min katt äter ALLT!
Min bondkatt äter allt han kommer åt, papper, plast, tyg, snören.
än har allt kommit ut men jag är orolig att det kan få ett tragiskt slut, han är över 1 år och då jag fick honom var han ganka undernärd och han va då 12 veckor gammal men såg inte en dag äldre ut än 7 veckor…
är det nånting som saknas i fodret eller är det en ful ovana?
han är inne katt och har aldrig varit utekatt.
han äter Royal kitten då vi har en yngre katt,
Vill inte behöva tabort honom.
Tacksam för svar, vill få ett slut på det innan hans liv står på tur…
Var noga med att ta bort allt sådant då ?? Vi har med en huskatt som äter precis allt hon kommer åt men med tiden har vi ju kommit på exakt vad det är hon försöker stoppa i sig så hon har inte fått i sig något olämpligt
Döda katten för att den äter sådant som ni inte klarar av att lägga undan? Det är ju du som får se till så att den inte kan få tag i det. Ge katterna blötmat också.

tror nog mer att hon menar att hon inte vill ta bort katten för att den ätit något olämpligt o blivit sjuk av det, tråkigt med sådan attityd
Man tar inte bort en katt, man dödar-avlivar den. Tar bort är något när man kanske tar bort något från bordet.
En frisk katt äter inte skräp. Tror också mer på att det fattas något. Skulle variera fodret, olika torrfoder, blötmat, kattgodis, skinka, ost, gurka, vad som helst. Du får prova fram dig. Kanske kliar det i tänderna? Kollat tänderna och tandkött? Läs på om Barffoder, rå kött och ben. Många ger sina katter lever i små bitar eller rå kyklingsben-ben är inte farliga när de är råa.
Tror att killen är lite understimulerad då kan olika foder också vara en lösning. Finns en sajt med barffoder här: Barf.ifokus.se
Lycka till!
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
självklart så är vi noga med att inte ha nånting sånt framme men han kommer ändå åt saker att tugga på, jag är rädd att det en dag slår knut på hans tarmar och jag vill åtgärda det. Jag tänker INTE avliva honom utan jag vill veta vaför han gör som han gör.
tråkigt att bli påhoppad så där när man söker efter tips, eller svar.
jag undrar bara om det är något som fattas, som man kan ge honom utöver, han äter blötmat redan, han är mycket matglad.
understimulerad är han inte, då vi aktiverar katterna med lek och bus och dom är duktiga på att aktivera sig själva oxå.
med ta bort menar jag avlivning! vilket är den sista utvägen!!
#5 Påhoppad är vad man blir på detta forum! Har sett så mycket påhopp att det är skrämmande.. Det är det som gör en "mörkrädd" som många skriver! O alltid är det samma dryga kommentarer från samma dryga personer. Tacka vet jag Islandshäst i fokus! Där har vi en schysst ton mot varandra!! :)
#6 På islandshäst iFokus kanske det inte avlivningshotas stup i kvarten heller. Det är väldigt ledsamt att läsa alla dessa kommentarer om att folk ska avliva sina katter så fort de inte beter sig som man förväntat sig. Det är ju inte speciellt svårt att plocka undan papper plast eller snören och det är ju faktiskt upp till oss ägare att se till så att katten åtminstone inte blir sjuk för att vi inte ser upp. Katter är som att ha små barn.
Får be er ta och lungna ned er! Grälsjuk attityd hjälper inga katter! Låt oss nu istället koncentrera oss på de problem TS vill ha hjälp med!
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Hur länge har din katt fått dia som liten? Ett betende som han visar (pica heter det) kan bero på för tidig avvänjning, men det kan finnas andra orsaker också. Är han undersökt hos veterinären så att andra (fysiska) orsaker kan exluderas?
Du kan läsa om pica, tex här, eller googla lite.
Förresten, siameser kan utveckla pica något oftare än katter av andra raser.
Men - det går att ta hand om det och få det under kontroll, absolut. Jag känner personer som har lyckats med det. Du kan söka om ämnet på siames i fokus också och be om hjälp där (jag tror dock att det finns om pica bland äldre inlägg).
