Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketterkattsjukdomarkattens-beteende
Läst 1232 ggr
Alexej
15

Är så happy

Kom just tillbaka från veterinären med en hona, ca 2-3 år som vi fångade in i höstas med 3 kattungar på soptippen.

Hon hade clamydia och jag fick avmaska henne 3 gånger innan alla mask försvann. Nu efter jul märkte jag att hon drack och kissade mycket och hade lite ruggig päls. Hade en tid för 4 veckor sedan som jag akut fick ändra. Sedan kom jag inte riktig igång utan tänkte: kanske jag inbillar mig för vissa dagar var det inte mycket kiss. Och jag var nog rädd för diagnosen, nånting med njurarna som inte går att behandla.

Men nu var jag där iaf för provtagningar. Och alla värden var jättebra förutom att hon har diabetes. Nu får hon en insulinspruta om dagen och kanske bli tam samtidigt. Och jag är jätteglad för egentligen trodde jag att jag skulle åka hem med en död katt.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

martdat
1

Så skönt! även om diabetes inte ´är roligt .

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Alexej
4

Men mycket lättare att behandla än tex skadade njurar eller levern. Diabetes kan också bli så bra att ingen behandling behövs. Veterinären trodde att hon hade fått det genom stressen på tippen/infångandet så att chansen då är stora att "det" försvinner igen.

Hon hade också torra trampdynor, enligt veterinären också ett tecken på diabetes.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Lena
3

Ja diabetes är inte så ödedigert för katter. De brukar svara bra på insulinbehandlingen och kan bli friska efter ett tag. Något som skiljer katter från människor i det avseendet! 

Skönt att du fick veta vad det var och att det inte var värre.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

carlas
1

Lilla Skruttan! Och en levande misse med hem - istället för ngt annat. Gläds med dig och er!! ❤️❤️

Har bekantingar med diabeteskatter (+ diabetes). Pyssel och oro men lever gott.

Sidentass
1

Men så roligt med så positiva besked, gläds med dej Alexej!:-)

Katthemsmatten
2

Vad roligt att det 'bara' är diabetes.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Maria P.
3

Förstår din glädje och glädjer mig med dig, Alexej 😃.

Jag har en diabeteskatt. Det är inte alls jobbigt. Hon får sin insulinspruta varje dag, vilket tar ca. ett par minuter att ge, och äter diabetesmat. Hon mår ypperligt. Världens gladaste, vackraste och snällaste kattös är hon. Och jag stoltaste tvåbenta mammys, förstås ❤️.

KattkoloninBotkyrka
0

vad glad man blir att det inte var nåt allvarligare🥳❤️

~~Hemlösa Katter i Nöd~~
www.facebook.com/Kattkolonin.Botkyrka

sagan
0

1# Många som börjar ge Mjau mjukmat (konserver)/barf till sina diabeteskatter kan sluta med insulinet om ett tag. Man fortsätter ge Mjau resten av kattens liv då. Kommersiella diabetes foder innehåller tyvärr en hel del kolhydrater vilket en som har diabetes bör undvika helt om möjligt. Då oftast kolhydratintaget samt övervikt gör att dem får diabetes i första taget.

En väldigt bra sida att läsa http://yourdiabeticcat.com/

Gatukorsning
0

Åh vad glad jag blir för din skull Alexej! Känner igen den där känslan av att faktiskt få med sig en levande katt hem. Kände precis samma sak när Leon opererades sist, jag trodde aldrig att han skulle klara narkosen med hans förutsättningar.

Det är en sådan fantastisk känsla i kroppen bara att få med sig katten hem igen!

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

Alexej
0

#9 Ja, det stämmer. Hade tidigare en diabeteskatt och googlade mycket för jag kunde inget om det. Och dt är så att diabetesfoder innerhåller alldeles för mycket kolhydrater, ibland mer än vanliga torrfoder. Bättre att ge en diabeteskatt mycket burkmat och barf.

I Tyskland finns forum bara för diabeteskatter och där lärde jag mig mycket. Tyvärr har jag glömt det mesta nu. Får läsa på mig igen. Men i Tyskland finns ett torrfoder som är helt utan kolhydrater.

sagan
0

#11 👍