Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkattprat
Läst 3810 ggr
[peter54]
1

Frasse

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag hittade ingen lämplig tråd att posta detta i, så jag skriver en ny. Vi bor på landet 45 km nordväst om Uppsala och här finns många kattägare av den gamla sorten, alltså såna som har katter på gårdarna bara för att hålla smågnagare borta, men inte bryr sig om katterna utöver det.

Bara på vår lilla byväg med omkring 20 hushåll, finns åtminstone tre såna ställen, Deras katter är naturligtvis inte kastrerade, den kostnaden tar inte kattägare av det slaget och följden blir massor av nya katter varje år som gårdsfolket inte bryr sig om alls.

De katterna blir förvildade och driver omkring här på bygden och letar mat. Många av dem klarar sig inte, medan andra blir skickliga överlevare. Här hemma har vi tre förvildade katter som ständigt återkommer på sina rundor. De är skygga och försvinner om de ser en människa långt innan man kommer nära.

Under en följd av år har vi haft den här hankatten på bilden på besök varje dag. Vi lägger ut mat åt honom och han har kommit att acceptera att vi rör oss på tomten utan att bara sticka iväg som de övriga förvildade katterna gör. Vi kallar honom Frasse och vår egen katta, också hon en hittekatt från början, accepterar att han är här.

Vi kommer dock inte riktigt nära, han håller sig på minst 10-15 meters avstånd hela tiden. Han är en tuffing och han har en speciell hållning, rak i ryggen, kraftfullt steg och alltid till synes lugn.

Jag har länge tänkt att det är något fel på honom, hans mun ser konstig ut och han kisar alltid med ögonen, men jag kommer aldrig nära nog för att se ordentligt. Vi har haft honom häromkring i fem år nu och jag är den som kommer närmast, men aldrig riktigt nära.

Uppkatten
5

Vore kanske bäst att fånga in den här herren och titta närmare på honom? Har han alltid sett ut så här på ögon o mun eller är det något som har tillkommit nyligen? Du skulle kunna höra med Föreningen Samvetet om du kan få låna fälla därifrån + be att få instruktioner om hur fällan ska användas/gillras.

När det gäller veterinärer så kan jag rekommendera Uppsala Veterinärmottagning på Fyrislundsgatan i Uppsala. De är mycket duktiga på skygga katter! Brukar bl a ta hand om katthemmets (sjuka) skyggisar.

Du kan vidare höra med Chickas minnesfond om de kan hjälpa dig med veterinärkostnaden.

Det är verkligen trist med djurägare som beter sig så här med sina katter, jag vet vad du menar, har själv bott på landet.

Hur som helst ser misse ut att behöva hjälp tycker jag.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

MSH
0

Ja stackarn, han ser ut att behöva hjälp…

Alexej
2

Tar kontakt med samvete eller en annan förening som lånar ut en fälla. mata alltid på samma ställe och placera fällan där. En hankastrering kostar inte mycket och då kan veterinären kolla igenom honom.

Det finns en lag på att man inte får har mer än 9 vuxna katter och inte mer än 2 kullar. Kanske du kan ladda ner lite information om okastrerade katter och lägga ner i deras brevlådor.

Eländet är stort för alla dessa katter och vi kommer bara åt det med en kastreringslag. Men bra om du kan kastrera den fina hanen och sprida kunskapen till andra.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

[peter54]
0

Men vad händer med en sån här katt som levt ensam och vild i kanske 5-6 år om man fångar den?  Att först bli fångad i en bur, sedan tvingad att åka bil i en timme och buren in i en byggnad full av människor och andra djur. Jag tror att han skulle dö av stress.

Jag är helt enkelt inte säker på att det är att hjälpa katten.

#1 Nej han har alltid sett ut så.

[peter54]
0

#3 Människor som har katter på det där sättet är nog tämligen immuna mot lagar och bestämmelser. Det går antagligen inte att komma åt dem heller, de skulle  bara säga att katterna inte är deras, eller att de kommit dit nyligen eller vad som helst.

annebeate
8

peter54. jag förstår att du kan känna oro inför situationen men inte att katten skulle dö av stress. Händer inte så sällan att katter som varit ute i bland många år fångas in och sedan får genomgå undersökning av veterinär med åtföljande  vaccinering och kastrering. En  av mina katter är en sådan katt och är  i dag tam på ett sätt jag aldrig i min vildaste fantasi  skulle kunnat tro den dag katten fångades in.  I dag är jag oerhört tacksam för att jag lät den fångas in och gav den ett behagligt liv efter många hårda år därute.

[sarasvati]
11
#4 peter5. Förstår din oro. Men efter vad du berättar i #0 så instämmer jag med annebeate #6.

Hade själv en sådan katt som infångades och som blev, efter en tålamodstid, en mkt tacksam innekatt - utefödd. Han blev ca 18 år hos oss, som galet supergosig hannemaffe (med matte och husse alltså, inte med andra - och vi själva är inte så supergosiga med främlingar heller, för den delen). Vad du skriver här om fem år låter förstås tufft. Men det är nog bara under senare tid ni blivit mer intima med Frasse? Kunde kanske utvecklas ytterligare med ert matande och pratande? Tror Frasse vill ha er, s a s. Han vet bara inte hur han ska tala om det. Inte så lätt att fatta, el att kommunicera, som katt. Då får vi människor ta tag i det. Kan ni erbjuda honom ett hem då, om han infångas med veterinärbesök och kastrering? Fin misse! Munnen ser jag inget galet med, men ständigt kisande ögon kan väl vara ngn inflammation. Snälla, hjälp mig, tror jag att han säger. Egentligen.

Fint att du bryr dig! - tror jag också att han säger ;-) Och hur som, så säger jag det.

Kyss

kattassen
4

Oavsett ålder på katten skall han ju inte gå omkring okastrerad. Föreslår i såna fall att ni fångar honom kör honom till veterinären kastrerar honom. Nej - han dör inte av det…

Om det sedan visar sig när han kommit inomhus hos er att han är ett "utegångsfår" som gillar livet utomhus bättre än inne finns väl inget hinder i att han får gå ut och in som han vill. Ni bodde på landet förstår jag. Utomförträfflig tillvaro för en kisse som vill vara mer ute än inne!

Men för gud skull - kastrera, ID-märk och vaccinera honom!!

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

Alexej
2

Ingen katt gillar att bli infångad och körd till veterinären, oavsett åldern. Men den skräcken går snabbt över. En kastrerad katt mår mycket bättre och kommer sedan att stanna hos er.

#5 Människor vet egentligen att de borde ta bättre hand om sina katter och det skadar aldrig med en påminnelse. Det är många som har tänkt om. Jag hade inte heller alltid kastrerade katter men nu vet jag bättre…

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Katthemsmatten
1

Man lär sig något varje år, om man vill!! Flört

Medarbetare Hittekatter iFokus

Sötis
7

Min mamma råkade ut för något liknande. Hon hade en katt utanför sitt hus farje dag och hon matade den mkt så den blev van vid henne efter nåt år elr så… Hursomhelst så tog hon och fångade in katten med hjälp av en gammal fjärilshåv sedan var det raka spåret till veterinären där en kastrering stod på tur. Sedan visade det sig att hon kunde behålla katten.

Sötis
1

*Varje*

[sarasvati]
6

Nej åldern spelar ingen roll, katten behöver under alla förhållanden få hjälp, dvs fångas in, veterinärundersökas och behandlas, inkl kastreras, vaccineras och id-märkas, ja. Tänkte mer på det faktum att katten enligt TS kommit dagligen under flera år, kanske 5-6 år?, utan att man blivit mer intim med honom än max 10-15 meter. Det är den kontakten jag menar (i #7) kan utvecklas av TS med familj, att den lätt kan utvecklas t o m. Det kan behövas råd kring detta, för TS bryr sig ju. Katten har fått ett namn av familjen, Frasse, och familjens egen katt accepterar Frasse. Det är väldigt goda förutsättningar. Eftersom TS i #4 uttrycker oro över om det vore "rätt mot katten" så försöker jag (liksom t ex annebeate #6) ge konkreta exempel där det visat sig vara mycket rätt för katten. Så även Sötis i #12.

TS. Tror uppriktigt att Frasse egentligen VILL bli en familjemedlem, få omsorg och trygghet. Det tror jag varje katt vill. Snarare än att springa "ensam och vild". Självklart härligt att gå ut och in som han vill sedan, då kastrerad och veterinärbehandlad i övrigt, hos er på landet - där det är en option. Och som redan sagts, nej det är inte kul med veterinär etc - inte för ngn katt - men det är ett övergående obehag, och alternativen är ohyggligt mycket sämre.

Vad som i övrigt sägs om kattförhållandena längs den lilla byvägen är förfärligt. Och ingen nyhet, tyvärr. Vi kan kanske börja med att ordna till det för Frasse här i alla fall.

Viktigt med ngn som peter54 som kliver fram och försöker göra ngt.

[peter54]
1

Vår katt accepterar att Frasse går över vår tomt. Hon sitter mest och tittar på honom, men kommer de nära varandra blir det samma ställningskrig som det brukar bli katter emellan när de inte känner varandra.

Det finns ytterligare en aspekt på detta och det är ju att vi inte vet exakt varifrån de här katterna kommer. Vi har ju besök av 2-3 katter i stort sett varje dag utöver Frasse.

Jag menar, här är stor risk att jag trampar någon på tårna om exempelvis Frasse ägs av någon som inte har samma syn på kattägande som vi har. Av de övriga katterna som kommer förbi, har en blått halsband och en annan ser rätt välskött ut trots att jag ser den dagligen här.

Vi har kanske mellan en halv och en km till de grannar utefter den här byvägen där vi vet att det finns katter. Det är folk vi inte känner närmare trots att vi har bott här i 17 år.

De är aldrig med på vägföreningsmöten eller i andra gemensamma sociala sammanhang, men de är infödda och har stort inflytande vad gäller samhället i stort, bland annat äger en av de här kattägande familjerna omkring hälften av alla marker runt samhället och massor av fastigheter inom socknen. Att börja dividera med dem över deras katthållning …

Detta är inte så enkelt som att bara låna en bur och fånga katter Obestämd

Den här katten är här varje dag den också.

Alexej
3

Jag bor också på en ensam gård och har flera gånger fångad in främande katter för en kastrering. Oavsett om någon äger katten eller inte ska alla utegående katter vara kastrerade. De fick stanna inne tills såren var läkta men sedan försvann de hem? igen.

