Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettsajten
Läst 3442 ggr
anebit
0

Kattras? i hittekatt

Är det någon som är duktig på att se vad det kan vara för kattraser i min dotters hittekatt Olga.   Vi tycker inte att det bara ser ut som en vanlig huskatt. Hon har även lite plattnos. samt ENVIS orädd & social

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

supermoccine
0

Är det viktigt? Blev lite less på en av våra grannar som hela tiden skulle prata om att det var lite raskatt i den och den katten och att de på något sätt liksom var lite "finare". Hon sa faktiskt rent ut "han har så fin päls, måste vara någon raskatt där i bakgrunden". Dock inget om vilka specifika raser hon tänkte på. Knasgranne. Fast de verkar ju bry sig om sina katter och även de hemlösas väl och ve, så helt dumma är de inte.

martdat
0

De flesta katter som inte är bruntigre är väll nån form av korsning nånstans, elr har jag fel,? är ingen hejare på kattraser, jag tänker nog i såfall på russian blue nånstans, långt bak ,då den är blå… men det är bara en spontan tanke..Har två blå katter här hemma, de kallar jag för huskatter,,, Men visst är hon fiin din kisse vad hon än har för påbrå.

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

sugar
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ingen ide´ att spekulera om det är raskatt eller ej i katten. Det kan man endast om det finns stamtavla eller om någon fött upp raskatter utan att registrera dom. Vad gäller fin päls så har inte raskatter finare päls än huskatter. Löjligt att spekulera om raskatt eller ej. Jag har haft raskatter i över 30 år samt huskatter. Jag ägnar mig nu åt stödhemskatter. ALLA stödhemskatter jag har och har haft har underbart fina pälsar. Om det är raskatt eller ej har ingen betydelse. Man älskar katten oavsett bakgrund. Alla huskatter som jag har haft här har haft ett underbart temperament. Jag har erfarenhet av att inte alla raskatter har det.

Dessutom är inte katten på bilden platt. Skulle det vara något positivt? Många övertypade katter har andningssvårigheter. Och jag ser inte det annat än negativt för dessa katter.

Bifogar bild på platt kattunge som blev ännu plattare som vuxen

Sugar

kattlover
0

Lustiga kommentarer ni kommer med.  Jag tolkar inte alls Anebits inlägg som att hon föredrar om katten är av fin ras.  Inte någonstans står det att det är positivt om katten är plattnosad.   

Det kan väl vara intressant att veta om det är ngn speciell ras katten har i sig och inte alls för att man tycker att det är finare med en raskatt.   Eller?? 

Jag är usel på kattraser så tyvärr kan jag inte hjälpa dig Anebit, men det är en väldigt fin katt din dotter har!

MariannE11
0

jag erkänner att jag är väldigt nyfiken på mina katters okända bakgrund…inte för att det skulle göra mina katter bättre för dom är redan bäst….men ser jag något om skiljer min katt åt från andra så vill jag försöka forska i vad det kan vara..skulle göra vad som helst nästan för att få veta vad som hänt dom innan de kom till mej..

min hankatt Bruno ser annorlunda ut med sitt orientaliska huvud….uppriktigt sagt trodde jag att han var totalt heltokig för han inte gick ihop med de tre andra jag hade då….hade väldiga bekymmer med att försöka få katterna att gå ihop utan slagsmål… älskade ju alla 4….en dag läste jag om abessinier och hur dom är…. då trillade min polett ner… jag är övertygad om att han har abessinierblod i sej… det gör honom inte mer älskad men jag förstod mer varför han är som han är… han ÄR normal….så jag har lärt mej att hantera honom som han vill…. förstår honom bättre… han behöver betydligt mer uppmärksamhet än de andra… han gillar fortfarade inte två av de gamla.. den tredje kan konsten att försvara sej… men det är sällsynt nu att han flyger på dom andra 2….och han har fått en lekkompis i den ssit tillkomna Julia som bättre matchar honom från de övriga soffpotatisarna…så det som var oro i mitt läger förut har lugnat ned sej för att jag som matte fattat mer…

kan tyvärr inte hjälpa dej Anebit….är ingen expert…du har ingen profilbild på kissen så andra utifrån det kanske bättre kan gissa

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

elena
0

Vet inte heller så mycket om raser trots att jag har en själv. Kan förstå att man är nyfiken vad det kan vara för ras i.

Min raskatt bodde hos uppfödaren tills han var ca ½ år. Han gick inte ihop med deras hundar och skulle avlivas. Så kom han till mig!

anebit
0

Tack #4  och #5   Blev faktiskt lite ledsen över #1 och #3  svar, väldigt negativa och påhoppande utan orsak….

"supermoccasine" det är inte alls viktigt och jag har aldrig sagt att jag tycker det är finare med raskatt. Har aldrig haft nån utan har en riktig bondkatt från landet. Tycker om alla katter.  Var bara nyfiken.

#sugar" Det är ej min katt utan min vuxna dotters som har egen familj.  Jag spekulerar ej om det är nån raskatt och ej heller skriver jag att hon har  finare päls än andra. Var har du fått det ifrån?  Jag menar inte heller att hon är platt som en perser utan lite lite trubbnosig. Vad har du fått ifrån att jag skulle tycka att det är positivt med platt nos?  Tycker oxå att det är negativt .

Vi är bara lite nyfikna på hennes bakgrund eftersom hon är en hittekatt.  Vi älskar henne redan så mycket så vi kan ej älska henne mera oavsett hennes bakgrund……

Hoppas att missförstånden är utredda nu. Vill ej bli påhoppad utan orsak… 

Bifogar en profilbild, lite dålig men den enda jag har.

