Djursamlare!!
Hej!
jag behöver all hjälp jag kan få!
Snätt mitt emot vårat hus bor en gammal tant och en handikappad gubbe.
Förut hade dom över 70 katter (som fick springa runt utan uppsyn i vårat bostadsområde) och tillslut blev det inavel.
Katterna blev argsinta och dom levde ute eftersom dom inte rymdes i hennes hus . (tanten är lixom sjuk i huvudet.)
Just nu så är det KRIS, Kommunen bryr sej inte.. VAD SKA VI GÖRA??! Det är bara invavel och katterna mår inte bra.
Om tanten och gubben dör, ingen bryr sej ju. Dom har (vad jag vet) inga släktingar..
Vem ska jag och min pappa vända oss till för att få bort katterna och stämma personerna??
Snälla HJÄLP!
\Elin
usch låter hemskt med en sådan granne. Ring polisen dom kan hjälpa dig att komma i kontakt med djurskyddsinspektören (heter det så?)
Tror inte att det är rätt sätt att stämma personerna i fråga utan att hjälpa dom. Prata med katthem runt om dig och fråga om de har plats för katter och låna fällor att fånga in katterna med. Men se till att göra det lagligt så att ni inte får problem i framtiden! Har ni prövat att gå ner och prata med grannarna?
Berätta att ni är oroliga för katterna och fråga om dom behöver hjälp med att minska ner kattantalet. Nämn ingenting om avlivningar utan berätta att det finns olika föreningar som kan hjälpa till att plasera ut katterna till nya bra hem. Berätta sedan om hur viktigt det är med kastrering och vaccinering och märkning av katterna så att de kan hålla antalet nere. Oftast med "djursamlare" så är de stora djurälskare och tar hand om fler djur än va de klarar av och så går allting överstyr och de tappar kontrollen. Tala sedan om att det är folk i området som har reagerat och att ni vill hjälpa till innan allt går över styr med avlivningar och annat….
Är jag naiv nu som försöker se gott i alla människor? Kanske.. men det är värt ett försök.
Jag sitter, som även NaqitA i samma sits. Det finns inget annat att göra än att anmäla till MOH. Hjälper inte det, så får du anmäla till Länsveterinären där du bor. Anmäl, anmäl, anmäl. I just sådana här fall så får man tänka att räddas de som räddas kan. OCh blir det tvunget med avlivning, så är det i alla fall inte lika illa som katterna redan har det. Tyvärr, det är den bistra sanningen. Katthemmen är som vi alla vet fulla över bristingsgränsen och jag kan tänka mig att grannskapet inte ser kissarna med blida ögon heller. Om du kan, försök få med dig fler att anmäla!
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Men alltså hon är jätte sur och hon mår "dåligt"..
Vi har redan försökt att fånga in katter i fällor och ge dem till kommunen och så, men katterna kan inte få ett nytt hem(tyvärr) efter som dom mår psykiskt dåligt.. :(
Jag tror att vi ska anmäla henne till någon djurskydds.. Jag vet inte riktigt vad det heter men ändå.. :p
\Elin

Tycker inte att det hjälper att vara snäll mot tanten, dessutom, hon bryter mot Djurskyddslagen! Anmäl till djurskyddsinspektören i din kommun, gubben och tanten ska ställas till svars!
/Miranda

Ni kan vara anonym förresten när ni anmäler.
Vilken kommun bor du?
Håller med Miranda. Jag hjälper gärna till och anmäler om du vill. OCh jag behöver inte vara anonym i detta fallet. Alltid lättare att anmäla med namn, när man är på distans. På det viset kan vi faktiskt hjälpa varandra. MOH(Miljö och Hälso) hittar du på din kommuns sidor.

* Anmäl hos länsveterinär
* Anmäl hos kommunens djurskyddsinspektör, om de inte har det anmäl då till MOH.
* Polisanmälan
Gör detta till alla instanser.
Samla gärna in namnunderskrifter från grannar.
Om du eller någon har kamera, plåta gärna katterna och deras liv.
Skriv gärna om allt fram till nu, och sedan händelserapport dag för dag.
Skicka in anmälningar, gärna rekommenderat med mottagarbevis. Så att du får papper på att de mottagit din anmälan. Kostar 70 kr per brev, men kan vara värt det.
Använd dig av fakta om lagar, håll tonen artig och inte för känslosam. Behöver du hjälp med lagar och skrivandet så säg till här så ska vi försöka hjälpa dig och därigenom de stackars katterna. /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.
Du kan även anmäla via mail, då kan de inte heller säga att det inte kommit fram. Som Vanessa säger, var inte för känslosam. Ta med de hygieniska aspekterna i fallet. Det brukar ofta bita hårdare än de känslosamma.
Se att du bor i Luleå, anmäl tanten. Bättre att göra något nu innan vintern kommer!
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Om du mailar så sätt gärna läsetikett på det hela, så att du vet att de tagit emot. Går att göra genom mailprogrammet. /Vanessa

#9 Detta har pågått så länge jag kan minnas, mamma & pappa säger att hon har hållit på såhär i ungefär 20 år :/
Men jag gör allt jag kan..
Berätta vad du har gjort. Sen kan du alltid PMa mig Vanessa och Miranda, vi tampas gärna med sånt.

Vi hjälper gärna till, så säg bara till. /Vanessa
Ja, jag drar mig inte för att anmäla med mitt namn. Bara jag får ordentligt på fötterna, dvs kalla fakta.

Min pappa har varit hos komunen, men dom bryr sej inte :(
Men det är fel, Pixelin! om kommunen inte bryr sig, då är det länsveterinären på Länsstyrelsen som ska få reda på ärendet! Men vi här inne kan inte hjälpa dig, om du inte PM:Ar oss med alla fakta. Dvs namn på kattsamlaren och telefonnummer till kommunen(MOH) och uppgifter var du bor. Gärna bilder på samlingen, så att de ska tro att vi har sett det hela. Utan torra och kalla fakta så kan vi inte göra något. Men får vi på fötterna, så vet jag, att det kan hända saker! Vi har t ex genom ett enormt samarbete härinne, räddat livet på två instängda katter i Västerås och räddat en katt från alivning på Orust. Sedan så kan vi Medarbetare samarbeta i Bakfickan utan att någon blir utpekad. Du ser i fliken om sjaten här ovan vem som är Medarbetare. Där kan du även kontakta oss.

Det är vanligt at kommuner inte bryr sig, men det ska de göra då det ligger i deras fack. Så anmäl till länsveterinär och polis.
Till polisen så säger du att de vanvårdar sina djur och inte har tillstånd för över 9 katter. Det är en lag att man måste ha tillstånd om man har fler än 9 katter. Då kanske polisen pratar med kommunen om det hela. Men vi hjälper dig här. Att du tagit upp det hela här, kan hjälpa katterna att slippa lida och inavla sig mer.
Vill du så kan du PM till exempel mig eller Gunilla så kan vi baka ihop lite saker så att det blir början på ett slut av deras "vård" av katter. /Vanessa.