Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkattmat
Läst 1644 ggr
Choklad
2012-12-04 12:21
0

lite frågor

jag undrar om jag är elak om jag låter klippa "min" hittekatt? Hon fastnar i gardiner och i handdukar då hon leker. Handdukarna har jag flyttat högre upp men gardinerna är det svårare med.Hon får nästan panik då hon fastnar och det är risk att hon skadar sig i den paniken innan jag hinner fram för att hjlpa henne. Så jag tänkte klippa hennes klor.

Eller är det djuplågeri?

Sedna undrar jag hur ofta ni matar era innekatter?

Detta är en ca 8 månaders katthona, liten och nätt.

hon vill ha mat hela tiden..hon får ca 3 msk mjukfoder varje dag, och ev en gång till innan jag lägger mig.

Vet inte hur jag ska göra riktigt, har aldrig haft en innekatt, bara utekatter som har fått torrfoder och kunnat springa ut och in när de ville.

Och dessutom hade de alltid tillgång till mat då de ville äta.

(vet nu att de inte ska ha det)

U R us

denstore
2012-12-04 12:28
0

Om man vet vad man gör, så känns det ju inte mer än när vi klipper naglarna. Jag brukar klippa klorna på min Nelson när han sover.

MSH
2012-12-04 12:30
6

Vad det gäller kloklippning så har jag fått lära mig att om katten endast ska vara inne, då kan man klippa klorna. Men katter som är ute behöver sina klor för att kunna klättra i träd, försvara sig etc. Mängden mat låter verkligen liten?! Vad är det för mat hon får?

Choklad
2012-12-04 12:34
0

# 2

vanlig burkmat Wiskas och ibland annat..

så jag kan ge mer? ungefär hur mycket är ok att ge? eftersom hon  är innekatt så tänker jag på att hon får ju inte bli överviktig

U R us

Smådockan
2012-12-04 12:36
2

Hej! Du bör klippa hennes klor. En innekatt sliter inte mer klorna på samma sätt som en utekatt och hon behöver heller inte försvara sig ute på samma sätt. Men du klipper självklart inte at dom helt. Längst in i klon finns en "blodådra" den s k pulpan. Den ska man inte klippa i. Det är smärtsamt och blöder mycket då. Precis som att klippa naglarna på oss människor så klipper man försiktigt. Är det ljusa klor ser man pulpan ganska tydligt. På mörka klor kan det vara svårare. Sök på nätet så ser du mer om hur du gör och håller i tassen när du klipper. Och är du ovan så ta hellre för lite bo för mycket. Gör det lite i taget också så ni båda hinner vänja er tid att göra det. Du kan börja med att klippa at den vassaste toppen till att börja med så fastnar hon inte lika mycket. Sen är även en aspekt att klippa klorna att om dom blir för långa så viker dom sig till slut inåt tassen och det gör mot och ger tassen en del ställning när hon går. Ang mat så här jag alltid haft torrfoder framme att äta när mina katter vill. Min hona ville t ex äta lite då och då. Blötmat hade jag bara som komplement. Torrfoder är bra för kisse att få jobba med tänderna på. Men all mat man börjar med ska ges lite till i taget så katten får vänja sig vid maten. Kan bli dålig i magen annars. Och alltid friskt vatten framme. Framförallt om torrfoder ges som inte innehåller vatten som blötmaten gör. Jag tycker kanske också du ska kolla upp hemmet hon hela tiden är hungrig. Hon kan ha mask och behöver avmaskas? Du kan se på avföringen ev vita små maskar om hon går det. Men jag tycker också det låter som hon får ganska lite mat per dag. Kolla även där på nätet om det inte är så att hon får för lite. Hon behöver kanske lite mer eller annan mat med mer näring i.

