Det är för sorgligt!
Jag kan inte sluta tänka och fungera som vanligt idag. Igår var jag i ett stall fint och så, en massa folk vuxna, ungdomar med föräldrar alla piffiga både hästar o folk. Vad jag vill säga är att det inte saknas några pengar!!! Om man nu vill göra skillnad.
Mitt i allt springer det ett gäng katter som äter dålig mat med skitiga bäddar att ligga i, några låg på höskullen där var det iallafall varmt och rent bland höbalarna.
Nio katter varav två kasterade, i en foderkrubba i en box låg det tre vecko gamla kattungar tillsammas med en massa bråte och en skitig handduk i botten, i samma box sitter det en liten skit på 5-6 veckor och piper utan mamma. F-n vad jag mådde dåligt när jag åkte därifrån. INGEN BRYR SIG eller är det fel på mig som tar så illa vid mig.
Visst katterna har tak över huvudet mat och vatten men saknar allt som iallafall jag tycker är viktigt och en katt ska ha. Nu fattar även jag att den här situationen för de här katterna delar de med många många fler katter. Men jag har aldrig sett det på riktigt och jag har aldrig heller mött sådan nonchalans. Jag försökte prata med stallfolket men om tittade på mig som jag var typ var galen, äh det är ju bara stallkatterna dom har de bra…..
Summa sumarum i går förstod jag vilken låg status faktiskt en katt har och att de flesta också tycker det är OK!
Ursäkta men jag var bara tvungen att skriva av mig!
En ledsen M-H
Så hemskt! Jag hade inte heller förstått att katter verkligen har så låg status…..?! I "mitt" stall finns det fina katter som jag hörde personalen "förbarma" sig över nu när det blir kallare-de diskuterade huruvida någon av dem helt enkelt skulle ha dem hemma under vintern:-)! Så det finns i alla fall undantag!
Jo det finns undantag men det är alldeles för vanligt tyvärr att katter i stall och ladugårdar inte tas hand och ges den omvårdnad de behöver. Jag blir också helt bedrövad av många människors nonchalans när det gäller just katter - och man kan ju tycka att det är väldigt märkligt att människor som lägger ner många tusenlappar på sina hästar tex kan blunda för hur stallkatterna har det.
.
Ofta går det med på att katterna kastreras och får bättre mat m.m om andra betalar för det. bara de slipper betala själva,
“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream.
Vad jag mest undrar över är varför bara 2 av 9 katter är kastrerade.Någon måste ju ändå i slutänden ta hand om de kattungar som föds i ett stall med 7 okastrerade katter.Verkar himla ologiskt at ha det så. En skitig handduk kan man tvätta men verkar inte finnas intressenter i att göra det heller då.Synd att det ska vara så omöjligt att förstå att okastrerade katter förökar sej och att kattungar som inga människor bryr sej om blir mer eller mindre förvildade.
Bedrövligt! Förstår att du blev ledsen! Som #4 skriver är det svårt att begripa att man fortfarande år 2012 inte förstår att ekvationen okastrerde katter leder till massor av kattungar.
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
När det gäller katter i stall går mina tankar till de underbara fyra kattungar, inte helt små, som Kattjouren nyligen höll på att ordna hem till men där stallägaren utan förvarning lät skjuta ihjäl dessa fyra värnlösa kattungar. 

