Vi och dom
Nu när vintern har tagit ett stadigt grepp om landet med snö och minusgrader har jag tänkt särskilt mycket på alla de hemlösa katter som försöker överleva utomhus. Jag ser min egen lilla prinessa (och hon är med all säkerhet inget undantag
) som går från under duntäcket i sängen till kattigloo uppställt strategiskt på en pall vid ett element till uppvärmd (värmedyna under fleecefilt) kattsäng på skrivbordet. Hon trugas och lockas med kvalitetsblötmat (även om om hon fn vägrar allt utom Whiskas blötmat skruttkatten) leker i sina två klätterträd eller med otaliga leksaker, är vaccinerad, chippad, försäkrad och genomgår regelbundna vetkontroller. Hon lever med andra ord ett bekymersfritt liv som en älskad innekatt och jag undrar om det finns något annat husdjur som människan har tagit till sig där skillnaden mellan vi och dom, mellan älskade familjekatter och övergivna 'hemlösingar' är större.
Vad är det som gör att vi människor, särskilt i Sverige med ett klimat som inte passar för utomhuskatter och där det absoluta flertalet faktiskt har ekonomiska resurser att ta hand om sin katt har ett sådant skrämmande antal övergivna katter och kattungar? Egentligen och rent logiskt vore det mer förståligt om människor övergav sina hundar (avlade av djur från kallare klimat) eller hästar (också härstammande från steppen och tundran i kallare klimat) snarare än katten som kommer från öknen och varma klimat. Dessutom kostar både hästar och hundar betyligt mer i drift för de som påstår att de inte har råd att ta hand om sin katt. Men jag har inte sett att det finns många övergivna och förvildade schäfrar eller nordsvenskar - djur som antagligen skulle klara sig bättre vilda i Sverige än katter.
Förr i världen var katten, liksom hundar, hästar, kor osv bruksdjur. Katten fanns för att hålla efter råttor och andra skadedjur. Jag undrar varför hund och häst har fått en sån ökad status i Sverige som rena hus- och sällskapsdjur medan katten fortfarande betraktas som något mellanting. En slit och släng vara som ska agera leksak för ungarna för att sedan slängas ut när den blir besvärlig eller går som okastrerad stallkatt för att ta möss, och om den försvinner så, ja det finns ju alltid en ny katt att köpa/få.
Ber om ursäkt för flummighet och ordrikhet, men, medan jag njuter av snön, så får jag ont i hjärtat av att tänka på alla katter därute utan hem, mat och värme. Jag vill inte tänka på hur många katter som led/dog under den senaste köldknäppen när termometern här i Stockholm visade på -15.
Hur kan vi minska gapet mellan 'vi och dom'?

Bra skrivet, håller helt med dig…
Mitt hjärta blöder för alla små hemlösa kissar som fryser och svälter nu i vintertid
… mina egna små ludna barn ligger på en köksbänk med varm filt under sig och sover … medan deras fränder kurar i buskarna..kalla och blöta utan mat
… försöker också med kvalitetsmat men icke det ska bara vara Pussi blötmat i påse…..bortskämda… nädå!
Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

Tror faktist att det låga priset på katter gör de mer till slit o slängvara, lägger du ut flera tusenlappar på ett djur så tar man hand om den oxå. Finns väl inte särskillt många raskatter som går där ute o vill komma in, dessa kostar ju oxå en del i inköp.
Jag lider med katterna som går ute i denna kylan, medans jag ligger i värmen, mina katter ligger på fönsterbrädan ovanför elementet o hundarna under duntäcket
Jag håller med dig 
Tänk vilken skillnad det är mellan min kissar som är mätta, som sitter i fönstret och tittar ut på snön, ligger under elementet på en liten filt eller ligger i mitt knä på rygg och njuter i värmen, med fyllda matskålar och rent vatten i köket, och alla små kissar där ute som sitter i någon buske och fryser så de skakar och är vrålhungriga jämt.
Om jag kunde skulle jag ta in alla hemlösa kissar och ge de mat, vatten, kärlek, värme och leksaker precis som min kissar får. Vad har de små katterna där ute som fryser ihjäl gjort för att förtjäna det? Och vad har alla katter som har ett varmt hem med mat och kärlek gjort för att förtjäna det?
#4 Precis. Är jättetrött på folk som säga att de redan har 2 katter och kan inte ta in stackaren som går ute.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
#4 Jag skulle ta in minst 10 om jag fick av mamma, men vi bor i en 4:a och vi är 4 pers, en hund, tre katter och två gerbiler och har nog inte pengar så det räcker att mata en katt till. Om vi hade pengar skulle jag tvinga mamma att låta mig ta in några katter.
När jag flyttar hemifrån kommer min soffa se ut som den på bilden, det lovar jag alla hemlösa kissar.
En av huvudorsakerna tilll problemet är nog som TS skriver att man kan få en katt mer eller mindre gratis. Då blir man mindre benägen att kosta på ens det mest basala för katten: kastrering och vaccinering.
Sälj inte katter för en hundring!!!!! Inte för att jag tror att någon av oss som hänger här inne på HiF skulle komma på den idiotiska tanken.
Medarbetare Hittekatter iFokus
#5 Alla kan inte ta in eftersom de redan har två, man får se till boendesituationen, de egna katternas reaktion på nya katter osv.
Jag hade mer än gärna velat ta in ett dussin men jag ha inte ens plats med en…….bor i studentlägenhet och även om jag skulle kunna tränga in en i själva lägenheten kan jag inte resa med mer än 2 katter och vi reser hem till mina föräldrar minst en gång i månaden. Istället spar jag och sätter in en slant när jag kan till katthemmet min egen donna kommer ifrån, är med i lotterier, aktuioner osv. Jag kan inte göra mycket medan jag studerar utan gör vad jag kan. När jag fått jobb och riktig bostad så hoppas jag min soffa se ut som #4:as bild dock. Det skär enormt mycket i hjärtat när man ser alla hemlösingar och vet att det finns inget man kan göra………
Inte alla kan eller vill ta in hemlösa katter. Och alla har inte möjlighet att hjälp ekonomisk av olika anledningar.
MEN, alla kan sprida budskapet om hur viktigt det är att kastrera! Både inne- och utekatter. Det är alldeles gratis och kräver bara lite tid och engagemang…
Det finns många myter ang kastrering som måste bort. Alla katter kan kastreras från 4-6 mån ålder. Fler och fler veterinärer kastrerar idag från 12v ålder och det hämmar INTE på något vis kattens utveckling.
En katt behöver inte vara könsmogen för att kastreras, tvärt om, mår katten bäst av att kastreras innan könsmognad och man slipper en massa problem som det kan medföra som revirkissning, oönskade kattungar, att katten försvinner mm, mm
En katthona behöver inte få kattungar innan kastrering.
Det finns absolut ingen anledning att inte kastrera sin kattunge och jag blir så frustrerad när huskattuppfödare annonserar ut sina kattungar som lämpliga utekatter.
Så, alla som värnar om våra älskade katter, hjälp till att höja kattens status i samhället.