Choklad
2012-12-04 12:37
0

# 1

och han vaknar inte? hehehe sicken katt Skrattande

U R us

Choklad
2012-12-04 12:42
0

Ok jag ska kolla ..

tack för tips Glad

hon har med all säkerhet mask underligt vore det ju annars, hon har vistats ute en lång tid som det verkar och nog inte fått så mycket att äta heller..och mask har ju de flesta utekatter från och till.

ska införskaffa maskmedel

U R us

bymaruska
2012-12-04 12:49
2

Jag tycker Du ska försöka klippa klorna plus att det är jätte bra men ett klös träd eller något annat hon kan gilla att rafsa klorna i.

Maten, jag tycker då ska köpa ett bra torrfoder för katter som är inomhus. Är hon kasterad så finns det bra kombi foder. Är hon väldigt hungrig och sugen så kan man även ge torr foder i mindre potioner till att börja med tills hon lärt sig att hantera fri tillgång. Mjukfoder tycker jag du kan ge som lite bonus typ en matsked morgon o kväll.

Överviktig blir hon inte med rätt foder det är viktigt med kvalité! 

Plus att Du måste maska av henne omgående om inte det är gjort.

Smådockan
2012-12-04 12:58
0

Måste komplettera info lite. (ursäkta stavfel. Skriver från mobilen som gör som den vill) . Ang maskmedel så kan katten faktiskt bli dålig at det också. Använd försiktigt. Min hona blev väldigt dålig det. Kolla gärna innan om du ser små vita maskar i baken eller lådan. Vad gäller maten råder jag dig att ha till en djuraffär och be om hjälp med rätt foder. Hon är fortfarande unge eller åtminstone väldigt ung kisse och abehöverordentlig näring för att utvecklas som hon ska. Dom har mycket bra foder och kunskap att hjälpa dig med port och även hur mycket mat hon behöver. Jag tycker också det låter som hon behöver mer mat när därför är mitt råd att börja försiktigt med ny mat och se hur hon utvecklas. Du ser ju om hon börjar lägga på sig för mycket och kan få styra maten lite. Kloklipp till klorna hittar du också där ifall du inte har. Klorna är välvda och vanlig sax är inte effektiv på dom hårda klorna och är inte så skönt för kisse heller. Fundera också på en försäkring. Agria har bl a. Det är kostsamt om hon blir sjuk och är man fäst vid sin vän är det skönt att veta att man inte står inför ett val att man inte har råd att gå till veterinären.

Choklad
2012-12-04 13:03
0

# 7

Hon har två klösbrädor, men föredrar min stora tvättkorg som är av korg, vilket hon får använda bäst hon vill, men den är nog inte så effektiv. De andra klösbrädorna består av rep som är snurrat som finns inbyggda på hennes katttorn eller vad det nu heter..

sedan har jag en del trämöbler obehandlade som hon får klösa klorna på, men jag tänker att nästa ev nästa ägare kanske inte vill ha sina möbler sönderrivna

Jag trodde inte man fick ge mjuk och torrfoder samma dag?

U R us

kattassen
2012-12-04 13:13
9

Om detta är en hittekatt du nyss tagit in bör du göra ett besök hos veterinären snarast. Har du kollat så katten inte är ID-märkt? Kan ju vara chippad vilket inte syns utan en chipavläsare. Du skall se till att katten blir kastrerad snarast om den inte är det (det ser veterinären).

Avmaskning kan man få ombesörjt vid veterinärbesöket. Vi ser alltid till att de katter vi tar in får en "helservice" dvs kastrering, vaccinering, ID-märkning och en avmaskningspipett i nacken (Profender).

Man kan även be att de klipper klorna när katten är sövd. Är h'n hanterbar kan man göra det själv. Inget man behöver göra i panik - det viktigaste är väl egentligen kastrering så det inte bli felkissande.

Vad gäller maten är 3 msk mjukfoder på tok för lite! Ett bra kvalitetstorrfoder måste vara basen sedan kan du komplettera med någon matsked blötfoder som kvällsmat exempelvis. Bra torrfoder hittar du i zoo-affären. Köp inte whiskas eller friskies bara för att det är billigt. Det är faktiskt rätt kass foder som innehåller för mycket salt bl.a.

