FIP
En av våra bortadopterade katter blev diagnostiserad FIP, vilket resulterade i att katten ifråga avlivades. Nu har vi infört en del restriktioner hos oss på basis av rekomendationer från Smådjurskliniken….
Men, min fråga är har någon här haft FIP smittan och hur har ni hanterat det?

bifogar en bra artikel om FIP

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna
Kanon, tack för den. Vi har redan infört en del restriktioner men det känns som att man inte koncentrerar sig på det som är viktig?
Så vad göra?

Ja vad är det som är viktigt??
-> Kastrera och id-märk <- \>^..^< CatCrazyLady
#4 Jo, tex. en sån enkel sak som att hålla sig till det som är sagt. Det inte helt lätt att hålla ihop en förening med många olika viljor, ibland blir jag lite matt, men det går över. Livet är som ett gungbräde, det går upp o ner.
Detta inlägg är skrivet av usvead och har flyttats från en annan tråd där det hamnat fel av misstag./Lena
Lill Wolmar som tyvärr fick diagosen FIP.
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Fick idag veta att det finns vaccin mot FIP.Har tyvärr inte satt mig in i det tidigare utan tänkte att det mest var ett raskattsproblem,dessutom fanns inte vaccin.I alla fall så är det även ett "hushåll med många katter"- och "hushåll med många katter som kommer och går" problem.Vaccin finns numera.
Är glad att ha fått veta detta då det kommer och går katter här hos mig.Har bett veterinären beställa hem vaccinet och sen ska alla katter som jag tar hand om även få det,jisses det är ju ännu en dödlig sjukdom.För mig är det självklart att vaccinera när det finns vaccin.
Hur gör ni på katthemmen?Vaccinerar ni även mot FIP?
hur mkt kostar vaccinet o finns det några biverkningar(nackdelar att ge det? detär ju inte bra att övervaccinera sin katt heller=/
#7 Tidigare var vaccinet mot FiP inte så tillförlitligt. Men det kanske har ändrat sig nu? Jag ska fråga våran veterinär när jag går dit nästa gång.
//Lena
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

#7 Om jag förstod rätt så ger man det istället för det vanliga,det innehåller alltså även vaccin mot kattpest och kattsnuva.Det kostar enligt denne veterinär bara 60:- (hans prislista) mer än Felocell per dos.Vet inte mer än förutom att jag gärna vill skydda katterna så gott det går.
Veterinären rekommendera detta vaccin just för att han vet att jag tar in hittekatter.
#10 Vi blir med så många katter nu att vi också bör tänka på detta. FIP är en hemsk sjukdom på alla sätt. Fungerar vaccinet då är det ju kanon.
//Lena

