Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettutanför-ämnet
Läst 7487 ggr
[eskils]
17

ICA säljer halal-kött!

På påsarna med kycklingfileer i ICA Basic-sortimentet står det att de är förenliga med halal-reglerna. Det innebär ju att djuren slaktats utan bedövning. Då spar man förstås in lite pengar och kan sälja köttet billigare…

På ICAs hemsida står det så här om Basic-sortimentet: "Varorna smaktestas och följer ICAs högt ställda krav på matsäkerhet och etik."

Men vad är det för etik att döda djur utan bedövning???!!! Skäms ICA! Hoppas folk bojkottar dessa varor!

martdat
3

Tack för varningen !

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

ilb
3

Bojkottar redan ICA. Glad ICA Basic = Euro Shopper. Vilken kvalité det är på Euro Shopper vet alla som provat något av det sortimentet. Skrikandes Det här gör det ju knappast bättre!

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14560905.ab

annebeate
8

Halalslakt är vedervärdigt. Stackars djur. Gråter

Silvestris
2

Är det svensk kyckling har den bedövats innan slakt eftersom all annan slakt är olaglig. Kycklingar bedövas med el och avblodas därefter. Detta är en metod som vissa muslimska intresseorganisationer accepterar och enligt dem är alltså all svensk kyckling halal.

Så frågan är, är kycklingen svensk?

Kryddis
8

Den kyckling (och annat kött) som säljs på ICA som halal är slaktad enligt svenska regler för all slakt d v s med bedövning före avblodning/avlivning. De ställer även detta krav för kyckling slaktad utanför landets gränser och samarbetar inte med slakterier som inte vill ställa upp på detta. Enligt ICA görs kontroller för att säkerställa att deras policy och krav för djuromsorg följs (det gäller alltså inte bara halal).
Det enda som skiljer mot svensk slakt är alltså den religiösa biten med uttalande av välsignelse t ex och djuret lider inte mer än ett djur slaktad på "vanligt" sätt då det går till på samma sätt rent tekniskt d v s bedövning på något sätt och sedan avlivning genom avblodning. Det är bara att kolla in på jordbruksverkets hemsida om ni vill veta mer om hur slakt går till.

Trist att sådana här rykten sprids på nätet av rasistiska, främlingsfientliga och islamofoba nätmobbar (absolut inte sagt att TS tillhör någon sådan, för det vet jag inte) och sedan sprids tyvärr propagandan vidare av människor som sväljer det - förhoppningsvis av oskyldiga skäl t ex av oro för och omsorg om djuren.

Mer om detta finns att läsa här:
http://www.jordbruksverket.se/
http://www.ica.se/kundtjanst/vanliga-fragor/

Alexej
12

I Sverige dödades 79 363 083 kycklingar - de kycklingar som ska bli mat - dvs 350 000 kycklingar varje dag.

Enligt djurskyddslagen ska:
Avblodningen måste påbörjas inom 60 sekunder efter bedövning med skjutvapen eller koldioxid och inom 20 sekunder efter bedövning med elektricitet. Avblodning ska utföras genom att båda halspulsådrorna öppnas.

I dag slaktas de flesta hönsdjur maskinellt med roterande knivar som skär av halsen på upphängda och (oftast) elchocksbedövade djur. Då hängs kycklingarna upp och ned i fötterna, vid fullt medvetande . Detta är mycket obehagligt och smärtsamt, inte minst för alla de fåglar som har benskador. Hängandes upp och ner förs fåglarnas huvuden ner i ett elektriskt vattenbad för att de ska bedövas genom en elstöt innan halsen skärs upp och djuren förblöder till döds. Slakten är oerhört stressande för djuren, och det är inte heller alltid som de är bedövade.

Konventionellt slaktas kycklingar när de är ungefär 34 dagar gamla, medan Kravs och EU-märkta slaktkycklingar får leva i minst 81 dagar. Varje år dör ungefär 150 000 kycklingar i transporterna till slakterierna.

#6 Varför drar in invandarefrågor när det gäller ett djurskyddsproblem? Kycklingar som vi äter har haft ett hemskt liv och en hemsk död bakom sig och det är ett djurskyddsproblem. Tyvärr ser många bara den färdiggrillade kyckling och inte hur den levde. Att folk som inte vet hur kycklingar slaktas bli skrämda av ordet halalslakt beror på okunnskap och inte på " rasistiska, främlingsfientliga och islamofoba nätmobbar".