Lycka till, jag hoppas att du får hjälp så att du kan hjälpa din kisse så att han kan få ett bra och långt liv!
Jelena - Moderator & Medarbetare Siames IFokus
Skulle inte tro att katten är undernärd eller att det fattas något i fodret. Det där ofoget när katter tuggar och biter på allt möjligt annat brukar mera vara en beteendestörning. Det kan även vara - som någon antyder - problem med tänderna. Irriterat tandkött och tandsten kan t.ex. göra att det kliar i munnen. Det skadar inte att göra en extra veterinärundersökning för att utesluta den typen av problem.
Har din katt alltid velat käka olämpliga saker på det här viset eller är det något som kommit senare tid?
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Min Wille är en klassisk hittekatt som levt ute under en längre tid. Han går lös på varenda plastpåse, drar ut lådor och letar överallt efter plastpåse.
Men vi har lärt oss vara listigare än Wille och är duktiga på att gömma dem. Det händer i bland att vi missar men allt kommer tack o lov ut!!
Så mitt råd plocka undan för du kommer aldrig att få missen att sluta äta det han går igång på…..
#6 Nu hoppar du också på folk som svarade eller hur? Och hur konstruktiv är ditt svar till problemet #0 har med sin katt?
Jag är allergisk mot uttrycket: tar bort en katt. Men det gäller inte bara #0. Och förklaringen för det skrev jag. Uttyket är respektlöst mot katten och kattens liv när man egentligen avlivar en katt. Man tar inte heller bort en människa om det nu skulle vara tillåten att avliva en människa.
Och jag tror inte på att det inte går att få bort ett beteende. Jag tror mer på understimulering om inga tandproblem finns. Och det gäller att fya en katt när ni ser att katten börjar tugga på nåt olämpligt. Men man måste så klart försöka få bort alla farliga saker precis som man gör när man har småbarn.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Jag har idag varit i kontakt med veterinär och vi ska boka tid för en kastering då dom tror att det är en inre stress, byta foder och andra tips.
självklart så försöker vi att ha ALLT han kan tänka sig att tugga på borta från honom så han EJ kommer åt det. Han är ABSOLUT inte mager eller understimulerad!
Jag vet inte hur länge han fick dia som kattunge, men han var inte direkt perfek skött heller, han va 12 veckor men han va så undernärd och såg då ut som om han va max 7 veckor gammal. han avmaskades och fick ett bra kattunge foder, blötmat m.m han växte och gick upp bra i vikt, Har idag bra hull, inte övervikig eller undernärd!
jag vill få hjälp med detta, INTE på en massa påhopp om att jag hotar med avlivning!! jag har redan kämpat en gång för min älskade kisse
oh är beredd på att göra det igen!
Han fick för några månader sedan kaftiga magsmärtor och vi åkte Självklart akut in till veterinären (distriktarna, eftersom det va sent) dom tog röntgen bilder på honom då jag nämnde att han äter all han kommer åt, INGET främmande föremål i han mage, vilket var skönt! Men varför hade han då isf ont i magen? dom klämde och kände på magen, dom tog blodprover och fick sedan svar på att han hade dåliga levervärden och njurvärden (njurvärden kan visa dåligt då dom lätt ka bli stressad vid ett veterinär besök) men det togs på fullaste allvar och dom kontakta ulltuna för att höra vad dom tror. Min katt fick atibiotika, smärtlindring och vätska, vi fick åka hem med honom då dom inte hade någon plats att ha honom på över natten, morgon efter ringer veterinären och vill att vi kommer in så fort vi kan för att ge ev smärtlindring och vätska upphonom ännu mer. sagt och gjort så åkte vi in, veteinären konstaterade att han va helt klart mycke bättre dagen efter och hon vätskde upp honom bara då han va nästan som vanligt då och visade inga täcken på smärtor! se dess har han inte visat något om nå magproblem jag var helt säker på att han hade ätit något som hade gjort knut på hans tarmar. Varför han hade dåliga levervärden vet vi inte än idag, inte veterinären heller men troligtvis så var det nå "skit"och organen behövde "spolas rent" eftersom han blev frisk. och vid kastrering så ska dessa blodprover att tas om för att ha koll på dom efter kastreringen.
