Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettmedia
Läst 483 ggr
storAnnette
0

Artikel i NSD idag

storAnnette
0

Mitt mail till NSD:

Jag läste nyss om de kattungar som en Maya tagit in på midsommarafton och har vissa kommentarer som jag önskar att du rättar till/kompletterar.

För det första så finns det inga vildkatter i Sverige förutom lokatt och det är dessa uppenbart inte!Den rätta benämningen är förvildad katt.

För det andra måste även en förvildad katthona och förvildade kattungar få vara tillsammans!

Inget sägs i artikeln om hur den är tänkt att gå till denna återförening av kattfamiljen - menar hon att ifall det är en utekatt som smitit ut ägaren ska komma och hämta sin katt och kattungarna?Och ifall det är en förvildad katthona så gör hon ingenting?Tycker NSD borde tala med djurskyddsmyndigheten,kolla vad som gäller för ansvar då man tar in en katt.Det jag tidigare fått veta är att "den som tar in en katt tar över samma ansvar som ägaren".

Enligt min mening har denna Maya iom att hon tagit in kattungarna ansvar även för kattmammans väl och ve (mjölkstockning t ex) och att det är hennes skyldighet att genast fånga in kattmamman,både för ungarnas och mammans skull.Kommunen har fällor att låna ut!

Saknar en viktig sak dessutom - ett foto på kattmamman som efterlyses.

PS:kommunens djurskyddsinspektör är tyvärr på semester.DS.

storAnnette
0

Hur kan man göra så här?Enligt artikeln har hon inte ens försökt att få in kattmamman…tre och ett halvt dygn efter midsommarafton.

storAnnette
0

Ojdå,det finns en artikel även i Norrbottenskuriren www.kuriren.nu.

I den artikeln står att Maya funderar på att låna en fälla från kommunen…det behöver hon eg inte fundera över tycker jag.

Sen står det något underligt - att hon kontaktat ett katthem i Boden…och det finns inget katthem där…snacka om dålig källgranskning av reportern!

Amor
0

Det var väl bra att hon fånga in dom,skulle tro att det är en av katterna från företaget mittemot korvgubben. Kattmamman måste fångas in

app.syl
0

Jag får inte fram artikeln här

evangeline
0

Självklart ska mamman fångas in! Xena kommer i kväll att åka dit med en fälla och vakta. Mycket mycket bra tycker jag! Camilla kommer också att hjälpa till så fort hon får tillgång till bil.

Hoppas nu bara att tjejen som har ungarna, även kan ha mamman hos sig. Vi jagar med ljus och lykta efter ett reservhem om det inte går. Men på något vis löser det sig!

Cammo
0

#2Här ska inte letas syndabockar! Här ska letas kattmamma!

Vänligen Camilla

miranda1
0

just det! Lycka till Cammo och evangeline!

Erika91
0

Kan inte få upp artiklen..
Lycka till nu Cammo och evangeline!

Cammo
0

#9 NSD´s websida ligger nere just nu :(

…och det är Xena som är verkställande direktör ikväll! :) med kattfällan!

Cammo

storAnnette
0

#7 och #8 Det är just letandet efter kattmamman jag efterlyst.I tidningsartikeln stod ingenting om att någon tänkte försöka hitta kattmamman.Bra om det görs nu!

Angående att leta syndabockar är det inte meningen att jag ska utses till syndabock bara för att jag talar om vad jag tänker och tycker.Reportern på NSD behagar inte kommentera något annat än "att kattmamman ska infångas" så jag antar att hon fortfarande tror att det finns vildkatter i stan.

PS:Har fått nya uppgifter ikväll om att det kan vara katterna vid Korvgubben som det står om i en annan tråd.Jag har hänvisat till Cammo eftersom det tydligen nu är Cammos och Helens angelägenhet.Sen ordar inte jag mer om detta.DS.

Hawknestgrove
0

Ja, då hoppas vi på det bästa!!!!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

storAnnette
0

Nu är kattmamman inne och hos ungarna!Det ÄR katterna som bor under ett industrihus i området.Det ska vara två katter och enligt mannen på företaget ska den andra katten infångas (av Kattakuten) nästa vecka.Han har fått löfte om att de två vuxna katterna ska få fortsätta vara tillsammans (kastrering först då) eftersom de växt upp tillsammans.Kattmamman gick in i fällan efter bara några minuter,hungrig, och var väldigt stressad först men lugnade sig när han pratade med henne….han känner det som om det är hans katter…men kan inte ta hem dom iaf för det är redan fullt (3 katter).NSD har idag infört fler och rätt uppgifter.Tyvärr finns det även två upphittade kattungar till som behöver hem (mamman troligen överkörd).

evangeline
0

#14 Om du menar kattungarna i Bredåker så var de tre stycken som jag förstod…hoppas vår vädjan i NSD resulterar i stödhem även till dessa. Vi kommer att vara MYCKET noggranna med att välja hem. Inga sommarkattsspekulanter ska slippa igenom vårt nät!

Stort tack till Xena för hennes utmärkta fälla som än en gång visat sig vara så effektiv!

Har uppdaterat i den andra tråden "katt i fara" om mamman och ungarna.

Alexej
0

Vad skönt att kattfamiljen blev återförenat.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus