Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkastrering-idmärkning-vaccination
Läst 1147 ggr
[Zlarviig]
2012-12-03 15:54
7

Varför kastrera?

Åh! JAg blir så irriterad! Idag frågade jag min kompis om hon vill följa med till veterinären när vi ska kastrera min hankatt. Då sa hon: "varför ska du kastrera honom för? Det är ju taskigt" Jag sa då att det är inte alls taskigt för han blir bara stressad av att vi har en honkatt (kastrerad) här hemma, han kan få massor av problem och han jamar hela tiden och bråkar med de andra katterna. Och nej jag ska verkligen inte para honom för det finns redan ett överkott av katter som inte får hem. Då sa hon: "Men lägg bara ut en annons på blocket om att du vill para din hankatt. Det är ju liksom gratis men kastrering kostar pengar"… Skrikandes 

Sen sa hon att hon ska para sin katt när hon flyttar hemifrån, för hon vill ha kattungar… Jag försökte förklara för henne att det finns redan massor av katter som är hemlösa men hon skiter fullständigt i vad jag säger.

Hon sa även samma sak när jag sa att jag ska kastrera min blandras tik: "varför ska du inte ta valpar på henne?" och sen berättade hon att hon tänkte para sin blandras tik som för övrigt har världens sämsta psyke, hon är verkligen instabil.

Åh!! Jag blir så irriterad! Jag vet inte hur många gånger jag har bråkat med henne om det. Jag pratar om det hela tiden i hopp om att hon ska förstå någon gång, men hon bara fortsätter! Jag blir rädd, på riktigt! Jag förstår inte hur hon tänker! Skrikandes

Ville bara skriva av mig.. Skrikandes

Katthemsmatten
2012-12-03 15:58
7

Fortsätt tjata om kastrering. till slut kanske 'poletten' trillar ned även hos kompisen.

Medarbetare Hittekatter iFokus

carsbo
2012-12-03 16:02
4

avel är verkligen ett område som man kan bli otroligt irriterad över andra personers åsikter och tankar, och framförallt val.

jag supporterar ingen avel som bara handlar om att tjäna pengar eller för att det är gulligt med djurungar. det ska vara djuren som husdjur och deras framtid i spyke o häsla som ska vara i centrum, inte människans egoism.

att vara uppfödare och avla för en sundare individ stödjer jag. vad jag inte gillar är det som skapar det enorma överskottet av djur, som katter, gnagare, hundar, nämligen hobbyaveln. "men det är ju gulligt med ungar" och så parar man utan tanke på konsekvenser.

vissa kan tycka att det är ok att avla någon gång, för att ungar är söta, men man är förnuftig och blandar in mentalitet och häslan också. okej, men hur vet du att djuren hamnar i en bra familj? inte i en familj som bara skaffar kattunge för sommaren och sen dumpar den när de åker tillbaks till staden. jag skulle gissa på att en uppfödare med viss erfarenhet oftast kan känna igen en bra och en dålig köpare.

VÅr hemsida :  http://twilimarsvin.wix.com/twilights

[Zlarviig]
2012-12-03 16:02
3

#1 Det ska jag, jag pratar nästan varje dag om sådant och då håller hon minsann med mig men inte när det gäller hennes djur. Hon ska kanske skaffa iFokus också och då hoppas jag att hon ser vad som står här.

[Zlarviig]
2012-12-03 16:11
1

#2 Det tycker jag också. Men hennes anledning är för att hon tror att katten skulle bli en jättebra mamma, för att hon tycker att katten borde få uppleva det och för att hon tycker att kattungar är söta. Hunden vill hon para för att hon vill ha en valp av henne, som hon sen ska para igen, för hon vill ha sin hunds blod i alla sina hundar.. Tyst Jag kan ju liksom inte säga åt henne att hennes hund är ostabil, det vet hon ju redan. Hon har aldrig tänkt tanken på att hälsotesta m.m..

kattassen
2012-12-03 16:40
6

Hoppas hennes hankatt pinkar ner hela hennes bostad. Det brukar bli en väckarklocka för många som har "hästesovit" sig igenom livet tidigare…

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

Lena
2012-12-03 16:53
7

Det är bra att du är uthållig och inte ger upp. Vill ge dig en eloge för detta!

Förr eller senare finns chansen att poletten trillar ned som #1 skriver. Om inte annat när den mindre romantiska sidan av att ha okastrerade katter börjar visa sig. Yl och skrik, urinmarkeringar, slagsmål och kattungar som det blir svårt att bli av med. Det man hade hoppats vore att personen ifråga kom till insikt innan allt detta hände.

Och vill man ha kattungar finns det massor av dräktiga hittekatter man kan vara jourhem åt. Men att aktivt vara med att öka på huskattbeståndet finns det inget som försvarar. Det är bara dumt och oansvarigt. Och vem vill vara dum och oansvarig?

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Katthemsmatten
2012-12-03 21:10
5

Hoppas hon blir medlem här så kanske hon förstår att det inte är lätt att skaffa bra hem åt vare sig kattungar eller valpar. Det låter som om din kompis förmänskligar sina djurs tankar. En katt kan inte gå och önska att bli mamma. Det är bara driften som driver den till parning utan att kunna göra en analys av orsak och verkan. Visste katten vad det innebär skulle den förmodligen be om kastrering. Flört

Slashignore
2012-12-03 21:18
5

Har samma problem med nästan alla mina bekanta som inte är insatta. Ingen förstår sig på vikten i att kastrera utekatter eller katter som överhuvudtaget inte ska gå till avel. Och sen tycker de att det är bättre att det finns en massa byb-katter istället för raskatter för de är ju billigare… 100 kr är ett passande pris för en katt… suck.

Stå på dig, det gör jag! :D

Choklad
2012-12-04 12:32
3

Jag tycker inte att det är synd om katten om den kastreras..har haft hanoch- honkatter under min uppväxt som hade det jobbigt under parningsperioderna, så det är stressande det också för dem,medan en kastrering bara varar en viss tid, sedan är det över.

Sedan beror det ju på vad katten "ska vara till"..

och ska man ha ungar borde det ju vara kontrollerat, för vill ingen ha dem så blir det ju avlivning, vilket också är stressande både för honan och ungarna :(

Det är ju inget man vill att någon katt eller människa ska uppleva :(

U R us

Katthemsmatten
2012-12-04 15:52
3

#9 Håller med dig. Världen är dessutom överfull av hemlösa katter så det finns ingen som helst anledning att avla på huskatter (eller blandrashundar).