Vi ska även åka in med båda katterna för en tandkontroll för att se om det är något med tänderna sm gör att han har den fua ovanan!
med denna tråd vill jag ENBART ha tips hur jag kan göra mer, eller om någon fler har liknande problem som mej, INTE en massa påhopp om avlivning eller dyligt! Om ni ska göra en massa påhopp så kan ni hålla det för er själva. Ni har inga rätt att göra påhopp då ni inte vet något. ställ frågor om ni undrar nåntng istället för att göra massa påhopp om jag/vi inte tar bort saker han tuggar på. Det gör vi verkligen! och jag har skrivit det.
vi bor i en stor 3a med mycket plats för dessa 2 grabbar att springa runt och leka på, massor med leksaker, klöspelare m.m dom får mycket uppmärksamhet, massor med kärlek och omtanke!
Vill även tacka er som vänligt kommer med råd och tips!
Tack så hemskt mycket!
bifogar en bild på båda mina älskade katter, den korthåriga är den älsta herren som äter allt, den andra är den yngsta, långhårig.
Jättesöta katter båda två
och som redan sagts, att en katt äter på allt möjligt olämpligt kan vara en beteendedstörning som heter PICA och som man, ibland, kan lindra eller modifiera. Här är en länk till iFokus katter http://katter.ifokus.se/discussions/50337fa0d3b4fd5cb20020c2-ater-plast som diskuterar just ditt problem. Veterinärundersökning för att utesluta fysisk sjukdom eller problem är ett bra ställe att börja på. Feliway och samtal med djuretolog/kattbeteendevetare (tex Susanne Hellman) är också bra steg för att lindra och modifiera att din katt äter på allt möjligt olämpligt. Men till slut kan det vara så att du helt enkelt måste acceptera din katts beteende och vara supernoga med att alltid låsa in allt farligt och gå igenom ditt hem med 'kattögon' och se till att han inte har något farligt att tugga på.
Jackson Galaxy som är en amerikansk kattvetare (My Cat From Hell) säger att ett nej alltid, om det går, ska följas av ett ja. Dvs, istället för att bara förbjuda och ta bort, se om du kan ge din katt ofarliga och bra alternativ att tugga på, råa kycklingvingar, särskilda tuggleksaker, torkade grisöron/svansar när du tagit bort allt farligt.
Lycka till!
Här på djursjukhuset hade de en utställning av saker som de hade opererad ut ur katter och hunder. Allt från Lego, presentsnöre och brödpåseklammer.
Men det finns så mycket annat som inte kommer upp på röntgenbilder.
På Siames.ifokus finns en lista med farliga födoämnen: http://siames.ifokus.se/articles/4d713c89b9cb4622440537f2-farligt-for-katten
Här finns en lista med andra giftiga saker som man har i ett hushåll: http://hittekatter.ifokus.se/articles/4d7156feb9cb46221d067b6e-forgiftningar-hos-katt
Gjorde veterinären en uppföljning av de dåliga blodvärden?
En av mina britter är fullständigt galen i snören. Så det finns inga snören här för honom att äta upp. Så enkelt är det. Det är allstså en raskatt som togs från sin mor strax efter 12 veckor ålder och han var veterinärbesiktad, vaccinerad, försäkrad och chippad.
oh, vilka söta kissar, hoppas att du/ni kommer underfund med allt ätar kissen.
har tyvärr inget annat råd att komme med än det råd som hat getts, gömma allt som han äter på. ta hem en liten gren från en buske eller nåt som han kan tugga på. det har jag sett min katt, Tarzan göra. han är utekatt och förste gången jag såg detta ble jag orolig men jag lade märke till att han tuggar och spottar ut det. Ja vi har varit hos vet och det var inget fel på hans tänder eller tandkött. Tarzan var också undernärd och hadde inte välutvecklade muskler, rädd liten kisse.