Ur Sveriges Veterinärmedicinska Sällskap (SVS) och Statens Veterinärmedicinska Anstalt (SVA) vaccinrapport 22 juli 2003:
Kattens coronavirus, felin infektiös peritonit (FIP)
_
Smittämne, klinik och överlevnad i miljön
_
Felin infektiös peritonit orsakas av att ett coronavirus, som är vanligt förekommande blandkatter utan kliniska symtom, muterar i den smittade katten (Vennema et al., 1998). Detmuterade viruset smittar vanligen inte, utan mutationen måste ske på nytt i varje enskild katt(Horzinek & Lutz, 2001). De flesta katter som smittats med FCoV gör sig av med virusetinom 9 månader. När katterna hålls i grupp riskerar de dock hela tiden att reinfekteras avandra katter. En del katter blir bärare av FCoV för längre tid, kanske livslångt, och det finnsockså katter som är resistenta mot infektion (Addie & Jarrett, 2001). De flesta seropositivakatter utvecklar inte FIP. Andelen seropositiva djur som utvecklar FIP är ca 5-12% (Addie &Jarrett 1992). Katter som är seropositiva under en längre tid tycks löpa en minskad risk,snarare än ökad, att utveckla FIP (Addie et al., 1995). Reinfektion tycks inte heller varaförknippat med någon påtagligt förhöjd risk (Addie et al., 1995).
Till riskfaktorerna för attutveckla FIP hör kattens ålder (unga katter löper högre risk), frekvensen utsöndring av FCoV och andelen katter i gruppen som är kroniska bärare av FCoV (Foley et al., 1997b).
Uppkomsten av muterade, FIP-orsakande, FCoV ökar med replikations-hastigheten, ochdenna är högst hos mycket unga katter och högre vid primärinfektion än vidsekundärinfektion (Pedersen et al., 2002). Det finns också en ärftlig benägenhet att utvecklaFIP (Foley & Pedersen, 1996).
Coronavirus är känsligt för vanliga rengöringsmedel men kan överleva i upp till 7 veckor idåligt rengjord miljö (Addie & Jarrett, 1998).Smittvägar
Den främsta smittvägen för coronavirus är fekal-oral, alltså via avföringen (Addie & Jarrett,1998). Katterna smittas ofta som ungar, om de lever i en besättning där coronavirus är endemiskt. Viruset kommer in genom mun- och näshåla, förökar sig i de ytliga cellerna i slemhinnan i tunntarmen, utsöndras med avföringen och kan på så sätt smitta till andra individer. I de inledande stadierna kan virus också föröka sig i slemhinnan i mun och svalg och i vissa fall utsöndras i saliven (Addie & Jarrett, 1998). De flesta katter som smittas får inga symtom eller endast lindrig diarré och de flesta gör sig av med viruset efter den akuta infektionen. Vissa katter utsöndrar dock coronavirus under lång tid och utgör kroniska smittbärare. På det viset lever smittan vidare i kattpopulationen.
_
Vaccinationsprinciper
På den svenska marknaden finns ett vaccin (Primucell FIP vet) som innehåller en levande attenuerad (temperaturkänslig) virusstam och som ges intranasalt till osmittade katter som är äldre än 16 veckor. Det är mycket svårt att ge ett fungerande skydd till kattungar som föds i en smittad uppfödning eftersom de vanligtvis redan är smittade i den åldern.
Duration av immunitet
Försök att skydda katter mot infektion med coronavirusinfektion och utveckling av felin infektiös peritonit (FIP) med vaccination har haft en begränsad framgång. Experiment med konventionellt avdödade vacciner har haft motsatt effekt, d.v.s. snabbare insjuknande än kontroller (Pedersen, 1987). Studier av det intranasala levande attenuerade vaccinets skyddande effekt har givit mycket varierande resultat. Vid vaccination av vuxna katter sågs ett fullgott skydd hos 50-75% av katterna under förutsättning att de inte redan var smittade med FCoV vid vaccinationstillfället (Addie & Jarrett, 1998). Vid vaccination av seronegativa katter över 16 veckors ålder inför introduktion i en smittad kattgrupp visade vaccinföretaget att signifikant färre av de vaccinerade katterna dog i FIP jämfört med ovaccinerade kontroller och man bedömde att 75% av de förväntade dödsfallen i FIP kunde förebyggas (Postorino Reeves, 1995). Av åtta vaccinerade katter, i en annan studie, som infektionsbelastades sex månader efter vaccination insjuknade två (20%) i FIP medan tre av fem experimentellt infekterade ovaccinerade katter (60%) insjuknade (Gerber et al., 1990). I tre koordinerade mindre studier vaccinerades kattungar första gången vid 16 veckor och andra gången 3-4 veckor senare (McArdle et al., 1995; Hoskins et al., 1995; Scott et al., 1995). Experimentell infektion utfördes 3-4 veckor efter den andra vaccinationen och katterna observerades i två månader. Den skyddande effekten varierade från 75-50% (Hoskins et al., 1995; Scott et al., 1995), till obefintlig i ett försök där katterna infekterades med en annan FCoV-stam än den som vaccinet utvecklats från (McArdle et al., 1995).
Läget i Sverige jämfört med EU
Coronavirus är vanligare i flerkattshushåll än bland ensamlevande katter (Pedersen, 1995), och läget verkar vara ungefär detsamma inom EU (Olson et al., 1991b; Addie & Jarrett, 1992; Moestl et al., 2002).
_Coronavirus är vanligare i flerkattshushåll än bland ensamlevande katter (Pedersen, 1995), och läget verkar vara ungefär detsamma inom EU (Olson et al., 1991b; Addie & Jarrett, 1992; Moestl et al., 2002).
Gruppens rekommendation - kattens coronavirus
Vaccin mot FCoV är ett tilläggsvaccin som endast är indicerat i speciella situationer. Sådana situationer uppstår då katter, äldre än 16 veckor, som inte är smittade med FCoV ska introduceras i en kattgrupp där smittan finns endemiskt. Vaccination kan då ge ett visst skydd mot smitta förutsatt att grundvaccinationen avslutas minst två veckor innan katten kommer i kontakt med den smittade kattgruppen eller med katter med okänd smittstatus. Att vaccinera huskatter är inte motiverat mot bakgrund av den låga smittrisken. Det är också svårt att få effekt av vaccination mot FCoV i en smittad kattgrupp eftersom alla kattungarna i gruppen oftast är smittade innan de kan vaccineras vid 16 veckors ålder.