Jag erbjöd mig att ta emor ett par katter o ha som stallkatter, från ett ställe som akut sökte hem åt mor med 3 ungar (20v gamla)
Tyvärr fick jag svaret att de inte omplacerar ut tama katter som stallkatter, synd för vi vill inte ha några skyggisar i stallet, våra stallisar får lika mkt kärlek, omsorg o bra mat som våra hemmakatter (om inte mer tom), de får en varm liggplats att sova i dessutom. Får vara med oss hela dagarna när vi grejar med hästarna, sitter på våra axlar när vi mockar osv. Nä tydligen är det enbart skyggisar som passar som stallkatter, då får det vara för vår del
jag kan ju egentligen inte ha den katten som jag hyser just nu, men gjorde det ändå..då får hon iallfall mat och värme och slippa kissa i den kalla snön.
det är hemskt att man i allmänhet inte har mera förstående hur en katt egentligen är, de är kloka och de är ens bästa vän om man behandlar dem väl.
Varför ska de behöva lida bara för att människan är så oklok och inte vill förstå.
jag önskar att det fanns små hus i varje by eller många i en stad, där katterna kunde gå in och värma sig.
Katter är bra för en stad eller by därför de håller efter möss och annat som annars kan ta över.
Och det skulle vara en person eller fler, som hade ansvar för husen och katterna så att de får mat och vatten och annat som de behöver och kastrering såklart.
Och hjälp då de blir sjuka eller skadar sig.
För då hade folk kanske lärt sig att uppskatta katten mer, eftersom de får en status
U R us
#11 Det kallas katthem 
Och det finns, men inte i tillräckligt stor utsträckning för att räcka till alla hemlösa katter.
Att katter behövs för musbekämpning kan jag inte hålla med om. Det sköter många vilda djur om som rovfåglar och rävar t.ex.
#4 och #5, jag har funderat mycket på att bli jourhem, men problemet är att min katt är en omplaceringskatt som hatar alla andra katter
hon slogs så att stickor och strån rök med den andra alfahonan hos sin förra ägare/uppföddare och de kunde överhuvudtaget inte vistas i samma rum (och vi pratar år) + att hon gav sig på och bet och klådde upp de andra katterna i katteriet. I somras gav hon sig på min brors katter (en Main Coon och en stor husis) och trakasserade dem tills de knappt vågade gå utanför dörren (som tur var bodde vi inte i samma hus men delade tomt). Eftersom hon är en liten burma som väger 3.3kg var det lite roligt att se henne så fullständigt dominera och skrämma livet ur två jättestora hankatter. Det sista en fd hemlösing behöver är en galen och uberagressiv katt som flyger på dem om de vågar sätta sin tass innanför dörren. Har funderat på om kattungar skulle funka (hon har haft kull själv) men vågar inte ta risken att Nikita blir tokig på de små. Jag bor i en tvåa med öppen planlösning så att låta katterna leva helt separerade skulle bli svårt och orättvist mot båda katterna att leva så begränsat.
#10 Så synd att ni inte vill hjälpa en skyggis med tak över huvudet i ert stall. Det är ofta den bästa hjälpen en skyggis kan få. Tyvärr är det många som tänker så.
Och förstår mycket väl varför de inte ville omplacera 4-månaders dumdristiga kattungar till ett stall. Det är en sak om katter är födda i ett stall och från början lärt sig hur man ska se sig för. Men att hiva ut kattungar i värsta busåldern, när de inte har förstånd att akta sig utan tvärtom gärna utmanar ödet är bara dumt.
Jag har själv nekat folk kattungar, när de velat ha dem som stallkatter. Utan tvekan kan de säkert ha jättekul istallet, men rena stallkatter?? Nej tack. Inte när de är vana vid att sova i sängen och slappa i soffan.
Tilläggas ska att hur många hemlösa katter vi här och på andra ställen runt om i landet tar till oss så kvarstår den ursprungliga problematiken, att katten i Sverige idag fortfarande är ett djur med mycket låg status, raskatter undantagna. Nog sjutton behandlar de som äger en korsningsponny och de som äger en fullblodsarab sina hästar lika bra. Men en katt kan man tydligen fortfarande behandla hur som helst. Att man tar hand om sin raskatt men inte om husisar beror säkert som #7 sa att du fortfarande kan köpa eller tom få en bond/huskatt för inga pengar och att det inte finns några krav på dig som kattägare. Om krav att man skulle registrera sin katt (och betala avgift) och förbud mot att låta sin katt springa vind för våg infördes tror jag mycket skulle vara vunnet eftersom det sållar bort de mest tanklösa och nonchalanta människorna från kattägarnas skara.

Vi har både varmt o gott i sadelkammaren, med kattlucka o en go soffa att ligga i, fritt med mat o färskt vatten. Katterna skulle få massa kel dagligen, dessutom finns det en korg med yllepläd i. Våra stallkatter skulle absolut få den bästa vården, jag ser kastrering som en självklarhet dessutom, lika viktigt som vaccinering o id-märkning.
Tyvärr blir man snabbt dömd som oseriös för man vill ha en tam kelgris som stallkatt
#16 Det tror jag säkert att ni har. Men du kommer ändå inte ifrån att en kattunge på 4 månader som växt upp inomhus inte har förstånd nog att akta sig i en så pass oskyddad miljö. Den är övermodig och vill testa gränser. En kattunge som är född i ett stall blir lärd av mamman hur den ska bete sig.
Det gör så ont att tänka på de stackarna som lever ute att jag försöker inte tänka för mycket, för jag blir bara sjuk själv.
Har ju tre innekatter och andra djur så jag kan heller inte ta flera även om jag gärna skulle vilja.
Även ekonomin skall ju räcka till allt som behövs!
Jag försöker stödja katthem genom att köpa almanackor, virkade gossedjur och skänka pengar när jag kan.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