Andina
3

Jag skulle nog ha gått över till grannarna omkring för att lyssna om det är deras katt eller om de känner till vems det kan vara. Fråga och på det sättet visa att man bryr sig om och är orolig för katten, kan man ju alltid göra. Det har jag gjort ett flertal gånger…

Och när/om man väl hittar ägaren kan man då lyssna med dem om katten är kastrerad och märkt - eftersom det vore synd om det föds kattungar i det vilda som aldrig blir omhändertagna… Hur "samtalet" se'n ska drivas vidare beror ju på vad ägaren säger…

Så tänker jag…

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Uppkatten
4

Börja med att prata med grannarna om du tror att misse kan ha en ägare. Ha med ett foto på misse, fråga om de känner till honom och säg att han brukar vara hemma hos er och att ni är bekymrade över hans ögon. Får du då veta att misse är hemlös kommer kanske saken i ett annat läge? Eller om någon äger misse och du kan förvissa dig om att allt är OK (kanske är misse t ex kastrerad redan? Kanske har ngn veterinär redan tittat på hans ögon/mun?).

Men är misse hemlös (vilket man ofta känner till "på trakten") och verkar ha problem med ögon/mun så är alternativet "att gå kvar där hemma ifred" inget bra alternativ. En veterinär bör åtminstone få bedöma misses problem.

Är misse ändå hos veterinären och ej är kastrerad sedan tidigare så bör han kastreras för att förhindra att det blir fler oönskade missar som driver omkring och far illa, med det lidande som det innebär för dessa katter.

Kan ju också vara så att den här katten har haft en ägare tidigare (som flyttat/avlidit eller liknande), isåfall kommer misse sannolikt att vara mkt rädd o skygg i början om han fångas in, för att ganska snart börja finna sig allt mer till rätta.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Denna kommentar har tagits bort.
[sarasvati]
6

Men igen, peter54.

I #0 ber du om hjälp och råd. Du är bekymrad över Frasse, och över katthållningen i stort bland hushållen längs byvägen. Med all rätt!! Eloge. Det är sorgligt. Ingen bryr sig, säger du, och ingen vill lägga kostnader ens på kastrering av katterna, säger du. Med de följder som du beskriver .. Det är sorgligt

Du får en hel rad råd här. Då går det inte, för kanske trampas på människors tår, säger du, och det är folk som äger marken, säger du, och då kan man inte dividera om katthållning, säger du. Kan du hjälpa oss lite här då? Har du själv ngn idé vad som kan hjälpa Frasse och de andra katterna du berättar om? Det är ju ändå du som skrivit hit för att få råd. Hjälp oss att hjälpa.

kattassen
7

#0 Du skriver dessutom att ni lägger ut mat åt Frasse - då har ni gjort ett ansvarstagande. Matar man en katt måste man ta hela ansvaret för den.

Jag fattade det som ni ville ha tips och råd om hur ni skulle ta er an Frasse. En okastrerad omärkt katt har man svårt att identifiera som "Någons" och får betraktas som hemlös. Frasse är åtminstone inte omhändertagen på ett bra sätt och man kan inte härleda den till någon ägare eftersom den inte är ID-märkt även om den kanske besöker stallen och gårdarna runt omkring.

Eftersom du ber om råd för Frasse på ett forum som hittekatter.ifokus antar jag att du innerst inne har en känsla av att du betraktar Frasse som en hemlös katt. Du har säkert också förväntat dig att få svar i den stil som du fått ovan. Vi är lite tuffare här inne med att inte acceptera några lösspringande okastrerade katter. Det är ju liksom hela vår filosofi! Därför vill jag tro och hoppas att du tagit till dig och agerar utifrån de svar du fått.

Det är synd om Frasse (samt hans okastrerade kamrater naturligtvis). Man gör inte alls en okastrerad katt en tjänst genom att låta honom gå omkring och slåss för sitt revir med sjukdomar som följd mm.mm. Sedan gör man ju givetvis inte samhället en tjänst heller då man stillatigande låter antalet katter öka i en ohanterlig takt.

Jag antar också att er egen katthona är kastrerad. Att det blir konflikter mellan de båda beror ju också till stor del på att Frasse är okasterad.

Gör skillnad mot dina oanvariga grannar nu! Fånga Frasse i en fälla (det är enkelt när han äter hos er varje dag) Tag kontakt med någon kattorganisation i ditt närområde och be om hjälp med infångning och flytt till transport. Boka tid hos veterinären och se till att Frasse blir av med klockspelet. Han kommer att må bättre. Sedan kan ni mycket väl låta ordna en liten kattkoja åt honom ifall han vill övernatta.

Håller tummarna för er och Frasse!

[peter54]
1

#19 Frågan är ju vem rytet som sötis yttrar är riktat till. Jag hoppas att det inte är riktat till mig, för då får jag be om ursäkt för att jag överhuvudtaget tog upp detta här och önska lycka på färden, för sånt bemötande accepterar inte jag, då lämnar jag den här sajten direkt.

Alexej
2

#21 Jättebra skriven! Om alla hjälper till kan vi mycket lättare lösa problemet med alla hemlösa.

[Skyggis]
6

#21 Instämmer med dina råd kring detta.

Och blir Frasse och de andra katterna av med klockorna därbak kommer dessa också bli lättare att få hanterliga. Hormonerna klingar av när klockorna ryker.. och när honorna blir av med "hela baletten".

Frasses ögon, "den konstiga munnen" och allmänhälsan behöver självklart ses över. I samband med sövning och kastrering kommer detta att kunna gås igenom på ett lugnt sätt. Känn ingen oro över att katten skulle bli sönderstressad av fångas och åka till veterinär. De flesta djur gillar inte att sitta i bur/fälla eller transporteras i bil men dessa saker är nödvändiga för samtliga, särskilt om man som Frasse är något till åren kommen. Han hade antagligen behövt åkt in för länge sedan, så det är dags nu.

