snuvig kattunge :(
var igår & hälsade på vänner som bor i ett litet samhälle utanför kumla, och under hundpromenaden så fick vi syn på en kattunge, som enl de boande ska tillhöra en "vild kull" där flera redan har fått hem bland de boende, men denna lilla kattunge verkade inte ha haft samma tur, och när jag lyckades locka h/n till mej så såg jag hur snuvig den var i hela ansiktet, och jag kunde inte riktigt släppa stackaren på hela kvällen :(
och jag sitter nu & funderar på om jag ska ta med mej en transportbur dit & försöka få med mej kraken hem, och in i värmen…men jag undrar lite vad jag ska tänka på, och hur man kan behandla snuvan på bästa sätt
You can't spell Bitchy without Itchy
Kissen har antagligen kattsnuva och behöver behandling för detta. Det är viktigt att han får komma in i värmen, då han annars kommer att duka under.
Kan du ta in honom vore det guld värt. Har du andra katter hemma? Är de vaccinerade mot kattsnuva har de ett grundskydd som gör att de inte blir svårt sjuka om de blir smittade. Kattsnuva är lite lurigt då det trots vaccination kan smitta eftersom det brukar bli bakteriella följdsjukdomar. Sedan beror det på allmänstillståndet hur katter drabbas.
I vilket fall som helst bör du hålla dem åtskillda tills den nya katten fått behandling. Det är främst kattungar som blir svårt sjuka av kattsnuvan. Var noga med hygien - tvätta händerna ordentligt mellan handhavandet av katterna.
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

#1 jag har inga katter hemma, bara smådjur, och kan gärna ställa upp som jourhem tills stackaren är frisk…min vän som bor i området skulle ta en sväng & se om hon såg honom/henne ngt idag…och jag håller på att skcika runt meddelanden till olika kattälskande vänner, med förfrågan om de kan tänka sej att adoptera lillen när den är frisk
Ta in katten, be veterinären att skriva ut Azitromax. Det brukar hjälpa ganska snabbt.
Hoppas du uppdatera här:)
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Men lilla stackarn! Snabbt in är det som gäller!

har inte fått ngt svar om ngn vill ta sej an lillen :(
och jag kan nog inte ha en katt på heltid som det ser ut nu, spec inte en kattunge
(har precis börjat på ett nytt jobb)
men jag ska försöka hitta ngn som är villig att ta sej an denna lilla katt
Ta in honom så länge och påbörja behandling, annars finns det risk att missen inte klarar sig. Missar har tyvärr ofta små "marginaler" när de är sjuka, d v s de behöver få hjälp omgående!
Du kan fortsätta söka efter nytt hem medans misse tillfrisknar. Just nu behöver missen få mat, vatten, värme och behandling för att ha en chans.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Just nu är det viktigare för lillen att få komma in och bli medicinerad än om han/hon har sällskap hela tiden. När katten är frisk(are) är det lättare att få någon att ta sig an den.
Medarbetare Hittekatter iFokus

tydligen så ska kattungen ha en ägare 
men som inte verkar bry sej spec mkt om kattstackaren
Men stackars lilla kisse. Undrar om den inte "försvinner" snart?
En så liten och snorig katt har nog dött…………
Medarbetare Hittekatter iFokus
Ta den ändå, en dålig kattägare ska inte ha en katt som är så sjuk. Här gäller det att rädda ett liv. Ta bilder på katten och anmäl ägare…
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

#10 ska försöka ta mej dit ut så fort jag kan :/
(har ej körkort, & det går knappt bussar dit)
Kompis?

#12 ska kolla runt om det finns ngn villig att skjutsa mej dit ut
Såg att du bor i Örebro. Kolla med Örebros Katthem om de har plats för en liten.
Örebro Katthem brukar göra allt vad de kan och lite till för kissar i nöd. Om inte annat kan de säkert bistå dig med stöd och goda råd.
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"