, pga problem med allergi hos henne, samt att hon när hon var liten hade flera olika diarrér… Hon lärde sig att man inte "dog" av detta. Vi hade ett milt schampo (allerivariant för henne) och fyllde upp handfatet (vi har ett stort) med lite ljummet vatten i. Sedan var vi två, jag höll i henne och min man tvättade försiktigt med en tvättlapp. Kanske vissa katter är bättre än andra på tvätt, det vet jag inte men jag tycker inte själv att det fräsch när de har intorkat bajs, rester av diarré etc. på sig. Eftersom vi gjorde detta ofta så blev det inte farligt och på slutet kunde jag tom tvätta henne själv;-)

E-l-vira
0

Tack för alla svar :) Jag tror att Uppkattens teori kan stämma i det här fallet. Hon är t.ex. väldigt liten i kroppen så jag tror inte att hon fick allt hon behövde som bebis…

Katthemsmatten
2

Jag brukar använda en väl urvriden frottéhandduk för att tvätta klappbara men i övrigt skygga katter. Det känns nog ungefär som att bli slickad för de allra flesta brukar acceptera hanteringen och ser ut att njuta. Extremt smutsiga katter vill inte slicka sig rena. Min tanke är att det förmodligen smakar lika illa som vi tycker att det luktar och därmed vill inte katten utsätta sig för det.

Medarbetare Hittekatter iFokus

kattassen
1

Den enda av mina 4 katter jag duschar är Baffe. Han är nämligen världens "skitgris" när han varit ute i ur och skur (som han gillar…)

Han brukar då komma in och vara lerig från fötter, ben och upp under hela tigerhänget (som hänger lågt…:-P )

Men eftersom han är fullt hanterbar för att inte säga njuter av att bli omhändertagen så gillar han duschen. Jag ställer honom i duschen (med selen på så man har ett bra grepp att hålla i) och börjar med fötter och ben och arbetar mig sedan uppåt. Dock undviker jag huvud och öron förstås. Där brukar inte leran nå in…😃

De andra 3 skulle jag aldrig komma på tanken att duscha. Gjorde det vid något tillfälle när syskonen var små men det slutade med gråt och tandagnisslan för såväl matte som katt… Det har vi däremot slutat med.

Dock kan den långhårige drulen behöva en hjälpande hand när han ibland blir lite lös i magen… Säger inte mer än så… 🤢´Men det tar vi med blöt frotté enklast.

pia-app
1

Vi passade på med en av våra skyggisar när han var inne och kastrerades. Han blev tvättad,fönad och fick klorna klippta när han sov och vaknade upp som en ny katt utan att veta om något.

Katthemsmatten
1

#19 Det är nog det bästa just för skyggisar 🙂

Medarbetare Hittekatter iFokus

Issa
2

En rolig episod angående bad. Jag skulle hjälpa en väninna bada hennes hittis. Jag var fullt beredd att katten skulle sitta ända upp i taket. Han var creme och vit och det vita var grått av smuts. Han fick sitta på en upphöjning i badkaret och jag tog duschen och snabbt blötte hela katten utom huvudet. Av erfarenhet vet jag att en katt lugnar sig när den blir genomvåt. Ingen reaktion. Jag avfettade, sköljde, tvättade med kattschampo och sköljde noga. Så tog jag 4 Plutodukar och kramade ur vattnet så han blev halvtorr, sedan sveptes han in i en stor badhandduk. Han satt blickstilla under proceduren och inte ett ljud han sa. Tänk vad man kan bedra sig! Han var nog den snällaste katt jag badat någonsin. 😃

Procat
0

Hur jag tvättar mina katter som alla är rädda för vatten:

Först stänger jag dörren till badrummet så att katten inte kan springa iväg. Sen doppar jag honom/henne i varmt vatten i ett kärl där han ryms helt och hållet med lite kattschampo i. Under tiden när katten är i vattnet upp till öronen, tvättar jag med handen så mycket jag kan/hinner. Jag har förstås gummihandskar och långärmat på mig. Sen låter jag katten springa fri i badrummet medan jag riktar handduschen med varmt vatten mot henne/honom och sköljer medan katten kan röra sig fritt i badrummet. Slutligen torkar jag katten med en stor handduk och låter honom/henne vara inne åtminstone 12 timmar efteråt. 

Den här metoden brukar funka bra!