tack för era svar, han brukar få kattgodis att tugga och äta på, lika så blötmat :) när han hittat något att tugga på så spottar han inte ut det utan hn äter det. men om man kan ge dom grisöron så kanske det vore något för honom att tugga på :)
vi är väldigt noga med att lägga undan saker som han brukar äta på, men som sagt han är duktig på att hitta saker att tugga på och äta men oftast hinner vi ta ifrån honom det innan han hinner äta upp det, men vissa gånger hinner vi inte och upptäcker det oftast för sent när han har spytt ut det eller bajsat ut det, är otroligt tacksam att inget har fastnat i tarmarna.
jag hoppas att detta kan få ett slut innan hans liv står på spel.
ska beställa tid för kastrering och be dom kolla upp proverna som togs förut efter kastrering, då när vi var in med honom när han va jätte dålig så misstänkte dom att det kunde vara diabetes men han har sedan dess varit fri från detta efter veterinär besöket, pigg, glad och mycket spring i benen, inget täcken på att han är sjuk :) och har stora yter att röra sig på samt ett eget rum med deras leksaker m.m leksakerna äter han inte på vilket är skönt då dom älskar att leka med dom :)
hoppas på att få en tid till tandkontroll nästa tisdag och en tid kastrering samt blodproverna ganska snart. veterinären tipsade mej om något man sätte i vägguttaget som ska verka lugnande för katter, kommer inte ihåg vad det hette, kanske någon här vet?
Du menar Feliway som man kan sätta i vägguttaget men det hjälper bara när katten är stressad. Tror inte att han behöver det.
okej, veterinären sa att detta beteende kan vara inre stress och hon tyckte att vi skulle prova det oxå :)
klart du ska prova på allt, feliway kostar jo endel som jag har fattat det. Inre stress…hmmm, han kanskje tror att han inte ska få mat mer, antar att han slukar i sig blötmaten eller????
Du känner ju dina katter bäst men om katten är frisk då tror jag mer på en dum vana eller brist på något.
Tydligen har katten fått en gång något giftigt i sig och fick leverskador. Människor med leverskador tex har vitamin B-brist. Därför tror jag mest på att erbjuda katten varierad kost och sysselsättning i form av tex rå kyklingsben/vingar. Kan iaf inte skada. Mina får grisöron ibland men jag måste smörja de först med lite smör/leverpastej innan de fattar att det går att tugga på.
hur gamel är han och har han alltid ätit allt?
han slukar inte i sig blöt mat eller annan mat, tycker han är "trygg" i maten så, men matglad är han men inte så han kastar sig över den :)
Jaa, det är lätt att döma att han är sjuk men jag märker när han inte mår bra för då går han undan och lägger sig, helst bakom nånting så ingen ser honom, och han är ju framme hela tiden och söker uppmärksamhet och vill mysa hela tiden, ligger gärna brevid mej i soffan och sover :)
Han är snart 1,5 år, nej han har inte alltid ätit allt.
Det är ju bra att du är uppmärksam och medveten om problemet.
Min teori är att din kisse kan vara rastlös pga att han är okastrerad så när du fått det åtgärdat kommer du säkert märka skillnad.
Börja med det innan du tar massa prover när du inte märkt att katten är sjuk är mitt råd.
Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren
Fina kissar på bilden!
Kastrering brukar göra katterna både lugnare och mer harmoniska. Det kan säkert dämpa problemen. Sedan är det ju lika bra att få det gjort med kastreringen. Ju längre man väntar med det desto större problem men osämja mellan katterna, att de börjar urinmarkera etc.
Höga levervärden kan katter få om de ätit dåligt en tid. Det brukar sedan normalisera sig igen om de kommer igång med ätandet igen. Det kan även vara inflammationer som sedan läker ut. Eftersom det blev bättre igen var det något tillfälligt som spökade.
