Korkad uttalande
Hur kan man som utredare av den nya djurskyddslagen vara så okunnig och korkad? Och varför stöder Djurskyddet Sverige sånt? Hon borde få sparken direkt.
http://tidningen.djurskyddet.se/2013/01/upphittade-katter-ska-omplaceras-inom-tio-dagar/#comment-942
Mitt svar:
Skrämmande med en utredare som har noll kunskap om hemlösa katter, upphittade katter och katthemmets arbete.
”– Länsstyrelsen och polisen omhändertar katter, och om man inte hittar ägaren inom tio dagar ska katten till ett katthem.”
Länsstyrelsen och polisen sätter inte omhändertagna katter på sina kontorer utan katterna kommer till ett katthem om de nu har plats….
Det finns katthem i Sverige, många av de under Djurskyddet Sveriges regi, som avlivar alla skygga katter oavsett om de är friska eller inte. Och som kallar deras avlivningsmani för ”realistiskt djurskydd”. Fy för Djurskyddet som stöder dessa avlivningshem!
Det finns redan ca 1, 7 miljoner katter i Sverige, av de är ca 150 000 katter utslängda och hemlösa men vi har bara ca 150 katthem. Så vilka katthem ska ta hand om alla katter då?
Jättebra med krav på kastrering och id-märkning av utegående katter men kommunerna måste hjälpa till med att starta och finansera statliga katthem. Och bidrag till katthem som redan finns och som idag försöker överleva med ideell arbetskrafter och gåvor från kattvänner.
Och jag förväntar mig att en utredare är insatt i problematiken innan hon uttalar sig. Pinsamt!
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
10 DAGAR???? Seriöst? Hur f*n ska det kunna gå till?
Så då menar personen på fullaste allvar att man ska omplacera en ny upphittad katt som kan bära på både den ena och den andra sjukdomen innan man ens har hunnit kolla upp detta? Jag blir riktigt upprörd över detta. Usch.
Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!
Ja det är en hel del som gör att man höjer på ögonbrynen i den utredningen. Det som lyser med klar tydlighet är utredarens bristande kunskaper och erfarenheter vad gäller skygga katter och kattkolonier.
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"