Jourhem.
Jag har bestämt mig för att bli jourhem åt hemlösa katter.
Jag har vuxit upp med katter och har erfarenhet.
Dock har jag ett bekymmer. Det är en katt som jag ska ta hand om nu, som är en "strövarkatt". Som aldrig haft ett hem. Jag kommer få hem henne i helgen.
Jag har haft kontakt med en man som har matat henne både före och efter hans arbete, hon är social och kommer gärna fram till honom. Men enligt honom så verkar hon bara vara tillgiven honom.
Hur ska jag hantera den här lilla tjejen på bästa möjliga sett, då hon aldrig haft ett hem tidigare? Hur ska jag göra för att hon ska förstå att jag bara vill henne väl och ge henne ett bra hem?
Mycket tacksam för svar!!
Ska du vara privat jourhem eller har du en förening bakom dig? katten måste iaf till veterinären och kastreras, vaccineras och avmaskas med Milbemax. Att ta in en hemlös katt brukar inte vara problem. Katten verkar inte vara hel rädd för människor. Har du egna katter? Då är det bättre med en karantän (tex i badrummet) tills katten är kastrerad, avmaskad och ev skabbehandlad. Det kommer bli bra. Katter är otrogna varelse;) och brukar snabbt vänja sig vid nya matare….
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Om misse inte är van vid att vara inomhus alls så kan det vara bra att ha misse i en mindre del av lägenheten/huset i början. Man kan t ex ha misse i ett enda rum som man inreder med kattlåda, mat- o vattenskålar, några bra gömställen (t ex en upp o nedvänd kartong som man gör ett ingångshål i), leksaker mm. Ha gärna persiennerna neddragna i början ifall misse inte förstår sig på det där med fönsterrutor ännu. Ta bort alla blomkrukor. Jag skulle också undvika att ha textilier i det rummet i början (t ex mattor) för att underlätta för missen att förstå det där med kattlådan. Jag skulle också sätta in en Feliway doftavgivare för vägguttag i rummet redan från start, för att förmedla till misse att det här är ett tryggt och bra ställe för katter.
Är misse skygg och orolig och fräser så låt henne få vänja sig vid den nya miljön i lugn och ro. Lämna henne MYCKET ifred de första dagarna med andra ord. När du är i rummet så fokusera på annat än på misse i början. Gör det du måste i rummet (fyll på mat o vatten, gör ren kattlådan etc), men försök att själv vara "så liten" som möjligt. D v s sitt gärna ner/sitt på huk o s v.
Om du möter misses blick så blinka långsamt, gäspa och vända bort huvudet. På så sätt signalerar du att du är ofarlig. Prata gärna med missen. Undvik att stirra katten stint i ögonen.
Bygg upp rutiner. Rutiner är ofta A och O när man jobbar med skygga/otrygga katter som jag har uppfattat det. Missen behöver "veta" vad som kommer att hända. "Så här gör vi varje morgon". "Så här går det till hemma hos oss".
Efter några dagar kan du börja sitta mer i rummet och läsa och liknande för att vänja missen vid att du finns i närheten. Sitt gärna på golvet och låtsats som att du är rätt så ointresserad av misse.
Sedan får du nog helt enkelt vänta lite och se hur hon reagerar. Vet du helt säkert att hon aldrig har haft ett hem tidigare? Viss kontakt med människor verkar hon ju trots allt ha haft eftersom hon relaterar till den här mannen som matat henne. Det är i så fall mkt positivt! Du får höra av dig här i tråden regelbundet och berätta hur det går så får vi försöka tipsa dig allteftersom.
Vem vet: kanske är hon tamare än du tror ;-)
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Det låter som en katt som kommer att hitta tilliten även till dig om du följer råden du fått från Alexej och Uppkatten. Du kan väl hålla oss uppdaterade hur det går? Det är alltid lika roligt att få följa en skyggis väg till tryggis.
Medarbetare Hittekatter iFokus