Min snörätande britt är både lugn och kastrerad men kan inte låta bli snörena på våra köksstolar. Så det gäller att knyta fast dem.
Min erfarenhet av katter är att de äter det som de tycker luktar gott..som gummiband och hårsnoddar och snören t.ex.
Jag har en tillfällig katt här nu och jag går igenom lägenheten så hon inte hittar något som hon vill tugga i sig. Har man katt eller djur överhuvudtaget som går lösa i rummen, måste man plocka upp precis allt smågrej. Av någon anledning gillar katter gummilukt.
Vill också varna för vissa katthalsband, deras trådar kan lossna och då katten slickar sig så kan tråden som är av nylon bli svald av katten och då fastnar den i tarmarna och katten får en svår och plågsam död om den inte kommer till veterinär.
Bäst är läderhalsband. (Tycker jag )
U R us
Tack för era svar :)
Vi kommer att prova kastrera honom det första vi gör, innan vi provar annat :)
Kan det bero av saknad av hans förra bästis?
När jag fick hem honom som kattunge, undernärd och tydde sig till mej först i ca 2 veckor, sedan började han ty sig till honan som jag hade då, vi fick pågrund av sjukdom låta henne somna in. Har suttit och tänkt mycket runt hennes bortgång och det var då han började, vi har sedan dess varit nog med att plocka undan saker som han kan äta allt men har även käkat sitt foder som vanligt. Jag tänkte om det kan vara någon form av saknad? att han saknar henne än, lika mycket som mej? Det var hans bästa kompis och hans trygghet, hon accepterade honom direkt och fostrade honom mycket bra.
Honan fick somna in i början av april i år.
Våra kattr har inga halsband, eftersom dom är inne så tycker jag inte dom behöver ha det :)
En bild på deras första möte :')
så fina de är
kan vara som du säger med en kombination att han har tråkigt ..vi hade en katt en gång som åt och åt så fort hon var uttråkad, ändå kunde hon gå ut och in hur hon ville och hade massor av möss och fåglar och en liten skog utanför huset..(bor i lägenhet nu och katten blev påkörd så hon finns ej mer)
Kanske om du kelar och pratar med katten din och säger bestämt nej till honom då han vill äta olämpliga saker.
och berömmer honom då han äter det han får äta..
U R us
tack, kelar och pratar med honom dagligen och han verkar inte direkt uttråkad iaf, men börjar tro att det är en saknad av honan, jag hoppas det hjälper att kastrera, vi berömmer mycket och säger bestämt nej till honom och han vet mycke väl vad det betyder, äve inlärd att när vi knäpper med fingrarna så betyder även det nej, den andra katten har oxå lärt sig att det betyder nej :)
Min sambo gjorde et en gång ibörjan när vi träffades då älsta katten gjorde något han inte fick göra och han hoppade ner direkt, vi blev väldigt chockde båda två sen dess har vi kört på det att knäppa med fingrarna :)
men berömmer och ger godis i posivia saker, samt leker och myer väldigt mycke :)
Häftig, klickerträning:)
Det blir nog bra, skönt att ni funderar över varför han gör så.
hehe jaa, skönt att dom vet vad det betyder, visst testar dom många gånger oxå, om vi menar allvar, reser vi oss eller närmar oss nån av dom som gör nå satyg så sticker dom direkt, dom vill kolla ibland om vi verkligen menar allvar, ser nästan ut som om dom tänker "shit hon mena allvar" ;)
Ja, det är ju inte hälsosamt för honom att äta sånt som han inte ska äta, sen har ju den andra katten oxå börjat så jag tror det är bara nån ful ovana som älsta katten lärt honom för han tugga endast på fransarna på filten, har dom flesta undan gömda så inte nå katter kommer åt dom :)
måste ju absolut komma fram tll ett varför, vill inte hitta honom en dag med svåra magsmärtor och en akut resa till veterinär, huua
men jag är otroligt tacksam för era svar, på måndag ska jag ringa och boka tid för kastrering för herrn, hoppas han blir lugnare då :)
Så får vi se när det blir dags för den andra lill grabben :)