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Lena
3

Äter inte kyckling pga av detta. Får kräkkänslor när jag tänker på de stackars djuren. Hur fasen har det gått och blivit?

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

martdat
4

Har slutat att köpa hem kyckling helt ,. o ägg enbart ekologiska då de hönorna  ska vara garanterade utevistelse på sommarn. men även på ägg har jag dragit ned. tycker kyckling o äggindustrin är under all kritik.

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

[eskils]
6

#5 Kollade i affären igen, det står på påsen att kycklingfiléerna är producerade i Danmark.

#6 Trist att sådana här rykten sprids på nätet av rasistiska, främlingsfientliga och islamofoba nätmobbar (absolut inte sagt att TS tillhör någon sådan, för det vet jag inte) Nej, det gör jag verkligen inte!!!!!!!!!!!! Min tråd handlar om att sprida saklig information i djurskyddsfrågor.

Den kyckling (och annat kött) som säljs på ICA som halal är slaktad enligt svenska regler för all slakt d v s med bedövning före avblodning/avlivning. De ställer även detta krav för kyckling slaktad utanför landets gränser och samarbetar inte med slakterier som inte vill ställa upp på detta. Bra, tack för information, hoppas det stämmer i praktiken också.

För ett tag sedan visade TV ett inslag om halal-slakt. Helt fasansfullt att se, och höra! Trodde faktiskt att halal-kött var något mycket ovanligt, som såldes i speciella affärer, inte stora livsmedelskedjor.

Jag tror säkert att de flesta ICA-kunder är djurvänner som önskar att alla djur ska behandlas respektfullt. Då är det viktigt med korrekt och tydlig information. Ordet "halal-godkänt" som står med små bokstäver på påsens baksida är det nog inte många som upptäcker, och knappast många som vet vad det innebär heller.

Silvestris
5

Tyvärr säljer så gott som alla butikskedjor halalkött i sina större butiker. Coop har en hel del halalkött i frysen.

Jag skulle råda alla att meddela kedjorna om vad an tycker. Själv har jag tänkt föreslå för Coop att sluta sälja danskt fläsk (som de har kampanjer på hela tiden) av både djurskyddsskäl men även av smittoskyddsskäl (det är väldigt vanligt med multiresistenta bakterier hos danska grisar) men jag har tyvärr inte kommit till skott än.Skrikandes

Alexej
9

Det finns skillnad mellan Halalslakt med bedövning innan och Halalslakt utan bedövning. Slakten utan bedövning är värsta djurplågeri och det kan dröja mellan 2 sekunder och 4 minuter innan djuret blir medvetslös.

Halalslakt:

• På de (danska) slakterierna är dessa Medarbetare muslimer.
  • När man börjar slakta och varje gång det har varit paus i slakten läser den muslimska medarbetaren tyst en bön som översatt lyder: ”I Guds namn. Allah är den störste.”
  • Djuret måste tömmas på blod. Det finns vissa vätskor och annat i kroppen som betraktas som orena, bland annat blod, som djuret måste renas ifrån innan man börjar skära i det.
  • Slaktaren ha sett till att djuret, redan innan slakt, har tillgång till hö och vatten.
  • Djuret ska vara vänt mot Mecka. Slaktaren ska ha ögonkontakt med djuret. Ett djur ska inte kunna se ett annat djur dö.
  • Djuret skall vara friskt och utan skador.

Av europeiska länder har Sverige, Nederlande, Polen, Island, Norge, Estland och Schweiz (tillåter fjäderfä utan bedövning) ett totalt förbud mot slakt utan föregående bedövning. Andra länder tillåter bara begränsad slakt utan bedövning. Halalslakt är tillåten i Danmark, Belgien, Frankrike, Spanien, England och Irland.

Halalslakt med bedövning innan är inte värre än "normal" slakt. Inte heller halalkött från Danmark är alltid från djur som inte bedövades innan.