Så fint att du tagit hand om denna lilla katt och jättebra att den får vara inomhus nu när vinter tagit ett grepp om Sverige!Skrattande

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

MSH
2012-12-04 13:19
0

Torr och blötmat behöver inte "konkurrera" utan torrfoder som bas att stå framme och lite blötfoder morgon och kväll, så gjorde vi i alla fall och jag tyckte att det fungerade. En gång när vi köpte foder (hills tror jag det var då?) så fick vi en "måttsats", det var praktiskt, fråga i affären:-) !! Vad fint att ni tar hand om henne! Finns det ingen ägare att hitta?

denstore
2012-12-04 13:27
1

#5 ibland är han i riktig matkoma. Då kan man nästan göra vad som helst. Men han gillar inte att bli klippt i vanliga fall. Den andra katten sitter snällt och fint och låter sig bli ansad.

Uppkatten
2012-12-04 13:31
1

Jag tycker mycket väl att katter kan ha fri tillgång till ett bra torrfoder upp till ca 10-12 månaders ålder. Börjar de lägga på sig onödigt mkt kan man börja begränsa mängden (i enlighet med vad som står på foderpåsen), men fördela fodret på flera tillfällen per dag.

Det är inga problem att kombinera blöt- och torrfoder. Det är tvärtom vanligt att man ger torrfoder kanske morgon + kväll, och ett mål blötfoder t ex under eftermiddagen. Men det finns också de som enbart ger blötfoder eller enbart torrfoder. Det viktiga är att sätta in nya fodersorter långsamt (blanda med ett foder som katten är van vid!) så att misse inte får ont i magen vid övergången från ett foder till ett annat.

Även jag tycker att det låter som att misse får för lite mat i dagsläget. Hon är ung och växer fortfarande och behöver få i sig ordentligt med näring.

När det gäller klorna så brukar man kunna få hjälp med kloklippning hos veterinären om man känner sig osäker. En veterinär som jag känner säljer kort så att man kan komma dit 10 ggr med sin katt o klippa klorna. Men det är lite olika på olika veterinärmottagningar hur det fungerar. Då kan du också be veterinären att visa hur man gör när man klipper klor. Det är viktigt att inte klippa mer än det yttersta på klon, annars gör det ont och blöder kraftigt.

När det gäller avmaskning vill jag minnas att man kan köpa ngn slags test på Apoteket för att se om misse har mask.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Josefa
2012-12-04 13:56
3

Blötfoder är alltid bättre att ge än torrfoder. En katt är ett rovdjur och har ingen nytta av spannmålet som finns i de allra flesta torrfoder. Det är i första hand kolhydraterna i fodret som katter blir tjocka av, så om du ger blötmat så måste det till mycket för att katten ska bli tjock. 3 matskedar blötmat om dagen är på tok för lite för en 8 månaders ungkatt.

Och med tanke på att katter oftast dricker alldeles för lite vatten, så är det klart bättre att ge blötfoder.

Men det är helt klart mycket mer praktiskt att ge torrfoder. Men ge då ett bra torrfoder som innehåller så mycket animaliska ingredienser som möjligt. Kolla i innehållsförteckningen. Kött ska stå först i raddan med ingredienser som räknas upp.

Och självklart kan du klippa kattens klor om hon går och fastnar överallt med dem. Ta katten i famnen om hon är så pass tam och klipp den yttersta spetsen på klon. Om du är osäker så kan du be tex veterinären visa hur du ska göra.

