Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettsajten
Läst 1724 ggr
bymaruska
1

Kattunge vad gör man?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

För en stund sedan fick jag veta om en liten kattunge 7-8 veckor som lever i ett stall. Mamma okänd och utan syskon. Nu tror jag inte att katten saknar mat och sovplats det finns nog i stallet. Men den tultar om kring alldeles själv och utan normal omvårdnad som en sådan liten bör ha.

Stallfolket bryr sig inte!!

Vad skulle Ni göra? hämta den eller låta den gå kvar i stallet.

//M-H

majvi
5

jag skulle hämta den

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

ilb
5

Jag skulle hämtat den.

Lena
2

Håller med ovanstående talar. Ta in den lille!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Andina
3

Jag tror du själv vet vad som är det bästa för den lilla söta go'a kattingen - det kan jag läsa av ditt inlägg.

Så, jaa, hämta den och ta in henne/honom! Ingen katt ska behöva leva utan kärleksfull omsorg!

Kan du behålla den så vore det toppen! Annars gäller det att hitta ett tryggt hem för den lilla.

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

[sarasvati]
1

Hej bymaruska! Skulle hämta den från stallet. Det gör du också. Kyss

MSH
0

Det tror jag också att du gör dvs hämtar den! Om vi känner dig rätt:-)

bymaruska
0

Jag ska åka till stallet på eftermiddagen och kolla läget. Jag vill ha full koll på om det finns någon mamma katt osv.

Kruxet är att jag inte kan ta in missen själv jag har hunden hemma och jag tveksam till att det funkar med en så liten katt tror det kan bli jakt!! Jag ska undersöka möjligheterna om någon annan kan ta den. Den är kelig och gillar kontakt är forhoppningsvis pigg och frisk.

Jag får väl åka hem till Malin och ställa en korg med missen utanför hennes dörr ;) och springa fort därifrån…..

Jag hör av mig så ni får veta hur det går när jag varit i stallet

M-H

Josefa
2

Kattungen ser ut att vara i helt ok skick, så där finns nog en mamma med i bakgrunden. Kanske en äventyrare som smiter ifrån mor och syskon, för att gå på egna äventyr.

bymaruska
2

Det är nog så att mamma katt finns, frågan är bara hur närvarande. Jag har iallafall fixat ett stödhem tills han är 12 veckor tillsammans med två lugna herr missar hos en vännina till mig.

Vi får hur det känns när jag åker dit i eftermiddag jag är inte direkt så pigg på att plocka in kattungen om mamma katt finns i bakgrunden. Men känner jag att den far illa så kommer jag inte tveka, med eller utan mamma katt!!

Katthemsmatten
0

Plocka in den om du kan. Och försök sedan hålla koll på om lilla mamsen dyker upp. Hon skulle behöva kastreras. Sedan kan hon ju sättas tillbaka i stallet om det verkar som om hon åtminstone har ett varmt ställe att bo på och blir matad.

Den lilla kattungen har alla möjligheter att bli en fin liten tryggis med hjälp av de lugna herrarna och en väninna som hanterar den. Mycket lättare att skaffa hem åt en tryggis än en skyggis.

Medarbetare Hittekatter iFokus

bymaruska
1

Det är väl så jag tänker också. Jag tror inte det är en dåligt stall men för en liten är det ingen bra plats utan trygghet av mamma katt. Om jag förstått rätt så hittades han i ett uthus för en vecka sedan och ska vara ensam unge.

Det kommer att krävas en del övriga insatser i stallet fram över med kastreringar osv.

Katthemsmatten
0

#11 Synd att inte hästmänniskorna förstår att det är bättre att katterna jagar råttor än 'mus' och hjälper till att få stallkatterna kastrerade. Det skulle förenkla om de kunde bidra med litet pengar åtminstone. Med tanke på vad månadskostnaden är för att hålla häst så skulle ju de pengarna bara vara ett decimalkomma per hästägare.

bymaruska
3

# 11 så är det!

Men man får helt enkelt hjälpa dem på traven. Tror det handlar mycket om traditoner just i stall så det handlar om att få stall o gårds folk att tänka modernt :) vilket betyder att alla katter ska kastreras!!!

Katthemsmatten
2

Där har ni en pedagogisk utmanig av rang. Glad

MonicaLagerquist
5

Ursäkta en "hästmänniksa" men jag och många andra anser faktiskt att katter som bor i ett stall ska ha en ansvarig ägare och självklart ska katterna vara vaccinerade ID-märkta och kastrerade.Ska man skaffa en katt till ett stall så bör man se till att det är en lite äldre katt.Helst över året då små kattungar inte alltid hinner undan.

Stolt ägare till tre La permer

Katthemsmatten
1

En klok hästmänniska!! Hoppas du lyckas övertyga andra om det sunda i detta sätt att hålla stallkatt.