Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkattprat
Läst 1494 ggr
Uppkatten
1

Furminator

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Undrar om någon här inne har erfarenhet av Furminator. Har en semilånghårig missa (huskatt) med alldeles silkesmjuk lång päls - i massor (hon har f ö den mjukaste päls jag någonsin träffat på hos katt).

Fungerar furminatorn på sådan här "silkespäls"? I reklamen talas det om "grövre täckhår" resp. "underull", men när det gäller min missa är det svårt att använda de begreppen… Hon är bara mjuk-mjuk-mjuk utan "grövre täckhår".

Har hört att man hos vissa katter kan skada huden när man använder furminatorn - ökar den risken hos missar med "silkespäls"?

Anledningen till att jag funderar kring furminatorn är förstås att hon fäller mycket periodvis samt att hon under de senaste veckorna vid ett par tillfällen kräkts upp rätt ordentligt stora hårbollar. Skulle vilja kunna hjälpa henne lite mer med pälsen, i dag är den kamning/karda 1-2 ggr/dag som gäller ffa under fällningsperioderna, men det verkar ändå inte riktigt räcka till.

Dessutom är hon ännu lite blyg o mycket principfast av sig så jag får inte alltid kamma/borsta riktigt så länge som jag skulle vilja… Flört

Lägger in ett par bilder av när hon har som mest päls på året - som ni säkert förstår blir en hel del hår i både magen och i lägenheten när hon fäller….

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Uppkatten
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Och så en bild till:

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Lena
0

Det var en mycket pälsfager dam det här! Förstår att det kan behövas lite mera pälsvård med en sådan urtjusig pälsprakt! Vet ju att många hr lovordat furminator mycket. Men har dessvärre ingen erfarenhet av den själv.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Uppkatten
0

#2 Jaa, hon är emellanåt ordentligt påpälsad…  :-) Brukar börja sätta en rejäl päls lagom till de varmaste sommarmånaderna och sedan drar den stora pälsfällningen igång frampå hösten när elementen går i gång på allvar…

Men du förstår vad hon skulle ha lidit som en följd av all denna päls om hon blivit kvar därute i kattkolonin… för självklart hade det blivit tovor som påverkat hennes hud, rörelseförmåga etc…

Att vara långhårig är ingen hit för vilsna, hemlösa och utefödda missar… pälsen kan verkligen ställa tilll det för dem…

MSH
2

Oj sådan päls! Så fin hon är! Hoppas du får bra tips på pälsvård!

Lena
1

#3 Nej de långhåriga har det särskilt svårt som hemlösa. Vet att de oinvigda tror precis tvärtom - att de klarar sig bättre pga den tjocka pälsen. Men som sagt - utan pälsvård blir det riktigt besvärligt för dem. Därför är det ett problem med alla dessa blandrasuppfödningar som sker nu för tiden.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Uppkatten
1

#5 Nej, långhåriga hemlösingar är verkligen inte lyckat, och de lär väl förmodligen öka framöver precis som du är inne på…

KattkoloninBotkyrka
1

Åh vad vacker hon är och fantastisk päls.Kyss
Hoppas du får goda råd hur du kan ta hand om lilla hårbollen.
Jag använder Furminator på mina korthåriga katter här och 2 av dessa har väldigt mycke umderhull.

~~Hemlösa Katter i Nöd~~
www.facebook.com/Kattkolonin.Botkyrka

lillmymlan
0

Tycker att furminatorn fungerar bra på korthåriga missar, men på de långhåriga är den värdelös :( allra helst om de har små tovor som den fastnar i.

Vet att någon använder "mirakelkam" men en sån har jag inte hittat i någon affär ännu :)

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*

Uppkatten
0

Vad är en "mirakelkam"?

Issa
1

När det gäller mer långhåriga katter är Mirakelkammen ett måste. Helst ska ju sådana katter badas regelbundet för att undvika tovor då tovor bildas närmast huden, men det kan vara svårt med en katt som inte är van. Använd bara kam till kissen inte borste då en borste bara sliter på ovanpälsen och inte kommer ner i pälsen ordentligt. Mirakelkammen är en stålkam som är glesare på ena sidan och tätare på andra. Sök på nätet efter de som säljer.

Uppkatten
1

#10 OK, ska kolla! Bada är inte att tänka på :-D  Jag är glad om jag får kamma henne! Hon går varken att hålla, lyfta eller bära i dagsläget (utefödd skyggis). Däremot går det allt bättre att få klappa, gosa etc. Och leka är det bästa hon vet!

Använder nästan enbart kam, har en kam med roterande "piggar" som verkar fungera rätt bra på hennes päls och som hon verkar tycka är helt OK. Använder karda ibland men mest för att samla ihop de hår som blir liggandes på henne och som kammen inte riktigt vill fånga upp. Hellre samla upp dem med kardan än att hon slickar i sig dem.

Men jag kollar mirakelkammen!