Choklad
2012-12-04 15:30
0

nu ser jag att jag har skrivit dumt här i #1 ang maten, hon får 3 msk mat /gång som hon äter.3-4 gg/dag…

ja 3msk /dagen är ju helt galet Skäms

veterinärbesök ska ske, men eftersom jag bara har henne och ger henne husrum så ska de som fann henne ombesörja resten eftersom jag inte har ekonomi till det tyvärr..

men maskmedel kan jag väl köpa utan veterinärbesök så hon blir av med dem så snart som möjligt? har dock inte sett något misstänkt i kattlådan …klorna ska det komma en van person och göra , själv vill jag inte försöka ens..risken är stor att jag gör fel

U R us

Choklad
2012-12-04 15:41
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

här är hon sitter och spanar efter fåglar  Glad

hon är så duktig  på att gå på lådan och hon är jättesnäll och tillgiven

Om jag kunde skulle jag behållt henne.

De som har anvaret för henne har sökt och det är ingen som har gjort sig tillkänna , ingen saknar henne

Men hon är trygg härinne i värmen :)

U R us

Uppkatten
2012-12-04 15:50
1

#15 Vad bra att hon har fått i sig mer mat än det lät!!!

Bra också att du ber någon som är van att hjälpa till med klorna.

Vet du om man har kollat om missen är chipmärkt? Den kontrollen kan man göra gratis hos veterinär eller polis, som då scannar av misse med en liten manick för att se om hon har något chip under huden. Det kan ju vara så att ngn matte eller husse letar efter missen - ägaren kan ni isåfall hitta med hjälp av chipmärkningen.

Har ni anmält till polisen att ni hittat henne (på tfn 114 14)? Satt upp lappar i området där hon hittades?

Maskmedel kan du köpa receptfritt på närmaste apotek, välj dock ett preparat som är lämpligt för unga katter som har vistats ute (du kan säkert få tips på bra preparat här på sajten under kvällen).

Hoppas det blir bra med missen!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Jourhemmet
2012-12-04 16:54
2

Köp Milbemax, det är enkelt att ge katten. Hon har garanterat mask om hon bott ute. Sedan tycker jag att hon ska ha fri tillgång på mat då hon fortfarande är en kattunge. Alla mina katter + jourkatter har alltid fri tillgång på både torr/blötmat.

Choklad
2012-12-04 17:29
0

Oj kan de ha fri tillgång till mat? man hör så ofta att katter inte ska för mycket mat så jag blev lite rädd att jag gav för mycket..men då behöver jag inte vara orolig för det i nuläget iallfall

då köper jag torrfoder så kan hon välja vad hon vill haGlad

visste inte att det är gratis hos polisen att kolla om det finns chip

kan inte tro annat än att någon har ägt henne innan för hon är så kelen och go och alls inte rädd.

Antingen så är hon övergiven (vad jag tror) eller så har hon på något sätt kommit ut och gått vilse. (men jag har ändå svårt att tro att hon inte skulle vara välkommen hos någon)

Då de fann henne hade hon bakbenen nerkletade med bajs eller blandning av någon lera och bajs (har skrivit om det i en annan tråd härinne tror jag)

ska vidareberdra detta om polisen till de som fann katten

Tack för alla råd Glad

U R us

Rafflan
2012-12-04 17:55
0

Börja med att avmaska, är han väldigt mager kan skonkost i form av hill i/d (finns både torrfoder och mjukmat) vara bra att ge och när vikten är bra kan du gå över till ett vanligt foder och ge fri tillgång.

Gäller att hitta rätt torrfoder, mina katter blev feta på många foder men har äntligen hittat en sort dem kan ha fri tillgång av utan att gå upp i vikt och så får dem mjukmat ibland :)

Jourhemmet
2012-12-04 18:06
2

Köp inte torrforet i mataffären bara utan i en djurbutik så får du bra mat. Katter har en väldigt kort tarm så de behöver få äta många gånger om dagen och då ffa katter som fortfarande växer.

Uppkatten
2012-12-04 18:08
2

Just när det gäller unga katter kan det vara att föredra med fri tillgång till bra kattmat. Efter ca 12 månaders ålder kan man dock behöva ha lite koll så misse inte blir för tjock.

Thaeri
2012-12-10 11:49
3

Jag skulle ge fri tillgång på blötmat och skippa torrfoder helt Glad