Även om det inte är någon fara vad gäller stressen som du tar upp, så förstår jag oron eftersom vanan inte finns med. Följer man bara vissa riktlinjer när det gäller hanteringen av skygga katter kommer det gå utmärkt. Det finns flera här som kan ge råd; om allt från hur man gör det så lugnt som möjligt vid själva infångandet och transporten till vilken veterinär man bör vända sig till som har en fin hantering kring skyggisar. Förhoppningsvis finns även de som skulle kunna hjälpa till praktiskt med infångningar m.m.

En god ägare låter inte sin katt må dåligt. Frasse kommer bli tacksam över att få omsorger utöver maten. Tänk på den bistra vintern som närmar sig och på hur kämpigt det är att ha både den och en vacklande hälsa att eventuellt tampas med.

Jag hade gärna varit behjälplig med att ta kontakt med grannar för att höra runt om någon känner till Frasse, om det uppfattas som känsligt läge att göra det själv. Bor dock i fel ände av landet Obestämd

De förvildade katterna du nämner skulle du kunna hjälpa genom att kontakta katthem eller liknande som arbetar med skygga katter och har förståelse för dessa. Man kan också som en början se till att katterna kastreras, id-märks och därefter släpps tillbaka till ett litet TNR - om stödhem, permanenta hem eller katthemsplats inte går att lösa omgående. Då gör du stor skillnad för katterna under tiden.

[Skyggis]
1

#22 Hoppas verkligen inte att du lämnar sajten Peter. Uppfattar inte det som riktat till just dig.

Katthemsmatten
5

#22 Signaturen Sötis är 12 år gammal (eller där omkring i alla fall hemmaboende och beroende av förälders ekonomi har det framkommit i andra trådar), så en viss överreaktion får vi försöka bortse från.

Sötis, tänk litet på hur du uttrycker dig. Ingen är betjänt av att nya medlemmar lämnar HiF för att de känner sig illa behandlade.

Sötis
3

Jag riktade inte mittt ryt till dig utan till alla människor som inte kan ta sitt annsvar!

Katthemsmatten
1

Oavsett vem du röt åt så är det viktigt att vi tänker på hur vi uttrycker oss för att vi ska ha en bra stämning på sajten, vilket i sin tur gör att vi når fler personer.

[sarasvati]
5

Titta, ytterligare jättebra råd i #21 och #24!

#22 - eftersom du riktar dig till mig här. Det är klart att Sötis, en ung tjej (jo, förstod det, kanske inte så lätt för en ny Peter54 dock), kan reagera starkt - skulle inte ens kalla det "överreaktion" egentligen; det är som h*n själv säger riktat till "alla" som inte kan ta sitt ansvar. Häng ett tag här, och du ser att man får behov av att skrika rätt ut, emellanåt, oavsett ålder. Det är så pass illa i hittekattsvärlden. Och det är det vi försöker göra något åt. Försöker göra ngt bättre, för katterna. Att skrika hjälper oftast inte, men viskar man så hörs man inte heller. Det är knepigt.

Bra då att det finns en bunt kunniga och sansade Medarbetare på sajten.

Så låtom oss återgå till Frasse och gänget. Vidhåller att det är viktigt att ngn som du peter54 kliver in och försöker göra något. Då gör vi det! Glad

Krullsvans
2

Tror också på att fråga runt bland grannarna. Det går ju att göra det samtalet utan pekpinnar utan bara visa oro för Frasse. Bara att en karl (och inte ett hysteriskt fruntimmer) frågar om något sådant kan nog sätta lite griller i skallen på de flesra storbönder. ;) Många med den katthållningen har det för att "det alltid har varit så" och inget man reflekterar över. Så fråga på, så kan du både hjälpa Frasse och så frön i bygden, utan att riskera grannsämjan.

[eskils]
5

Håller med andra här om att du peter54 bör hjälpa Frasse. Han verkar må dåligt och söker sig till dig, så han har nog ingen som bryr sig om honom.

Du skriver att du är rädd att stöta dig med grannarna. Men det är ju inte alls säkert att de bryr sig om ifall Frasse får hjälp eller ej! De kanske bara blir glada och tacksamma att någon vill hjälpa till.

Föreslår att du lägger en lapp i grannarnas brevlådor, med bild på Frasse (och kanske den andra katten i #14 också?) och förklarar att du är orolig för hans hälsa, att en kastrerad katt mår bättre pga mindre risk för slagsmål, infekterade sår osv. Och att du inte vill att det ska födas fler hemlösa kattungar som ligger och fryser ihjäl i byn.

Tala om att om ingen hört av sig till dig inom t ex 10 dagar med ägaranspråk på Frasse, så tar du Frasse till veterinär för koll och kastrering.

[sarasvati]
2

Puttar för Frasse med gäng som TS så väl berättar om i #0. Och många bra råd!

Och så undrar jag om medarbetare/sajtvärd kanske kan hjälpa till att förtydliga rubriken till tråden? Typ "hemlös(a)/övergiven(na) katter i Uppsala-området" el dyl? Om det är ok? (Förklaring till TS. Finns trådar som anger endast t ex ett kattnamn, och en del här kan då anta att man vill berätta om sin katt helt enkelt. Fullt ok i sig - men kanske inte blir rätt sorts uppmärksamhet just här. Kan finnas folk i närheten som har möjlighet att hjälpa till mer handfast, än det mer teoretiska på ett forum, men som inte går in och läser ens, pga av rubriken.) Hoppas att jag gjort mig förstådd.