#16 o #17 Håller helt med om att det inte är vettigt att ha skyggisar som stallkatter. Mina katter bor i stallet och har allt de behöver inklusive dagligt gos.
Hur ska man kunna upprätthålla djurskydd på en skygg katt? Om de inte vill bli klappade vill de garanterat inte bli trängda och fasthållna. Så om de haltar, ska man låta dem göra det då eller plåga dem med ovannämnda behandling? Innan man ser på en skygg katt att den mår dåligt är det riktigt illa eftersom de inte visar det i onödan. Jag har egen erfarenhet av detta eftersom det stup i kvarten dyker upp sådana på gården.
Om man nu måste ha skygga katter ska man nog ha dem i lägenhet.
Jag lider med alla djur som lever i det vilda såhär års. Rävar har ju samma situation som vildfödda katter.
Däremot tycker jag oerhört synd om katter som är vana att vara inne med mänsklig kontakt och numera är utslängda i kylan.

ja…man tänker varje dag på dom stackarna där ute..och det svider i hjärtat varje gång tankarna går dit…man tittar ut över snön..och oron är där…vi kan inte nog påtala vikten av detta med kastering..och åter kastrering, och att man också tar betalt för en katt man av någon anledning flyttar på….jag kanske överreagerar..men ogillade en bild med text som nyckel i ett korsord där det handlade om att ta betalt för "en krona tassen" detta var lite skämtsamt tecknat, men jag ser det allvarligare än då…bara en liten, liten detalj som inte gör ett dyft för att höja kattens status…
# 12
Ja det är klart 
men jag menar små minihus bara till katterna..och det kan vara många t.ex. ett eller två vid varje bostadsområde, som det finns kattlucka i och varma inredningsdetaljer ..
risken är nog att även tama katter går dit, men vad gör det? Deras ägare vet ju var de ska leta isåfall om de inte kommer hem då de brukar t.ex
Och har man kastrerat sin katt så gör det ju inte så mycket.
Vet inte om det ev kan uppstå slagsmål men det kanske är något man fick vänta och se hur det blev..
Tänk att ha ett sådant hus vid en affär..de katterna hade gjort nytta som råttfångare och som tack kunde de få mat och vatten av affären
U R us
Katthem/föreningar gör en bedömning innan de placerar ut en katt. Jag skulle absolut inte förmedla en tam kattunge som lever inne som stallkatt om inte katten får stanna inne en lång tid.
Tama katter kan ofta blir bra stallkatter beroende på hur de växte upp och vilken personlighet de har. Andra visar tydligt att de vill vara innekatter.
Vi placerar ut skygga katter som stallkatter. Katter som visar tydligt att de inte vill vara i vår närhet. Det är inte lätt att fånga in en skygg sjuk stallkatt men det går. Samtidigt tycker jag att vi kan bara göra så bra som möjligt och ibland är det bättre att en skygg katt blir kastrerad stallkatt än en död katt. Och många skygga stallkatter kan ändå bli tama. Och som tur vill inte alla ha en tam stallkatt utan är nöjd med att ha en katt i stallet och att den trivs utan att den behöver närheten till en människa.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
#11 Det du beskriver finns redan på en del ställen.TNR kallas det.
“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream.
# 21 Kolla här:
http://v3.goteborgskatthjalp.com/index.php?limitstart=0
Ge ett hus till en hemlös katt!

#24 Vilken bra idé!
Medarbetare Hittekatter iFokus
Väldigt bra Och tänkvärt inlägg. Jag tror med det är just priset och tillgången som gör att katten betraktas som slit o släng. Kostar ju mer i bensinpengar att åka och hämta sin bortsprungna katt än att få en ny slängd till sig på blocket.