Billig chipläsare!
Beställde en chipavläsare från Tyskland för 520 kr. Funkar jättebra, med fin förvaringsväska.
Batterier laddas genom usb-anslutningen.
Vi köpte chips där, mycket billigare än i Sverige. Beställer man 100 chip blir styckpriset ca 24 kronor.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Det var ju ett riktigt bra pris! Vilken behändig storlek!
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Jag vet inte hur det funkar men klarar den att läsa alla chip, även s k svenska? D v s chip som satts in här i Sverige.

chip med? hur funkar dte . tar ni med chippet till veterinären elr kan ni göra det själva??
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

#3 Utöver veterinärer får även folk med särskild utbildning chipmärka hund och katt.
Men, jag som nyligen beställt en för nästan det dubbla priset :-/ Nästan dubbelt så stor också
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Vad smart! Chip är samma för att det ska kunna läsas av i olika länder. Vår lilla dam har ju sitt insatt i Tjeckien. Mycket bra pris, vad heter sajten ni har beställt i från?
Chipläsaren läser alla chips här. Chippen är normade efter en ISO-kod och börjar antingen med ett landsnummer eller tillverkarenummer - de första 3 nummer. Men det har ingen betydelse för djuret. Och 9 klistermärke följer med varje chip.
Eva gjorde chippareutbildning när de hade kurs här i Skara så vi chippar själva. Ett alternativ är när man jobbar mned hemlösa katter att själv köpa in chips och låta veterinären chippa mot en liten ersättning. Vi har alltid några chip liggande hos veterinären ifall Eva är inte med när en katt ska kastreras och chippas. Han gör det gratis.
Såg att frakten till Sverige ligger på ca 130 kronor, kanske flera kan då gå ihop och beställa. Jag ska ha min i handväskan, bra när man hittar överkörda katter eller snabbt ska kolla en katt.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Alla chip har 15 nummer och börjar antingen med en landkod eller tillverkarekod efter ISO 3166-normen. 000-900 är länderkoder. Tyskland har 276, Holland 528 och Sverige 752. Alla över 900 är tillverkarekoder. AEG säljer till många länder - mycket till Sverige och börjar på 968.
Min hund har en chip som börjar med 985, chippad i Göteborg.
945: "Business Inception Identification B.V.", Niederlande
958: Pet ID, England
968: AEG Deutschland
977: Avid, USA
982: Allflex, Germany
985 " Digital Angel", USA
Kan man veta i vilket län som ett djur är chippat?
#7 Tack för informationen.
#9 Nej, för alla beställer från olika ställen. Vad man kan göra ifall man hittar en oregistrerad chippad katt att man då kan söka på ett närliggande nummer och hittar veterinären som kanske vet mer.