Öroninflammation
Min lilla Kira har öroninflammation. Hon har haft kliande störande öron en längre tid nu. Hon kom till mig som skyggis för ca 9 månader sen. Har varit hos Veterinären för andra gången pga öronen nu. Ska ge Canaural droppar 2ggr/dag i 14dagar. Hon hade precis börjat ligga i mitt knä. Nu sen vi började den här behandlingen ligger hon bara under soffan och är jätteledsen på mig
. Jag tvättar av henne runt öronen med en blöt,varm trasa efter varje gång men hon är mer irriterad i öronen nu än innan vi började behandlingen och pälsen är fettig runt öronen. Har bara medicinerat i 4dgr och det ser redan ut som att hon är på väg att tappa päls runt öronen också. Är det någon som har erfarenhet av Canaural? Borde inte klådan ha stillats nu? Tycker så oerhört synd om henne! Pratade med veterinären igår och hon tycker att jag ska kämpa på ett tag till. Vill bara se om någon har erfarenhet av dom här örondropparna…
Det kan vara så att hon inte tål Canaural. Har hon fått det tidigare också? Enligt tillverkaren ska medlet ha en klådstillande effekt och så fungerar det ju inte i din kisses fall. Hon kan vara allergisk mot preparatet eller ha någon annan bakterie som finns i örat. Bättrar det sig inte nu i dagarna hade jag bett om ett annat preparat. Hon ska inte behöva ha det så kämpigt. Har det tagits odling? Det finns bl a något som heter Betnovat. Detta ska en veterinär komma tillrätta med byt annars. Du bor väl inte i Skåne för då hade Kattens Veterinär i Kävlinge,veterinär Eva Heger, varit den rätta. Hon hjäpte oss med vår ena katt som hade en mycket ovanlig form av öroninflammation där djursjukhus och andras behandling inte ledde någonstans. Hon fick stora krustor i öronen med en bakomliggande öroninflammation. Det tog inte många veckor innan Eva Heger fått katten frisk efter att djursjukhuet och andra ordinerat antibiotika och jag vet inte allt under närmare 7 månader utan effekt.
Nej förra gången använde jag bara Otoclean för att rengöra i flera dagars följd och då blev hon så tacksam lillskruttan att hon blev tam på kuppen. Jag bor i stockholm och tycker att jag har en så bra veterinär att jag helst inte byter,dom har ett väldigt fint handlag och känsla för skyggisar men måste man så måste man! Får ringa veterinären i morgon igen,tycker inte heller att hon ska behöva ha det så här
. Tack snälla för ditt svar! (fick din katt antibiotika i tablettform?)
Min katt fick antibiotika i tablettform under nästan 1 års tid utan resultat. Alla stod helt maktlösa när vi fick tips om Eva Heger. När vi kom till Eva Heger är det möjligt att vi fick ordinerat antibiotika en mycket kort tid även av henne. Det har gått en lång tid nu så minnet är tyvärr inte det bästa. Vi fick ordinerat av henne en salva Protopic 0,1 %. En helt fantastisk salva som snabbt tog bort alla krustor hon fått och gjorde så hon blev helt bra. Min katt hade en mycket ovanlig form av öroninflammation. Vid behov kan jag säkert ta reda på vad diagnosen var.
Tack Snälla du för svaret! Ringer i morgon och hoppas på något bättre.
När det gäller lokal behandling i öron med droppar och liknande är det viktigt att man maserar ordentligt utanpå örat för att medlet ska sprida sig inne i örongångarna som är rena labyrinten på katter. Om man inte gör det har det inte ordentlig verkan. Medlet är väldigt kletigt och katten brukar se förskräcklig ut under behandlingstiden. Det kan göra att de känner sig besvärade och olustiga. Men direkt klåda ska det inte ge. Men just det där kletiga och oljiga gör att katterna ser tunnhårigare ut än vad de är.
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Jag har fått Surolan till en jourkatt och det fungerade jättebra. Som Lena skriver så är det viktigt att du först drar örat uppåt när du droppar i medlet för att det ska rinna ner i hörselgången ordentligt och sedan masserar länge utanpå örat för att få effekt.
Vilken veterinär går du hos?
Jag går hos Sollentuna Veterinärklinik. När jag arbetade på katthem hade vi en liten flicka som också fick den här behandlingen och hon blev bra tillslut. Jag är jättenoga när jag ger dropparna både att dom kommer rätt och med massagen efteråt. Får bara en sån känsla att det gör ont för henne.Hon skakar kraftigt på huvudet så fort man nuddar henne. Hon reagerade ju inte alls så här när jag rengjorde med Otoclean. Nu vill hon inte komma fram så länge jag är vaken,hon som blivit trygg med mig äntligen.Det tog flera månader att få henne att förstå att mina händer var snälla. Känns jobbigt! Ska maila veterinären nu så att dom ringer mig imorgon bitti!
Eftersom du inte får någon effekt, hör om du kan få prova Surolan istället. Den är både antibakteriell, inflammationshämmande och tar bort svampdödande som ofta kommer i samma veva.
Surolan har jag också använt till mina katter. Oftast hjälpt men när det gällde Kajsa fungerade det inte alls.Hoppas nu på det bästa för lilla katten.
Tack snälla ni för kommentarer och råd! Hennes välmående betyder väldigt mycket för mig. Hon har varit hemlös,oönskad,hungrig och rädd. Det är så viktigt att hon känner att hon kan lita på mig. Jag gör mitt bästa för henne!! Uppdaterar om hur det går…
Kan ju som andra skriver vara fel medicin för dessa besvär eller någon form av överkänslighetsreaktion. Ring veterinären imorgon och hör dig för.
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Hon mår bättre idag
. Hon ser ju skruttig ut men klådan och den värsta smärtan har nog släppt. Hon satt i soffan i morse och efter att jag fixat med öronen så lekte vi en stund. Pratat med veterinären och om det blir så där jobbigt igen ska vi åka dit direkt,annars har vi en tid nästa vecka för att se om det blivit bättre.
#12 Skönt att höra att sötnosen mår bättre idag. Kram 
~~Hemlösa Katter i Nöd~~
www.facebook.com/Kattkolonin.Botkyrka
Så bra att hon är bättre i öronen nu! Då har det nog gjort verkan.