Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkastrering-idmärkning-vaccination
Läst 1900 ggr
Torparmor
2013-02-08 17:22
6

Länsstyrelsekampanj

Länsstyrelsen i Västmanland drar igång en kastreringskampanj under marsmånad med subventionerat pris för alla kattägare i Västmanland. Man går oxå ut med 2 sidor information om vad som gäller för alla som äger katt oavsett det är innekatter, utekatter eller ladugårdskatter

Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Fridaybrew
2013-02-08 17:28
0

/Fridaybrew

Katthemsmatten
2013-02-08 17:28
0

Tack för att du la upp infon även här!

Medarbetare Hittekatter iFokus

Katthemsmatten
2013-02-08 17:29
0

#1 Läs den bifogade pdf.en. Det verkar som om de inte hunnit uppdatera hemsidan ännu.

Fridaybrew
2013-02-08 17:31
0

klart jag läste den bifoga pdf:n det var ju DÄR jag fick tag i webadressen jue lol

oavsett hoppas de uppdaterar sidan så man slipper en pdf som ser ut och kommit från 1985

/Fridaybrew

Torparmor
2013-02-08 17:37
2

#4 Lst:s infoblad är faktablad inte säljblad och dessutom blir färgtryck dåligt när det måste scannas i svart/vitt med lågupplösning för att klara filstorleken. Tror den info som står att läsa är viktigast

majvi
2013-02-08 18:15
1

Jag önskar att fler länstyrelser skulle göra samma sak

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Lena
2013-02-08 18:17
3

Det var en positiv nyhet och första gången jag hört talas om att en Länsstyrelse jobbar på det här konstruktiva sättet! Det kanske finns hopp trots allt. Verkar som de ingår i ett EU-projekt vilket är riktigt bra då vi har mycket att lära av andra länder i det här avseendet.

#4 Det är väl ändå innehållet som är det viktigaste och inte layouten. Så tänker i alla fall jag.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Alexej
2013-02-09 09:01
0

Antar det är det här men frågan är om det är aktuellt. Problemet med hemlösa katter och avlivning är väl detsamma överallt.

http://www.lansstyrelsen.se/vastmanland/

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Torparmor
2013-02-09 09:16
0

#8  Vad menar du med aktuellt? Infobladet kom ut igår och gäller mars 2013

[eskils]
2013-02-09 13:16
1

#9 Var hittade du infobladet? Det finns inte på Länsstyrelsens i Västmanland hemsida i alla fall, vad jag kan se.

Jättebra idé annars med kastreringsrabatter, ett föredöme för andra Länsstyrelser!!!

Även föredömliga tips på hemsidan:

"Några saker du bör tänka på när du har katt eller funderar på att skaffa katt:

• Kommer jag att vilja ha katten även när den vuxit upp från gullig kattunge till vuxen katt?
  • Har jag tid för katten? Kan jag aktivera och umgås med den tillräckligt mycket?
  • Har jag råd med foder, kattsand, veterinärvård, försäkring, kastrering, vaccinationer etc?
  • Kommer jag att ha den som utekatt eller innekatt? Alla katter, framför allt utekatter, bör id-märkas och registreras. Katter som inte ska användas i avel bör kastreras.
  • Har jag grannar som inte vill att katten vistas på deras tomt/egendom? Vad säger fastighetsägaren/ hyresvärden/ bostadsrättsföreningen om att jag har katten lös utomhus?"

(min fetstil)

[eskils]
2013-02-09 14:44
4

Roade mig med att göra en liten jämförande studie av de 21 Länsstyrelsernas hemsidor, för att få en fingervisning om hur kattvänliga de verkar vara.

Tittade under den stora fliken Djur&Natur, sedan avdelningen Djurskydd om det fanns någon rubrik där om katter över huvud taget.

Resultat:

En ros till Länsstyrelsen i Västmanland, som har rubriken Hundar och Katter. Bra information om katter.

En ros till Länsstyrelsen i Värmland, som har rubriken Omhändertagna katter, där de hjälper till att hitta ägare till bortsprungna katter.

En tistel till alla andra Länsstyrelser, som inte har någon avdelning om katter.

Två tistlar till Länsstyrelsen i Stockholm, som helt saknar både den stora fliken Djur&Natur och rubriken Djurskydd! Man kan dock söka fram Djurskydd.

Två tistlar även till Länsstyrelsen i Västra Götaland för deras projekt med rubriken "Bondkatter - information och extra kontroller 2012". Låter inte direkt som om man arbetar för att höja kattens status…

Torparmor
2013-02-09 17:59
1

#10  Nej, har sett att den inte finns på hemsidan än. Jag fick den hem i brevlådan

Katthemsmatten
2013-02-09 18:16
1

#12 Det är ju jättebra att man budgeterar för en fysisk kampanj. Då har man större chans att nå dem som inte redan är "frälsta" och är medvetna om att det finns en länsstyrelse med uppdrag att se till djurskyddet och som heller aldrig skulle fundera på att kastrera sin katt. Dessvärre finns det allt för många som översätter sin egen sexualitet till kattens känsloliv och därmed inte fattar att det inte är samma sak. Katten är enbar ute efter att fortplanta sig.