Skyggisvan veterinär?
Är det någon som känner till en veterinär som vet hur man gör med skygga katter som man inte "får" ta i?
Vet någon hur det brukar gå till med så skygga katter? Hålls de fast med handskar eller något?
:O whooa?? kan de verkligen göra det mot ens vilja?
men jag har iaf filmat tjejen flera gånger när hon är riktigt modig och busig med mig här hemma, så det borde nog vara lugnt; de skulle bara våga!
jag har en veterinärklinik (eller vad man säger) granne med mig, men de har tyvärr ingen erfarenhet av sånt här säger de. och det har ju inte jag heller.
Min veterinär får över katten till en klämbur och sedan sövs katten.

beror ju på vart i landet. jag var på växjö djursjukhus med skyggisungar som aldrig sett en människa. minns inet vad veterinären hette. men nån hyffsat ung tjej brunhårig. hon hadde handskar som de inte kunde bita ijenom så hon hanterade dem så fins så, och lät det ta den tid det tog. inget stress i onödan. när en av dem som var extra rädd fick panik så fick han tid att lugna ned sig tex.. tyvärr missade hon totalt att de var fulla av pälslöss så det var ett minustecken men hanteringen ger jag högsta betyg på,
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.
Oj det glömde jag att skriva! Jag bor i Stockholm. Har tillgång till bil så jag kan ta mig runt om det behövs.

#6 Kolla med Stockholms Katthem - de är ju duktiga på skyggisar och kan säkert tipsa om en bra veterinär med dessa extra kunskaper.
Vi (här i Göteborg) tar in en del skyggisar och vår veterinär är jätteduktig på det. Man för över från transportburen eller fällan till en sk. Klämbur
Den fungerar så att man drar en innervägg åt sidan och sedan låter katten gå in i buren från ena kortsidan (Måste alltså vara öppningsbar i kortsidan.) Sedan skjuter man innerväggen mot katten så katten endast får en smal bit att röra sig på och "kläms" mot långväggen. Detta gör inte katten illa för burens galler är inte hårt eller vasst. Efter det kan man sticka in en spruta och söva katten.
Vi köpte själva en sån bur för att kunna kolla ev. dräktighet eller mjölkprodution hos honor vi får in som inte kan hanteras lätt.
Viktigt är dock som skrivs ovan att veterinären är positivt inställd till att ta hand om skyggisar. Det kan sluta illa annars.
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus
Uppsala veterinärmottagning!!!! Har själv en missa, född i skogen i koloni, som inte går att hålla/lyfta/bära och de har varit helt fantastiska med henne de ggr vi har varit där!!! En av veterinärerna där - var f ö med och startade upp Föreningen Samvetet (Uppsala katthem), och är alltså mkt van vid skyggisar! Även flera av de andra veterinärerna/djurvårdarna på mottagningen har stor skyggisvana och flera av dem jobbar som volontärer på katthemmet som jag förstått det.
De tar också regelbundet hand om katthemmets (sjuka) katter på mottagningen.
Med min missa har klämbur inte använts (hittills). Första gången var vi där för att raka bort några tovor som satt illa till (misse är långhårig). Veterinären hade en bra teknik där hon på ett enkelt sätt kunde få in misse under en fleecefilt. Väl under fleecefilten brukar många missar välja att stanna där, så gjorde också min misse. Veterinären kunde då enkelt ge henne lugnande, raka, väga och klippa klor mm. Andra gången skulle misse vaccineras. Hon fick då stanna i sin transportbur, veterinären öppnade luckan och höll försiktigt en filt framför hennes ansikte samtidigt som hon vaccinerade. Hela tiden läser de förstås av katten innan de går vidare i det de gör. Men inga handskar, inget fasthållande, utan bara gott om tid, mjukt och försiktigt och stor vana. Jag har varit superimponerad!!!! Har kompisar som jobbar som volontärer på katthemmet som är lika imponerade, det var de som tipsade mig om den här mottagningen sedan jag fått hem två unga skyggiskatter.
Kolla med Stockholms katthem annars, de känner säkert också till bra skyggis-veterinärer.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Sjöstadens veterinärpraktik i Hammarby Sjöstad eller
Ahlbergs på Magnus Ladulåsgatan, Södermalm
Ständig uppassare till griniga Luffar´n, Snygga Smilla, Busiga Mina, Skygga Tingeling, Charmören Flea och hunken Roffe.
Volontär på Stockholms Katthem
www.katthemmet.nu www.svekatt.se
Vi har slutat med klämbur, för krångligt. Dessutom ser man inte i en klämbur om en nyinfångad hona har ungar, dvs mjölk i spenarna.
Vi och veterinären använder bara håv, lätt att skaka ut katten ur buren in i håvet och då kan man söva eller snabbundersöka en katt utan problem.
Dessutom tror jag att en katt blir mindre rädd i ett håv där man kan lägga en handduk över huvudet än i en klämbur där de oftast får panik.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Tänkte göra en uppdatering…
kom hem från veterinären för en stund sedan. vi (jag och min snälla pappa) åkte till sjöstadens veterinärprkatik som johnnys girl rekommenderade.
veterinären var så snäll och lugn, vilket var precis vad min katt inte var.
hon som är så trygg, nyfiken och modig hemma var urförbannad och rädd. jag har aldrig sett en så aggressiv katt, inte ens på video! hon högg och slog och fräste.
men veterinären fick in henne i en klämbur så det löste sig.
knäppt att det kan vara så stor skillnad på hur katten är här hemma med mig och hos veterinären. det var som en helt annan kisse.
men tack för alla tips iaf! nu är det fixat och klart och förhoppningsvis dröjer det oändligt lång tid innan jag blir tvungen att ta henne till veterinär igen.

#11 Vad skönt att det ordnade sig..och gott för missen att det hela är över! :-)
#8 så bra att höra dina lovord över vetmottagningen! Ska jag lägga på minnet o rekommendera när fråga kommer upp…
Annette i sjöstaden är mycket bra och van vid skyggisar då hon bla hjälper Akutgruppen. Jag har personligen haft henne hemma för kastreringar och vaccinationer på blyga kissar så att dom slapp åka iväg.
#1 anmäl den veterinären, dem får inte avliva din katt utan ditt tillstånd!
Dem kan dock neka operationer och behandlingar som kräver att katten är inskriven och då inte kan skötas pga sin skygghet. I såna situationer blir det lätt avlivning då man inte har nåt annat val…
Vill man ha tillgång till ett större djursjukhus kan jag varmt rekommendera Södra Djursjukhuset i Kungens Kurva. Mycket kompetenta och tar hand om skyggisar med stor hänsyn till deras integritet. Har väldigt god erfarenhet av dem.
Medarbetare Hittekatter iFokus

Skyggisar har inget värde enl, många vettar.. Litar aldrig med på nån vette :(