Katthemsmatten
1

Om TS tycker det är OK och hör av sig så ordnar vi till det.

kattassen
1

#32 Vi ändrar inte i rubrikerna utan att TS har begärt eller godkänt detta. Vederbörande får komma in i tråden och diskutera här.

[peter54]
19

Katten Frasse fångades in med hjälp av en lånad grävlingsfälla i onsdags eftermiddag och ägaren till fällan som också har hundar och känner den lokala veterinären, körde dit katten. Jag kunde inte följa med den dagen eftersom jag är kroniskt njursjuk och går i dialys tre hela dagar i veckan.

Katten skrek som besatt hela vägen. Veterinären kollade katten, vaccinerade och kastrerade. Det var inget fel på munnen, men det högra ögat var lite inflammerat och droppades med något preparat, vad vet jag inte.

När katten kom till sans blev den lika högljudd igen, så den fick stanna över natten i ett tomt hönshus med mat och vatten. Nu idag på eftermiddagen var han såpss återställd att han släpptes ut här i sitt hemområde.

Jag var inte hemma när han släpptes eftersom jag har varit på dialysbehandling hela dagen idag också, men tydligen drog han iväg som en avlöning in i skogen bakom vår tomt.

Den grå katten med blått halsband har jag fått veta är grannens och den är för det mesta hemma, men strövar över hit emellanåt. Enligt den gamla tanten som äger den är det en kastrerad honkatt.

Den lurviga rödvita har jag inte sett på någon veckas tid nu.

Frasse kommer väl att dra sina vepor häromkring även fortsättningsvis och då kan jag säkert ta nya bilder och klistra in här, men jag tror inte att han är något sällskapsdjur som är intresserad av att flytta inomhus.

Redigerat: Glömde att tillägga att kostnaden för vaccination, medicin och kastrering, betalades gemensamt av oss i jaktlaget som bor på den här sidan av ländsvägen, då blev det ingen kännbar summa.

Alexej
6

Jättebra att han är kastrerad och fick en skabbehandling. Bra med en jagdlag som inte bara dödar utan tar hand om djur. Hoppas ni hittar fler katter som är i behov att kastreras. det är just såna katter som ingen äger och ingen tar ansvar för som bidrar till mycket elände och nya kullar.

Om alla skulle göra något och kastrerar katter som dyker upp skulle det vara väldigt bra!

Uppkatten
8

#36 Tar du inte i lite onödigt hårt nu? Jag tycker faktiskt det.

Misse är kastrerad, har fått hjälp med ögonen, har fått munnen kontrollerad och släpps tillbaka till sitt revir. Han får tillsyn ("dyker upp varje dag" enl. #0, och får uppenbarligen veterinärvård vid behov!) samt matas. Så har ju även TNR-katterna det? Vad som återstår är att #0 försäkrar sig om att misse har ett varmt kryp-in inför vintern. Frasse bor ute på landet. Där finns ofta "naturligt" varma kryp in för missar: ladugårdar, hölador, höloft mm. Är man osäker på om misse har ett varmt kryp-in kan man själv bygga en isolerad katt-koja där man bäddar varmt åt missen. Med tanke på alla (hemlösa) missar jag har träffat på på höloft och i hölador så verkar halm/hö vara ett varmt och populärt sovmaterial? Känner också till en katt som tillbringar sina sovstunder på ett skinn i en vedbod just nu (i väntan på att kunna tas in).

Ja, man kan göra mer (id-märka etc). Men om alla hemlösa missar fick den här hjälpen (kastrerades, fick mat, vatten, tillsyn, veterinärvård och hade ett varmt kryp in) så hade vi ändå kommit mycket, mycket långt i arbetet med att minska antalet hemlösa katter och (därmed) minskat ett enormt lidande för väldigt många djur.

Jag tycker också att det är fenomenalt att ett jaktlag går ihop på det här sättet för att hjälpa en annan liten jägare! Vore väl bra om den gesten spred sig till fler jaktlag?!

Frasse kommer förmodligen att bli allt mer "social" med tiden eftersom han vet att han får mat och vatten av #0. Kanske känner #0 en dag att det är dags för nästa steg och påbörjar jobbet med ta in och socialisera Frasse. Ibland får man ta ett steg i taget!

Är dessutom övertygad om att #0 reagerar och "rycker in" om han märker att Frasse magrar av och verkar fara illa/verkar vara sjuk. Han har ju uppmärksammat den här missen och försökt göra livet lite bättre för misse så här långt. Nu vet han ju dessutom att det där med fälla fungerar och att Frasse överlever viss veterinär-stress :-)

Har träffat på massor av stall- och ladugårdskatter som levt ett bra liv utan att bo inne i ägarens hus (sedan finns det tyvärr många missar som inte har det lika bra).

Nej, bra jobbat tycker jag! Fortsätt ta hand om Frasse och hans kompisar och se till att de har det så bra som möjligt. Ingen kan göra allt men alla kan göra lite!

martdat
4

en liten ros till peter o jaktlagen som hjälper den lille! Kyss

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

[peter54]
7

Jag var som sagt inte med, men förutsätter att veterinären vet vad hon gör.