Det här hittade jag hos Dalbyveterinären:
KATT
Basvaccination ges mot
Parvo (kattpest), mycket bra skydd
Herpesvirus (kattsnuva)
Calicivirus (kattsnuva) Båda kattsnuvevirusen kan infektera
en vaccinerad katt. Symtomen på herpes minskas
med 50% (rinnande ögon) och symtomen på calici
med 90% (snuva).
Rekommendationer för basvaccin katt
Grundvaccinationer vid 8 och 12 veckors ålder samt efter 1 år.
Därefter vaccineras alla katter vart tredje år.
Yngre katter som springer ute mycket bland andra katter, katter i riskmiljöer som utställningar och på pensionat kan ges årlig vaccination för maximalt kattsnuveskydd. Se dock ovan.
Specialvaccinationer är
Rabies Ges vid utlandsresa enligt särskilt schema, mycket bra skydd.
Chlamydophilus Ges för att undvika symtom vid chlamydophilus-smitta
(ögoninfektion) hos katter i katterier eller som ofta är på
kattutställningar.
FIP Ger ett slemhinneskydd mot kattens coronavirus så att risken
minskar att virus skall komma in i kroppen. Vissa katter kan,
om coronavirus kommer in i kroppen och muteras, drabbas
av den dödliga sjukdomen FIP. Vaccin minskar risken med
70% och används i riskgrupper, ex uppfödning av raskatter.
#12 En sak stör mig i SVA:s text - nämligen detta:
Att vaccinera huskatter är inte motiverat mot bakgrund av den låga smittrisken.
Varför skulle risken vara mindre för huskatter?Tror tyvärr att de endast tänker på utställningar och raskattsavel här.I texten står ju annars att det är en solklar skillnad i risk för katter som lever många tillsammans.
Vid en googling blen man ju förskräckt över debatten kring detta,det verkar rena kriget på vissa forum tyvärr (coronafritt eller ej).

Att dom skriver så beror på att percentaget huskatter som testar positiv för Coronavirus (FCoV), som sen hos ca 5-12% av katterna utveklas till FIP, är mycket lägre hos raskatter:
På SVA har utförts en serologisk studie av svenska, friska katter. I detta material var 16 procent av huskatterna och 66 procent av raskatterna seropositiva (för FCoV). (Enligt en svensk enkätstudie har majoriteten av svenska kattuppfödare aldrig undersökt om deras katter är seropositiva avseende FCoV. Ström Holst, opublicerade resultat).
Dessutom ger vaccinet bara hos 50-75% av katterna ett fullgott skydd.

Kanske borde vaccinera mot detta i framtiden…om man nu har katter som kommer och går så som hos mig.
Plockade ut ett par citat från texten i #12
"Det är mycket svårt att ge ett fungerande skydd till kattungar som föds i en smittad uppfödning eftersom de vanligtvis redan är smittade i den åldern".
"Vid vaccination av vuxna katter sågs ett fullgott skydd hos 50-75% av katterna under förutsättning att de inte redan var smittade med FCoV vid vaccinationstillfället (Addie & Jarrett, 1998)".
Det är mycket om och men runt det hela förstår man…..
//Lena

Jag väljer iaf att vaccinera nu,katterna utsätts faktiskt för större risker (även t ex clamydia) eftersom okända katter kommer hit.Dessutom är både Tingeling och Micki yngre än två år och smittan sprids via kattlådor (svårt att hålla isär hela tiden).Även om skyddet inte är totalt (eg inte för något vaccin) så vill jag skydda dem så mycket som möjligt.Debatten om coronavirus struntar jag däremot i,den får uppfödarna sköta själva.Jag såg någonstans (har glömt var) att det inte är alla raskatter som är utsatta,perser var mest drabbad sedan ? (glömt) och som trea kom huskatt!
FLER CITAT (från SVA)
Infektion med felint coronavirus (Feline coronavirus, FCoV) är vanligt förekommande hos svenska katter. Vid en serologisk studie av svenska, friska katter utförd vid SVA var 17 procent av de huskatter och 67 procent av de raskatter som undersöktes seropositiva.
Vid SVA, Avdelningen för patologi, ställs diagnosen FIP på i genomsnitt var femte katt som obduceras, under åren 1999-2003 hos totalt cirka 140 st katter. Diagnosen ställs oftare på raskatter än på huskatter. Det kan bero på att raskatter ofta hålls i grupp, med ökat smittryck och därmed också ökad sjukdomsrisk. Det kan också vara så att en genetiskt betingad känslighet för FIP (se nedan) är mer spridd bland raskatter. Det bidrar säkert också att raskatter utreds och obduceras i större utsträckning än huskatter.
FIP ses mycket oftare hos katter från hushåll med många katter. Ensamma utekatter utsätts inte för samma smittryck. Utekatter gräver också ned sin avföring. Andelen katter i en uppfödning som vid ett givet tillfälle utsöndrar virus i avföringen har visats vara associerad med incidensen FIP och den mest signifikanta riskfaktorn för FIP är prevalensen högfrekventa utsöndrare av felint coronavirus i uppfödningen.

Själva sjukdomen FIP inte är smittsamt. FIP är en mutation av FCoV som muterar i kattens kropp. Även om katten smittas med FCoV är risken liten att den utvecklar FIP.
Vill man vaccinera är det viktigt att testa katterna för FCoV innan. Testar dom positiv för FCoV har det ingen nytta att vaccinera. Det finns ingen test som påvissar om katten är smittad med FIP. Om katten skulle testa positiv för FCoV säger det inget om att katten har/utvecklar FIP.
Det är inte lätt….
Huskatter brukar väl kanske även gå utomhus oftare än raskatter. Smittorisken minskar om katterna går utomhus och gör sina behov där istället för i en kattlåda som delas av flera katter.
Vi har en hel del uppfattningar…