Hawknestgrove
0

Åh, så vacker! vilken näslinje! Den där lilla bullen på näsan har både Arne och Ebba. Esther däremot, har en näpen liten uppnäsa. Och så håller vi en trevlig ton härinne.  vädret är tillräckligt grått och trist utan att vi behöver förmörka våra sinnen också. vi är ju alla vänner härinne med samma syfte och mål, eller hur? Att irritera sig på en sån här snäll fråga, som anebits fråga, tycker jag på ren skånska är glyttigt.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

AnneN
0

Skulle tro att de flesta huskatter/blandraser har någon stans i släktledet en renras i sig

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

karins
0

Vilken snygg katt annebit! Håller med Gunilla här. Det var väl bara en kul att veta fråga! Eftersom den är blå kanske den har lite Russan Blue i ådrorna. Är heller ingen expert på kattraser.

MariannE11
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

jättefin kisse… är tyvärr fortfarande ingen expert på raser….

tråkigt att du blev missförstådd…. men jag tror vi alla har "akilleshälar" som kan sättas igång för ord som får en annan innebörd hos en annan än dom har..men tycker ändå man får hålla sej snäll…

kan tillägga att i mitt Brunofall så har jag av två st "främlingar" som inte hört Brunos historia direkt frågat om han är abessinier… så det gör mej mer övertygad om att han har en del i sej…. ska väl sjutton i mej kanske skicka en bild på honom?…

kan dessutom tillägga vad som fick mej att skratta för ett bra tag sen… en fd jobbarkompis pratade om sin tjejs raskatt…. det visade sej att det var en korsning mellan perser och något annat… så alla ser vi olika på saker..

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

supermoccine
0

#/7 För att förtydliga, jag irriterar mig på min granne, inte på anebit. Dock blev jag påminnd om min irriterande granne som sade det där just häromdagen. Det är ju helt ok att undra, så länge man inte lägger värderingar som dem. Inget illa ment med andra ord.

P.S. är helst ingen "moccasin" D.S.

Jenna-Gun
0

Det där med raser är jag inte alls hemma på.

Alla katter är lika goa.

Sidentass
0

Är helt övertygad om att inte Anebit lade ned några som helst värderingar i hennes undran, en sådan fråga skulle jag också kunna tänka mej att ställa..helt enkelt för nöjes skull..tror nog att vi alla är överens här inne om att alla katter har samma värde..rutiga, randiga..svarta, gula, med som utan päls;-)

Sidentass

anebit
0

#12 Sorry för stavfelet  "supermoccasine"….  Det är OK!  Lätt att det blir missförstånd i trådarna.   Tack för svaret. Glad

Jenna!  Så sant så sant  alla katter är goa oavsett ras. GladKyss

Hawknestgrove
0

då är vi alla glada och goa igen? Bra! Där ser man, hur knasigt det kan bli med kommunikation som bara har en kanal åt gången!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

supermoccine
0

#14 Nej, vi är ju inte SKS som tur är :)

#15 Tss.. "supermoccasine" :) Mitt nick är visserligen "supermoccine", men ibland verkar de populära att dra fram de där mockasinerna. "cine" som i "cinema" annars..

anebit
0

Hi HI Hi Hi Hi  Blev fel iaf.    Ooooops! Förvånad      Nu skall jag försöka    "supermoccine"   Ingen moccasin nu, dom får du ha på fötterna. Skrattande

sugar
0

anebit

Jag ber om ursäkt om det känns som ett påhopp. Kanske jag uttrycke mig fel det var inte meningen. Jag tycker om alla katter oavsett ras eller färg. Jag gör inte skillnad på ras eller huskatt. För mig har alla samma värde känslomässigt. Jag tycker att alla katter är underbara, alla har sin egen personlighet.

Det var inte meningen att någon skulle ta mitt inlägg som ett personligt påhopp.

Sugar

vanessa
0

När jag tittar på din katt så ser det ut som en huskatt. Ser ingen ras i den. NOsen ser ut som nosar gör för det mesta på kissar. Det som gör huskatter så speciella är att de kan se ut på miljoner sätt och färger. Gå gärna in på www.djurhjalpen.nu och se alla grå katter! De flesta är större, men de har varit okastrerade hankatter i en koloni. Honkatterna är yngre och smidigare (de flesta från samma koloni, så gissa vilka som varit deras pappor :-)). Men tjusig, det är hon. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

anebit
0

Tack Vanessa!   Vi tyckte bara att hon var så olik våra och andras huskatter även i sättet. Men det är väl som med människor , alla är inte stöpta i samma form…….

Även tack till sugar.  Det är OK!

maggan47
0

Finns säkert lite raskatt i bakgrunden, som hos så många av våra hittisar, russian blue, är det närmast jag tänker på, har själv 2 hittisar, som till och med en uppfödare sa, om Flisan, vilken bra typad skogkatt, vilket hon inte är, eller kanske, utefödd som hon är, vet ingen hennes bakgrundKyssMaggan47

rulda
0

jag tycker att det är  kul och få fram lite mer om färger och raser även i våra huskatter.
Min gammelkatt Lucas såg ut som en russian blue. När vi tog honom till vetten så utbrast hon "oh vilket vackert exemplar av en russian blue" nee sa vi… det är en huskatt :)
Jag har en bild i en kattbok på en ocikatt som är så lik Trötter!

Alla katter är lika mycket värda! Jag älskar mina missar otroligt mycket och skulle inte byta dom mot vilken (ras)katt i hela världen!
Men jag tycker det är så kul att läsa om katter och raser. Och när jag ser en bild på en raskatt som påminner om mina så ler jag stort och tänker att vist var dom lika men mina är mycket finare ändå!
Men jag vill veta allt om mina kissar och då är det kul att kunna tänka "oj! dom är jättelika hans farfarsmor kanske var av den rasen"