Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettertnrskygga-katter
Läst 2097 ggr
Roslyn
0

Vatten för TNR/vintertid

Undrar om någon har bra tips på vattenproblemet nu när kylan håller sitt grepp över Sverige.Har försökt med väremedynor, frigolit etc men vattnet (och blötmaten) fryser på fem röda.

Hur får vinterkatter i sig vätska? Äter de snö?

Alexej
2

Har du provat snugglesafe? SnuggleSafe värmedyna körs i micron i cirka 7 minuter och håller varm upp till 10 timmar.

SnuggleSafe

Läste också att några droppar olja hjälper att vattnet inte fryser.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Roslyn
0

Har snugglesafe men den har inte hjälpt så länge. Olja var ett bra tips. GladKan man använda rapsolja tro?

[Zlarviig]
0

Ljummet vatten tar längre tid att frysa. För kallt eller för varmt så fryser det snabbare. Så till att börja med så kan du hälla upp ljummet vatten, om du inte redan gör det. Glad Sen har jag hört något om salt i vattnet, men det är väl inte så bra om kissarna dricker saltvatten.. Men du kan ju iallafall testa att ge dem ljummet vatten och se om det funkar bättre.Glad

Liz-arden
1

Jag har heatpacks (såna där små platta plastpåsar som man knycklar till för att få dom varma).

Dom skall kunna hålla sig varma 12 timmar. Det kanske skulle funka om man la dom under en vattenskål med tunn botten t.ex. en plast- eller metallskål.

Jag har inte provat men om du vill prova så får du gärna pm:a mig så kan jag skicka några till dig. Fungerar dom så kan jag hjälpa dig att beställa fler.

[Zlarviig]
0

#4 Såna skulle man väl kunna lägga I vattnet också? Förvånad Det är ju plast.. Det var smart!

kattassen
2

Har idag testat två skålar ute i trädgården. En med solrosolja i vattnet (så det flöt ringar uppepå) och en vanligt rent vatten. Båda var helt frysta efter 5 timmar. Det enda är att den isklumpen med olja sitter inte fast i plastskålen utan "halkar" runt. Så tyvärr vet jag inte om det är någon idé. Kanske kan det går att slicka lite i skålen med olja men jag tror inte att katterna gör det.

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

lillmymlan
0

Här uppmanar vi mataren att byta vatten 2 gånger om dagen iaf, men det är svårt det där med fruset vatten! Har ingen bra idé heller… testade sådana där som man har i vantarna, brythjärtan, men det blir svindyrt kan jag säga :/ bättre att byta ofta om man kan

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*

Sagolika
0

Vad tror ni om doppvärmare för akvarium? Såvida ni har någonstans att sätta i sladden i en kontakt.

Sunset_luna
1

Men brukar man inte typ lägga i en liten pinne lr så i hästarnas vatten när dom e i hagen på vintrarna? kanske kan funka med något sådant, tror att det kan fungerar iaf om man har en stor skål.

Tyrisen
3

För att sänka fryspunkten på vatten:

- Djupa långa skålar med mycket vatten. Undvik vida skålar (fryser snabbare då det blir närmre marken).

- Ställ på ställen dit solen kan nå.

- Så varmt vatten som möjligt när ni häller i. Byt gärna allt vatten till varmt varje gång ni byter.

- Blanda i nån tesked socker i vattnet. Bättre än att det fryser i alla fall :)

- Det är bra om skålarna är mörka, så de absorberar värmen från solen.

- Lägg i saker som kan röra sig i skålen. Har inget bra exempel, kanske  pingisboll rör sig lätt? :)

Jag tror allra mest på djupa, höga skålar med varmt vatten och socker i.

Lycka till och tack för allt du gör Skrattande

www.kattstatus.se - Allt du behöver veta om katter

Stoppa BYB!

Tyrisen
0

#10 Oj ser att jag skrev för att sänka fryspunkten. Menar inte att alla tips sänker fryspunkten, men en del gör det och en del drar ur på tiden det tar att frysa :)

Stoppa BYB!

Tyrisen
0

#3 Varför skulle vattnet frysa snabbare om det var varmt än ljummet?

Stoppa BYB!

[Zlarviig]
2

Varmt vatten fryser fortare än kallt vatten. Detta eftersom vattenmolekylerna i varmt vatten har tillräckligt mycket energi för att avgå som ånga och leda bort värme från vattnet.

[Zlarviig]
2

"På vintern fryser vattnet, och tänk på att varmt vatten fryser fortare! Rumstemperarat är bäst."

Taget från: http://livbojen.hemsida24.se/f%C3%B6rvildade-katter-tnr-6922581

Sagolika
2

www.hippson.se/bildspel/sa-bygger-du-ett-frostsakert-vattenkar.htm

Kanske det här kan vara en lösning, fast ev. i mindre storlek?

[eskils]
1

Tips från den här tråden:

Ang vatten som fryser: Att ställa ut varmt vatten påskyndar snarare frysningen av vattnet då vatten ångas bort och försvinner och det som är kvar fryser lättare. Tips:

- Typ av skål är viktigt; plastskålar är bäst. Djup och bred skål gör att vattnet fryser långsammare.

- Köp en Snugglesafe och ställ under vattenskålen. Det är en dyna som du värmer i micron och som håller värmen i flera timmar. Köp den här:

http://www.anicare.se/cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik.pl?funk=visa_artikel&artnr=020107

- Ställ vattenskålen i nån frigolitlåda. Vaccin till vårdcentraler kommer i små frigolitboxar som man kan ställa vattenskålen i.

- Om katten kommer fram när du matar den häll i en matsked vatten i maten så den får i sig vatten på så sätt.

Roslyn
1

Tack för tips. Nu har jag mycket att testa.

#4 Jag skickar PM och testar tacksamt dessa heatpacks.Kyss

Lena
0

Jättebra med så många handfasta och bra tips! Vinterkylan är ett elände för våra hemlösa vänner därute!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Liz-arden
8
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Eftersom jag är en sån som gärna vill lösa problem så har jag "uppfunnit" en enkel vattenlåda idag med era tips i åtanke.

Jag lägger in en snabbt ihopslängd bildserie på den här så kan ni andra göra fler ifall ni tycker att den verkar bra.

1: Frigolitlåda, tror att den är till för läkemedel, den har ovanligt tjocka väggar och botten.

2: Jag sågade med vanlig fogsvans så att lådans kanter blev lägre.

3: En heatpack i lådans botten.

4: Glasslåda i plast ovanpå heatpacket.

Nu bör det i alla fall dröja längre innan vattnet fryser. Det finns heatpacks som går att återanvända. Då blir det inte så dyrt heller.

Liz-arden
3

Du får gärna lådan och mina heatpacks Roslyn. Jag håller för tillfället inte på med något TNR-arbete.

Roslyn
0

Underbara duKyss Så väldigt snällt av dig.

Tyrisen
1

#13 Tack för länken och svaret! Jag går med på att det kan gå snabbare eftersom det ju ångar bort och blir en mindre mängd vatten kvar att frysa ned. Som #16 säger. Torr som jag är (biolog/kemist) så tänkte jag inte längre än att varmt vatten kan ju inte frysa snabbare än kallt! Nu hajjar jag vad som menas, då skippas vi min rek. om varmt vatten :)

Stoppa BYB!

Tyrisen
6

#19 Liz-arden du är ju fantastiskt duktig på lösningar. WOW jag är verkligen imponerad, vilken fin kattpresent!

Stoppa BYB!