- Danska Rouse Poultry skriver: Bönen är i realiteten det enda som skiljer metoden från en normal slakt. Den sker i förhållande till våra egna lagar genom att fjäderfäet hängs upp, varefter huvudet förs genom ett strömförande bad som gör kycklingarna medvetslösa. Därefter skärs båda halspulsådrorna av – antingen manuellt eller med en roterande kniv. De dör därmed snabbt och smärtfritt. De är medvetslösa. http://www.rosepoultry.se/halal-slakt.asp

_- Ivars kyckling, som ägs av Sveriges största kycklingproducent Lantmännen Kronfågel, säljer halalslaktat kött. Ivars kycklingar slaktas i Danmark och importeras därifrån till Sverige. Jenny Fridh är informationschef på Kronfågel:
__Kycklingarna bedövas enligt djurskyddslagar innan själva slakten äger rum. Produktionsbandet vänds mot Mecka och så skärs halspulsådern av och hjärtat pumpar ut allt blod. Processen övervakas av en rättrogen muslim som ber bönen "I Guds namn, Allah är den störste".
_I likhet med Ivars kyckling slaktas Hannes kyckling, Eldorado bröstfilé, Willys kycklingfilé och Coop X-tras kycklingfiléer i Danmark, enligt samma regelverk för djuromsorg och de islamiska religiösa riterna. Samtliga produkter säljs i livsmedelsbutiker över hela Sverige. Även danska Rose kyckling erbjuder halalkyckling i svenska butiker.
http://www.dagen.se/nyheter/halal-slaktad-kyckling-vardag-i-svenska-affarer/

Men hur ska man veta om ett utlänskt djur är slaktad enligt svensk djurskyddslag? Danmark ställer bara krav på bedövning efter snittläggning på nörkreatur….

Alla djur lider vid slakten och har dödsångest. Vill man inte avstå från att äta kött då borde man åtminstone äta svenskt kött eller slaktad enligt svensk djurskyddslag.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Lena
3

Bra med information är det här ämnet så att man inte utan att vara medveten om det bidrar till djurplågeri.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Thaeri
4

Vissa delar i den rent traditionella halalslakten är ju bra mycket bättre än den vanliga svenska industrislakten, speciellt det där om hö och vatten, att djuret ska vara utan skador och att slakten ska ske avskilt från andra djur. Problemet är ju då att de inte bedövar innan, men jämfört med vår industrislakt vetitusan om det är värre.

Nu gör ju inte två fel ett rätt, men traditionell halaslakt (den där djuret inte hängs upp och ner innan då, för det förekommer också) i kombination med bedövning torde vara ungefär så bra en slakt överhuvudtaget kan gå till.

Silvestris
0

Problemet idag är väl att även halalslakten är industrialiserad så den är inte bättre än konventionell slakt på det stora hela. Same same, men utan bedövning.

Thaeri
0

#15, det var därför jag sa traditionell, inte industrialiserad Flört Mest för att visa på att ordet "halal" inte i sig behöver betyda något dåligt.

Nu blir ju inte det jag föreslog så stor skillnad från svensk gårdsslakt iofs, men ja…

Alexej
3

#14 Precis! Är lite trött på att folk tror allt som har med muslimer och Koranen att göra är dåligt. I Koranen ingår respekt för djuren, något jag saknar i kristendomen.

En del muslimer äter griskött och bryr sig inte om slaktmetoden, andra vill ha Halalkött men accepterar bedövning innan, andra vill ha Halalkött utan att djuret blev bedövad innan. En bedövning anses som skada med risken att djuret inte blöder ut helt.

Så en Halalstempel betyder ingenting utan vill man äta kött borde man äta kött som är slaktad enligt svenska djurskyddslagen. Era billiga fläaskfilé från Danmark kommer iaf från grisar som inte blev bedövade innan slakten.

Jag har jobbad på en hönsfarm - något jag ängrar idag. Det var värsta djurplågeri med många döda och skadade höns. Kannibalism förekom hela tiden.

Titta på Youtube, där ser man filmer hur kyklingar hängs upp i ackordarbete. 350 000 varje dag. Kyklingar har starka halsmuskler och många lyfter huvudet och hamnar inte i det elektriska badet och blir inte heller halshuggen utan styckas sedan utan bedövning.

Har man sett hur kyklingar hanteras innan och vid slakten vill man inte äta kykling mer hur gott det än kan lukta i affärer med grillad kykling. Inte jag iaf.