De dödade kattungarna i Norra Varalöv (Ängelholm) glömmer jag aldrig. Att se dem titta mot en på bilderna på Kattjourens facebook gör mig fullständigt tårögd men även ilsken. Jag skäms ännu en gång för människosläktet.
Jag har flera bra erfarenheter från stall där dumpade katter tagits om hand, kastrerats, behandlats mot öronskabb, mask etc, fått mat, värme, skydd, tillsyn, kärlek samt omplacerats.
Foderkvaliteten har inte alltid varit den bästa, man har nog ofta mest sett fodret som "en utfyllnad" till den mat katterna fångat själva. Det har jag i viss utsträckning kunnat påverka.
Okastrerade katter har överhuvudtaget inte funnits i de stall där jag har hållit till (utöver dumpade katter som vanligtvis snart kastrerats). Däremot har kattungar fått vistas alldeles för tidigt i stallmiljön, i något fall med tråkig utgång…
Men visst har många en förfärande syn på katter och katters värde. Kände en familj en gång som tog hand om en dumpad katthona. Hon kastrerades inte direkt, utan fick p-piller, och då vet vi ju alla hur det går… Ja, det blev ungar förstås… Ett par kullar vill jag minnas. De flesta av ungarna lade mannen i familjen i en plastpåse och slog ihjäl eftersom det skulle kosta 100:- (!) att avliva hela kullen på djursjukhuset (tyvärr fick jag veta det först i efterhand så jag hade ingen chans att ingripa). Samma familj lade varje månad ut tusentals kronor på sina hästar, i inkvartering, veterinär- och hovvård, utrustning, träningsavgifter, tävlingsavgifter mm…
Det hade räckt att familjen avstått från ETT s k "fredagsmys" för att t ex ge missekattungarna en skonsammare död… (även om min åsikt naturligtvis är att kattungarna skulle ha fått leva o omplacerats!).
Men familjen ansåg att pengarna (100:-) kunde användas bättre (!).
Mannen som slog ihjäl missekattungarna ansågs f ö vara en stor djurvän… Behöver jag säga att jag inte håller med?!
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

förstår att du blev ledsen, nog inte ovanligt. jag har i allfall en häst tjej här som gjort tvärtom,. hon har stall och har dessutom tagit sig an tre hemlösa kissar. i stället . kastrerat dem , tagit dem till veterinär och de har mat o tillsyn . o veterinär vid behöv. under de premisserna så är det säkerligen ett toppenliv för en kisse, synd att det stall du besökte inte inser katternas värde.
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.
#5 Folk av den här sorten begriper dessvärre mycket väl att ekvationen inte går ihop, men de bryr sig helt enkelt inte. Jag har upplevt exakt samma sak som TS beskriver på nära håll, och försökt hjälpa till att få ordning på situationen på olika sätt. Sett till att hankatter kastrerats, uppmanat/tjatat på dem att låta kastrera honkatterna, fixat vaccination av alla oskyddade kattungar i stallet, mm. Alltid samma visa, jo de ska absolut se till att kastrera honorna. Inga problem. Tid hos veterinären är bokad. Sedan händer ingenting. Hade ni inte bokat tid? Jo, men katten var ju borta när vi skulle få in den i buren, så det blev inget.
Vad det handlar om är att det kostar pengar, plain and simple. Den här typen av människor vill helst ha hjälp gratis, fast de själva tar rejält betalt för sina stallplatser, mockning och alla andra tjänster. Att det föds en massa kattungar struntar de i. Katterna får klara sig själva så gott det går, och att några blir ihjältrampade av hästar eller överkörda av bilar ute på gården tar man med en axelryckning.
Vill dock i rättvisans namn säga att det faktiskt finns stallägare som har en annan attityd, och som tar ansvar för sina katter. De har oftast bara 1-2 stallkatter, som är kastrerade och välmående.

