Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketttips-råd
Läst 4525 ggr
Erika08
2013-01-22 13:00
2

Trafikvett?!

Min man och jag tog hand om en vildkatt, välkomnade den i vårt hem och fick den tam. Katten är en liten hona, på dryga 7 månader. I början hade vi henne bara inne för att hon skulle bli vana med oss. Småningom började vi sakta vänja henne med ett liv som utekatt igen, med god framgång. Katten kommer när vi lockar, hon vet tydligt var hon bor och har aldrig varit borta längre stunder. Men, problemet är att hon inte verkar ha mycket av trafikvett… Så det är lite med hjärtat i halsgropen man släpper ut henne ibland, då man har sett hur hon beter sig bland bilar. Hon verkar ha änglavakt…Här vill jag också understryka att vi inte kommer att göra henne till innekatt igen, eftersom jag ser hur hon trivs och vill vara ute. Hellre en lycklig katt! Så har någon nåt bra tips på hur ni har fått trafikvett i era katter? Hittills har vi bara haft katter som "naturligt" har varit rädda för bilar och självmant hållit sig undan dem, men vår nuvarande verkar inte tillhöra den kategorin :(

Katthemsmatten
2013-01-22 13:06
5

Det finns bara ett säkert sätt att se till att en katt inte blir påkörd - ha den som innekatt. Man kan inhängna en bit av uteplatsen, t ex så de ändå får litet utekänsla.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Erika08
2013-01-22 13:34
0

Jo, så var det också i början, att hon vistades på balkongen en hel del, men nu är det som att den inte är så intressant längre…  :)

Katthemsmatten
2013-01-22 13:38
3

Skulle ändå satsa på en roligare inomhusmiljö för henne. Har själv utefödda katter, (Vildkatter finns inte i Sverige, det är en helt egen art och en sådan kan man inte ha i en bostad) och genom att de har kul ställen att vara på och dessutom inte är själva så har jag inga problem med att hålla dem inne. Snarare tvärtom. När dörren öppnas går det i motsatt riktning.

Erika08
2013-01-22 13:50
0

Nå, vår katt uttalar tydligt sitt missnöje om den inte får fara ut. En till katt som sällskap går inte heller att fixa sådär bara, då vi egentligen inte får ha husdjur i det hus vi bor i. Det skulle innebära en flytt, och det har vi heller inte möjlighet till just nu. Vi har fått "undantagstillstånd" redan från vår hyresvärd att få behålla katten, och det är vi jätte tacksamma för! Men att skaffa ytterligare en till skulle kännas lite fel. Det måste bli en senare fråga isåfall.

[eskils]
2013-01-22 16:30
4

#0 Så har någon nåt bra tips på hur ni har fått trafikvett i era katter?

?????? Förvånad Tyst

Katthemsmatten
2013-01-22 16:46
3

Träna katten att gå i sele och ta den på dagliga promenader samtidigt som ni försöker göra innemiljön mer spännande för den. Ingen katt har trafikvett och de kan inte bedömma avstånd och hastighet på ett fordon. Det är därför utekatter blir så kortlivade.

emjon
2013-01-22 16:54
8

Nej inget tips från mig då jag har samma åsikt som Katthemsmatten.

Med din inställning till utekatt och hur kissen beter sig bland bilar känns det mera som lite svinn får man räkna med.

Hoppas bara att du kan förlåta dig själv om det skulle hända att katten blir skadad eller överkörd.

Kan förstå att alla inte vill ha innekatter men då tycker jag att man skall bo i en mycket mera lämplig miljö.

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

Uppkatten
2013-01-22 17:38
6

Nej, trafikvett är inget man kan lära katter. Katter ska helt enkelt inte vara i miljöer där det finns trafik.

En in-nätad balkong med klätterträd etc på, klätterträd och andra kul grejer inomhus + helst en kompis, och gärna promenader i koppel (efter att långsamt ha vänjt misse vid sele, koppel mm inomhus) brukar fungera jättebra som alternativ för de allra flesta missar.

Är misse kastrerad förresten så det inte är hormonerna som får henne att vilja ut?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Jourhemmet
2013-01-22 18:19
4

Är inte katten värd mer än att du tycker det är ok om den blir överkörd så länge den får vara ute????? Tar för givet att katten är kastrerad då du släpper ut den.

[Kattuggla]
2013-01-22 20:58
2

Hej!

När min katt från ett katthem började gå ut så hade den inte heller trafikvett. Den t o m la sig på vägen och tyckte väl att bilarna skulle stanna. Obestämd Jag var väldigt nervös. Men som tur är så är det ingen så trafikerad väg. Vi bor mer på landet. Till sist höll hon nästan på att bli påkörd och då tog hon sitt förnuft till fånga! Tur det inte hände något! Nu är hon äldre och verkar trivas bättre inomhus. Glad

Sidentass
2013-01-22 21:01
4

Skulle nog föreslå att du bygger en rastgård för missen när hon lever så farligt därute…då får hon som ett rum till att vistas i o kunna spana på fåglarna…är nog mest intill omöjligt att få en katt att förstå hur pass farliga bilarna är..

kattassen
2013-01-22 21:14
2

Katter och bilar blir aldrig någon bra kombination.

Synd att hon fick bli utekatt bland trafikenRynkar på näsan… men men  nu är det som det är och då återstår två alternativ:

1 Sele och koppel

2 Inhägnad rastgård

Utekatter i trafikerat område har en kort medellivslängd tyvärr.

