Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketterkattsjukdomarkattens-beteende
Läst 6227 ggr
Liz-arden
2012-12-06 14:32
0

Problem med döva katter?

Jag fick höra om en kull med kattungar som alla är vita och alla är också döva. Det har varit svårt att hitta hem till dessa pga dövheten.

Min fråga är hur döva katter skiljer sig från hörande?

Följer fler problem med anlaget för dövhet och vit färg?

Hur fungerar de med andra katter som hör?

Ni som har erfarenhet av döva katter får gärna berätta mer.

Katthemsmatten
2012-12-06 14:34
3

Döva katter brukar inte ha mer problem med andra katter än hörande, vad jag har kunnat se. Släpp inte ut katten eftersom den inte kan höra och därmed kan fly i tid vid behov. De är ofta mer högljudda än hörande katter, men i övrigt har jag inte noterat några skillnader.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Alexej
2012-12-06 18:09
2

Ja, det är det viktigaste. Vita döva katter får aldrig blir utekatter. De blir påkörda direkt. Annars är det inga problem. Är nog värre när katten är blind.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Silvestris
2012-12-06 21:28
7

Jag har fött upp en döv katt och han skiljde sig ärligt talat inte så mycket från de andra. Han hade nog väldigt stor hjälp av sina hörande syskon (och vuxna katter). Man kan ju inte riktigt kommunicera med dem på samma sätt, man får lära sig att använda sig av vibrationer i ytorna katten befinner sig på istället för att ropa. Jag stampade två gånger i golvet när det var dags för mat. Klappade på soffan innan jag satte mig ned om han låg och sov där (för att inte överraska honom). Jag såg till att han såg mig innan jag klappade honom eller plockade upp honom i famnen. Han bor idag med två katter och en hund. Hur trygg och mysig som helst.

Ett problem (som jag aldrig upplevde) kan vara att den döva katten inte hör sin egen röst. Därför kan de bli överdrivet högljudda.

Men särskilt handikappade blir de absolut inte.

Silvestris
2012-12-06 21:29
0

Och nej, inga andra problem följer med vit färg (förutom att hålla katten renFlört).

[sakring]
2012-12-06 22:10
0

# 2 Det behöver de inte var döva för att bliGråter

Lena
2012-12-08 16:26
0

Jag har tidigare haft två vita katter. Ingen av dem har varit döv. Däremot har de varit känsligare än våra andra katter. Både dog tyvärr på tok för tidigt (8 och 12 år) i leversjukdom.

Känner en vit katt nu som är döv. En kattunge som släktingar har. Den uppträder som andra katter tycker jag. Busar och lekar. Det jag har märkt är att han jamar högre än vad som är vanligt.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Solitaire
2012-12-08 19:09
1

Jag födde upp en döv vit perserunge en gång. Märkte inte ens att han var döv, utan det upptäcktes i nya hemmet. De skulle dammsuga, och kunde inte förstå hur kattungen kunde sitta helt oberörd ovanpå dammsugaren!

Instämmer med övriga här; det är inga problem med dessa katter utom att de förstås inte ska vara utomhus utan övervakning.

Att en hel kull drabbas är ovanligt. Är man helt säker på att de verkligen är döva? Det kan vara svårt att avgöra på små kattungar ibland.

Tyrisen
2013-02-05 09:34
1

Visst är det så att anlaget för dövhet hänger ihop med vitfläck, och att det då även är högre risk att katter som är delvis vita är döva? Hänger det ihop även med nedsatt hörsel (alltså ej totalt döv)?

Jag bara funderar för vi fick hem en jättefin liten tös från katthem för några dagar sen. Vi har reagerat på att hon inte riktigt verkar fatta vart ljudet kommer ifrån ibland, hon tittar åt fel håll.

Självklart kan en katt ha dålig hörsel oavsett men hon är till större delen vit, med brunspotted fläckar på rygg och öron. Får kolla med vet. om det inte verkar vara något vi inbillar oss, såklart.

www.kattstatus.se - Allt du behöver veta om katter

Stoppa BYB!

Tyrisen
2013-02-05 09:35
0

Ska tillägga att det är helt solklart att hon hör dock, men funderar på om vänster öra är lite nedsatt.

Stoppa BYB!

Katthemsmatten
2013-02-05 09:42
1

Har inte hört att vita katter över lag är döva eller har nedsatt hörsel. Har för mig att det är 'odd eye', dvs ett blått och ett gult/grönt öga som indikerar dövhet.

Ni som är bra på genetik, kan ni inte reda ut detta för Tyrisen och mig?

Alexej
2013-02-05 10:13
2

Helvita katter kan vara döva oavsett ögonfärg. Men finns det lite svarta hårstrån nånstans är de hörande.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Tyrisen
2013-02-05 10:21
0

OK så om hon är döv på nåt öra eller hör dåligt så hänger det inte ihop alltså. Odd-eye har inte med dövhet att göra alls eller? Tycker man hört det så mycket, som Katthemsmatten säger. (Bara av nyfikenhet, hon har gula ögon båda två).

Stoppa BYB!

Sturken
2013-02-05 15:33
2

Det är helvita katter med blå ögon som kan vara helt döva. En odd-eyed katt med ett blått och ett öga, kan vara döv på den sidan som det blå ögat är på.

Tänk på att detta gäller helvita katter. Om katten har några hårstrån med färg är katten hörande (undantag finns).

Sannolikheten att en helvit huskatt är döv är väsentligt mycket högre än om det vore en raskatt. Uppfödare väljer att endast avla på hörande katter och har därmed fått ner antalet döva helvita katter som föds.

Katthemsmatten
2013-02-05 15:47
0

#13 Tack för klargörandet. Hade inte förstått att det var blåögdheten som var 'varningssignalen' för dövhet.

Alexej
2013-02-05 21:21
0

Jag har haft odd-eyeda jourkatter som inte var döva men kanske var de då halvdöva?

På Wikipedia: Vita katter har en högre genetisk risk att födas döva, i synnerhet om ögonfärgen är blå. Man räknar med att ungefär 80 % av alla vita blåögda katter är döva, och ungefär 20 % av alla vita gulögda. Vita raser som exempelvis Foreign white omfattas inte av denna defekt. Detta har att göra med den dominanta W-genen som ger den vita pälsfärgen.

Tyrisen
2013-02-06 02:31
0

#13 Tack för förklaringen :)

#15 Uppfattar Sturkens förklaring som hög risk att de är döva på på ena örat, men att det inte måste bli så.

Stoppa BYB!

Sturken
2013-02-06 11:22
0

#15 Jag var nog inte så bra på att förklara som jag trodde Tungan ute

Precis som #16 säger så är det en förhöjd risk att odd-eyed katter med just ett blått öga är döva på det örat som hör till det blå ögat. Och även här menar jag helvita katter. Odd-eyed katter med färg har lika liten risk att vara döva som vilken annan katt som inte är helt vit.

Statistiken som Wikipedia har på dövhet hos vita katter avser huskatter. Jag har för mig att jag har läst att just på raskatter (Norsk Skogkatt etc) har fått ner % till under 10% chans att en blåögd katt är döv.

Jag har nog aldrig tänkt på att gulögda och grönögda vita katter kan vara döva. Där lärde jag mig något nytt. Jag har alltid fått för mig att dövhetsgenen hörde ihop med blåögheten. Glad

Alexej
2013-02-06 13:13
0

#17 Och jag visste inte att det finns odd-eyda katter med färg. Glad De som jag hade var vita och hörande men kanske då ändå med hörselskada. Den ena hade ungar-en helvit som försvann innan den kunde fångas in. Tror att den inte märkte faror i form av bilar eller nåt och kunde kanske inte höra när mamman varnade eller ropade efter ungen.

Silvestris
2013-02-07 20:09
2

Alla vita katter kan blir döva. Teoretiskt kan även vita katter vars vitfläck sträcker sig över öron/ögon-området bli döva eftersom det är samma genetiska mekanismer som orsakar vitfläck som epistatiskt vitt. Olika anlag men samma mekanism.

Det är väldigt svårt att bedöma hur vanligt dövhet är inom de olika raserna eftersom det finns så lite forskning. Jag har en studie som visar att 2/3 av alla vita norska skogkatter är bi- eller unilateralt döva. 35% hos maine coon; 0% hos devon rex, siames och balines; 17% unilateralt döva hos foreign white (se där, de kan bli döva precis som alla andra vita katter trots att motsatsen så ofta påstås); 11% hos perser osv.

Sedan läser man en annan studie och får andra siffror. När Nordiska rexringen gjorde en undersökning angående vita cornish och devons (200-300 katter tror jag låg som underlag) landade det på under 5% dövhet hos devon (de flesta var gulögda, endast en var blåögd) och lite över hos cornish. Jag tror att siffrorna är liknande för alla raser i Sverige eftersom svenska uppfödare är väldigt noga med att inte avla på döva katter.

Alexej
2013-02-07 20:53
0

#19 Det var intressant. Men kan man då lite allmänt säga att 10-15 % av alla vita katter är döva oavsett vilken ras/huskatt?