När vi letade efter Västerkattens Lucifer i somras träffade vi på ett stall som hade exakt samma inställning som bymaruska beskriver. Det var så tragiskt och vi försökta tala förstånd med folket där men det gick inte in alls…
Det finns säkert bra och dåliga katthållare inom stallverksamheten men detta var sorgligt att läsa.
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus
Jag är så ledsen och jag känner mig så maktlös! Det är så svårt att förstå att de vill ha det så här i stallet och det är OK.
Mitt tak är väldigt lågt kanske för lågt vad vet jag men för mig är det så självklart att värna om sina djur, och även andras. Jag kommer aldrig kunna vända runt tänket i det här stallet. Nu vet jag att de finns några som har sina hästar inkvarterade och som inte gillar katthållningen men vågar inte riktigt säga det. Platsen är bra för hästen osv.
Jag borde åka tillbaka och kolla in den lilla mamma lösa och även kolla att de tre små mår bra. Jag var där ett par timmar och såg inte mamma katt hos de vecko gamla en ända gång. Så jag vet inte vilken katt som hör hemma hos dem. Men jag vet inte om jag pallar….
Jag har varit i många stall både för och nu men aldrig mött det här. Min syrra har en hästgård med stall och inkvarteringar. Fem katter alla kasterade går in och ut i stallet och i bostaden och jag har alltid känt att de har ett kanon liv som katt.
Vet Ni var det västa var, i sadelkammaren var det varmt o skönt, renskrubbat och snyggt bland seldon och andra pryttar men dit hade inte katterna tillträde. Där hade mammakatt med sin små haft det bra men i stället ligger dom i ett dragit stall på skitig handduk ensamma med säkert en löpande mamma katt på vift!!
M-H 
Jag får god lust att ringa och "spela" att jag är intresserad av stallplats till en häst och två ponnyer;-) sedan besöka dem och bli förfärad över katternas situation! Vill också skriva en insändare eller "ligga på" någon av de journalister i Östergötland som jag "mailbombar" emellanåt…… Blir så ledsen, är ju själv en häst-person och vill inte att det ska vara såhär…… Stackars små liven……
Ridskolor och häststallar är tyvärr ett stort problem. Mycket beror på oerfarenhet och desintresse. Kattungar tillhör vardagen och hästtjejarna funderar aldrig över hur katterna har det.
Men jag vet också om ridskolor som har haft föräldrarträff, där det samlades in pengar till kastreringar och tjejerna som hade stalltjänst också fick sköta om katterna.
Vad vi kan göra är att informera stallägare och föräldrar, hänga upp lappar med information, fixa en insamling till kastreringar osv.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
#13 Bra initiativ med föräldraträff och information på ridskolor. Utan att veta tror jag dock att detta är ett större problem i privata stall. I exemplet jag gav ovan (som är från ett privatstall) saknas det definitivt inte pengar, utan det är ren snålhet och ovilja att lägga ut kostnader på katterna som gör att stallägarna inte kastrerar.

I vårt stall (ryttarföreningens stall) har vi två stallkatter som båda är kastrerade, vaccineras och avmaskas. Vi hade en till förut men han blev sjuk och avlivades (hos vet.). Det kommer inte några andra katter hit faktiskt, tror våra två jagar bort dom kanske.
Dom får torrfoder (nåt billigt) men vi ser detta som ett komplement till det dom själva fångar.
Dom har inte tillgång till sadelkammrarna då dessa hålls låsta. Däremot har de filtar att ligga på men oftast sover de tillsammans i höet.
Vi har också två igelkottar som bor i stallet. De fick ungar i somras men tyvärr trillade dom ner i ett rör vid ridbanan och när de hittades var två döda och en väldigt medtagen dog efter nån dag. Barnen i stallet begravde dom bredvid ridbanan och hålet är nu åtgärdat.
Skynda långsamt så går det fortare.
Linnéa, så skönt att höra att det finns hästmänniskor som bryr sig om andra 4-beningar också.
Medarbetare Hittekatter iFokus
Det är klart det finns stall där katterna är några stycken, kasterade och har det bra. Jag tror inte att stall katter bara för att de bor i ett stall har det dåligt, det beror helt på förutsättningarna.
Generellt så tror jag att ridskole stall har en annan katthålling. I det här stallet är privat och bedriver ingen skolverksamhet.
Stallägarna vill ha det så här försvinner en kommer en ny resonerar man….. men att det sker med vilja och med öppna ögon att kull efter kull föds det är under all kritik. Nu vet jag att flera av de tidigare kattungarna har fått annan inkvartering. Vi får väl hoppas att de katterna har blivit kasterade och har det bra.
När det gäller den lilla kattungen som är ensam, mamma katt visar inte något intresse, jag ska försöka köpa ut honom!! SNARAST!!
Jaaaa rädda honom…..

Förstår så väl din reaktion, jag hade blivit precis lika ledsen och frustrerad som du….här har vi ju ett typexempel på kattens dåliga status. Igen:-( Såg att Alexej nämnde om föräldraträffar där man tar upp ämnet kastrering av katter…tycker jag låter som en bra idé till att börja med så att inte katterna blir fler…man skulle även kunna gå ut med en intresseanmälan till hästskötarna om att ta ansvar för " en eller flera egna" katter där i stallet innan jourhem kan hittas för dom…men sen har vi förstås problemet med "läkehem" inte så lämpligt att nykastrerade katter vistas övriga djur i stallet…usch..så jobbigt detta…borde kunna gå att finna en lösning..på något sätt..