Jag har inte vidtalat alla grannar, utan bara de närmaste, varav en var ägare till den mindre grå katten med blått halsband.

Efter att ha pratat med gubbarna i jaktlaget, som alla väl känner till Frasse eftersom han rör sig över hela jaktarealen på östra sidan om landsvägen, föreslog en av gubbarna som brukar fånga grävling, att vi skulle prova att sätta hans grävlingsbur där katten brukar äta hos oss.

Han var hit med fällan och riggade upp den efter att jag åkt 08.15 i onsdags och sedan vittjade han fällan efter fyra timmar. Då var Frasse redan fångad. Hönshuset tillhör en annan gubbe i laget. Han brukar sätta ut fasaner på våren och hönshuset är uppvärmt på grund av att fasankycklingar behöver ha varmt när de är små.

Katten hade röjt ordentligt i hönshuset och verkade såpass pigg och kurant, ingen blödning eller några andra synbara problem, att gubbarna beslöt att släppa den där den fångats. De ställde fällan utanför hönsluckan till hönshuset och fick katten att gå i. Han skrek och fräste hela vägen precis som han gjort när de åkt till veterinären.

När jag kom hem från dialysen igår fredag, ringde jag till han som riggat fällan och då berättade han för mig vad som hänt. Vi har delat kostnaden mellan oss, 80 kr per skalle blev det.

Den rödvita stora katten har jag inte sett på ett tag, men han ser såpass fin och välskött ut att jag tror att han bor hos någon i närheten.

kattassen
4

#40 Skönt att Frasse är kastrerad nu! Det var väl en bra lösningGlad Som sagt ovan är det många katter som gärna huserar utomhus och inte är särskilt intresserade av att ha oss människor i sin direkta närhet. Frasse kommer nu i alla fall att lugna ner sig och traska runt som han behagar. Se till att Frasse får en gott katthus att bo i med lite hö eller halm i botten. Mat serverad varje dag vid katthuset så känner han att han hör hemma någonstans.

Skall bli kul att höra om Frasse framöver!Skrattande

Lena
3

#40 Kanonbra att ni gått samman och nu sett till att Frasse varit hos veterinären och blivit både kastrerad och undersökt. En hankatt kan släppas ut igen när narkosen gått ur kroppen vilket tar ca 24 timmar. Det är ett sådant litet ingrepp att det inte behövs någon eftervård.

Han kommer att klara sig mycket bättre utomhus nu efter kastreringen eftersom en okastrerad hankatt gör av med mycket energi på att jaga efter honkatter, para sig och slåss med andra hankatter. Han blir även trevligare att ha att göra med. Det kan komma att underlätta vid socialiceringen framöver.

En katt klarar sig bra utomhus om den har tillgång till foder, tillsyn samt vindskyddat krypin att söka sig till vid dåligt väder och är kastrerad. Jag ser därför ingen anledning till oro för Frasses räkning eftersom han har allt detta.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Lena
2

Jag har i egenskap av sajtvärd/moderator varit inne och tagit bort 3 inlägg i den här tråden som uppenbart bröt mot våra sajtregler på följande punkter:

• Ägna sig åt personangrepp.

• Använda svordomar eller annat ovårdat språk.

"Hittekatterifokus ska vara en sajt där alla känner sig välkomna. Det betyder att alla som skriver och behöver råd eller hjälp ska få det av andra medlemmar på ett artig och hövligt sätt".

"Vi vill att stämningen i forumet ska vara positiv, lärande och hjälpande och det är du som medlem som kan bidra till att denna stämning hålls kvar!"

Tänk även på detta:

Om du alltid utgår ifrån att den som skrivit har ett gott uppsåt kan många bekymmer undvikas.

"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

[peter54]
13

#36 Det där tar jag inte alls åt mig av. Jag har gjort vad jag kan. Jag har ingen möjlighet att ta hand om en katt som dessutom inte vill vara nära människor.

Det skulle kräva att jag ägnade all min tid åt honom och det kan jag inte av många olika skäl. Jag är kroniskt njursjuk, har gått i bloddialys i 22 år. Jag tillhör tre medicinska högriskgrupper, ett rivsår från en katt skulle kunna döda mig.

Du och alla andra som är djupt engagerade i detta med hemlösa katter, måste förstå att detta har varit en stor uppoffring för mig som inte många andra som inte är engagerade i kattfrågor skulle ha brytt sig det minsta om. Jag tycker att jag har gjort något bra här.

Frasse är en överlevare, en av få som klarat av det hårda liv som hemlösa katter lever, många andra går under av svält och umbäranden. Frasse är inte mager, han väger mer än vår egen katt. Han har klarat sig bra hittills och med de här förbättrade förutsättningarna tror jag att han kommer att klara sig i fortsättningen också.

Jag känner mig nöjd med vad jag gjort eftersom både min fru och jag länge beundrat den här katten för hans självsäkerhet och stolthet. Nu fick jag uppmaningen här i tråden att ta tag i hans situation och det har jag gjort efter bästa förmåga.

soso
5

Peter54, det värmde verkligen att läsa vad du och gubbarna har gjort för Frasse! Tänk om fler brydde sig som ni!

Uppkatten
2

Bra jobbat #43 och #44!

Lena
2

#44 Sett ur Frasses egen synvinkel passar nog en fortsatt tillvaro som utekatt honom bäst nu sedan han blivit kastrerad. Får han bara foder, tillsyn och möjlighet att söka skydd mot dåligt väder kommer han att leva ett bra liv. Det är ju så som många TNR-katter lever.

ilb
6

Bra att kissen är kastrerad. Vet ju inte om det gjordes så men ska det fångas fler katter så lägg gärna en filt eller något över fällan så det blir mörkt. Är det mörkt blir katten oftast lugn. Den kan skada sig om den far runt i fällan. Bra jobbat att se till att katten blev kastrerad.

[peter54]
4

#47 Flera katter, däribland vår egen, vistas under jordkällartaket eller under taket på carporten när det är ruskväder. Vår katta brukar sitta på taket på min bil som står i carporten när det regnar.

Vår jordkällare har som de flesta andra en jordkulle och över den är det rest en slags låg byggnad. Under taket finns mycket utrymme och där har katter vistats under alla år vi har bott här, både egna och andras katter.

Med tanke på Frasses fysiska kondition så får han nog mat på flera ställen, inte bara här.

Glad

#48 Så skedde, till grävlingsfällan hör en tlllpassad mörk presenning, grävlingar är inte speciellt lugna i fällan heller.

Lena
1

#49 Jordkällaren låter ju alldels utmärkt för katterna!

[eskils]
7

Så roligt att läsa att Frasse har fått hjälp!! Både vaccinering, kastrering, ögonmedicin, och allmänkoll. Toppen med egna käcka initiativ och samarbete!

Kanske du och "gubbarna" kan hjälpa en annan nödlidande katt i byn en dag, nu när ni har vanan inne och all utrustning som behövs.  Glad

mitzerl
5

Åh, vad glad man blir att läsa denna tråd, att Frasse har fått komma till veterinär till slut och blivit omskött, vaccinerad och kastrerad. Bara genom kastreringen kommer han att få ett betydligt lättare liv. Toppen också att han har en jordkällare att söka värme i när vintern kommer.

En stor eloge till Peter54 och hans jaktlag! Glad

UlrikaD
4

Vilken härlig insats!! 80kr per skalle är ju inga pengar, underbart när så lite kan ge så mycket.
Underbart att läsa sånt här!Skrattande

Katthemsmatten
3

Kan bara hålla med alla som redan gratulerat Frasse och tackat Peter!! Och självfallet resten av 'gubbarna' i jaktlaget.

Alexej
1

#42 Jag har släppt ut hanar direkt efter att vi kom hem från kastreringen. Hanar blir inte lika nedsövda som honor och piggnar snabbt till.

[Skyggis]
2

Bra att Frasse är kastrerad och fått kollat sin hälsa under lupp! Tycker det är bra också med lite läketid även på kastrerade hanar Glad

kattassen
2

Jo vi håller även killarna i förvar ett par dagar så vi ser att både "nr 1 och nr 2" fungerar. Men sedan brukar de bli glada att få skutta iväg ut igenFlört

[sarasvati]
0

Hur som, om detta kommer med här, så jaa, tycker att detta som du säger är bättre än ingenting alls, och inte minst bättre än avskjutning (i t ex grävlingsfälla av jaktlag). Tycker bara INTE att diskussionen ska behöva handla om den typen av alternativ. I huvudsak.

ANM: Inlägget redigerat då det innehåller svar på ett inlägg som är borttaget då det i sin tur bröt mot våra Skrivregler. // Lena - Sajtvärd.

Alexej
0

Ingenting är perfekt och vi alla gör fel eller komprimissa hela tiden. Vems katthållning är perfekt? Min är det iaf inte men katterna mår bra och det är väl det viktigaste. Dessutom har jag också flera stallkatter som jag sällan ser.

Frasse är kastrerad och det är det viktigaste och han har mat. Han kommer mår bättre nu.

Vår veterinär söver inte ner hankatter mycket det blir framförallt lokalbedövning och då är de pigga med en gång när de väcks. Det är honorna som det kan ta många timmar innan de slutar vingla.

ANM: Inlägget redigerat då det innehåller svar på ett inlägg som är borttaget då det i sin tur bröt mot våra Skrivregler. // Lena - Sajtvärd.

[eskils]
3

#60 Även jag mår dåligt ibland av att engagera mig för mycket här i alla tragiska kattöden, fast jag inte har varit med lika länge som du. Då tar jag en "gilla&putta-paus" och skriver ingenting själv. Sätter mig på avbytarbänken liksom. Det finns tydligen ca 3000 medlemmar i Hittekatter, varav kanske ca 50 st deltar aktivt och skriver något ibland eller ofta. Vore ju roligt att höra ifrån de övriga ca 2.950 medlemmarna också… Sköt om dig! Kyss)

Lena
1

Alla behövs. För att vi ska bli flera aktiva inom branschen är det viktigt att vi tänker på tonen. Inte så bra om nya besökare blir borstskrämda. Sedan kan man uttrycka sig på olika sätt, säga samma sak men med olika ton. Det där är något vi alla får tänka på ibland.

[peter54]
10

Hmm, här är visst upprörda känslor. Sånt känns onödigt och ur min synvinkel ganska orättfärdigt om det riktats mot min insats för Frasse.

Det leder inte till någonting bättre att hugga mot vad jag gjort. Mina förmåga att göra mer är mycket begränsad, speciellt som jag just nu sitter i rullstol för att jag har en envist skavsår på ena stumpen som gör att jag inte kan gå med mina proteser.

Alternativet förstår ni alla redan. Ingen av de som hjälpte mig att få Frasse till veterinär hade behövt göra det och hade jag inte bett dem, så hade det inte skett. Här finns ingen som skulle lägga fingrarna emellan för de förvildade katter som finns.

I den bästa av världar skulle varende människa göra som de mest engagerade kattpersonerna gör, men å andra sidan - i den bästa av världar fanns inte problemet med hemlösa katter alls.

Det finns så många problem att lösa i stort och smått. De som till exempel lägger sin själ i problemet med att isbjörnarna i arktis och pingvinerna i antarktis håller på att dö ut till följd av temperaturhöjningen i världen, har sannolikt inte energi över att ägna 100 % åt hemlösa katter, även om man kanske ömmar för dem.

Vad jag menar är att alla människor har sina problem, en del har så svåra problem att de överskuggar allt annat i livet. Alla människor kan inte ta hand om hemlösa katter. Jag har ingen möjlighet att ta hand om en sån, det vore rentav livsfarligt för mig, min medicinska verklighet är sådan att ett rivsår från en katt skulle kunna döda mig.

Jag har gjort vad jag kunde, egentligen mer eftersom jag aldrig hade kunnat göra det ensam. Att attackera den insatsen får bara en enda konsekvens - att nästa gång gör jag det i tysthet för katten för att slippa få på skallen för att jag försöker hjälpa.

Lena

Jag är inte säker på att det är bra att radera inlägg, kanske skulle du redigera bort oegentligheterna i dem, men genom att radera dem, blir det flera obegripliga svarsinlägg. Jag har inte läst inlägget #58 och vet egentligen inte vad jag har att svara upp emot.

Lena
3

#64 Jag raderar utifrån våra sajtregler. När något skrivs på ett sätt som bryter mot dessa. Det är min uppgift att göra som sajtansvarig och moderator.

Nu blev det lite olyckligt här i och med att det forsatte att diskuteras utifrån något som inte längre finns i tråden. Det är ju inte alls meningen naturligtvis. Jag får gå in och redigera bort även dessa sidodiskussioner då det blir mycket missvisande. Ber nu alla respektera detta!

Som du så klokt skriver kan man inte göra mera än så gott man själv kan. Så är det med alla av oss. Jag tycker du har löst Frasses situation på ett utmärkt sätt. Och som du ser när du läser tråden håller de flesta med om den saken. Skulle vi fråga kissen själv (och han kunde svara) är jag säker på att även han skulle samtycka.

Katthemsmatten
7

Peter, jag är övertygad om att de allra flesta som följt den här tråden tycker att du och dina vänner i jaktlaget gjort ett alldeles enastående gott arbete. Att det sedan kanske inte fyllde skolboken till punkt och pricka är inte så mycket att orda om. Det viktiga är att ni gjorde något som för Frasse bara kan vara positivt. Många, allt för många, väljer att inte göra någonting alls vilket resulterar i stora kolonier av förvildade katter. Ni valde att försöka stoppa en utökad misär för flera generationer nya katter genom att låta kastrera Frasse. Och han har skydd för väder och vind samt mat.

Om jag får ha en liten önskan, så skulle det vara att om han behöver vård senare hjälper ni honom även med det.

Sammanfattningsvis: ni gjorde det ni kunde och ni gjorde det så bra ni kunde!! Mer än så kan man inte begära.

MSH
4

Bra insats av jaktlaget! Det är nog inte ofta något sådant händer på landsbygden. Vi har alla något vi kan lära oss av; ert jaktlag och jordägarna kring där ni bor har fått lära sig se problem med hemlösa okasterade katter, att fånga en katt och även ta den till veterinären! Det är ny kunskap och erfarenhet som ni tillsammans lyckats med! Mycket bra gjort!

Solitaire
5

Peter: du har gjort en mycket god gärning. Även gubbarna som hjälpte till ska ha all heder för det.

Du har gjort allt man kan begära av en medmänniska som ser en katt som är illa ute. Att du ska ta in katten och försöka göra den tam är inte realistiskt.

Var och en hjälper till utifrån sin förmåga. Vi har alla olika omständigheter i livet som begränsar oss, somliga mer än andra.

Instämmer med #67 och andra: mycket bra jobbat, och hatten av för dig!

[peter54]
11

Tack alla ni som applåderat den här insatsen. Jag såg Frasse knalla förbi på byvägen i förmiddags och han såg pigg och rask ut.

Glad

Lena
0

#69 Härligt att höra!

[sarasvati]
4

#69 Underbart att höra! Ett krypin och daglig mat också, så fixar det sig.

LENA, du har gjort helt rätt i rensningarna. Inte första gången som du har problem med mig. Förlåt. Ska bättra mig, igen.

TS, tackar för förtydliganden och förklaranden. Gjorde det även i tidigare inlägg. Bry dig inte alls om #58, det inlägget fanns uppe i ngr minuter högst, och inget som du ska svara upp emot. Försökte förklara mig och angrep snarast vad som kunde uppfattas som hittekatters nya policy vad gäller hemlösa katter.

Peter54, ber om ursäkt! Tack för att du försökt hjälpa Frasse.

eskils #62, japp, det är den roll jag ska försöka inta ett tag, time out  ;-)

Andina
2

Peter54, du och dina jaktlagskamrater är värda en guldstjärna! Tack för att du tagit dig an lilla Frasse och ger honom ökad livskvalitet! 
Jag önskar varje utsatt katt hade ett så'nt lag bakom sig.

Hi

Illustration: Photobucket

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing