Färg/teckning?
Undrar hur man kan kalla färgen/teckning på denna kisse?
(En av kattungarna som vi plockade in från Högsboindustriområdet)

/Miranda

Ser ut som en smoketabby :-). Finns den benämningen… /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

ingen annan som vet?
/Miranda

Jag är urdålig på färger, men kallas inte en sådan katt för tickad? Bruntabbytickad kanske
Nej jag vet inte, men söt var h*n iallafall
Ställ frågan hos uppfödarfolket i SKS-forumet. Där fick jag veta att min Smilla är Blåtabbymaskad med vit fläck, det ni. En sådan katt har inte ni minsann.
Ständig uppassare till griniga Luffar´n, Snygga Smilla, Busiga Mina, Skygga Tingeling, Charmören Flea och hunken Roffe.
Volontär på Stockholms Katthem
www.katthemmet.nu www.svekatt.se
smoketabby finns inte..Jag är smoke/silverperseruppfödare
är katten smoke har den inget mönster, däremot finns silvertabby. men denna kissen är inte silver. den ser ut att vara bruntickad.

#4 HA jag hade rätt….Den är tickad. Tack Naquita
Ständig uppassare till griniga Luffar´n, Snygga Smilla, Busiga Mina, Skygga Tingeling, Charmören Flea och hunken Roffe.
Volontär på Stockholms Katthem
www.katthemmet.nu www.svekatt.se

Bruntickad, okej…. Tickad, vad betyder det,
att han är mörk över kroppen?
Jag är också dålig på färger och hade aldrig sett denna färg förut…. men gillar den skarpt!
tack Naquita!
/Miranda
Tabby= fläckar typ
tigre= ränder
spotted: prickar
tickad: ser "viltfärgad" ut
här finns en bra förklaring, dock finns inte tickad på bild:

älskar "viltfärger"!
Är det ovanligt med tickade katter?
/Miranda
Ja viltfärger är mkt ovanliga på huskatter, men precis som silver och maskning blir det vanligare ju mer "backyardbreeders" av blandraser det dyker upp och okastrerade sådana samt raskatter utomhus.
färgen finns mkt på abssenier och somali

hehe jadu vanéssa de där är så långt från tabby man kan komma. tigré är översta, understa är svårt o se om det är tigré lr spotted lr agouti(obestämt mönster, många huskatter har alla sorters mönster i sig))

Husar, som denna unga herre heter har på de 2 veckorna han varit hos mig blivit allt mindre mörk och istället så kommer det ljusa fram mera. Han är väldigt vacker och väldigt mycket katt. Min sambo kallade honom den lilla råttan när han kom rusandes över hallgolvet…vi funderade på om vi skulle pissa i hans mc-boots men det blev istället en klassisk head-flap…så nu kallar sambon honom den lilla mörka…:-)
Här kommer en till bild på Husar.
Hälsningar Efvis
ja, det ljusa(rufism) brukar bli ljusare och mer ju äldre kissen blir.

§16 Betyder inte rufism att det finns röda anlag?
nej rött och rufism är inte samma sak
Häftig, då är min ena katt inte mer en vanlig huskatt, han är agouti!
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Men inte betyder väl rufism att färgen blir ljusare?
Ja, du har så rätt så..jag som var trött igår
Rufism är ett anlag som gör att mönstrade katter blir väldigt varma i tonen. Kan göra att vanliga blåaugotikatter ser paddfärgade ut för att dom är så röda i tonen. men rött och rufism är två helt skilda saker.
mina små stödisar har ganska mkt rufism, bl.a den kända tegelföärgade nosen hos brunmönstrade kissar. de såg nästan ut som paddor som små, men nu har rufismen "jämnat ut sig" och ser bara varmare ut jämfört med det andra bruna på katterna

Jag har en hona som är silvertigrerad och hon har en beige fläck på bröstet som ibland blir större och det ser nästan lite rött ut och jag har fått veta att det kallas rufism.
#23 har du ngn bidl på henne? är katten silver och dessutom hona kan den ju vara padda utan att et knappt syns, silver är lömskt. annars är rufism väldigt vanligt hos silverkatter.

Ja , sista bilden var ju klockren rufism:)
fast det KAN vara paddfläckar oxå, det var ju rätt stora mängder rött. vilka färger har hennes föräldrar?

Jaa du om jag det visste. Hon hittades som liten kattunge i en jobbarkompis trädgård. Hon ser ut som en korsning mellan perser och huskatt men hon har också en lookalike som är brittiskt korthår. Normalt har hon bara en fläck på bröstet men när jag bytte fodret så blev hela magen likadan. Jag har mest kort på henne som liten men de har jag inte i datorn.
aha då är det missfärgningar,så kan det bli med vissa foder..:(

Ja fast fläcken på bröstet har hon haft hela tiden oavsett vad hon har ätit så den beror inte på fodret.
ja, den första fläcken lär vara rufism..men det som kommit efter foderbytet är antingen mer rufism om hon inte utvecklat färgen färdigt, lr missfärgningar

Molly hälsar och undrar varför ingen har uttryckt sin beundran för hennes skönhet
, hon är nämligen van vid att folk gör det. Ibland tror jag att hon tror att hon heter "söt katt" i stället för Molly 
Förlåt, söta Molly! Du är toppenvacker! Arne friar, men han är väl inte mycket att ha till friare, hahaha! Blomma till Molly!

The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

§34 Hahaha, nej hon är väl inte mycket att ha som fästmö heller numera. Sanningen att säga så ÄR hon riktigt riktigt söt men hon gör sig bättre i verkligheten än på bild.