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

Alexej
2013-01-23 08:32
5

Jag har tränad mina katter att vara rädd för bilar. Jag brukar alltid gasa (låtsas gasa) när jag kommer hem. Hårda bromsningar. Rivstart med mycket gas. Tutade.

Nu springer de bort så fort jag startar bilen eller kommer hem. Ingen bra livsförsäkring men bättre än inget.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Andina
2013-01-23 09:11
2

Jag tränade också min förra (hitte-)katt till att akta sig för bilar. Så fort en bil kom och vi var intill vägen så antingen bar jag in honom i skogen eller 'huschade och puschade' på honom och sprang med honom in i skogen.

Efter bara några gånger förstod han vad som gällde, och sprang alltid in bland buskarna när bilarna kom. (Bor ute i skogen så det är inte många bilar som rör sig här på skogsvägarna.) Men varje gång jag stannat bilen så ville han gärna in i den eller ligga på motorhuven, som var varm, en stund.

Kattfröken som flyttade in här i somras har jag inte haft tillfälle att 'lära upp' ännu… (Jag har inte sett henne i närheten av vägen än.)

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Erika08
2013-01-23 16:18
1

Tack för tipsen, dem ska vi pröva.

Nej, jag är heller inte helt nöjd med situationen, men nu är det som det är. Vi är lite låsta i vår situation. Vi har inte möjlighet att flytta nu, även om det skulle vara drömmen att få släppa ut katten på landet istället, katten VILL så väldigt gärna ut, och vi kan inte skaffa en till kompis… Självklart vill jag inte att hon ska bli överkörd, nån sån inställning har jag inte, och ja, hon är kastrerad. Vi försöker göra det bästa av situationen. Koppel och sele har vi prövat, tro mig, men det var ingen höjdare. Balkong har vi också tillgång till, och där får hon gärna vara, men hon är tyvärr inte lika intresserad av den längre.

Katthemsmatten
2013-01-23 16:23
2

På vintern brukar balkongintresset falna, men återupptas när temperaturen blir mer gynnsam.

Jourhemmet
2013-01-23 16:30
6

#15 Klart att du inte har inställningen att hon ska bli överkörd, men jag tycker det låter som det bara är en tidsfråga innan det sker. Släpp inte ut katten, det går utmärkt att ha katter som innekatter, aktivering och mycket gos. Köp ett stort klätterträd och ställ antingen vid balkongdörren så här års eller ute på balkongen när det blir varmare (självklart innätad)

Jag har hemmet fullt av hemlösa katter som aldrig varit inomhus tidigare och det funkar utmärkt.

Uppkatten
2013-01-23 17:25
3

Håller med #16. Mina missar fullständigt BOR på balkongen under vår-sommar-höst säsongen. De tillbringar bl a hela nätterna på balkongen (jag sover med öppen dörr).

Så här års är de på balkongen kanske högst någon minut per dygn…

Härom dagen monterade jag upp ett tak-högt klätterträd med 3 hänghyllor på för att de skulle få lite mer aktivering. Jag hann inte ens få ihop hela förrän ena missan var där och klättrade samt låg och gosade på en hänghylla - superlycklig!!! Jag fick hålla i trädet så det inte skulle välta!

Numera BOR båda katterna i klätterträdet! De är fullständigt galna i det! Klättrar, busar och sover där i timmar. Då o då höjer de på ett ögonlock och spanar ut genom fönstret.

Det har t om gått så långt att jag har fått mata ena missan "på sängkanten" vid ett tillfälle…

På fredag är det dags för den årliga vaccinationen… Själv undrar jag mest hur jag ska få ner missarna ur trädet… Det kan bli precis hur roligt som helst…Obestämd

Så dagens tips från missarna här hemma är: Låt alla missar få ett kul klätterträd! Flört

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

flis
2013-01-23 17:30
6

När det gäller katter som överlever i trafikerad miljö beror det nog mer på tur än skicklighet. Min granne hade en ung katt som han gick ut med i koppel, tills han en dag bestämde att missen kunde gå lös. Enligt honom korsade hon aldrig gatan utan rörde sig i skogspartiet bakom vårt hus. Knappt en månad senare dödades hon av en bil på vägen hon aldrig gick över enligt husse. En sorglig onödig död och hemskt för bilföraren att känna sig som en bödel.

Små barn och djur behöver skydd av oss som borde veta bättre. Konsekvensen av att vara ute själv kan bli svåra skador eller en snabb förtidig död. Dåliga odds!

[Skyggis]
2013-01-23 18:50
7

Saknar människovettet i detta.

Varför fritt släppa ut en katt som bara är en kattunge och därmed extra nyfiken, som haft "änglavakt" flera gånger under sitt hittills korta liv?

Följ istället de goda råden härinne;

Håll katten inne, skaffa roliga klätterträd och annan stimulans, näta in och fortsätt eventuellt att vänja vid sele om det inte riktigt vill sig med det än. Seleträning kan ju ta lite tid. Har man t ex hund som man vet älskar att gå ut, hundar gör ju ofta det och måste även gå ut av andra orsaker.. tar man ju ut den i koppel i farliga miljöer nära trafik.

Bara för att någon älskar något ska man inte låta den göra det den älskar om det raskt kan ta livet av den eller skada den för livet.

annebeate
2013-01-23 23:31
5

Förstår inte alls hur man kan släppa ut sin lilla katt i trafiken. Känns tyvärr som att det kan vara bara en tidsfråga innan katten blir överkörd. Inte rätt mot kattungen. Innäta balkongen om detta inte redan är gjort..

kattassen
2013-01-24 07:27
4

#20/#21

Instämmer!

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus