Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketttips-råd
Läst 829 ggr
Alexej
0

Ofattbart!!

Läs under katterifokus: Katt bortskänkesSkrikandes

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Gullan402
0

Hittade inte annonsen, men det verkar ändå "sjukare" att skänka bort en katt på katterifokus. Trodde att även den sajten jobbar för att höja katters status.

Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!

Anna77
0

såg den…

Erika91
0

Hittar inte heller annonsen!
Men jag tycker att det är helt dumt!!!
Jag håller med Gullan402: trodde att katter.ifokus var en sajt som också var till för att höjas katters status..

Alexej
0

Den är borttagen nu. Det var inte hennes katter, utan stallkatter. Men hur hon skrev var inte trevligt!

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Sidentass
0

Var där o tittade o hittade inte annonsen, men ser nu att den var borttagen, lika väl det, sådana annonser är mer än vad man orkar med..

Simson
0

katter.ifokus tillåter ej bortskänkesannonser o dylikt…står i deras skrivregler…så den är kanske borttagen därför…

-> Kastrera och id-märk <-   \>^..^<   CatCrazyLady

Hawknestgrove
0

JAg har mailat till webbmastern där om detta förut och påpekat att det knappast är lämpligt.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Destany
0

det står i skrivreglerna att man inte får skänka bort katter på sajten.. o jag är 100% säker på att katterifokus oxå vill höja katternas status. jag e medlem där o det vill jag

Erika91
0

Jag tycker det är synd att man inte får ha annonser där man hittat en katt som man vill att någon ska ta hand om. För de där inne är ju kattvänner och där kan många få nya goda hem så det tycker jag är synd..

gubben
0

§9 Hur menar du nu? Menar du att man måste skänka bort en katt som  man har hittat? Flertalet av katthemmens katter t.ex är ju hittekatter och dem tar man betalt för.

Lena
0

Det smyger sig väl in olämpliga inlägg på Katter i Fokus precis som på alla andra sajter. Det kan ju ta ett tag innan man som Sajtvärd, Medarbetare hinner se dem.

#9 Att skriva om katter som behöver hem är en sak, att skänka bort dem något helt annat. Det är det här med att skänka bort katter som vi inte gillar. Det bör man aldrig göra, eftersom det vidmakthåller kattens låga status, ökar risken att någon skaffar katt utan att ha tänkt igenom vad det innebär etc. 

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Erika91
0

#9, 10 Jag menar absolut inte att man ska skänka bort katten utan att man borde få ha annonser för hittekatter som man inte kan ha kvar! Alltså sälja katterna!! De kan ju få ett bra hem genom katter.ifokus..

#9 Nej men det finns ju kattvänner som har katter och som inte vill ha fler katter eller inte kan ha på grund av att de är allergiska.. då tycker jag det är bra att man får ha annonser…men inte gratis annonser absolut inte!!

Jag jobbar ju också för att man inte ska skänka bort katter!! Men det kanske inte var så tydlkigt framkommit i mitt inlägg..

gubben
0

Men det är väl ingenting som hindrar att man annonserar ut en hittekatt och tar betalt för den? Var någonstans får du inte sätta in en sådan annons menar du? På de flesta kattsidor finns ju annonstorg där man kan annonsera och det finns även för omplaceringskatter.

Erika91
0

Jasså man får annonsera en katt om man tar betalt för den? Glad
Ojoj, då hade jag missuppfattat den regeln Generad(det var ju inte så konstigt att ni reagerade så på mitt inlägg!) Jag trodde att man inte fick annonsera en katt alls även om man tog betalt för den! Det var det jag tyckte var dåligt för att många katter kunde få ett hem genom att kattälskare köper de utsatta katterna! Men så får man ju det var ju bara bortskänkesanonnser, det är ju jättebra! Man ska absolut INTE skänka bort en katt!!!
Sorry..

Erika91
0

#10, 11 Nu fattar jag era inlägg mycket bättre! Flört

Alexej
0

Det är på katterifokus det är förbjudit att annonsera katter, oavsett gratis eller mot pengar. Tror jag.

Hawknestgrove
0

Virr…… nu har JAG blandat ihop alltihopa! Just det, Katter i fokus där tillåts inte annonser. På Sks forum, så hänvisas man till www.katter.nu, där det finns ett annonstorg. det var där jag menade, att jag såg en annons om bortskänkes och rapporterade till webbmaster. så vi som är korsriddare skulle nog behöva kolla även dem lite.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Erika91
0

Nee nu blir jag virrig, får man eller få man inte ha annonser för katter som man säljer?

anebit
0

På KatteriFokus får man inte ha några annonser alls………..

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

Erika91
0

då var dte som jag trodde från början - då tycker jag som jag gjorde från början - att man ska kunna ha annonser med katter som man måste sälja..

Hennum
0

alltså egentligen tycker inte jag att det är så överdrivet viktigt att ta betalt om man har tagit hand om en hittekatt. det är absolut viktigt att höja kattens status på olika sätt men jag tycker att det borde vara ok att skänka bort en katt till en annan person som vill ta hand om den för att det viktigaste är att den får ett bra hem och inte att man får pengar för den. nu säger jag inte att ni andra säljer katter bara för att få pengar för dem. visst höjer det kanske kattens status om de blir värda mer pengar men jag anser att pengar är inte allt.

vi har en hittekatt hemma, vi var ägaren på spåren innan men inte längre. jag skulle gärna kunna tänka mej att ge bort katten till någon som jag vet kommer ta bra hand om den utan att ta betalt. vi fick vår hund gratis.

men att sätta ut en annons i en tidning eller något att en katt skänkes bort är fel. för då är ju risken ännu större att katten råkar illa ut.

nu skrev jag detta fullt medveten om att jag kommer bli levande flådd av er. men det gör inget, ni får gärna flå mej för jag vet att ni är snälla egentligen.

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Alexej
0

Nej, jag tycker också helklart det är väl bra om katten får ett bra hem, men gärna med krav att den blir kastrerad då. Helst ska man ju själv vacc./kastrera den och säljer sedan. Då vet man att det är gjort.

gubben
0

Grejen är att det är väldigt sällan som någon skulle komma på idén att ge bort en hund, även om du fått din gratis. Katter däremot förväntas nästan vara gratis. Det är därför som katter har lägre status än hundar. Så länge det är så att folk tycker att katter kan vara gratis bara någon vill ta hand om dem så kommer alltid katter att ha lägre status än andra djur, så är det bara. Det handlar inte om att man vill tjäna pengar på katten utan det handlar om att visa att katten har ett ekonomiskt värde precis som andra djur, vilket tyvärr inte är fallet i dag i Sverige.

En katt lever i regel dubbelt så länge som en hund men ändå behandlar man katter som mindre värda än en guldhamster som lever högst två år. För att få slut på det och för att få folk att förstå att man måste ta hand även om katter så måste man börja ta bra betalt för katter för tyvärr så är det så i vår värld att endast det som kostar pengar har något värde för väldigt många människor. Och med bra betalt menar jag inte 100 kr eller ens 500 kr för det är peanuts för de flesta utan man måste sätta priset på minst en tusenlapp för att det ska ha någon verkan alls. Att ta hundra kronor för en katt är ju egentligen rena hånet mot katter för vad är hundra kronor egentligen? En biobiljett och lite popcorn. Det är en skitsumma helt enkelt.

Argumentet att det finns människor som tar hand om sin katt jättebra trots att de fått katten gratis håller inte. Visst, jag är en sådan människa. MEN, jag skulle även ta bra hand om en hund, häst, fågel eller vilket djur som helst även om jag fått det gratis men alla är inte sådana. Jag har t.ex ett par grannar som har en 13 år gammal katt. Nu har de skaffat två hundar. Bägge hundarna är vaccinerade och självklart försäkrade och får Orijens foder. Katten har aldrig ens blivit vaccinerad men är ute dygnet runt och den är inte heller försäkrad för "om hon blir påkörd så blir hon ju", typ och förmodligen får hon den billigaste maten från ICA. Jag talade om för henne att Orijens även har ett utmärkt foder för katter men det verkade hon inte ens höra. Det är inte så att de inte tycker om sin katt, tvärtom, de talar om henne med kärlek i rösten men det tycker helt enkelt inte att en katt är värd att behandlas på samma sätt som en hund och tyvärr så gäller nog detta en stor del av Sveriges djurägare.

miranda1
0

Bra skrivet Gubben!!!  

Kopierar mitt inlägg ur "19 liv till salu"

Varför är det så svårt att förstå att katten har rätt till samma status som hunden? Skänks hundar bort? Nej. Säljs hundar för 5 kronor tass? Nej. Säljs hundar ovaccinerad? Nej. Säljs hundar utan id-märkning? Sällan. Blir hundar dumpade, skjutit, valparna ihjälslagna? Sällan. Varför inte? För att dom har ekonomiskt värde = status i denna värld.

Katter som skänks bort eller säljs för nästan ingen pengar löper många gånger större risk att hamna hos en oseriös djurägare. Så enkelt är det. Har katten inte kostat nåt är det oftast inte meningen att den ska kosta något på framtiden, många gratiskatter blir inte kastrerade pga detta, vilket resulterar i hoppsannkullar, vilka skänks bort……en ond cirkel.

/Miranda

Hennum
0

jag är fullt medveten om allt det där ni berättar om. och jag tycker oxå att katter ska få högre status. det är sjukt att man ser sån stor skillnad på katter och hundar. min pappa är en av dom och det är väldigt svårt att få honom att ändra sig. hunden är hans ögonsten och katterna är bara jobbiga. hunden vill han lägga pengar på men inte katterna. trots att han skaffade hunden EFTER att vi haft katterna väldigt länge. så det där med katters status är ett problem jag får tampas med dagligen.

men jag ser inget fel i att skänka bort ett djur till någon som man vet kommer behandla det bra och ge den ett lyckligt liv med allt djuret behöver. men ska man sälja djuret till okända människor ska man såklart ta rejält betalt för att undvika oseriösa människor. och för att visa att det här är ett djur med lika stort värde som andra djur. att skänka bort en katt bara för att bli av med den så snabbt som möjligt är helgalet!

att människor är allmänt besatta av pengar och prylar tycker jag är väldigt tråkigt. men självklart ska man göra vad som behövs för att höja kattens status.

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan